Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forskellige stænger?

 Besvar Besvar
Forfatter
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forskellige stænger?
    Sendt: 04 Apr 2016 kl. 10:36
Hej derude.

Jeg har nu i snart 2 år fisket flue og er blevet rigtig godt bidt af det! Min første indkøbte stang var en Scierra 9' #7 som jeg har været rigtig glad for.

Nu er det så tid til at skifte min Scierra stang ud, da jeg er blevet lun på en Scott Tidal. Jeg har lånt en #7 og det er virkelig bare en lækker stang.

På trods af at den #7 stang var så lækker så er jeg alligevel lidt i tvivl om jeg nu også skal gå over til at have 2 forskellige klasser til kysten. Jeg har tidligere set og læst om folk som alt efter forholdene har både en f.eks. #5/6 og en #7/8. Det er selvfølgelig også en ekstra udgift som man skal tage med i sine overvejelser.

Men hvad er jeres erfaringer derude samt holdninger? Er det fuldstændig ligegyldigt med 2 stænger til kysten eller finder i store fordele herved?

Jeg ser frem til at høre jeres erfaringer!

Til top
Søren Bang Jokumsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbj Avatar

Tilmeldt:: 17 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 10:56
Tidal #7 er alt du trenger.
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 11:06
Tak for svaret Søren! Er det udelukkende på grund af stangen du siger sådan eller er det gældende for alle mærker at du anbefaler blot at have en #7?
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 11:27
Har i alle de år, jeg har fisket flue på kysten, udelukket benyttet #8. Den kan nemt klare de mindre fisk og godt vejr - det kan en #5/6 også - men når det så kommer til hårdt vejr - og forhåbentlig lidt større fisk - så er der alt andet lige meget kraft og saft i en #8.

Prøv dig så lige lidt frem og find den stang, der passer dig bedst. Svært at sige hvilken. Spørg 10 og du får 10 forskellige svar. Du skal selv mærke, om det er den rigtige.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 12:26
fedt at du har fået hul på fluefiskeriet... det er for fedt! du har en scierra stang, hvorfor skal den udskiftes? ønsker du en hurtigere stang? ønsker du en lettere stang? ønsker du en stang med flere kræfter? Hvilke kriterier skal du ha opfyldt i din nye stang?

hvilken model af scierra stang har du nu?

mik
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 12:53
Hej Mikkel.

Jeg husker ikke det præcise navn på min scierra! Men efter at have prøvet en Scott stang gik det op for mig hvor stor forskel der er på en hurtig og en langsom stang.
I takt med at jeg kom ind i fluefiskeriet og fik mere stabile kast synes jeg det er lækkert med en stang som lader hurtigere.
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 12:55
så er spørgsmålet om det er en tidal stang du skal ha... den er nemlig ikke voldsomt hurtig... du skal i hvertfald ud og prøve nogle andre stager også inden du handler... hvor bor du henne?

mik
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 13:03
Der er et hav af muligheder, men er nu rimeligt sikker på det bliver en Tidal jeg skal have. :)
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 13:19
har du prøvet andre?
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 13:24
Du gør dig selv en stor tjeneste ved at prøve flere modeller af. Har selv 4 #8-stænger (CL-Fly, Hardy, Zpey og Scott), som alle arbejder vidt forskelligt. Der er fordele og ulemper ved dem alle. Så derfor ... Prøv dem alle!!!
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 13:33
Jeg vil ikke virker utaknemmelig og jeg vil selvfølgelig overveje om jeg skal have flere stænger i hænderne.
Om jeg har udtrykt mig forkert kan godt være, men det jeg vil vide er jeres holdninger/erfaringer med flere forskellige klasser? :)
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 13:37
vores erfaringer er ligegyldige ift hvad du oplever når du har den i hånden... eks. sage har lavet en serie der hedder method... der er mange der er helt eksede med den... men jeg bryder mig ikke meget om den... til gengæld er jeg så fuldstændig vild med scott radian serien... som der så er andre der ikke er så vilde med... begge stang serier er meget tæt på at være toppen af poppen... begge er sindssygt dyre men opleves forskelligt fra kaster til kaster

m
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 13:49
Jeg har selv både kl. 6 og 8. Men det er altid min 6 der bliver slæbt med på kysten, men nu er jeg nok lidt magelig og fisker kun når vejret er behageligt, med svage vinde og gerne fra min pontonbåd. Men begik en fejl, at prøve en Scott Meridian i kl 7. Der kunne jeg godt mærke, grænsen for hvor meget line der kunne lægges ud, selv om der var modvind. Den blev flyttet væsentligt. Så prøv nogle forskellige stænger i kl 7 og find den der passer til dig. Så vil jeg påstå, at du er godt dækket ind ude på kysten.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 13:51
En 5'er til de stille dage og en 7'er til de knap så stille dage, så er du dækket ind.

Og når du så godt kan li Tidal, så smut hen og prøv Scott Meridian i kl. 7 + 16g skydehovede, så glemmer du alt om Tidal ;-) .
Den er dyrere ja, men alle pengene værd. Tidal er tung i snuden og stum i forhold til Meridian.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 13:52
Hej Matias.

En af de fejl, som mange nybegyndere begår, er at spørge til stænger herinde på forumWink, der vil med garanti komme 100 forskellige meninger svar, og så vil du sikkert også få et input til de mærker, der bare durTongue

Jeg har fisket med kystflue stænger siden 1968, og jeg er samtidig i den periode været instruktør ud i kast, og jeg har altid holdt på, at man skal opfatte sine stænger, som ens værktøj / arbejdsredskab, og så handle ud fra det.

Jeg har altid sørget for, at tingene passer 100% til mit fiskeri og min kastestil, og jeg har altid blæst højt og flot på, om stængerne var røde eller blå, eller om mærket var det ene og det andet, det skal bare passe til mit personlige fiskeri, og ikke at forglemme min pengepung.

Jeg har så den fordel, at jeg reelt kan kaste med alt, og det har min tid, som konkuranceskaster, så sørget for, at jeg har fået de egenskaber, men jeg lader mig stadig ikke diktere af mode og andet, men vælger mit grej til det jeg skal bruge det til.

Nu skal man ikke foragte de gode råde, der gives her på 123nu, mest fordi det oftest er erfaring, der handles udfra, men find dig noget der passer til dit fiskeri, men tænk over flg.:

Hvad vil du opnå med nye stænger? - kaste længere ? hvorfor? - jeg synes jo at man ved kast på små 30m. med forfang, er rigeligt kørende med længde, især vis man også vader.
Er kastelængden afgørende? ikke i min verden. Jeg prøver at lære mine kursister, at 3 blindkast er nok til aktivt fiskeri, og jeg må indrømme at jeg krymper tæer, når jeg ser det kasteri, der udøves når talen er på kystfiskeri. Få dog fluen i vandet, vi har jo ikke flyvefisk i Danmark!

Læren her er, få fluen i vandet, lær at kaste afslappet og fisk noget vand igennem, uden at brække ryg og håndled.

Jeg ved godt, at mange fluefiskere i dag, har lige så meget glæde af at afprøve grænserne med nyt grej, men jeg har ikke i min aktive karriere set at længere fluekast giver flere fisk, derimod har jeg respekt for dem, som kan teame deres  daglige fiskeri, og lærer deres grej og pladser at kende.

Jeg og min familie havde en årrække små 250 fiskedage om året, faktisk i en 25 årig periode, og vi fiskede hovedsagelig med flue, og ja vi fik de fisk vi skulle have, men for os var det lige så vigtigt, at få en god tur, hvor grejet gik op i en højere enhed.

En journalist spurte mig engang, om hvor mange kystflue fanget fisk, jeg havde fanget, og jeg sagde daværende små 3000 stk. ørreder, han luerede lidt, og ville hører, om det var fangsten alene, der drev værket, og da jeg svarede, at nul turene var mest vigtig, da var der noget at tænke over, når man kom hjem. Den forstod journalisten ikke, men sådan er der så meget omkring lystfiskeri, ikkeWink

Mvh
P.K.



Redigeret af PK - 04 Apr 2016 kl. 13:58
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 14:00
Hej Peter.

Mange tak for input :)
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 14:10
Citat: PK

Hej Matias.

En af de fejl, som mange nybegyndere begår, er at spørge til stænger herinde på forumWink, der vil med garanti komme 100 forskellige meninger svar, og så vil du sikkert også få et input til de mærker, der bare durTongue

Jeg har fisket med kystflue stænger siden 1968, og jeg er samtidig i den periode været instruktør ud i kast, og jeg har altid holdt på, at man skal opfatte sine stænger, som ens værktøj / arbejdsredskab, og så handle ud fra det.

Jeg har altid sørget for, at tingene passer 100% til mit fiskeri og min kastestil, og jeg har altid blæst højt og flot på, om stængerne var røde eller blå, eller om mærket var det ene og det andet, det skal bare passe til mit personlige fiskeri, og ikke at forglemme min pengepung.

Jeg har så den fordel, at jeg reelt kan kaste med alt, og det har min tid, som konkuranceskaster, så sørget for, at jeg har fået de egenskaber, men jeg lader mig stadig ikke diktere af mode og andet, men vælger mit grej til det jeg skal bruge det til.

Nu skal man ikke foragte de gode råde, der gives her på 123nu, mest fordi det oftest er erfaring, der handles udfra, men find dig noget der passer til dit fiskeri, men tænk over flg.:

Hvad vil du opnå med nye stænger? - kaste længere ? hvorfor? - jeg synes jo at man ved kast på små 30m. med forfang, er rigeligt kørende med længde, især vis man også vader.
Er kastelængden afgørende? ikke i min verden. Jeg prøver at lære mine kursister, at 3 blindkast er nok til aktivt fiskeri, og jeg må indrømme at jeg krymper tæer, når jeg ser det kasteri, der udøves når talen er på kystfiskeri. Få dog fluen i vandet, vi har jo ikke flyvefisk i Danmark!

Læren her er, få fluen i vandet, lær at kaste afslappet og fisk noget vand igennem, uden at brække ryg og håndled.

Jeg ved godt, at mange fluefiskere i dag, har lige så meget glæde af at afprøve grænserne med nyt grej, men jeg har ikke i min aktive karriere set at længere fluekast giver flere fisk, derimod har jeg respekt for dem, som kan teame deres  daglige fiskeri, og lærer deres grej og pladser at kende.

Jeg og min familie havde en årrække små 250 fiskedage om året, faktisk i en 25 årig periode, og vi fiskede hovedsagelig med flue, og ja vi fik de fisk vi skulle have, men for os var det lige så vigtigt, at få en god tur, hvor grejet gik op i en højere enhed.

En journalist spurte mig engang, om hvor mange kystflue fanget fisk, jeg havde fanget, og jeg sagde daværende små 3000 stk. ørreder, han luerede lidt, og ville hører, om det var fangsten alene, der drev værket, og da jeg svarede, at nul turene var mest vigtig, da var der noget at tænke over, når man kom hjem. Den forstod journalisten ikke, men sådan er der så meget omkring lystfiskeri, ikkeWink

Mvh
P.K.


Mange gode erfaringer du har gjort dig. Umiddelbart tænkte jeg ikke at skifte stang for at få meget længere kast. Mere for at kaste hurtigere så jeg slipper for at lade stangen så mange gange - hvis det giver mening?

Selvfølgelig er der også det aspekt at jeg bliver høj af at have kvalitetsgrej i hånden, og så er der bare noget lækkert over en scott stang i min optik! :)
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 14:12
Citat: tolund

Jeg har selv både kl. 6 og 8. Men det er altid min 6 der bliver slæbt med på kysten, men nu er jeg nok lidt magelig og fisker kun når vejret er behageligt, med svage vinde og gerne fra min pontonbåd. Men begik en fejl, at prøve en Scott Meridian i kl 7. Der kunne jeg godt mærke, grænsen for hvor meget line der kunne lægges ud, selv om der var modvind. Den blev flyttet væsentligt. Så prøv nogle forskellige stænger i kl 7 og find den der passer til dig. Så vil jeg påstå, at du er godt dækket ind ude på kysten.

Så du anbefaler en Meridian ? :)
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 15:00
Citat: MatiasPG


I takt med at jeg kom ind i fluefiskeriet og fik mere stabile kast synes jeg det er lækkert med en stang som lader hurtigere.

En hurtig Scott-stang? Det må være noget, de lige er begyndt at lave...
Inden du smider 1000'vis af kr. efter en stang, bør du prøve nogle flere.
#7 er rigelig på kysten. #8 kan bruges, men er, efter min mening, mere velegnet til geddefiskeri. En mindre fisk, f.eks. en hornfisk, hvilket jo snart er aktuelt, er ikke særlig sjov på en #8.
Der er hurtige stænger, med topaktion, som giver en lille linebue og som kaster fint i blæsevejr, men som kræver en lidt bedre timing, og der er langsomme stænger med helaktion, som er gode til.. Ja, det véd jeg faktisk ikke. Jeg har aldrig fundet én, som virkede for mig, uanset pris eller fabrikat. Og endelig er der stænger med en parabolisk aktion, som kan bruges til det hele. Hvis jeg kun skulle have én stang, ville jeg vælge en parabolisk aktion.
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 15:09
Nu har jeg både Sage og Orvis stænger i reolen, men den der Scott Meridian havde et eller andet jeg ikke lige kan glemme. Den gør det som alle andre, lægger line ud, men bare lettere og ubesværet. Bare min mening, der er sikkert mange andre gode forslag til "den eneste ene"

Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 16:15
Du har selv svaret ☺ hvis du er hooked på en Scott er det jo det.

Vil blot nævne at jeg pt. fisker med en stang bygget på en meget billig klinge og den gør det rigeligt fint.

Hvorfor ikke beholde den du har og lige prøve et alternativ, en #5 eksempelvis inden du vælger? Stangen betyder i sidste ende ufattelig lidt ift kasteteknik. 

Hvis jeg skal formulere det lidt firkantet - hvilken flue vil du bruge? På hvilken line (og skal den være flyd, neutral /hover etc) - og vælg så stang.

Jeg selv bruger 80% af min fisketid en relativt tungt belastet flue som er lettest at kaste på en line der er lettest at kaste på en stang der står #7 på - men heldigvis er fiskeri fritid og behøver ikke være rationelt funderet ☺, så en stor del af tiden bruger jeg line der passer til #5 stang.

Hvis du vil sætte dig ind i stangmålings system CCS vil du se at forskellige fabrikanters stænger objektivt kan minde meget om  hinanden hvor der på den ene står #5 og den anden #7.

Bottomline -vælg det du har lyst til og syntes er fedt at fiske med som gør dig glad i knolden.

Mvh
Henrik 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 16:27
Hej Matias.

Slipper for at lade stangen så mange gange? ja det giver mening, men jeg ville så se på om jeg kunne få en kastestil, der kan lade stangen få gange, og det kunne gøres med 2 timer på græs med en erfaren instruktør, og ikke at forglemme adgang til flere typer liner, både WF og skydehoveder.
Jeg hører det sådan, at det ikke er stangen der er ude afstand til at kaste teknisk korrekt.
Den stang du har, har jeg haft i min samling, og jeg var meget tilfreds med den også, indtil den forsvandt ud af produktion, og der kom et vanvigtigt bud på den, så byttede jeg til et andet mærke.

Jeg har fået spørgsmål om, hvad jeg bruger af stænger i dag, og jeg har flere stænger, afhængig af, hvad jeg vil fiske på kysten, men jeg har stænger fra kl. 3 - 9, og det har noget at gøre med, at jeg også fisker tørflue på kysten, samt en del to hånds, men mine mærker, er ikke så meget forskellige fra andres -  Sage - Orvis - Zpeay - RST - Tricast - Scierra, men flere af dem er gamle udførsler, som i min hverdag, bare passer til mit fiskeri.
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 04 Apr 2016 kl. 16:29
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 17:32
Nu begynder det at give mere og mere mening for mig. Hvad angår mærket er det ikke afgørende. Jeg ønsker nærmere besvaret om nogle af jer fisker med forskellige klasser alt efter forholdene.
Som jeg forstår det på de 2 seneste kommentarer fra Per og Henrik er det også tilfældet for jer?
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 17:41
En pokkers masse indlæg uden at trådstarter egentligt får svar på sit spørgsmål

En klasse 7 eller 8 kan rigtigt nok klare det meste danske kystfiskeri, men på de stille dage, kan det være en fornøjelse at fiske lettere grej. En #5 eller sågar #4 kan være sjove på de rigtige dage. Endeligt findes der også fluefiskere der går endnu længere ned.

Svaret må være at det ikke er nødvendigt med flere stænger, men hvis pengepungen er til det, så kan det være en sjov fornøjelse med let grej :)


Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 18:20
Citat: Jabber

En pokkers masse indlæg uden at trådstarter egentligt får svar på sit spørgsmål

En klasse 7 eller 8 kan rigtigt nok klare det meste danske kystfiskeri, men på de stille dage, kan det være en fornøjelse at fiske lettere grej. En #5 eller sågar #4 kan være sjove på de rigtige dage. Endeligt findes der også fluefiskere der går endnu længere ned.

Svaret må være at det ikke er nødvendigt med flere stænger, men hvis pengepungen er til det, så kan det være en sjov fornøjelse med let grej :)




Tak, tak, tak...

Jeg har aldrig fisket lavere end klasse 7 - jeg formoder det er fighten med fisken som er sjovere?
Er der også nogle kastetekniske ting som er sjovere?
Jeg nyder jo også "bare" at kaste og et langt præcist kast kan være en fornøjelse i sig selv :)

Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 19:23
Nu vil jeg citere Henrik Mortensen fra det foredrag han holdet i fredags
Man kan købe den dyreste stang der findes, og den kaster ad H til med den forkerte Line 
Og man kan købe det billigste stang i bilka, og den vil kaste som en drøm, hvis man har den Line som lader stangen fuldstændigt optimalt
Så hvis du har lyst til den fede stang (og råd) så ofre lidt tid på at finde den fuldstændige rigtigevægt til din Line. Jeg tror de fleste af os kan følge dig i, at have lyst til noget nyt lækkert grej.
Og så vil jeg prøve at svare på det du egentlig spurgte om
#7-8 er perfekt til kysten, hvis man gerne vil nøjes med 1 allround stang
Både horfisk og de små grønlændere osv er fin underholdning, sammentidigt med at den fint klarer store fisk samt mere vind. 
Men andre har det som Per, og vil gerne kaste med så let grej som muligt, det kræver så bare flere stænger, og dvs så også flere liner hjul forfang osv. 
( selv har jeg en vision gtfour seatrout #8, som idag fint dækker alt mit kystfiskeri
Men derimod mit åfiskeri er en helt anden historie, der har jeg en del stænger til at dække mange forskellige muligheder)

Mvh
Kent

Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 21:05
Hej Kent.

Jeg er meget begejstret omkring dit citat fra Mortensen, mest fordi det har været en del af de instruktøres råd i rigtig mange år, at linen skal passe til stangen, og tildels også til kasterens temperament / kastestil.

Jeg går ikke så meget op i det specialisterne kan, mest fordi jeg aldrig ville nå disse super kastere til anklerne, men de øver sig også hver dag, og har en medfødt evne til det de mestre. Jeg har op gennem tiden set rigtig mange super kastere, og beundre deres shows, især Erik Kyrping, og de kastere der er certificeret, men det kræver tid og interesse i finesserne, at oplære sig til det.

Jeg drog igennem flere år ud i hallerne og viste kunst kast, og havde dengang en 13 årig knægt med, som i løbet af et år lærte at fluekaste, hvilke gjorde at det var ham, som i forskellige afstande og vinkler, kunne sende den gule konkurance flue op i kaffe kopperne, det skabte vild jubel, blandt tilskuerne, og han havde bare talentet. At han også satte flere uofficielle verdens rekorder i Casting, er så en anden sag, men her var talentet parret med øvelse, og det gav resultat, også ude ved vandet.

Det korte og det lange er, at jeg bruger de kaste stile som passer til mit fiskeri, og det virker for mig, men netop linerne til stangen er for mig vigtig, og ja jeg prøver stadig nye liner til mine gamle stænger.Wink

Mvh
P.K.
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 21:12
Hej igen,
Kort og præcist svar- jeg fisker med stænger der står #4-8 på.

MEN -en af dem der står #5 på svarer til stænger andre bruger der står #7 på.

Klassifikation af stænger er ikke underlagt samme ramme som liner, men er op til den enkelte designers smag. At "lade" en stang kan gøre med en kort bevægelse eller full arm motion...

Så- ja jeg bruger forskellige klasser om du vil - men min motivation herfor er helt simpelt at jeg gerne vil have så let en line som forholdende tillader. Har 2 gange for mange mistet rigtigt gode fisk når de sprintede afsted med en tyk line i vandet, skiftede retning og panisk sprang et helt andet sted end linen gik i vandet....et "moderne" kyst skydehoved til #8 stænger er ofte hvad der svarer til omkring aftta #11 - det er noget af et kabel.

Jeg er i al ydmyghed uenig med nogle af de andre indlæg - men det er præcist som tidligere skrevet, når det handler om stænger er det meget subjektivt :-)
(og hvis jeg skal give et eksempel, min foretrukne stang der står # 5 på kaster fint fra 0-16 gram, og jeg har brugt den i alt fra vindstille til kuling, men vil jeg kaste en stor flue i kraftig blæst vælger jeg en stang der nemmere håndterer liner på 18-22 gram)
Mvh
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 21:34
Hej Matias

Har haft rendt med det meste der stod fra 4-8 på over håndtaget. Idag står der ikke noget, men jeg bruger en line klippet af en klasse 8 line sat på en monofil skydeline det meste af tiden hvis det er havørred der fiskes. Er det gedder så er det en 11 eller 12'er line der er klippet i.

Det bedste du kan gøre er at opdage at en stang ikke er en stor fjeder man lader op, og så sender den linen afsted. Rigtig mange har den fejlopfattelse og det holder en del tilbage fra at kunne kaste behageligt når der fiskes. Det har jeg fået fortalt af den mest vindende konkurrence fluekaster herhjemme

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Arnt Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
arntc

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér arntc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 21:53
Citat: MatiasPG

Nu begynder det at give mere og mere mening for mig. Hvad angår mærket er det ikke afgørende. Jeg ønsker nærmere besvaret om nogle af jer fisker med forskellige klasser alt efter forholdene.
Som jeg forstår det på de 2 seneste kommentarer fra Per og Henrik er det også tilfældet for jer?

Jeg har en klasse 4 til det lette fiskeri på stille dage en maj morgen.

en #5 til sommerfiskeriet med almindelig størrelse kystfluer

En #6 til det letteste allroundfiskeri

En #8 til gedde og blæsevejrsfiskeri

Men jeg bruger altid min 7'er uanset :D :D

Køb den fedeste, lækrestre, smukkeste og bedste stang, som du ønsker at fiske med resten af dit liv fordi dit navn faktisk næsten står på den inde i butikken. Når du har prøvekastet alle andre stænger på markedet, men du alligevel ligger søvnløs om natten og drømmer om STANGEN, så køber du den. Kigger dig aldrig tilbage og fisker ikke med andet.

Når du så ejer vidunderet, din soulmate, så køber du en røvfuld forskellige liner og begynder at dygtiggøre dig som fluekaster. En line med lang fronttapering til det delikate fiskeri på stille dage. Et kort og brutalt skydehoved til når det rigtig piver og underhylerne blafrer i vinden og en rigtig god allround line/skydehoved til alt der i mellem.

Hvis du ikke lige evner selv at lære de forskellige kasteteknikker ud fra Youtubevideor og bøger, så meld dig ind i en forening der afholder kastekurser, eller køb dig et eller flere kurser over de næste år. Så får du nemlig for alvor fuld valuta for de penge du gav for din sjælefrænde.

Husk: Det er og bliver ALDRIG grejet der fejler noget.

Husk også: Glæden ved det rigtige grej kan være lige så stor som glæden ved at fange noget!
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 22:31
Hej Per
Lige præcis
Nu har jeg selv en fetich for vision, og har sjovt nok fundet ud af at de bedste liner til mine vision stænger, sjovt nok er de liner som vision til de stænger med de vægtspecefikationer.
Jeg håbet virkeligt at Henrik Mortensen får held af, at overbevise grejbrencen om at atm systemet skal ud. Har aldrig forstået hvorfor man ikke skriver kastevægt på stængerne, der kan jo sagtens stå begge dele. Men mon ikke han nok skal få held af sin mission, det lykkes jo trods alt at få dem overbevist om at loop til loop de moderne sludrehoveder og switch stængerne var fremtiden, bare for at nævne lidt af hans meritter.
Med hensyn til kastespecialisterne, så nyder jeg virkeligt mange af deres sublime opvisninger, men er ikke selv den store specialist. Jeg har lært mig de vigtigste kast som jeg bruger i mit fiskeri, og det lever jeg fint med i en hverdag som familiefar job osv, så vil jeg hellere bruge tiden effektivt ved vandet end på græsplænen.
Nu vover jeg pelsen, og tillader mig at kalde dig en ældre herre. For jeg er udemærket klar over hvem du er, og at du bestemt ikke er en hvem som helst i dansk kystfiskeri. Det er lidt en skam, at det måske kun er lidt mere nørdede fluefiskere som mig selv, der kender den ældre generation som bla dig og grunewald osv, som ellers har været nogle af de virkelig store pionerer i udviklingen af dansk kystfluefiskeri. Måske især inden for udviklingen af fluerne, hvor mange i dag går rundt og fisker med dine eller efterkommere at dine giftige mønstre, uden at vide det. Så var der nok nogle der ville lytte en ekstra gang efter dine guldkorn her på siderne.

Med respektfuld hilsen
Kent
Til top
kent i Dali Ullerup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
idali Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér idali Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 22:34
Hej Lasse
Det bedste du kan gøre er at opdage at en stang ikke er en stor fjeder man lader op, og så sender den linen afsted. Rigtig mange har den fejlopfattelse og det holder en del tilbage fra at kunne kaste behageligt når der fiskes
Det kan vist ikke siges mere rigtigt 👍

Mvh
Kent
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 23:36
Jeg vil mene at en klasse 7 stang er fremragende. Den dækker det meste.
Jeg fiskede mest med en klasse 8 i mange år, men for 6-8 år siden skiftede jeg til klasse 6, som jeg bruger 90% af tiden. Blæser det virkelig meget skifter jeg til klasse 8 - eller bruger spinnestangen.
Hold dig til een stang som du er dus med.
Til top
Kenneth Glarrild Petersen B Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bishop Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2004
Status: Offline
Beskeder: 457
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bishop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2016 kl. 13:44
Personligt går jeg kun med en stang og det er #8 så er der stort set ingen grænser for vind og vejr :-)
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2016 kl. 12:00
Citat: idali

Hej Lasse

Det kan vist ikke siges mere rigtigt 👍

Mvh
Kent


Hej Kent

Tak

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres