Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flåd/mede i saltvand

 Besvar Besvar
Forfatter
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Flåd/mede i saltvand
    Sendt: 03 Apr 2016 kl. 10:37
Hej har nogen prøvet medefiskeri med flåd på kysten? Jeg vil prøve det fra kajak og søger lidt tips til metode/strategi, agn, specifikke flådtyper og rigninger. Jeg fisker efter alt fra min kajak. Jeg forestiller mig både noget drivfiskeri og for anker. Fokus på krogstørrelser er også vigtig for mig. Der er ingen grund til, at skulle kroge småfisk dybt. Så hellere udelukke nogle bestemte arter, fra den fiskemetode. På forhånd tak.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2016 kl. 11:00
Hej Jesper.

Nu er jeg ikke den store bruger af medefiskeri på kysten, men jeg havde for nu mange år siden den fornøjelse, at fiske med en irlænder, der havde en helt anden indfalds vinkel til at fange de fiskearter, der er på kysten.
Han var forrygende dygtig til at fange havørred traditionelt med flue og spin, men han var også virkelig dygtig med sine tobiser og de var dels frosne og levende.

De tobis fik han hos de lokale fiskere, oftes kostede tobiserne lidt øl, men han opbevarede de frosne tobiser, i en termokande med stor åbning, og hans flyder var de aflange flåd, han også brugte til sit gedde / sandartfiskeri.

Jeg har af og til brugt de gennemsigtige bombardo flåd, og så har jeg agnet med rejer - regnorm, og efter hornfisk også sild / hornfiske strimler.

Min irske ven, fiskede sine tobiser meget langsomt, og brugte nogle rust frie kroge fra Mudstad, nemlig BEEKHOOK, og de krogede uhyggeligt effektivt. Han gav et voldsomt modhug, når flyderen bevægede sig, og hans forklaring var, at krogen skulle sættes lige før fisken vendte helt, så blev krogningen sat yderlig, og agnen blev ikke slugt.

Jeg har ofte nydt at side på en sten og ladet agnen drive ud i strømmen, det er spændende og meget effektivt, og især i foråret, kan en børsteorm, få havørreden helt op på dupperne, og det er ikke små fisk det hele.

Når jeg fisker med flåd, har jeg et teleskop net ved hånden, og det redder oftest fangsten, da der er langt til fisken, og jeg vil gerne have fisken landet hurtigt, i stedet for at de tosser rundt i lang tid.

Mvh
P.K.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Apr 2016 kl. 20:53
Jeg fisker stort set kun med flue, men et par gange om året er vi i min vens båd og hyggefisker efter havørred med levende rejer, som vi fanger med en børne-rejeho i havneområdet. Bare alm. lille rød/hvid flamingo-prop afbalanceret med splithagl så den lige kan holde sig oppe. 2 stk rejer ad gangen på ikke for stor krog og så rimelig hurtigt tilslag for ikke at skade for mange eventuelle undermålere. Bløde "slyng-kast" da vi bare agner rejerne igennem bagkroppen - brug evt anker og lad strømmen føre agnen væk fra fartøjet. Må indrømme det er sjovt - og effektivt. Kender ikke noget agn, der er mere effektivt end levende rejer (- måske rogn - men det er mange år sidenSmile)
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Apr 2016 kl. 16:26
Hej, 
Jeg ville vælge noge små Drennan piker med kugle bly. To flodstop og lille perle ovenfor (lyn hurtigt at justere dybde), perle neden for kuglebly bundet i svirvel. Alt efter agn er det hurtigt at skifte forfang.
Jeg ville bruge små tre-kroge ala owner bcx 36 (hmm, det er vist ikke det den hedder....) i str 10,12,14.
Giv modhug med det samme der er aktivitet. Til tobis lille enkeltkrog gennem læben og trekrog lidt længere tilbage.
Mine unger fisker med dette med god succes når de er med ude -alternativt et flydende bombarda monteret på samme måde, evt med rød perle eller tape om toppen af "pinden" så den er lettere at se.
Mvh
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2016 kl. 08:23
Som dreng ved Nakkehoved Fyr fiskede mig og min bror til med prop fra kysten.
Der var et par badebroer vi fiskede fra så kunne man lige kaste ud over tang og sten bæltet.

Et godt kast til venstre og så lod man det flyde af sted for strøm og vind mod højre, der var næsten altid vestenvind, når det så var slut startede man forfra. Når der så var fralandsvind kunne man virkelig få det hele langt ud. Sættet bestod af en prop som havde resten af en dartpil monteret og så en god enkeltkrog. dybden justerede man med en elastik.
Det gav tit mange fine stegetorsk.
Vi agnede med sildestrimler.
Knæk & Bræk
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Apr 2016 kl. 08:54
Der var et par artikler om medefiskeri med rejer i Sportsfiskeren for et år eller to siden (tror jeg - måske meget mere, måske meget mindre :-). Måske er der lidt inspiration at hente i dem?

Lars
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum