Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Har vi gjort noget forkert?

 Besvar Besvar
Forfatter
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lasse hagebro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Har vi gjort noget forkert?
    Sendt: 01 Jan 2016 kl. 13:07

For mange er det ikke rart nytårs morgen, at forsøge at bruge hovedet, men prøv alligevel. Vi har i år i Karup Å systemet,  haft  meget svært ved i forbindelse med vores indfangning af moderfisk, at fange gyde modne fisk. Skyldes det, at vi har fået en større selv produktserende bestand eller er det klima forandringer. Det første er jo positivt, det andet nok svært at gøre noget ved.  Vi har fået lavet meget vandløbsrestaurering og åbnet for flere gyde og opvækstvande, det kan være en af årsagen til den større selv produkserende bestand. Hos mig i Sejbæk kom de første på leg i midten af november og der foregår stadig i dag gydning. Det er arveligt bestemt, hvornår en laksefisk går på leg. Det benytter dambrugerne sig af, når de vil have tidligt modne fisk. De avler på de først modne fisk i flere generationer og forrykker dermed gyde tidspunktet. Nu har vi igennem 30 år altid taget vores moderfisk i åen de to første uger af december og kun de modne fisk. Det giver efter min mening et for smalt arvemateriale. Vores udsætninger af dambrugsfremstillet yngel er mere end halveret og alligevel, har vi aldrig fanget så mange fisk. For mig at se, har vi med vores tidligere store udsætning, bremset den udvikling vi gerne vil have. "En optimalt selv produktserende bestand" (et godt Orla Bertram udtryk) Problemet med vores udsætning af dambrugsfremstillet yngel er, at det er for langt fremme i udvikling, når de udsættes. De udkonkurrerer  den bestand, vi gerne vil have op at køre. Hvis ikke i er ædru og forstår, når i læser dette, så prøv senere.

Billedet der er vedhæftet, er for at vise forskellen på størrelsen af dambrugsyngel og naturlige. De er begge fra æg taget i december. Den store er fra dambrug den lille fra rugekasse der har stået i bækken og ikke blevet for fodret.

mvh Lasse Hagebro

Forskningscenter Hagebro


Logen til Havørredens Ve og Vel
Lasse Hagebro
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kjeld Willerslev Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jan 2016 kl. 14:07
Lasse,
det du skriver giver mening for mig .... i dag over middag :-)

Vi har i årevis avlet på et ofte forkert materiale, vi har med dambrugsopdræt skabt "dårlige" fisk, en slags puddelhunde.

Det er ligesom med de "dumme" fisk, som svenskerne advarede om.

Jeg har svært ved at tro på, at det at fiskene var dumme, skulle bunde i selve bundmaterialet. Meldingen vi dengang fik, lød jo, at "fisk avlet på glat underlag, blev dumme".

Min teori, som en ellers aldeles uvidende i øvrigt, er, at den manglende viden hos de dambrugsopdrættede fisk bunder i, at de ikke har gået i skole i vandløbet i deres første levetid.

Dine gode venner hos DTU dikterer jo også, at æg og sæd skal hentes fra mange individer, og det må vi jo nok give dem ret i, selvom de er biologer og studerede folk. Det ved noget om musikken.

Puddelhunde og tilsvarende opdrættede dyr er ikke naturens orden - hver gang vi selv foretager udvælgelse, roder vi som gud, og vi har ikke samme evner...

Kun ved at følge guds spilleregler kan vi ramme rigtigt.
mvh
kjeld [;)]
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres