Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bundfiskeri vs Bombarda

 Besvar Besvar
Forfatter
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bundfiskeri vs Bombarda
    Sendt: 16 Nov 2015 kl. 15:41
Hej

Jeg har været ude ved den lokale P&T sø 4-5 gange på den seneste tid og kun fanget én fisk Shocked


Jeg har fisket på bunden eftersom (i min teori) så burde ørrederne være længere på bunden, og ikke i overfladen selvom jeg har set de gange, jeg var derude, at de stadigvæk springer op et par gange. Jeg har set mange fiske med bombarda og fanget fisk, og det forstår jeg ikke..
Jeg har selv fisket med bombarda, men jeg skyndte mig tilbage til bundfiskeri, fordi det er i min teori, det bedste på dette tidspunkt af året.

Søen er forholdvis dyb, 9-13m og dybden starter allerede 1-1.5m fra vandkanten.


Mit gyldne spørgsmål: Er det virkelig sandt, at ørrederne ikke er trukket ned i dybet endnu og jeg derfor er nødsaget at fiske med bombarda? - Det skal lige siges, at jeg har prøvet bombarda med powerbait, sort/hvid powerbait med Hvidløg / Cheese. Jeg har prøvet med flue efter bombarda, ingenting har hjulpet. Den eneste fisk jeg har fanget, var på bunden..

Nogle forslag, som muligvis kan hjælpe mig med et par fisk ekstra til i morgen? LOLLOLLOLLOL



Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2015 kl. 16:49
Hej Safet

Jeg har aldrig fisket put&take, men har fisket en del i søer.

Hvis forholdene er som du beskriver, så er det ret sandsynligt at der over bunden ligger et springlag, dvs. et lag hvor vandet skifter karakter fra iltrigt over springlaget til iltfattigt under. I så fald vil der ikke være fisk på bunden overhovedet, de vil alle befinde sig over springlaget.

Mvh. Peter
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Nov 2015 kl. 18:13
Citat: peterAlarsen

Hej Safet

Jeg har aldrig fisket put&take, men har fisket en del i søer.

Hvis forholdene er som du beskriver, så er det ret sandsynligt at der over bunden ligger et springlag, dvs. et lag hvor vandet skifter karakter fra iltrigt over springlaget til iltfattigt under. I så fald vil der ikke være fisk på bunden overhovedet, de vil alle befinde sig over springlaget.

Mvh. Peter


Godaften Peter og tak for dit svar! :)

Det springlag som du snakker om, gælder det også andre fisk? Altså gedder, aborre osv. For da jeg fiskede med spinner/gennemløber og lod den falde på bunden, så kom der altså en gedde i hvert kast og ville tage gennemløberen/spinneren.

Jeg vil prøve med bombarda i morgen og se om jeg kan få noget held. Det er bare meget vanskeligt, at fiske med bombarda på min 9fods spinnestang, som jeg har købt for spinnefiskeri. Jeg har en 10fods, men den er 4 år gammel og øjnene på den sidder meget løst, og jeg vil nødig fiske med sådan en stang ved en P&T LOLLOL

Igen, tak for din hjælp Peter! Clap
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2015 kl. 07:45
Hej Safet
 
Hvis søen har et springlag vil der ikke være fisk som opholder sig på bunden. Men det kan godt ske at en fisk forfølger et bytte ned gennem springlaget. Men fisk som bliver under springlaget dør af iltmangel. Mine erfaringer med søer med springlag gælder mest aborre og sandart.
 
Det kan ske at en storm blander vandet og fjerner springlaget. Du kan måske spørge søens ejer om der er et springlag i hans sø.
 
I øvrigt har jeg efter mage års fiskeri efter havørred aldrig oplevet at de tager en agn som ligger stille på bunden. De tager derimod gerne en agn fisket under et flåd. Jeg ville som udgangspunkt antage at regnbueørreder opfører sig på samme måde.
 
Mvh. Peter
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2015 kl. 09:41
Citat: peterAlarsen

Hej Safet
 
Hvis søen har et springlag vil der ikke være fisk som opholder sig på bunden. Men det kan godt ske at en fisk forfølger et bytte ned gennem springlaget. Men fisk som bliver under springlaget dør af iltmangel. Mine erfaringer med søer med springlag gælder mest aborre og sandart.
 
Det kan ske at en storm blander vandet og fjerner springlaget. Du kan måske spørge søens ejer om der er et springlag i hans sø.
 
I øvrigt har jeg efter mage års fiskeri efter havørred aldrig oplevet at de tager en agn som ligger stille på bunden. De tager derimod gerne en agn fisket under et flåd. Jeg ville som udgangspunkt antage at regnbueørreder opfører sig på samme måde.
 
Mvh. Peter


Jeg tænker også at havørreden og P&T ørrederne er på den ene eller anden måde ens i adfærden! Jeg må prøve med bombarda igen her ved eftermiddags tid når jeg skal derud igen og prøve mig ad LOL

Jeg takker for din hjælp, det har sgu været nyttigt!
Til top
Michael Moesby Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
moesby Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 212
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér moesby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2015 kl. 15:05
uanset hvilke teorier man har og hvad man plejer, så er naturen sin egen. Hvis der tages flest fisk lidt oppe i vandsøjlen, så må det jo være der fiskene er
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum