Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skydehoveder

 Besvar Besvar
Forfatter
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Skydehoveder
    Sendt: 22 Okt 2015 kl. 15:27
Hej lystfiskere derude.

Som relativ ny fluefisker med énhåndsstang ved kysten, er jeg lidt interesseret i at høre hvilken type line i fisker med i forskellige situationer. Mi første flue setup som jeg stadigvæk fisker med, er med en WF line som er flyedende. Det fik jeg anbefalet af min grejpusher og har også været rigtig fint tilfreds med det.

Heldigvis er jeg kun blevet mere bidt af at fluefiske siden jeg er kommet igang og efter lidt løsning på diverse sider og lidt snak med forskellige lystfiskere er jeg blevet lidt bidt af at skifte mit nuværende setup ud med skydeline/hoved.

Mit spørgsmål går ud til dem som fisker med skydeline/hoved setuppet. Jeg vil gerne høre hvad jeres primære årsag hertil er? Er det for at kunne skifte imellem intermediate og flydende shydehoveder? Eller synes i simpelthen et sådan setup er bedre at kaste med?
Samtidig vil jeg gerne høre jeres begrundelser for at bruge forskellige hoveder. Altså hvornår bruger i henholdsvis flyedende, intermediate og synkende? Hvilke forhold spiller ind på hvornår i bruger hvilke?

Jeg håber ikke ovenstående er for forvirende.

På forhånd tak!
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2015 kl. 15:54
Et rigtig godt spørgsmål, som der kan skrives tykke bøger om. Og som der bliver skrevet masser af sider om.

Men den korte version er, at jeg benytter skydeline - skydehoved set up'et for at kunne vælge mellem forskellige skydehoveder - og for den sags skyld også skydeliner - lidt efter vandforhold og humør.

Flydende skydehoved benytter jeg hovedsageligt sommeraftener og -nætter, hvor fluen meget gerne må streame i overfladen.

Intermediate skydehoveder benyttes oftes, når der fiskes over relativt dybt vand og under relativt kraftige vindforhold med god bølgegang. Så kan linen bedre komme ned under bølgerne, og du har bedre kontakt til fluen, end hvis den ligger højt og mere eller mindre følger bølgerne.

Til det almindelige kystfluefiskeri benytter jeg et FI-skydehoved, hvor den yderste ca. 1/3-del er intermediate eller svagt synkende, og de bagerste 2/3 er flydende.

Det får fluen ned i vandet, uden at hele skydehovedet går med ned. Dermed er det nemmere at trække linen op ad vandet til nyt kast.

Angående skydeliner veksler jeg mellem coatede liner og monofil-liner lidt efter humør. Om jeg benytter det ene eller det andet er for så ligegyldigt med hensyn til kastelængde (nogle vil nok påstå, at de kaster længere med en monofil-line. Og det gør de så.) Jeg oplever nu ikke den helt store forskel.

Det hele kan du så supplere med forfang i lidt forskellige udgaver. Vil du have fluen godt ned på bunden, så vælg et synkende polyleader - skal fluen helst svæve i mellemvandet, så vælg et intermediate eller flydende og lad fluens egen vægt trække forfanget med ned. Når du så begynder at trække line hjem, løfter du nærmest pr automatik fluen opad.

Snak evt. med nogle fluefiskende venner og gør dig så dine egne erfaringer. Det er ikke sikkert, at andres valg lige præcis passer dig og de steder, du fisker.

Knæk og bræk.
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2015 kl. 16:05
Hej Jens.

Mange tak for dit uddybende svar. Lige pt kombinerer jeg min WF line med lidt forskellige polyleaders. Her har jeg gang i en intermediate.

Skal jeg forstå det sådan at du også godt kunne finde på at kombinere et skydehoved med en polyleader?

Meget af det er selvfølgelig en smagssag og nogen gange strejfer tanken mig om det overhovedet betyder noget. Men en eller anden effekt må de da have :)

Jeg noterer mig den med intermediate til de mere rørte vande!
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2015 kl. 17:01
Ja, polyleader og skydehoved går fint sammen. Hvis du f.eks. sætter et synkende forfang (polyleaderen) på et skydehoved, hvor spidsen (yderste ca. 1/3-del) er intermediate eller ganske svagt synkende, så får du en kortere del, der dykker ned. Kan være en fordel over visse typer bund.

Lidt svært at forklare med ord, entegning havde været bedre. Men det er lidt svært her.
Til top
Matias Pape Granvig Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MatiasPG

Tilmeldt:: 16 Okt 2015
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MatiasPG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Okt 2015 kl. 17:48
Det må testes en dag! Jeg ved ihvertfald hvad der skal købes ind i fremtiden.

Har du erfaring med at lave dine egne skydehoveder?
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Okt 2015 kl. 00:14
Nej, jeg laver ikke mine egne skydehoveder. En ny løkke, hvis uheldet eller slidtage tvinger mig til det. Ellers er det færdige skydehoveder, der sidder for enden af mine skydeliner. Scierra, Zpey, Sage og CL Fly er de foretrukne lige pt.

Der findes så mange forskellige færdige hoveder, at man sagtens kan finde noget, der dur. Det kan godt være, at der skal prøves et par stykker, før man finder nogle, der passer til ens stang, men det går sjældent helt galt.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum