Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lave egne flueliner

 Besvar Besvar
Forfatter
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lave egne flueliner
    Sendt: 29 Aug 2015 kl. 10:51
Hej

Vil gerne høre om der er nogle her der har erfaring med at tilpasse og forlænge eksisterende long belly liner.
Jeg ønsker at forlænge dem samt ændre ren flydende liner til liner med synk i enden!

Lars
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2015 kl. 13:10
Måske du kan bruge noget på følgende link 
Mvh
Henning
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2015 kl. 14:38
Ja, en del, hvilken line vil du ændre?

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2015 kl. 15:08

Hej 

Har 19 og 21 meter long belly floating kl 11 +12 Bringsens.

Vil kutte i enden og ændre spidsen til S1 på 12 linen og S2 på 11 linen.
Total længden (bellyen) skal ligge på mellem 25 og 30 meter på den justerede line.

Jeg har gamle Orvis Wf liner i synk 2 og S1 jeg tænker at klippe til.

Forestiller mig at jeg måler ud den ca korrekte længde på synkedelen og vejer den.
Vejer så tilsvarende længde ud på longbellyen og kontrollere den færdige line længde.
Er denne ok klipper jeg og splejser sammen - vil helst undgå øjer.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2015 kl. 21:44
Hej Lars

Lyder ganske fornuftigt, selvom det er nogle lange liner du er ude i, og det ikke altid er smertefrit at forlænge dem. Et godt råd er at lave nogle prøve kast inden du permanent splejser dem sammen, det kan godt være det kommer til at virke for lette

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2015 kl. 22:21
Tak for info Lasse!

Tror jeg kutter Synkedelen lidt længere/tungere end den del jeg fjerner for at undgå det du nævner.
Jeg er ikke nervøs for længden - bruger spey liner  mellem 85 og 92" på bellyen så det er alene et spørgsmål om at ramme korrekt og det var perfekt du foreslog midlertidig samling og prøvekast-det var ikke kommet op i mine hjerneceller.
Har lige et spørgsmål til samling-når de er splejset sammen-vil jeg smelte coatingen har du et link jeg kan studere hvorledes dette udføres og kan alle liner smeltes sammen igen eller kan det give problemer hvis coatingen er forskellig materiale?

NB! Jeg bruger linerne i Norge -store eleve- det funker ikke i Danmark!

Hilsen
Lars
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2015 kl. 23:06
Hej Lars

Det er godt at have for øje at bagenden skal være tung nok til at flå synkespidsen ud af vandet


PU og PVC vil ikke gerne blandes, så det er vigtigt at de to dele ikke er af forskellige materialer. Ellers så er det en glimrende idé at smelte dem sammen. Jeg plejer at tråde kernen ind i hinanden, og udigennem coatingen, derefter smeltes de sammen.

Og ja, gættede på det var til stor elv med de længder. Personligt skal jeg op på platform og have en 18 fods før jeg kan håndtere de længder nogenlunde fornuftigt

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lars Mehl Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lmehl

Tilmeldt:: 17 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lmehl Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2015 kl. 23:32
Hej Lasse

Tusind tak for din hjælp og viden + råd.

Jeg bruger meget dybe langsomme stænger fra 15 op til 18".
Har en god højde + lange arme/krop så det går uden platform her.
Hvis man skulle ha en platform på ryggen skulle man nok skifte system!

Hilsen

Lars
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2015 kl. 22:17
Citat: lmehl

Hej Lasse
Tusind tak for din hjælp og viden + råd.
Jeg bruger meget dybe langsomme stænger fra 15 op til 18".
Har en god højde + lange arme/krop så det går uden platform her.
Hvis man skulle ha en platform på ryggen skulle man nok skifte system!
Hilsen
Lars


Hej Lars

Det var så lidt

Og 18 fods er kun noget jeg leger med i konkurrencer, og har prøvet 30 meters hoveder, og der havde mine 191 ikke en chance når jeg stod udvadet til hoften, på platformen gik det nogenlunde. 25 meters fungerer meget bedre for mig der Det er dog udelukkende et spørgsmål om træning, mine venner mestrer det langt bedre

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2015 kl. 22:47
Hej,
Jeg vil ingenlunde antyde erfaring eller viden på højde med Lasses generelt -eller din udi lang belly. 

- Jeg har dog tidligere rodet en god del med "hjemmebygget" flueliner af flueliner.... Og summen af de erfaringer gør...at jeg vil spørge hvorfor du ikke til at starte med forsøger med et laaaangt polyleader??  Du kan fra flere producenter få så de matcher din lines densitet. På den måde behøver du kun moderere en line, min erfaring er, at jeg får mest glæde af polyleader hvis jeg skær fronttapering af ( på liner med profil som halv gammeldags DT) - det har dog den pris at det kræver en flydende polyleader også hvis man vil "tilbage " til ren flyd. 

Måske min bekymring er ubegrundet, men store elve, store fisk alt andet lige stort pres på linen, der KUNNE være risiko for en svag splejsning - dette set iforhold til at moderere en line til dansk kystsikring - i al respekt for kystens fisk :-)
Mvh 
Henrik D Christensen 

Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
steen-jac Avatar

Tilmeldt:: 09 Dec 2014
Status: Offline
Beskeder: 138
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen-jac Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2015 kl. 22:47
Det er da helt normalt, at man tilpasser en flueline til den type fiskeri som den skal anvendes til, en standard WF-line har f.eks. en lang tynd spis, så den kan lave en delikat servering af en tørflue. Men den lange tynde spids er uegnet til kystfluefiskeri, så der bør man lige kappe de yderste 1 til 2 meter af linen. 
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2015 kl. 22:49
Kystsikring = kystfiskeri, dælen til auto ordbog på mobil telefon 
:-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum