Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Havbars, nyt mindstemål gældende fra 1.sept.

 Besvar Besvar
Forfatter
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Havbars, nyt mindstemål gældende fra 1.sept.
    Sendt: 06 Jul 2015 kl. 07:50
Det er glædeligt at Eu - efter noget lange overvejelser har indført et fornuftigt mindstmål
på den herlige fisk.Clap
http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/mare/itemlongdetail.cfm?subweb=343&lang=en&item_id=24262

Havbarsen er noget lang tid om at blive kønsmoden - især i den kolde nordsø - så det er det grundlæggende princip om at der ikke bør tages fisk op, der ikke har nået gydemoden alder/længde.

havbars Dicentrarchus labrax, seabass Star(kært barn med mange navne) har fra den 1. september fået et mindstemål på 42 cm. Den lille bestand har haft et fint forår -  og hvis vi passer på dem heroppe, kan vi møde store og meget stærke fisk op omkring 5 kg om nogle år.

mvh Hans Chr. Graversgaard 
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
damquick Avatar

Tilmeldt:: 14 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér damquick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2015 kl. 10:17
Hej Hans

Her i det sønderjyske er meget langt mellem dem , har dog hørt om et par stykker i Åbenrå fjord , hvor i det nordjyske skal jeg tagen hen hvis jeg bruger en uges ferie der oppe og hvornår.
Kender du evt. en billig telt campingplads tæt ved fiskeriet.

Mvh Christian
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2015 kl. 10:27
Link virker ikke
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2015 kl. 10:30
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2015 kl. 10:32
Men Altså 42cm?? Hvorfor ikke noget der er en smule nemmere at forholde sig til som 40 eller 50cm?
Til top
Chiel Robben Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pephers

Tilmeldt:: 31 Okt 2009
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pephers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2015 kl. 10:33
Christian Svendsen: Der er en stor artikel i denne måneds nummer af Fisk & Fri, der beskriver en række af de bedste havbarspladser i Vendsyssel og Thy. Prøv at kigge der for inspiration.
Til top
christian svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
damquick Avatar

Tilmeldt:: 14 Aug 2014
Status: Offline
Beskeder: 108
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér damquick Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2015 kl. 10:43
Tak
Da jeg ikke selv holder bladet har jeg ikke set den men kan læse den på biblioteket

Mvh Christian
Til top
Claus Eriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Claus E. Avatar

Tilmeldt:: 26 Apr 2012
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus E. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2015 kl. 11:23
Hej Søren

Som jeg læser det, er mindstemålet på de 42cm et kompromis. Især de engelske lystfiskere ville gerne have et større mindstemål, hvorimod erhvervsfiskerne gerne ville have et mindstemål på 40 cm. Du kan læse meget mere om det på ukbass

Mvh.

Claus

Redigeret af Claus E. - 06 Jul 2015 kl. 14:37
Til top
Hans Graversgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
graversgaard Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 443
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér graversgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2015 kl. 19:15
Hej Søren. de fleste kan formentlig godt læse på et målebånd om der står 30, 35 40 eller 42 cm.


hvis du synes det er for svært kan du jo bare runde op til 50 cmWink

ukbass kan anbefales, de englændere er totalnørder, og der er meget viden at hente - man skal blot huske at fundamentet for det britiske kystfiskeri er noget tidevand der er mange gange kraftigere en det vi har i DK. englænderne tilrettelægger helt deres fiskeri efter tidevandet - og det en nok ikke særligt nødvendigt i dk.

vi må så lede efter strukturer og strømsteder, hvor basserne krydser rundt og udfører deres overraskelsesangreb.

det helt herlige ved bassfiskeri er popperfiskeriet. der er efter min mening ikke noget der overgår det: pop-pop-pop-pop - BANG !
Xorus patchinko 100 er bare super -  men husk at bytte trekrogene til owner s 75 enkeltkroge, ellers kommer hverken du eller bassen helskindet fra mødet.

mvh hcg
Til top
Helmer Mark Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lottiman Avatar

Tilmeldt:: 19 Maj 2006
Geografisk: NV jylland
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lottiman Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 02:44
Godt nyt, men i underkanten
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jul 2015 kl. 08:21
Citat: graversgaard

Hej Søren. de fleste kan formentlig godt læse på et målebånd om der står 30, 35 40 eller 42 cm.


hvis du synes det er for svært kan du jo bare runde op til 50 cmWink

SNIP<

mvh hcg

Ja det går som regel fint med at aflæse og markere både det ene og det andet mål. Nu drejer det sig så ikke om afmærkning og skæring af brædder hjemme i værkstedet men om at afgøre om et levende væsen skal gokkes eller genudsættes og så er de fremhævede markeringer for 5'ere og 10'ere på målebånd mm. langt hurtigere at forholde sig til en enerne især nå fiskefeberen raser og man lige har landet en skønhed af en fisk. Jeg er en varm tilhænger af KISS princippet (Keep It Simple Stupid) og kan godt lide enkle regler og få markeringer på min stang der viser de, for mig,  relevante mindstemål så ja jeg kan nok bedre forholde mig til 45cm eller 50cm Smile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum