Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

V: BMV model b fiskehjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: V: BMV model b fiskehjul
    Sendt: 16 Jun 2015 kl. 20:38
nogen der har en ide om hvad sådan en kan være værd ?
jeg ved godt kommer an på stand og lign men bare en ca pris. det er kun et komplet hjul og ingen æske eller andet.

disse understående infos er de eneste jeg kunne finde

BMV - model B, produceret 1952/54 i ca. 2.000 stk.
Hjulfakta: hjulhus og spolehus i grøn hammerlak. Rulledrev. 4-cifret nummer i hjulfod. (dette nr må være slidt væk eller er jeg blind) :-)

BMV er en forkortelse af Brødrene Müller, Vollerup (på Als). Fabrikken blev grundlagt i 1930 af tvillingerne Hubert og Arthur Müller. Den producerede bl.a. ventiler til Danfoss/Mads Clausen. I 1948 foreslog Jacob Koch fra Sportsmagasinet i Sønderborg, at brødrene skulle starte en produktion af fastspolehjul. Brødrene tog sagen op, og ved hjælp af fingernemme og gode medarbejdere lykkedes det at fremstille 7 forskellige fastspolehjul over en 8 års periode frem til 1956-57
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2015 kl. 10:03
Hej Ronny, På baggrund af de BMV hjul der bliver udbudt og handlet, her i de senere år, så er prisen ikke så høj som tidligere. Jeg så et flot B i org. æske med papirer og ekstraspole handlet sidste år, i selvskab af samlere, for to hundrede kroner og det var der flere omkringstående der mente var i overkanten. De almindelige småskrammede C og D når som regel ikke mere end en hund i disse år. E of F hjulene er sjældnere og når en lidt højere pris - afhængigt af stand selvfølgeligt. De andre: Det første sandstøbte uden model på, eksport modellen A samt "Krudtfabrik hjulet", er alle dyrere og typiske "forhandlings hjul".
Men igen, i næste højkonjunktur kan billedet igen se lidt anderledes ud, men en tilbagevenden til prisniveau fra firserne og halvfemserne kommer aldrig igen. Dette sikrer misforholdet mellem antal producerede enheder kontra antal eventuelle samlere.
Til top
Ronny Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny73

Tilmeldt:: 28 Maj 2014
Geografisk: Sønderborg
Status: Offline
Beskeder: 298
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny73 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2015 kl. 10:23
Hej Steen. tak for info :-) godt nok trist info men alligevel hehe :-D
havde håbet på nogle tusind da jeg tænkte over 60 år gammel og kun udgivet i 2k ish eksemplarer

til den pris vil jeg hellere gemme den som barndoms minde på min første fisketur som var med min far som også var ejer af hjulet :-)
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jun 2015 kl. 14:53
Helt med - og der er krystalklart forskel på familiens fiskegrej også alt det andet.
Til lidt perspektivering kan jeg oplyse, at det eneste "krudtfabrik" (BMV) hjul der er blevet handlet på grejauktionerne i Danmark, altså et "one off a kind" hjul, netop gik for et bud på 2K, for en del år siden.
Men igen, faktuel sjældenhed er en ting, hvor attraktiv typen, producenten eller perioden er, er noget andet. Men så er der jo også det med, at lade ungerne lære at fiske med bedstefars gamle hjul. Hjulet skal nok holde halvtreds år mere, skulle der endeligt gå en stump, så vil du kunne finde et billigt reservedelshjul i løbet af en periode, på dba - 123nu eller på grejmarked.
knæk & bræk med det
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum