Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elv valg i Norge.

 Besvar Besvar
Forfatter
martin sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ms-voldum

Tilmeldt:: 29 Aug 2012
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ms-voldum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Elv valg i Norge.
    Sendt: 02 Jun 2015 kl. 20:13
Hey..
Vi er 2 mand der skal på den årlige fiske tur til Norge .. Orkla og gaula, har vi besøgt 4 og 3 gange .. Er der nogen der har nogle gode ideer til andre eller gode tilbud til dem vi kender.. :-)
Hilsen M og L
Til top
søren søndergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
12laks12

Tilmeldt:: 02 Jun 2015
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 1
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér 12laks12 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2015 kl. 09:24
Hej m og l
Jeg har 2 afbuds pladser på vores tur i uge 31 til Gaula på Kregnes felleseie 
Ring 22553101 for mere Info, hvis dette har jeres interesse 
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2015 kl. 09:33
Stjørdals elven på den anden side af Trondhiem, Driva, Lærdalselven...o.s.v.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2015 kl. 11:11
Spørg 100 fiskere, og du får 110 svar. Der skal nemlig nok være nogle, der har mere end et bud!

Men prøv eksempelvis at kigge nogle stykker ud på denne her side. Der er nok at vælge imellem. http://www.lakseelver.no/Elveoversikt/Elveoversikt.htm

Til top
Thomas Pilegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thomaspilegaard Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomaspilegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2015 kl. 11:49
I Norge findes der i omegn af 419 laks og havørred elve. De er spredt ud over hele landet. De variere fra små til kæmpe store. Elvene variere lige så meget i type, der findes de flom elve, de som er beds hvis det har regnet i et par dage, så er der de regulerede, her er der en minimum vandføring. 

Naturen variere og meget, eksempelvis er en elv som Mandalselven i Syd Norge ikke den "store" natur oplevelse (efter min mening) i mens Alta, Lærdal og Bolstad er fantastiske områder i tillæg til de store laks.
Orkla og Gaula dalene er ligeledes utrolige fine. Men personligt støtter jeg ikke laksefiskeriet deroppe, jeg må skynde mig at fortælle at jeg er bosat i Norge og jeg kan tage disse valg noget nemmere end jer. (set i forhold til transport og tid) 

En af de sidste ting jeg vil gøre jer opmærksomme på (hvis i ikke ved det) Nogle elve er rene turistmagneter og her møder man ofte modfiskere og fiskere som fisker det samme stræk som en selv. Prisen variere også, dagkort går fra 100NOK til uges kort til 50.000kr eller mere. 

Nu håber jeg at i er blevet totalt forvirret, fordi det bedste i kan gøre efter min mening er at prøve noget nyt og noget som ikke alle andre gør. Det vil give jer endnu støre og måske bedre lakseoplevelser end dem i allerede har haft. 

Jeg kan dele mit eget lakseliv med jer her, jeg bor en lille time væk fra en lille elv som sidste år gav mig 5 laks over 90 cm. På hele sæsonen mødte jeg 5 mennesker. De 4 af dem gik tur og den sidste skulle bade. Jeg betaler 1500NOK for et årskort.

Jeg er klar over at tid og penge er to utrolige vigtige parametre, men jeg vil love jer at der er laks til alle der tænker anderledes og til dem der tør at søge væk fra turisterne. Jeg ved at Namsen allerede i år har fanget over 1 ton med laks og det er svært at slå for andre elve pt. Men jeg ved at man har lige så stor chance i langt de fleste lakseelve i Norge uanset navn osv.

Find ud af hvad i har af ønsker til jeres laksetur
* Område
* Pris
* Overnatning
* Forplejning
* Transport
* Modfiskere
* Natur
* Rent fluefiskeri
* Fluefiskeri/spin
osv...

Håber i for en fantastisk tur heroppe i Norge og i er meget velkommen til at kontakte mig, hvis i har spørgsmål hertil.


Mvh
Thomas Pilegaard



Venlig hilsen

Thomas Pilegaard
hello@thomaspilegaard.com
+47 46214361
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2015 kl. 17:23
Hej Martin !
Hvis turen til Norge kan indpasses til uge 30, så har vi plads til 2 laksefiskere ?
Er det senere kan jeg måske formidle noget ?
Begge dele er Gaula, og kender ikke andre steder godt nok til at formidle dette !
Uanset, glæd jer, og knæk og bræk deroppe !
Mvh. Jim
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2015 kl. 18:58
Hej Martin

Der er to pladser ledige på Reitstøa Laksevald - et af de bedste vald i øvre Gaula - i uge 27 & uge 33

Skriv på
Reitstoa@gmail.com

Søren
Til top
martin sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ms-voldum

Tilmeldt:: 29 Aug 2012
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ms-voldum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2015 kl. 19:47
Hey.. Og tak til dem der skriver.. Det drejer sig om uge 28 og færger er betalt så ingen mulighed for at lave om..:-)
Til top
Carsten Riis Høeg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Carsten R. Høeg

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten R. Høeg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2015 kl. 15:42
Måske skulle i bare holde jer til de to fremragende elve, og så prøve at finde nye vald, hvor der ikke er andre fiskere?? Det kan fungere særdeles fint..;-)
Til top
martin sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ms-voldum

Tilmeldt:: 29 Aug 2012
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ms-voldum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jun 2015 kl. 15:47
Okay..  Nogle forslag til hvor..? 
Til top
Carsten Riis Høeg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Carsten R. Høeg

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Carsten R. Høeg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2015 kl. 03:38
Prøv at kigge lidt opad i elvene - altså i de øvre dele.
Her er der kun få fiskere, og så behøver der jo ikke være så mange fisk, for at I kan have et fornuftigt fiskeri.

Desuden er gennemsnitsstørrelsen noget bedre i de øvre dele af elvene.:-)

Prøv at researche lidt på nettet. Hvis I har spørgsmål til konkrete vald, så send mig en pm.
Jeg ved jo ikke om I er spin, orme eller fluefiskere..:-)

Redigeret af Carsten R. Høeg - 05 Jun 2015 kl. 03:42
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2015 kl. 07:19
Hejsa med jer.
Jeg er enig med dem af jer der skriver prøv nogle alternative elve for der er rigtig mange spændende men knap så kendte elve. Det er ikke kun the big five der kaster laks af sig.
Jeg ved ikke hvor langt op i Norge i havde tænkt jer at i ville ? Lærdals elven bliver også kaldt   "alle elve`s Dronning" det er ikke for ingenting for holda op hvor er den spændende og fantastisk til to hånds flue og så ligger den i en meget smal dal som er vidunderlig smuk. Den skulle i virkelig prøve. På youtube ligger der flere små klip folk har optaget fra deres fiskeri langs Lærdals elven prøv evt og se dem. Der er også flere rigtig spændende side elve til Namsen som er værd at undersøge.  De kan give storlaks. Hvis i er til forholdsvis store elve er der jo også Numedals-lågen som ligger i sydnorge nede ved Oslo der bliver der fanget mange tons laks hvert år.Det er rigtigt hvad en skriver nemmelig at chancen er lige så stor for at fange laks i de nævnte elve som i Gaula og orkla også store laks. !!
Held og lykke
Knæk & Bræk.
Søren.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum