Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluehjul, saltvand - hvorfor så dyre??

 Besvar Besvar
Forfatter
Kristian Lykkegaard Sørense Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
klsoren

Tilmeldt:: 24 Jul 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér klsoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluehjul, saltvand - hvorfor så dyre??
    Sendt: 02 Maj 2015 kl. 18:45
Hej alle,

Jeg har nu fluefisket på kysten i to-tre år. Da jeg købte mit startsæt fik jeg alle steder at vide, at jeg ikke skulle bruge penge på hjulet, da det alene holder linen og på den måde ikke aktivt deltager i fiskeriet. Jeg købte et sæt med en Scierra CTC 9", #7 stang og et Fenwick Word Class V2 hjul med en ekstra spole.

CTC'en er jeg super glad for. Hjulet? Sødeste gud, hvor har det irriteret mig! To gange har jeg tabt det i køkkenet under rengøring og begge gange måtte jeg vride noget af metallet på plads for at få det til at gå nogenlunde igen. Samtidigt trækker hjulet linen ind under kast, da det meget nemt ruller ind. Så jeg skal have et nyt hjul - men det skal jo være billigt - right? :-)

Hos Jagt og Fiskerimagasinet har de Scierra XDP+ til ca. 800 kr. God pris, tænker jeg. Det er noget med, at man kan få det som et sæt med fire spoler. Praktisk, tænker jeg. 

Og begynder så at læse her og andre steder om fluehjul - og læser til min overraskelse anbefaling efter anbefaling af fluehjul til 2-4.000 kr?? Til at holde en line? Og jeg kommer jo til at købe en eller to ekstra spoler. Og et andet hjul når jeg skal have en to-håndsstang med til sommerhuset ved Lagan.

Jeg er ikke en nærrigrøv. Bestemt ikke. Pludselig kommer hjulet bare til at fylde så meget af det samlede budget. Og det var jo ligegyldigt om det var godt - eller hur'?

Så jeg kunne godt tænke mig, at høre om hvorfor folk køber dyrt? Og så kunne jeg også godt tænke mig at høre om Scierra XDP+ til 800 kr er godt til prisen, eller om jeg i stedet burde købe et andet mærke eller lægge 3-400 oven i? Eller købe to-tre hjul til 400 kr?


Mvh
Kristian

Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2015 kl. 18:58
Det er det samme som at spørge naboen om hvorfor han kører rundt i en Mercedes til en mill, når en Fiat til under 100.000 kr kan det samme. Når vi taler om transport fra a til b. Det er fedt af have noget godt grej. Køb det hjul som du mener dækker dit behov, inden for den økonomiske ramme du vil ofre. Jeg har selv Danielsson og de bliver brugt på kysten uden brok. Bremsen er stadigvæk silkeblød og skrammerne kun kosmetiske. De bliver skyllet efter tur og en dråbe olie i håndtaget. Så er vi klar til næste tur.
Til top
Kim Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
FFFH

Tilmeldt:: 20 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 70
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FFFH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2015 kl. 19:26
Hvis du kan få fat i et loop evotec clw, så har du et godt hjul til en billig penge. 
Ved ikke om man stadig kan få dem fra ny nogen steder (tror måske at det hedder Xact nu - men det er der nok nogen der ved bedre en mig)

Mvh. Kim
Til top
Kristian Lykkegaard Sørense Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
klsoren

Tilmeldt:: 24 Jul 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér klsoren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2015 kl. 20:40
Kim, tak for dit forslag. Det lader til at evotec er udviklet til Xact, der får rigtigt fine anmeldelser under overskriften "meget for pengene". Jeg hart hørt det samme om Scierra XDP, men her også at nogle har dårlige erfaringer med Scierra hjul.

Tommy. Jeg tror faktisk godt, at jeg kan forklare folk, hvorfor jeg har købt en Golf. Jeg ville elske at køre i en Mercedes, men ved, at jeg så skal give afkald på en masse andre ting i hverdagen. Der er mange andre der er billigere: Peugeot, Nissan, Fiat, Renault. Og for alle bilerne synes jeg godt, at man kan forklare prisforskelle. Man får i det store og hele, hvad man betaler for. 

Jeg søger på samme måde det fornuftige fluehjul. En Skoda eller en Golf. God, robust, ikke prangene - det fornuftige valg... Det behøver ikke at være en Mercedes, men frem for alt noget der er meget, meget bedre end mit Fenwick Word Class V2.

Håber at det giver mening Smile


Kristian

Til top
Niels Ole Kjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole K. Avatar

Tilmeldt:: 04 Jan 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 240
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole K. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2015 kl. 20:55
Jeg bruger scierra tx1 hjul. Meget let og rummer megen bagline og flueline. Koster vist små 1000 kr. 

Og så bruger jeg stadig de gamle scientific anglers system 2 hjul. Lidt tunge men med en formidabel bremse der er nem at regulere og ikke til at slide op. Bruger en model 78L som nu er 10 år gammelt. Bliver ikke altid skyllet efter brug men det kører bare. Har også en model 56L og har haft flere 67L.
Det handles nogle gange til få hundrede kroner herinde. Der var vist et for nyligt vist med ekstra spole for under tre hundrede.
Har da også tabt mit hjul på gulvet men det er lavet af solidt metal så rammen tager ikke sådan  lige skadeWink.
Det virker bare!!

Mvh Ole



Redigeret af Ole K. - 02 Maj 2015 kl. 21:06
Husk fisken vokser sig kun større i vandet, ikke i fryseren.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2015 kl. 21:01
Til top
michael pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mich1024 Avatar

Tilmeldt:: 15 Aug 2008
Geografisk: Limfjorden omkring Aalborg og Lindenborg å
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mich1024 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2015 kl. 21:17
Hej Kristian

Jeg har fisket på kysten med et okuma slv i mange år nu, og jeg fanger stadig fisk, og kan stadig rulle linen ind 😊 Du kan købe et for 430 kr. og det eneste du skal gøre er, at pensle lidt fluelak på den skrue som holder håndtaget. Brug hellere penge på line og gode forfang 😊

Michael
Til top
Søren. Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Søren. Avatar

Tilmeldt:: 31 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 96
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2015 kl. 23:28
Citat: klsoren

En Skoda eller en Golf. God, robust, ikke prangende - det fornuftige valg... Det behøver ikke at være en Mercedes, men frem for alt noget der er meget, meget bedre end mit Fenwick Word Class V2.

Håber at det giver mening Smile


Kristian


Kort sagt: Danielsson F3W 4seven eller Danielsson L5W 4seven.
Begge ville være gode bud på et hjul i meget høj kvalitet til rimelige penge - specielt hvis de købes brugt her på siden, hvor de ofte sælges til ca. 1500 kr. eller mindre. 
Du får meget (MEGET!) mere hjul ved at købe disse brugt, set i forhold til at købe et nyt "Kina-hjul" til næsten samme pris. 

Til top
Claus Møller Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
C.G.M.

Tilmeldt:: 30 Dec 2005
Geografisk: Sydøstfyn
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér C.G.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2015 kl. 07:20
Hej
Jeg har brugt loop evotec clw i flere år nu,har 5stk 10 spoler med forskellige liner idet jeg også fisker gedder, bliver sjælent skyllet men virker
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2015 kl. 10:03
Jeg har 3 stk Danielsson, det er de bedste hjul uanset pris, det er der også en herre fra Korsholm der har udtalt, en gang han blev gået på klingen
Vandtæt indmad, lejer-bremse, man skal selvfølgelig ikke tabe hjulet på hårdt underlag, det er der ikke noget hjul der kan holde til uden spor!
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2015 kl. 10:22
Citat: IvanJeppesen

Jeg har 3 stk Danielsson, det er de bedste hjul uanset pris, det er der også en herre fra Korsholm der har udtalt, en gang han blev gået på klingen
Vandtæt indmad, lejer-bremse, man skal selvfølgelig ikke tabe hjulet på hårdt underlag, det er der ikke noget hjul der kan holde til uden spor!
Jeg kunne ikke være mere uenig.
Har haft 3 danielsson med præcis samme fejl på bremsen. 
Det kostede et par fine fisk pga overløb.
Og der findes altså hjul som du kan slå søm i med:)
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2015 kl. 12:15

Jeg er helt enig i at man sagtes kan klare sig med de prisbillige hjul på kysten. Jeg køber dyrere hjul af flere årsager.. Jeg nyder at have mit "mercedes" hjul med når jeg fisker og er udemærket klar over at jeg ikke har behov for den kraftige bremse. Men jeg fisker også tropisk fiskeri og til denne type fiskeri kan anvende nogle af mine dyrt indkøbte hjul til dette. Derved skal jeg ikke ikke ud at købe nye hjul igen:)
Altså har jeg færre hjul i sidste ende som kan dække forskellige former for fiskeri.

Søren
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2015 kl. 15:52
Citat: nielsesmarch


Citat: IvanJeppesen

Jeg har 3 stk Danielsson, det er de bedste hjul uanset pris, det er der også en herre fra Korsholm der har udtalt, en gang han blev gået på klingen
Vandtæt indmad, lejer-bremse, man skal selvfølgelig ikke tabe hjulet på hårdt underlag, det er der ikke noget hjul der kan holde til uden spor!

Jeg kunne ikke være mere uenig.
Har haft 3 danielsson med præcis samme fejl på bremsen. 
Det kostede et par fine fisk pga overløb.
Og der findes altså hjul som du kan slå søm i med:)


Hej Niels, det med fejl på bremsen, har jeg ikke hørt om før, du kunne jo have bremset spolen med hånden. Nå, men jeg har heller ikke haft brug for bremsen til at stoppe fisk med, og til at hamre søm i, bruger jeg en hammer
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum