Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Wobler fremstilling

 Besvar Besvar
Forfatter
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Wobler fremstilling
    Sendt: 19 Apr 2015 kl. 10:12
hejsa

er der noget woblerstøbningsmateriale, om det er noget to-komponent eller lign., der er tungere end andet ?? hvis ja, hvilket?!
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2015 kl. 10:36
se her.
Jeg tror det er noget du kan bruge


Først lidt om træwobler og se støbning af samme

/J


Redigeret af Jørgen S - 19 Apr 2015 kl. 10:45
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2015 kl. 12:10
jeg har prøvet ole's fremgangsmåde .. og det virker self godt .. men der må næsten bare være andre materialer der er til rådighed .. jeg tænker der må være noget der vejer lidt mere end polyesteren!!
Til top
Carsten Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
limfjord Avatar

Tilmeldt:: 26 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 633
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér limfjord Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2015 kl. 13:07
Er det ikke bare et spørgsmål om mere belastning. :-)
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Apr 2015 kl. 14:49
Hej Ørde.

Vis man skal lave sine woblere i andre materialer end polyester, eller andet, så bliver det en kostbar affære, uanset om det er 2 komponent materiale, eller andet.

For nu mange år siden lave jeg sammen, med flere af husets gode venner, nogle woblere, som var næsten lig JR woblerne, bortset fra at de kastede bedre, og længere, og var større + i nogle kredse også fangede flere fisk Wink

De woblere blev støbt i silicone forme, af Gelcoat, men fidusen med vægt og balance, var, at der kom en portion sand i Gelcoaten, og ved at vibrere formen, faldt sandet ned i woblerens bug, og man havde en wobler, der stod korrekt, akkurat, som woblerens forbilled, nemlig en sild / skalle.

http://www.meripol.dk/gelcoat-topcoat-gelcoatspartel-41

For at wobleren ikke skulle blive uligevægtig, når sandet faldt til bunds, var formen placeret i en bestemt grad /vinkel, så vægten var ganske lidt + i forenden, men netop den detalje, holder vi for os selv, da der sikkert er kommercielle grejmagere, der gerne vil have fat i netop den detaljeTongue

Sandet var specielt, og blev dengang brugt til fremstilling af porcelæns vaske.

Teknisk er ovenstående måde, at lave woblere på, svær at styre, men som hobby er det en sjov måde, at lave sine woblere på, og man kan få nogle woblere, der virkelig kan gå ordentlig - kaste langt, og ikke mindst kan dekoreres, så de kommer meget tæt på de naturlige fødeemners farver.

Vi lavede disse wobler typer i både gennemløb og med tråd, og vores udgave sælges i dag, som Djurs wobleren, som dog er kommercielt støbt og tunet op, til en fremragende kyst wobler.

http://www.troutbum.dk/blink.htm#Kystwoblere

Mvh
P.K.



Redigeret af PK - 19 Apr 2015 kl. 14:59
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2015 kl. 22:07
Ørde
Fandt du ud af noget med de der woblere og er det noget du evt. vil dele ud af?
Kunne nemlig god tænke mig at lave nogle wobler selv samme med min søn.
-  han har spurgt flere gange

SmileN
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Maj 2015 kl. 09:56
jeg endte faktisk med at bruge noget krystalplast (som jeg har brugt tidligere), og så smide nogle lodder i .. men jeg fandt ikke noget materiale der vejer mere end andet .. jeg fik dog at vide at epoxy tx-12 som er et maritimt tokomponent materiale til bådbygning m.m. også bliver brugt til støbning. Det har jeg dog ikke forsøgt mig med endnu. Arbejder stadig på det ..
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum