Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

RST - grå klinge ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
preps

Tilmeldt:: 26 Feb 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér preps Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: RST - grå klinge ?
    Sendt: 05 Mar 2015 kl. 11:07
Jeg har købt en billig selvbyggerstang som er ubrugt.

I flg. sælgeren skulle det være en RST klinge, men jeg er kommet i tvivl om de laver/har lavet koksgrå klinger. (De 2 RST jeg har er rødbrune)

Kan I hjælpe med et svar og i så fald hvilken serie det kan være.

Den er ca. 10.4", kastevægten er opgivet til 15-40gr. men den kan jeg ikke være sikker på passer.

På forhånd tak.

Smile
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2015 kl. 11:34
Hej Martin,

De koksgrå (Dim Black) klinger er de "rå" klinger og normalt dem du får som selvbygger.
De rødbrune er normalt dem som er færdige stænger.

Når jeg skriver normalt, så er der dog sådan at du godt kan købe løse klinger fra RST som allerede er farvet rødbrune. Ligesom det også er muligt at få Dim Black på færdige RST stænger.

Det efterlader så dig stadig i tvivl, men kan du tage et billede af klingen og specielt et nærbillede af ferrulerne, så kan jeg måske hjælpe dig lidt mere?.

Ud fra 10'4" kastevægt 15-40 gram siger mig ingenting.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Martin Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
preps

Tilmeldt:: 26 Feb 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér preps Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2015 kl. 14:27
Hej Finn,

Jeg prøver at få taget nogle fornuftige billeder.

Skal det forståes sådan, at det i princippet kan være samme klinge, selv om den enten er grå eller rød, og det så bare er indfarvningen der er til forskel?

Mange tak for din hjælp Wink
Til top
Martin Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
preps

Tilmeldt:: 26 Feb 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér preps Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2015 kl. 17:49
Her lidt billeder, det var nu ikke så nemt at få alle detaljer med, men jeg håber du kan se noget ud af dem alligevel Smile


Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2015 kl. 20:59
Citat: preps

Her lidt billeder, det var nu ikke så nemt at få alle detaljer med, men jeg håber du kan se noget ud af dem alligevel Smile



Hej Martin,

Den tør jeg næsten ikke udtale mig om for det kan være næsten alting.
Ferrulen har dog lidt af kendetegnene ved en RST. 

Hunferrulen ser "fortykket" ud modsat andre som er glat og jævn. Godstykkelsen kan også godt være en RST.

Som jeg skrev tidligere, så siger 10'4" wt. 15-40 mig ingenting, men RST har været på markedet i over 30 år, så det er ikke umuligt at det er en RST.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Martin Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
preps

Tilmeldt:: 26 Feb 2010
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 45
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér preps Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2015 kl. 21:43
Hej Finn,

Mange tak for kigget!

Hun-ferrulen er tykkere de første 10-12 cm, så jeg satser på at sælger taler sandt :)

Kan du svare mig på hvor langet overlappet i ferrulen ca. skal være på en stang i denne størrelse? 

Den kan godt knage lidt i kastet, det ser ud som om at sælger har brugt lidt stanglak i ferrulen, for netop at undgå dit nævnte "svup", og det er nok det som knager ind i mellem. Så jeg vil gerne lige tage lidt af hun-ferrulen.


Redigeret af preps - 05 Mar 2015 kl. 21:48
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2015 kl. 22:25
Citat: preps

Hej Finn,

Mange tak for kigget!

Hun-ferrulen er tykkere de første 10-12 cm, så jeg satser på at sælger taler sandt :)

Kan du svare mig på hvor langet overlappet i ferrulen ca. skal være på en stang i denne størrelse? 

Den kan godt knage lidt i kastet, det ser ud som om at sælger har brugt lidt stanglak i ferrulen, for netop at undgå dit nævnte "svup", og det er nok det som knager ind i mellem. Så jeg vil gerne lige tage lidt af hun-ferrulen.

Det er lidt forskelligt hvad overlægget er men mellem 5 og 8 cm.

Du kan slibe lakken af hanferrulen og se hvor meget "svup" der er. Så tager du lidt af hunferrullen ca 2-3 millimeter. Er det stadig "svup" kan du tage 2-3 mm af hanferrulen.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2015 kl. 22:26
Har prøvet at sammenligne feruler på dine billeder med ferulerne på den RST model 1748, jeg har. Og de ligner til forveksling hinanden.
Fortykkelsen på min stang er dog lidt mere markant, men af samme "støbning".
Så jeg tror helt bestemt, at der er tale om en ægte RST.

Som Finn Sommer er inde på, fandtes klingerne i flere farver alt efter hvilken serie, der blev benyttet i. Har selv både Ultra Light, Superior og M1 stænger. Godt nok fabriksfremstillede, men man kunne dengang for 30-40 år siden også købe klingerne løse i alle udgaver.
Til top
Lau Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lau Jepsen

Tilmeldt:: 17 Apr 2010
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lau Jepsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2015 kl. 19:27
Lænden passer fint. DMA købte i 90'erne klinger fra RST på ca. 10.3 kastevægten lyder dog som en "lakse stang"
Har selv en DMA har (forkortet til 9,5 ft.) samt en Harrisons handbuild 5-25 gr. (samme klinge)
den er kendetegne ved at være meget tynd.
Den er super til fjorden, har en meget dyb aktion (det ser ud som om den "kun" radialvævet og ikke krydsvævet )
Glæd dig, en super stang (ps. pas på den knækker nemt)


Til top
 Besvar Besvar

Skift forum