Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluer til Gedde + Aborre

 Besvar Besvar
Forfatter
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluer til Gedde + Aborre
    Sendt: 13 Feb 2015 kl. 14:21
Nu har jeg haft kigget rundt på Effektlageret og Fluer(.)dk. Jeg synes at der er meget få varianter af fluer til dette fiskeri især til gedder. Jeg har dog fundet et par stykker, men det er slet ikke nok, da jeg gerne vil have et par ekstra i tasken så jeg altid kan skifte imellem dem. Jeg bruger en Kinetic Waterspeed 9" 6# hvortil jeg bruger en 7# Rio Pike flueline. (Så ved I hvad jeg fisker med)


Spg. 1 - Hvor kan jeg købe gedde fluer som ligger til en pris som er overkommelig? 20-30,- pr. stk.? (samt nogle gode aborre fluer, så jeg altid kan fiske aborre hvis gedderne ligger og sover)

Spg. 2 - Jeg har altid brugt wire, men det er noget værre bras når man fluefisker (det krøller, knækker og det er umuligt at rette op igen) Jeg har ikke været så glad for at bruge 1.00mm nylon da jeg ikke vil forvolde skade på gedden hvis den skulle bide det over. Har I nogle erfaring med denne type nylon line? Er det muligt for gedden at bide denne tykkelse over, eller skal jeg op i noget 1.10-1.20mm?



OBS. Jeg ved godt at mange af jer vil sige at jeg skal binde mine egne fluer og det har jeg også prøvet, men de ligner kruseduller når jeg er færdig med dem og derfor vil jeg hellere købe fluer end at fiske med noget som ikke engang mig selv ville tro at det var noget spiseligt. Jeg er på SU og går i skole som SSH (Social- og sundhedshjælper) uddannelsen og har derfor ikke det store budget og derfor ville det være rart hvis priserne på fluerne etc. ikke er så høje!

Jeg takker mange gange på forhånd for jeres hjælp og jeres videndeling omkring mine spørgsmål! God weekend
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2015 kl. 15:18
Det korte svar til 1) er: Det kan du ikke nogen steder...
Hvis materialerne til en flue af den rigtige støbning og ok kvalitet koster de første 20-30,-, så er der ikke meget tilbage den der binder dem. Pris og kvalitet hænger nogenlunde sammen, også her.
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2015 kl. 19:39
hej
prøv www.fisknu.dk der er billede af 22 stk geddefluer til en pris mellem 16,00kr til 55,00 så der er mulighed.
fisker ikke selv gedder så ved ikke så meget om de andre spørgsmål, men held og lykke.

hilsen Peder

ps. kig under fluefiskeri i venstre side.

Redigeret af æ fisker - 13 Feb 2015 kl. 19:41
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Feb 2015 kl. 21:17
Tak for jeres svar! Det er gør heller ikke noget at de koster 55,- så længe de ikke koster 80-100 pr stk som jeg også har set dem til og de ser ikke meget anderledes ud end dem som jeg har set til 20-30 kr :) igen, tak for jeres hjælp - jeg vil helt klart undersøge den hjemmeside!
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2015 kl. 09:33


Redigeret af flycast - 15 Feb 2015 kl. 19:17
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2015 kl. 17:55
Købefluer til Gedde koster bare knapper, sådan synes jeg altid det har været. Når det kommer til de store fluer og generelt alle fluer kan det bedst betale sig at binde selv. Dermed ikke sagt, at når du køber en rigtig godt bundet flue, så kan den også holde et godt stykke tid. Sådan har min erfaring været. 

Når det kommer til forfang, så har jeg primært brugt titaniumwire. Det holder, det krøller ikke og endnu engang, så kan det virkelig virkelig betale sig at lave dem selv.

Jeg købte en lille pakke med nogle meter for et par år siden og fisker godt nok ikke særligt meget, men det holder og forfanget når nærmere at blive væk, end at blive slidt op. 
flg. guide er meget god, hvis du vil lave dine egne forfang. 
Til top
Nicolai Boss Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai

Tilmeldt:: 14 Dec 2003
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2015 kl. 20:12
...og køb så noget "Titanium Leader" eller "Knot 2 Kinky" eller Vision Pike Leader. Bind en hægte i den ene ende og en lille svirvel i den anden, og så har du et super godt forfang til fluefiskeriet efter gedder.

Titanium materialer som en tråd (ikke spundet af flere tråde) er forholdsvis smidigt og holder til mange fisk uden at bøje eller blive vredet skævt.

God jagt Wink
Nicolai

P.S.: Jeg er måske leveringsdygtig i nogle geddefluer med indbundet fangstgaranti (fiskene må du dog selv finde Big smile), så har det din interesse, så send mig en mail på nicolai.boss@gmail.com
Til top
Jørn Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Mortensen

Tilmeldt:: 27 Nov 2005
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Mortensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2015 kl. 15:34
Hej har gedde fluer fra Kr. 10.- stk
 
 
Til top
Steen Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S. Jørgensen

Tilmeldt:: 11 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S. Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2015 kl. 18:02
Et realistisk bidrag der virker. Bind et bundt (ca 10) ca en cm brede og femten cm lange strimler fra de almindelige karklude, i det her flonel lignende stof, og bind det på uden alt muligt diller daller.
De virker fantastisk overfor gedderne og fornærmer kun dem der diskuterer fordele og ulemper ved at bruge en løvgrøn kontra lysgrøn bindetråd til geddefluer.
I øvrigt, at forsøge at ophøje gedde flue binderi til en finkulturel kunst, svarer til at ville sammenligne lokumsdigtning med poesi.
Snak bare om "Matching the hatch" (hø hø) og bind en skalle.
Eller som en selvproklameret geddefluemester fra de højeste luftlag, der demonstrerede en mudlerflue, nøjagtigt udformet og ikke til at skelne fra en rød/hvid cellowobler, den vejede by-the-way det samme som originalen.
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2015 kl. 18:26
Citat: S. Jørgensen



Et realistisk bidrag der virker. Bind et bundt (ca 10) ca en cm brede og femten cm lange strimler fra de almindelige karklude, i det her flonel lignende stof, og bind det på uden alt muligt diller daller.
De virker fantastisk overfor gedderne og fornærmer kun dem der diskuterer fordele og ulemper ved at bruge en løvgrøn kontra lysgrøn bindetråd til geddefluer.
I øvrigt, at forsøge at ophøje gedde flue binderi til en finkulturel kunst, svarer til at ville sammenligne lokumsdigtning med poesi.
Snak bare om "Matching the hatch" (hø hø) og bind en skalle.
Eller som en selvproklameret geddefluemester fra de højeste luftlag, der demonstrerede en mudlerflue, nøjagtigt udformet og ikke til at skelne fra en rød/hvid cellowobler, den vejede by-the-way det samme som originalen.


Yup, præcis det samme som med ørred, stalling, lakse og alle andre fluer

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lars Møllenberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Møllenberg Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2012
Status: Offline
Beskeder: 124
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Møllenberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2015 kl. 18:43
Fluepusher.dk
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2015 kl. 03:14
Tak for alle jeres gode svar og jeres gode hjælp! 

Først og fremmest, ja det er rigtigt at hvis man selv binder fluerne så er er det meget billigere, men problemet er bare at jeg ikke er så kreativ og for det andet så ligner mine fluer noget som vil skræmme fiskene væk, ja selv mig selv kan blive skræmt af sådan et grimt bæst som bare lander i vandet og så ser man alle fiskene stikke af fra "fluen" :D 

#Nicolai - Kan du sende nogle billeder af de fluer som du har tilsalg og eventuelt hvad prisen skal være for dem? - Og har du selv prøvet "Knot 2 kinky" - krøller det eller er det nemt at fiske / kaste med også?


Jeg havde tænkt mig at prøve noget nylon 1.00-1.20mm, men jeg hører at nogle folk mister deres fangster på den måde og jeg har ikke lyst til at være en af dem som forvolder en geddes smerter ved at den bider min line over og den skal rende rundt med den grimme flue i munden. Hvad er jeres erfaring indenfor dette? Holder det eller skal jeg helt glemme det og satse på "Knot 2 Kinky"? 

Jeg havde sidste år noget wire som var 7-strained eller hvad f****** det nu hed og det krøllede og buede helt vildt, bare ved at have fisket i et par timer. (det buede så meget at det påvirkede rent faktisk fluens retning i vandet)

Til top
Tommy Silberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Silberg

Tilmeldt:: 22 Jan 2005
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Silberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Feb 2015 kl. 15:06
Fisker selv med FC i 0.80 - og risikoen for at miste en fisk er da til stede, og jeg har da også mistet fisk der har klippet forfanget. Men det er ikke noget der sker hvert år!
btw - alle mine geddefluer er modhageløse - mister ikke flere fisk af den grund, og så kan den jo spytte fluen ud ved et klippet forfang....
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gedder123 Avatar

Tilmeldt:: 12 Feb 2015
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gedder123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2015 kl. 23:07
#Tommy - Jeg har også fisket med fluer hvor jeg har brugt en tang til at klemme modhagen ned, så den ikke har nogen funktion mere. Problemet er bare, at hver eneste gang jeg har haft en fisk, så har jeg simpelthen aldrig kunne få den i land netop fordi den slippe sig løs på en eller anden mærkelig måde. Jeg har derfor lavet en "undersøgelse" hvis man kan kalde det dét, uden at jeg skal lyde som en forsker - Jeg fiskede med den nøjagtige flue som havde modhage og på den anden klemte jeg ned - Det viste sig at jeg fangede 4 fisk på den som ingen modhage havde og der mistede jeg 3. Den som jeg havde modhage på, der mistede jeg slet ingen og jeg fangede endda 6 stykker på den, så jeg vil aldrig fiske med en modhageløs krog mere! :)

#Jørn Mortensen - Jeg har tjekket din side og hvis jeg skal være 100% ærlig, så kan jeg overhovedet ikke finde rundt i din hjemmeside, desværre. Jeg har overhovedet ikke kunne finde fluer eller andet end en fluestang derinde, så vidt jeg kan huske. 
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2015 kl. 09:57
Hej Safet.
 
Det er meget enkelt. Følg Jørn`s link, klik på billedet og du ender på startsiden, derefter ruller du langt ned i menuen på venstre side og vupti "Pike flies" alternativ kan der kikkes i "hvor findes"Big smile
 
Hilsen.
 
Ivan.
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Yves Hald

Tilmeldt:: 29 Jan 2015
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Yves Hald Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2015 kl. 10:21
Hej Safet,
Jeg vil starte med at spørger, hvor i land befinder du dig?
Grund jeg spørger, det er at jeg vil gerne introducer i det fiskeri.

Ellers om et par måneder Kommer der Fluemesse i Kolding, og der er, kunne spørger til nogen af de fluebider om nogen idéer ellers melder dig til et lystfisker forening.
Hilsen Yves
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum