Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stang rotor ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Stang rotor ?
    Sendt: 11 Jan 2015 kl. 06:35
Hejsa med jer.
Når nu jeg skal bevikle og påføre epoxy på beviklingerne så skal stangen køre rundt.
Hvad er den bedste løsning på det ? Kan det betale sig at lave noget selv ? eller kan man købe noget til en rimelig penge ?

Mvh.
Søren.
Til top
jesper hauritz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhha799 Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2014
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhha799 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 07:02
Du kan jo til relativt små penge selv lave en af en motor fra en discokugle og en plade 8mm skum fra Panduro hobby, lime skumpladestykker sammen og lave et konisk hul i som kan holde håndtaget, og bøje et u af skum til den anden ende som kan holde den.

Så har man da lavet en til ingen penge i forhold til en færdig maskine eller drejebænk, men om det er bøvlet værd ? det vil jeg ikke råde dig om.
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 09:04
Hej Søren,
Jeg bruger ikke en motor når jeg lakerer, jeg lader stangen hvile i en papkasse med to V-udskæringer og så drejer jeg blot stangen med fingrene. Lidt primitivt måske, men det virker rigtigt godt for mig. Det første kvarters tid sider jeg ved stangen hele tiden, og senere kan jeg dreje den med nogle minutters mellemrum og så længere og længere pauser. Jeg tror ikke at det er ret meget mere omstændigt, for i starten vil man jo alligevel sidde ved stangen og rette på lakken, da den som oftest vil samle sig en lille smule på midten.
Denne fremgangsmåde virker rigtigt godt, og jeg laver faktisk ret pæne beviklinger ;-).
Mvh Klaus
Til top
jesper hauritz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhha799 Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2014
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhha799 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 09:22
Klaus noget helt andet.
Bruger du lak eller epoxy ?

Har spekuleret på om lang tids hærdende sager gør det bedre så de trænger ordentlig ind i tråden ?
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 09:29
Har købt en rotor hos korsholm til ikke mange penge, det er sådan en der både kan bruges når man lakere fluer samt beviklinger! Ellers kan papkassen godt bruges!
Vh
Henrik
Til top
jens rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jens30

Tilmeldt:: 18 Dec 2002
Geografisk: sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 135
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jens30 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 09:36
Hej Søren
Om det er rimelige penge,skal jeg ikke vurdere,men denne her er udmærket,bruger den selv : 

http://www.hilevel.se/pacbay-spobyggnads-maskiner/pacific-bay-dryer-stand-rdm-1.html
vh Jens
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 09:43
Hvis du skal lakere med epoxy lak så er 4-8 omdrejninger pr minut det optimale så en varme kasse med termostat varmelegme og motor er det optimale
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 10:47
Købte "Spejlkugle Motor" i Disconetto for 69 kr. Den funker - osse til fluetørring. Du finder sikker en måde at gøre stangen fast til den på. Jeg har brugt stykker af rør fra fx gl tuscher eller kuglepenne og lignende, der har den rigtige dimension og dermed kan gå ind over akslen og forlænge den efter behov. Så kan du sætte en en stump blød slange ( haveslange, benzin, silikoneslange osv osv) ind over stangen og forlængeren og kombinere dig frem til  noget der passer og således lave en overgang mellem motor og stang. Ellers er der jo altid Gaffatape ;-) Papkassen med V-udskæringer har fungeret fint for mig - evt foret med stykker af engangskarklud tapet på kanten af V-erne, så det glider lettere. Motor monteret på simpelt stativ af to stykker træ skruet vinkelret på hinanden - evt med skruetvinge til fastgørelse på bord eller det ene stykke træ er en plade, der er tung nok til at blive på plads, når showet ruller. Jesper H skriver noget om, at han bruger noget skum til at holde håndtaget - det er ikke nødvendigt. Skru blot en skrue ind i numsen på stangen, hvis du overhovedet har brug for at fastgøre i den ende. Korken er normalt så fleksibel, at der ikke vil være synderlige spor efter udskruning. Hvis der mod forventning skulle være lillebitte hul kan det lukkes med lidt lim iblandet korksmuld. Lav eventuelt en prøvekørsel af en lakering på en gammel stang, hvor du laver en lille testbevikling.  

www.disconetto.dk
info@disconetto.dk
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 668
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 10:52
Bruger rotor fra min grill Wink


Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 10:55
Bruger min grill motor jeg har til Weber grillen ellers har jeg brugt en batteri gril motor der kan købes i Bauhaus til 70 kr og den med papkassen er ganske udemærket
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 10:56
Jeg har brugt et par forskellige, men begge to komponente, så det er jo noget epoxy snask. Den sidste jeg brugte hed Flex Coat, men jeg er løbet tør, så til mit næste projekt der starter på tirsdag skal jeg have fat i noget nyt.
Mvh Klaus
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 11:48
Det er den Korsholm forhandler som jeg har brugt, den virker glimrende. Jeg går i gang med en # 5 i næste uge, og der vælger jeg nok "Lite" udgaven for at kunne lave et lidt tyndere og finere lag.
Det er i øvrigt min erfaring at temperaturen på epoxy´en er vigtig, prøv dig evt frem med et par små beviklinger på feks en blyant inden du går i gang med stangen.
Til top
Søren Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hasselbach Avatar

Tilmeldt:: 28 Apr 2014
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 151
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hasselbach Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 12:35
Hej alle sammen.
Tak for alle forslagene. Jeg vil lige tjekke de forskellige link i har givet. Ellers er der jo flere næsten gratis forslag fedt.
Det kan være jeg vender tilbage med spørgsmål

Mvh.
Søren
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mads77 Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 18:21
Hvis du kan klunse dig til en gammel mikrobølgeovn på genbrugsstationen og rippe den for motoren der drejer tallerkenen i bunden kan du lave en billig stang rotor, ellers fås de billigt på ebay: 
http://www.ebay.co.uk/itm/Microwave-Oven-Turntable-Synchronous-Motor-4W-4-4-8RPM-AC-220-240V-/190858603097?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item2c700f2a59

Vh Mads



Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 22:09
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Jan 2015 kl. 22:21
Til at tørre bruger jeg grillmotoren her på 230 v. http://www.campingudstyr.dk/Pages/Search.aspx?search=grillmotor Den drejer med 8 rpm
Jeg prøvede først den batteridrevne, men motoren holdt kun i 6 timer.

Som beviklingsmotor bruger jeg en symaskinemotor hvor hastigheden kan varieres med fodpedal.
Jeg købte en symaskine for 150 kr. i kirkens korshær genbrug.

Jeg har lavet opstilling herunder, med en lamineret hylde fra Jem&Fix. Lidt MDF. Noget plexiglas. Kuglelejer som jeg har limet gummipakdåser på.
Længejusteringen er lavet af skuffeskinner fra en nedlagt reol.

Når jeg skal bevikle, fjerner jeg den store O'ring/elastik fra tørremotoren.




Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2015 kl. 17:05
Det er satme seriøst Michael. Me like Thumbs Up
Til top
Michael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dytti Avatar

Tilmeldt:: 20 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dytti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2015 kl. 17:27
Takker Big smile
Den fungerer faktisk også fint som drejebænk, når håndtaget skal skæres/slibes i form LOL
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2015 kl. 17:44
Maksimum point for både funktion og kunstnerisk indtryk +++++++. Elsker den slags kreative løsninger. I den mere beskedne afdeling er mit sidste påfund en elektrisk dubbingtwister lavet af en lille næsetrimmer, hætten til en tuschpen, pianowire og epoxy. Det virker skide godt og er enhåndsbetjent. Held og lykke forresten til Søren!
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Jan 2015 kl. 17:41
Jeg har de rigtige motorer som anvendes.
http://finnsommer.dk/index.php?id_product=85&controller=product


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum