Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Titanium øjer i sort/gunsmoke ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Titanium øjer i sort/gunsmoke ?
    Sendt: 10 Nov 2014 kl. 13:02
Hej,
 
Jeg forventer at skulle bygge en absolut topklasse fluestang i vinter, og da jeg godt kan lide at nørde lidt, tænker jeg på at montere den med så lette og stærke øjer som muligt. Det er indtil videre en Sage SALT 590 mine tanker går i retning af.
 
Er der nogen af jer super stangbyggere der kan komme med gode forslag til de allerbedste øjer til sådan en fætter ? Jeg er klart mest til helt mørke/sorte øjer.
Jeg har bygget flere dyre stænger før, så teknikken har jeg styr på, det er mit kendskab til de mere specielle fittings der halter lidt...
 
Mvh Klaus
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 13:17
Hej Klaus.
Det lyder som et spændende projekt, du har gang i.

Og da jeg selv sidder og søger efter de, for mig, ultimative dele til de 3 stænger jeg har i gang pt, falder jeg tit og ofte indenfor hos Mudhole.com som har et kæmpe udvalg.

Det umiddelbart nærmeste jeg kan komme på et bud til dit projekt, er REC's Black Pears RSFXB:
http://www.mudhole.com/Rod-Building/RECOIL-Guides/RSFXB-Black-Pearl-RECOIL-Single-Foot-Snake-Guides

Jeg har så ikke lige pt fundet topøje og skydeøje, men der er da lidt at gå i gang med nu :-)
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 14:05

@ Jan, det lyder spændende, og det er faktisk omtrent den model jeg har kigget på indtil videre, dog i slangering udgaven RSNXB. Hvad siger din erfaring dig, er den et-benede stærk nok til det slid og de påvirkninger en kyststang bliver udsat for ?

Jeg har iøvrigt tidligere gjort det, at jeg har kortet den del af øjet der hviler mod stangen noget ned, for det kan sagtens holde alligevel, og det reducerer (nok mest i teorien Wink) påvirkningen af klingen og ser i hvert fald bedre ud. Det har jeg dog kun gjort ved slangeringe og skydeøjer, ikke ved et-benede.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 14:31
En kyststang bliver aldrig udsat for mere slid og pres, end 1-benede øjer kan klare.
Jeg er gået væk fra de traditionelle slangeringe, og bruger nu kun 1-benede øjer, af flere årsager:

-de er mere elegante
-de sparer en bevikling (og dermed tid ved montering)
-jeg bruger et stangøje til flue-hvil. Ved 1-benede øjer er fluen hurtigt afmonteret. Ved slangeringe er fluen drejet om på den anden side af klingen (en detalje, men en en detalje som jeg personligt finder irriterende)

Der er nogle som påstår at der spares meget vægt ved at montere 1-benede øjer, fremfor slangeringe (da der fjernes en bevikling og lidt lak) Den "tråd" som øjet er lavet af, er ca. samme længde, og en bevikling incl. lak vejer så lidt at det ikke få mig til at ligge søvnløs.

Jeg korter aldrig "foden" på et øje, men sørger for at foden er så slank som mulig, og så spids og flad som mulig. Dette giver pænere beviklinger, og nemmere at bevikle.
Jeg starter min bevikling 4-5 omgange med tråden, inden tråden skal op over foden. Så er tråden låst, og beviklingen bliver så kort som mulig. Ikke fordi tråden ikke skal påvirke stangen, men jeg kan godt li' at beviklingen er så kort som muligt.

Hvis du vil ha' slangeringe på din stang, vil jeg anbefale dig at kigge på Snake Brand's udvalg. Jeg har en stang med disse øjer, og de var helt fantastiske at arbejde med. Foden er endnu mere flad end vi kender fra andre mærker (ingen for-arbejde med slibning). Udover dette er foden buet på langs, sådan at den flugter på klingen helt perfekt. Og den flade fod giver et færdigt arbejde, så det næsten er ud som om der ikke ER nogen fod. De koster kassen, men resultatet er bare i orden.
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 20:45
@ Jan, jeg tror sgu at min SALT ender med de et-benede RECOIL ...
Jeg kan godt lide det look det giver, såvidt jeg husker brugte Loomis det faktisk på deres GLX Classic enhåndsstænger, og det så ret fedt ud.
Kender du noget til titanium hjulholdere i sort, eller er det ikke til at købe for penge ? Jeg synes ikke at jeg kan finde nogen når jeg leder, jeg bruger en række links på en gammel tråd herinde ? Indtil videre hælder jeg nok til en Struble U-18 i sort, jeg kan godt lide udfræsningerne. Her er jeg dog ikke helt færdig med at lede
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 21:02
Jeg kender ikke til din første halvdel af indlægget, men jeg arbejder pt med en Struble U15 som bliver savet over, hvor jeg så fjerner midterstykket, og erstatter med noget mere interessant :-)

Jeg kan så ikke li' disse udfræsninger. Men det er så bare mig, som ikke vil ha' en hjulholder på min stang, som skal se ud som producenten ønsker ;-) Jeg skal blot bruge noget til at holde mit hjul fast. Hvad der imellem hér, er min smag :-)

Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 21:23
Er det disse øjer du mener Jan ?

https://store.snakeguides.com/Universal-Snake-Guides_p_9.html
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Nov 2014 kl. 22:05
Det er disse øjer, jeg har på stangen, ja :-)
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Nov 2014 kl. 19:37
Prøv hjemmesiden www.hilevel.se under REC produkter.
Jeg ved Struble laver en hjulholder i titanium den hedder vist U-21, men måske den er lige kraftig nok.
TC
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2014 kl. 19:57
er der nogle af jer der har handlet med hilevel.se ?
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Nov 2014 kl. 22:59
Det har jeg rigtig fin service og uden problemer fremskaffede de en REC hjulholder til en god pris. Jeg har kun ros!
TC
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2014 kl. 14:00

@ TC, jeg er enig med dig i at U-21 er en rigtig fed hjulholder, men jeg tror desværre også som du er inde på, at den bliver lidt for kraftig til en #5. Struble anbefaler den selv fra #7 og opefter.

Lige nu spekulerer jeg lidt i en hjulholder med et helt mørkt træ indlæg, men jeg kender ikke så meget til deres vægt og holdbarhed.
Øjerne bliver næsten helt sikkert "Black Pearl RECOIL" i et- eller to-benede.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2014 kl. 14:47
Mht vægten på hjulholderen, glem den.
Så længe du har en balance i stangen når den er monteret med hjulet (og hvad vejer det, incl. line?)
Og det ikke i den nederste del af stangen at vægten er et issue. Denne del bliver ikke bevæget meget, i kastet.

Træ holder fint til indlæg, det har været brugt i mange år, også af de store producenter.
Jeg har ikke gjort i dette selv (før nu, hvor jeg fik en dygtig "håndtags-smed" til at lave håndtag, hjulholder og fightbutt i træ. Blot træet er behandlet efterfølgende, skal det nok holde.

Kig evt ind til Ussingbech.dk og se Claus' flotte inspirations-log mht hjulholdere, og indlæg hertil.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum