Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bramgæs i nationalparker

 Besvar Besvar
Forfatter
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bramgæs i nationalparker
    Sendt: 28 Sep 2014 kl. 15:41
Læste lige dette indlæg og undrer mig.

Har jeg helt misforstået konceptet med nationalparker? Er det ikke netop at naturen og dyrelivet har 1. prioritet og landbrugets tilstedeværelse accepteres (forstå det eller ej - men det er en anden debat).

Hvordan kan det gøres til et problem at bramgæs fouragerer i en nationalpark?

Bramgæs i nationalpark

Du vil kunne komme til at opleve storslåede og flotte landskaber, se sjældne og truede arter og færdes i uberørte naturområder, hvor naturen helt får lov at passe sig selv.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2014 kl. 15:47
Du er ikke den eneste der undre sig. Mig bekendt får landbruget økonomisk kompensation fordi deres jord er blevet en del af nationalparken.
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2014 kl. 18:51
med denne fjerdragt ser jeg da muligheder for andet en en grydesteg, når der en dag indføres jagt på disse fugle, alt skal jo bare "reguleres" når landbruget råber op! Unaset nationalpark eller ej.


Redigeret af Jørgen S - 28 Sep 2014 kl. 19:02
Til top
John Erik Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nani

Tilmeldt:: 26 Sep 2010
Geografisk: Ry
Status: Offline
Beskeder: 224
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nani Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2014 kl. 20:01
Laks i Skjern å er sgu også en pestilens LOL
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2014 kl. 20:45
Alle levende væsener som for samfundet i dag ikke er en udbytterig resource, betragtes som skadedyr.
Selv gamle mennesker som ikke mere kan arbejde efter et langt og slidsomt liv, dem kan man dog ikke være bekendt at kalde skadedyr...så dem kalder man bare "ældrebyrden".
Det lyder pænere, men meningen er stort set den samme.
Jo det er skønt at være dansker.

PS, og så lige en velment tilføjelse...når man opretter naturparker, så er det vel givet at det gerne skulle øge turistindtægterne.
Ellers kan det jo ikke betale sig...så bliver det jo en "naturbyrde".

/Jim.


Redigeret af scott - 28 Sep 2014 kl. 20:53
Til top
Hans-Jørn Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Fluefisker

Tilmeldt:: 02 Okt 2002
Status: Offline
Beskeder: 506
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fluefisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2014 kl. 16:44
Jo logikken er der i hvert ifald ikke !!!.... Naturen er sund for sjælen, men det giver jo ikke profit til landmanden, så selvfølgelig skal vi da bare regulere de fugle så landmanden kan få brød på bordet. Nej nej de landmænd er sq... ikke til at stille tilfreds. Nu må det stoppe med deres brokkeri. Som skrevet før, Af Tommy!!

Citat: Du er ikke den eneste der undre sig. Mig bekendt får landbruget økonomisk kompensation fordi deres jord er blevet en del af nationalparken. Citat slut.

Det er da en helt klar selvfølge, en landmand giver sq.. ikke sin jord bort uden at skulle have en hulens masse penge over en hel år-række i erstatning.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2014 kl. 16:50
Forstår ikke problemet, hvis fuglene kan spises,ved jeg ikke hvorfor jeg aldrig har set dem i min lokale Føtex---




Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2014 kl. 20:01
Citat: folp

Forstår ikke problemet, hvis fuglene kan spises,ved jeg ikke hvorfor jeg aldrig har set dem i min lokale Føtex---


Nok fordi gåsen er fredet i stort set hele Europa - inkl. Danmark
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2014 kl. 20:58
JOW, ligesom Skarven, og er det sådan en god ide? hvis der er så mange er der ingen grund til de er fredet(og det gælder også Bramgæssene)
Til top
Henrik Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
master

Tilmeldt:: 06 Mar 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér master Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2014 kl. 21:00
Hej

Det er tydeligt at ingen af jer selv bor i området og ser de enorme flokke af bramgæs. Landmændene for sikker noget støtte for deres jord
i nationalparken. Men når man ser hvilke skader de laver på markerne så forstår jeg godt landmanden. Der er flokke af bramgæs på flere tusinder der sidder på samme mark, og det der var en flot nysået mark der er begyndt at spire den ene morgen er bare en sort mudderret mark til aften så hurtig går det og dagen efter er det en ny mark der bliver ødelagt. jeg er bestemt ikke tilhænger af den måde vi driver landbrug på i Danmark, men i dette tilfælde føler jeg med landmanden.

Når man freder et bestemt dyr uden at regulere bestanden så bliver den bare for stor. Tænk bare på skarven og sælen dem vil vi lystfisker gene have reguleret for de spise jo de fisk vi så gerne vil fange, så når landmanden gerne vil have reguleret bestanden af bramgæs der koster ham mange flere penge en den kompensation han for så er det vel ikke helt forkert

Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2014 kl. 21:08
Tror du har misforstået problemet.

Vi taler ikke generel fredning kontra jagt/regulering - vi taler om hvem, der har førsteret til at være i en nationalpark.

Naturen eller landbruget?

Landbruget har allerede op mod 70 % af jorden i Danmark. Hvad er formålet med nationalparker hvis landbruget også har hånd og halsret her?
Til top
Henrik Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
master

Tilmeldt:: 06 Mar 2013
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér master Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2014 kl. 21:32
Landmanden har jo på et tidspunkt købt jorden som nu er blevet en del af nationalparken. så hvis han ikke skal have hånd og halsret bliver man vel nød til at købe det til bage til dagspris eller det vel ikke helt fair at bestemme hvem eller hvad der skal færdes på jorden.

Angående skiltning af nationalparken skal vi have vendt skiltene så de peger opad for de banditter til bramgæs har det med at flyve ud af nationalparken og spise på de nysået marker der ligger uden for parken (:
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres