Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UL/letspin af flueklinge

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: UL/letspin af flueklinge
    Sendt: 23 Sep 2014 kl. 20:34
Citat: zundapp

Nu læste jeg lige om de torzite løberinge og på dette link står der de er 40% lettere end sic.

http://www.cmw-angeln.de/angelgeraete-ruten-angelgeraete/angelgerate/Fuji-Torzite-Ringsatz-Torzite-RSTTKR20/

Men der står ingen vægt, kun de er lettere. Det er så et sæt på 9 øjne men hvis de er meget lette og de 5 yderste øjne er ret små/lette så var det da en mulighed..

Det lander så et sted mellem klassisk montering med 7øjne og et topøje og en new guide concept på ca 10øjne plus topøje..

Finn Sommer, det du viser med de vægte på billederne viser jo tydeligt at der er stor forskel, men de helt lette American tackle er det dem der er på dette link?

http://www.cmw-angeln.de/angelgeraete-ruten-angelgeraete/angelgerate/American-Tackle-Laufringe-Microwave-Ringsatz-NBMW-SET/

Noget andet der skal med i mine overvejelser er nok også at stangen godt kan risikere at komme med til Mariager fjord og smage lidt salt, plus at øjnene jo klart skal fungere godt med tynd fletline..


Hej Søren,

Ja det er dem på linket.

Henry ved Hilevel I Sverige har dem også (lidt billigere)
http://www.hilevel.se/american-tackle-produkter/sporingar/

Til fletliner vil jeg anbefale dig at vælge NanoLite udgaven da den er hårdere i materialet end DuraLite.
De sidste nye som er i handlen er TidalWave som er endnu lettere i vægt pga. øje rammen er i titanium modsat de andre to som er i rustfrit stål.

SIC har en del år på bagen efterhånden og teknikken, og materialerne har ændret sig meget siden SIC. SIC er i sig selv et tungt materiale, så næsten alt du sammenligner med i dag vil være lettere end SIC. Det er ikke kun selve indlægsringen som kan veje, men også øje rammen.

Det vigtigste er at din line følger klingens kurve og du får et så let udløb af linen som muligt, end nogle få gram til eller fra.

Lidt ekstra vægt i topdelen af en stang, gør det ofte kun bedre da det lægger en dæmper på specielt hurtige klinger så den ikke står og daller rundt.

Ang. Fuji så opgiver de selv Torzite til 5-25% lettere end SIC og ikke 40%. http://anglersresource.net/Torzite.aspx

Alle øjer er udviklet under andre himmelstrøg end vores, så personligt kan jeg være en smule nervøs for når isen og vinteren kommer, at de helt små øjer hurtig vil ise til når fletlinerne bliver godt våde og kolde.

Det vil tiden vise. Der er ikke gjort større "videnskablige" undersøgelser af dette, da der sjældent kommer under 20 grader i Floridas sumpe hvor de store Bass holder til :-). Men dem som fisker Bass, bestemmer udviklingen og tror stadig at Europa er ét land og ikke består af flere.



Redigeret af finnjensen - 23 Sep 2014 kl. 20:38
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2014 kl. 09:49
Nu kan jeg se at de torzite ringe jeg linker til er til "KR concept" Så vidt jeg har kunne læse så er det noget med en hulens masse ringe på en kort klinge og flere af de KR concept ringsæt jeg har kigget på er til tungere kastevægte..

Det sæt lå ellers lige til højrebenet..

Finn Sommer Jensen, Jeg har stor respekt for din viden og jeg er slet ikke i tvivl om at de microwave er en rigtig god løsning, men den stripper guide er meget . . . . Speciel. . . . vil jeg sige. Er ikke i tvivl om at der ar brugt mange tanker og test på den, men synes den er meget moderne til min klinge..

Der står på den Hilevel side at de 9 ringe microwave sæt er til en 7' spö.

Som der også bliver skrevet et sted i tråden så er det nok på med hjul, line og øjne og så placere dem med tape efter et målskema og derefter flytte rundt til man er tilfreds.




Redigeret af zundapp - 24 Sep 2014 kl. 10:25
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2014 kl. 19:02
Hej Søren

Titanium Torzite: T-KTTG str.4.5: 0,066 gram

Titanium SIC: T-KBSG str.4.5: 0,096 gram

Det er det to størrelser der vil passe til din stang på den øverste del ca. 6-7 stk. af dem. Måske kan du gå en størrelse ned som her:http://www.guidesnblanks.com/page/fuji_k-r_concept_for_spinning_rod
Til din 10' vil jeg bruge str. 20 - 10 - 5.5 - 4.0 - 4.0 - 4.0 - 4.0 - 4.0 - 4.0 - 4.0 - top:4.0. I alt 11 stk. inkl. topøje.

Og nej KR konceptet er ikke kun til tungere stænger. Det er et spørgsmål om at tilpasse øje størelse/type: http://www.guidesnblanks.com/page/fuji_k-r_concept_new_guide_concept
KR er en videre udvikling af New Guide Concept (NGC). En af ideerne bag NGC er at bruge flere men mindre og dermed lettere øjer op mod toppen af stangen for at øge fornemmelsen af f.eks agn og fisk. Det er jo netop en af ideerne bag UL, så NGC/KR og UL går fint hånd i hånd, som Claus også nævnte i en tidligere tråd. Derudover dæmper en stang hurtigere med lettere øjer, hvilket medfører øget kaste længde, da linen ikke skal klaske mod klingen så mange gange. Kastelængde kan være et tema med UL kaste vægte, så igen UL=NGC/KR. Derfor er jeg absolut ikke enige med Finn i at det er godt at komme lidt ekstra vægt på toppen. Jeg har lavet et lab. test, hvor jeg monterede 0,5 gram ekstra på toppen af en #6 stang. Det tog over dobbelt så lang tid for toppen at falde til ro i forhold til uden ekstra vægt. Faktisk står stangtoppen i lang lang tid og vibrere ca.1-2 cm. Praksis fiskeri bekræfter forsøget tydeligt, dog ikke så ekstremt grad.

Det med at linen ikke må klaske på klingen er en af hoved ideerne bag NGC/KR (i form af choke guides). Fuji mener at klaskerne er en stor røver af kastelængden. Det kan jeg godt give dem ret i. MicroWave er en videre udvikling af ideen, hvor hele "chokningen" sker med bare et enkelt øje, med deres såkaldte stripper guide i stedet for 3 af Fuji's choke guides. Spørgsmålet er selvfølgelig om friktionen i det ene stripper guide bliver større end summen af 3 choke guides. Ideen er dog spændende, som bør testes. Lars C. har stadig en lignende klinge til salg. Hvad siger du til at vi monterer en hver med hver af koncepterne? Jeg vælger Fujis KR med Torzite
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2014 kl. 19:33
Hej Chan..

Misforstå mig nu ikke, jeg synes også new guide comcept og KR lyder rigtig spændende og er man ude i marginalerne så er der nok en lille smule at hente. Bliver jeg grebet af at bygge stænger så er det også noget der skal prøves i fremtiden..

Men - og det synes jeg for det her projekt er et vigtigt men - Det er en ældre klinge som jeg godt vil holde i lidt klassisk stil og så synes jeg ikke det passer helt ind med KR/NGC..

Lige nu kigger jeg på klassiske sic ringe og har testet lídt med topdelen og ender i 8 ringe plus topøje. hvilket giver 7 ringe på topdelen hvoraf det nederste sidder liiige over samlingen. (ca 5cm over)

Jeg overvejer at strække mig fra almindelige Fuji sic ringe og til titaniums Fuji sic ringe hvis det er en stor fordel med vægten, men vil gerne bevare lidt af det klassiske look..

Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2014 kl. 20:15
Hej Søren

Du skal heller ikke misforstår mig. Det sidste jeg skrev er selvfølgelige bare pjat. Og som jeg skrev tidligere, så er forskellene små og glæden ved at tage stilling, bygge og fiske med sin egen stang overstiger langt forskellene. Kan godt forstå dit valg. Nostalgi er også en vigtig del af stangbygningen. Jeg kan udmærket godt huske Fibatube klingerne, da jeg startede med at bygge i ungdomskolen for 25 år siden. De riges børn byggede (forfærdelige) stænger af dem og vi andre fra blokken kan vælge i mellem no name 25% eller 100% kul med Fuji kopi hjulholder og øjer. Til gengæld lavede jeg indbygget håndtag længe før Fuji og co. begyndte at sælge dem. Jeg har desværre mistet en tegning af det, men jeg har uploaded en i den første udgave af 123nu.dk for en 15-18 år siden. Måske kan Lars fremskaffe det. Ellers er en færdig meget billigt:http://www.guidesnblanks.com/product/7185/category/325
Og når snakken går på hjulholder, så er det komisk at der stadig sælges Fuji kopi hjulholder herhjemme (f.eks Ækvator Sport), når man kan få en ægte billigere...http://www.guidesnblanks.com/product/620/category/325

Det er en rigtigt god ide at overveje titanium, hvis prisen ikke er et issue. Udover vægt er der også det med rust og kyst, selvom Mariage Fjord ikke er så saltet. En lille rejeflue, 0,12mm Spiderwire Ultracast Invisi-braid og 15 grams intermediate bombarda på den stang er bare himmelsk

Held og lykke med projektet. Jeg skal nok stoppe nu    

Redigeret af chan - 24 Sep 2014 kl. 20:27
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2014 kl. 21:15
Citat: chan



Derfor er jeg absolut ikke enige med Finn i at det er godt at komme lidt ekstra vægt på toppen. Jeg har lavet et lab. test, hvor jeg monterede 0,5 gram ekstra på toppen af en #6 stang. Det tog over dobbelt så lang tid for toppen at falde til ro i forhold til uden ekstra vægt.


JO, vi er skam enig
Med den ekstra vægt mente jeg ikke bly i toppen men netop de flere og mindre øjer.

Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Sep 2014 kl. 22:17
Chan.. Du skal endelig ikke stoppe. Synes det er blevet en rigtig spændende tråd og vil rigtig gerne lære mere om KR/NGC.

Især er det skønt at få en forklaring på dansk og ikke de engelske og tyske sider jeg forsøger at få mening ud af..

Hvis det lykkes mig at lave et ordentlig resultat = Jeg selv er tilfreds. Så kunne næste projekt godt være en moderne spinnestang med alt hvad dertil hører..

Jeg tror også det bliver Fuji titanium sic der kommer på klingen. Pris ER et issue men da jeg gerne vil bygge en stang der fungerer i mange år så er pengene nok godt givet ud..

Jeg lurede også på den hjulholder med kork "overdel". Har haft noget i den stil på en tidligere fabriksmonteret stang og når vejret er koldt så er den MEGET lækker! Men hvordan gør man med bygningen for resten af korken til håndtaget skal jo passe i kvalitet og farve/struktur?

Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2014 kl. 08:16
Hej Søren

Du skal bare betragte det indbygget håndtag som en korkring, der skal limes sammen med resten af de andre korkringe inden slibning. Du skal lige starte med at skære og slibe ½ cm eller mere i den ende der vender mod de andre ringe. Søg for at kanten bliver skarp, så der ikke er luft/lim mellem håndtag og det tilstødende korkring, hvis du forstår hvad jeg mener. Hvordan du vender håndtaget er op til dig selv. Du kan lige spørge der hvor du køber håndtaget, om de har noget der matcher håndtaget. http://www.guidesnblanks.com/ er rigtigt godt sted at handle på det punkt.
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Sep 2014 kl. 09:41
Tak Chan.. Jeg vil lige kigge ved guidesnblanks..
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 17:52
Så blev der spekuleret lidt mere og det gjorde at der er kommet en glasfiber fibatube 7'6" #5/6 klinge med i spekulationerne, købt af en bruger herinde.. Den virker meget blød men forestiller mig som S.V.Jørgensen skriver her i tråden at den kunne være rigtig sjov til de RIGTIG små spinnere..

Denne glasfiber klinge er også med spigot samling men jeg kan desværre skubbe samlingen sammen (forsigtigt) så der kun er max 1 mm luft mellem de to dele. Klingen er "ny" så det er ikke slidtage..

Kan/skal man slibe/skære ca 2-3mm af bunden af topdelen inden man monterer klingen og hvordan, forestiller mig af det kan flosse?

Det bringer mig videre til næste spørgsmål om min fibatube fastslim 10' #7 som jeg overvejer at korte lidt op for at kunne få en anelse højere kastevægt.

Det jeg tænker er at den skal bruges i åen til spin som planlagt og så evt med muligheden for at bruge den i Mariager fjord til meget let bombarda hvis muligt. Dvs måske en kastevægt på op ca til 18-20gram.

Kan jeg opnå det med denne klinge og hvor meget skal jeg regne med at korte den op?

Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 20:40
-

Redigeret af Henrik L. - 05 Okt 2014 kl. 21:02
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 21:10
Det lyder godt med glasfiber klingen/spigotten, så vil jeg ikke gøre noget ved den foreløbig..

Hvad angår kulfiber klingen så ved jeg ikke om det er synd at skære af den. Det er jo i forvejen ikke det den er bygget til som jeg skal/vil bruge den til.. men gør jeg det ikke så er det jo en invitation til at lave endnu en stang. Man må jo ikke gå ned på grejet..




Redigeret af zundapp - 02 Okt 2014 kl. 21:15
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Okt 2014 kl. 21:26
Rettelse, glasfiber spigotten går helt sammen når man samler den som man vil samle en fiskestang uden at være hård ved den..

Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 15:52
Når en spigotferrule er slidt så delene når sammen skærer man ½ cm. af hunferrulen og laver en ny bevikling. Det er sådan man gør det, det er sådan det er meningen man skal gøre det! Der er ingen grund til at lakere noget eller bruge fortyndet epoxy - hvis du ikke har 110 % styr på det gør du mere skade end gavn.
Hvis samlingen er sådan på en ny klinge er klingen af dårlig kvalitet eller en 2. sorterings vare. Det kan være en såkaldt factory blem som ofte sælges billigt pga. fejl i produktionen.

Redigeret af P.M. - 03 Okt 2014 kl. 15:55
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 17:16
Jeg kunne ikke forestille mig det er en 2. sorterings vare eller dårlig kvalitet fra Hardy da der ikke står noget i den stil hverken på klinge eller på den originale emballage og label..

Men for mig er problemet ikke så stort hvis jeg bare skal korte 3-4mm af hunferrullen..

Dog vil jeg gerne høre hvordan man bedst korter en klinge op uden den flosser. Jeg forestiller mig at sætte tape omkring klingen og så skære forsigtigt med en tynd klinge på en dremel..



Redigeret af zundapp - 03 Okt 2014 kl. 17:18
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 17:51
Altså hvis det er en sprit ny Hardy klinge der har så dårlig en ferrule, så har det været en dårlig dag på fabrikken De plejede ikke at lave sådan noget, så det er lidt mystisk.
Jeg har netop skåret et stykke af hunferrulen på en Hardy Seatrout spinnestang der skulle renoveres - det forgik med en lille nedstryger og det går fint hvis man ikke presser for meget på og sørger for at rotere stangen så man saver rundt om istedet for igennem.
En dremel skæreskive er også fin og muligvis bedre - bare pas på at den ikke bliver for varm. Glasfiber er ikke fremstillet ved så høje temperaturer som kulfiber og resinen kan muligvis ikke klare højere temperaturer.
Men ellers er det bare at tænke sig om, tænke sig om igen og så klø på - fiskestænger er trods alt lavet så de kan tåle at blive brugt
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 19:12
Ja altså det er en "sprit ny" måske 25-30år gammel Hardy/fibatube glasfiber klinge.. Ferrullen går som smør og passer perfekt når den er trykket helt eller næsten helt sammen.. Så måske de har haft en dårlig dag..

Jeg tror du har fat i noget m.h.t. glasfiber og varme og dremel men da det er så tyndt glasfiber tror jeg ikke det når at blive varmt..





Redigeret af zundapp - 03 Okt 2014 kl. 19:18
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 19:26
-

Redigeret af Henrik L. - 05 Okt 2014 kl. 21:02
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 20:27
Citat: Henrik L.

Citat: P.M.

Når en spigotferrule er slidt så delene når sammen skærer man ½ cm. af hunferrulen og laver en ny bevikling. Det er sådan man gør det, det er sådan det er meningen man skal gøre det! Der er ingen grund til at lakere noget eller bruge fortyndet epoxy - hvis du ikke har 110 % styr på det gør du mere skade end gavn.
Hvis samlingen er sådan på en ny klinge er klingen af dårlig kvalitet eller en 2. sorterings vare. Det kan være en såkaldt factory blem som ofte sælges billigt pga. fejl i produktionen.


Det var mig der nævnte fortyndet lak, men det var almindelig skibslak eller lignende (fx enkomponent stanglak) og ikke noget med epoxylak! Jeg har selv gjort det på en 7 fods Hardy Fibalite jeg engang købte som brugt, og det virker perfekt. Det kan da godt være, at Hardy/Fibatube engang har nævnt, at man kan skære lidt af klingen, men det er jo ikke nødvendigvis den eneste måde man kan løse problemet der jo blot opstår, fordi en meget lille smule er slidt af ferrulernes tykkelse. Smøres hanferrulen efter lakkens tørring med skivoks, grafitolin eller lignende, kommer lakken ikke engang i direkte kontakt med hunferrulen - i hvert fald ikke ret meget. Jeg har også en godt brugt, 18 år gammel Hardystang, der snart skal have behandlingen, og det gør jeg nu hellere end at snitte den originale bevikling op for derefter at begynde at skære i kulfiberen...


Det kan man jo gøre som man vil

Redigeret af P.M. - 03 Okt 2014 kl. 20:32
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 21:41
Citat: zundapp

 Dog vil jeg gerne høre hvordan man bedst korter en klinge op uden den flosser. Jeg forestiller mig at sætte tape omkring klingen og så skære forsigtigt med en tynd klinge på en dremel..


Hej Søren

Lad os sige at du vælger, at tage ca. 10 cm af henholdsvis top og bund, så har du immervæk nogle forsøg inden du rammer mærket, de resterende stumper skal alligevel bare ud...Wink
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Okt 2014 kl. 22:24
-

Redigeret af Henrik L. - 08 Okt 2014 kl. 22:22


Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2014 kl. 03:28
Hej Lars..

Det er nu glasfiber fibatuben jeg vil skære i, og kun 3mm..

Den 10' fastslim er i tænke boks og tror ikke den bliver kortet op. Så hellere finde en kraftigere klinge hvis jeg kaster mig over bombarda.

Som spinnestang er det fint med de ca 6-12gram kastevægt som Finn nævner i tråden om den fastslim..

Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2014 kl. 03:36
Når jeg kigger Fuji hjulholder (og kopier) så står de gerne som str 16, 18 eller 20.

Det eneste jeg kan få målene til at passe med er en udvendig diameter et sted på hjulholderen for inder diameteren står til at være lidt mindre.. Det er ikke noget problem med inder diameteren, heller ikke med den str 16, men kunne forestille mig der er stor forskel om man holder på en 16 eller 20'er når stangen er færdig og den skal bruges..

Lige den hjulholder jeg kigger på findes kun i 16 og 20 så er i tvivl hvad man bør vælge.. Gode råd??

Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2014 kl. 10:41
Citat: zundapp

Når jeg kigger Fuji hjulholder (og kopier) så står de gerne som str 16, 18 eller 20.

Det eneste jeg kan få målene til at passe med er en udvendig diameter et sted på hjulholderen for inder diameteren står til at være lidt mindre.. Det er ikke noget problem med inder diameteren, heller ikke med den str 16, men kunne forestille mig der er stor forskel om man holder på en 16 eller 20'er når stangen er færdig og den skal bruges..

Lige den hjulholder jeg kigger på findes kun i 16 og 20 så er i tvivl hvad man bør vælge.. Gode råd??



Hej Søren,

Du skal vælge str. 16 til din stang.
Str. 20 er meget stor og anvendes på kraftige havstænger.

Ang. ferullen længere oppe i tråden ville jeg, hvis jeg var dig, følge Peters forslag.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2014 kl. 10:53
Hej Finn.

Mange tak for oplysningen, den str 20 ser også godt nok meget stor ud på billedet. Jeg tager en 16'er..

Jeg regner også med at følge Peters og dit råd og save en lille anelse af hunferrullen.

Hvad er med din erfaring den bedste måde at korte lidt af klingen uden den flosser?



Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2014 kl. 11:07
Citat: zundapp

Hej Finn.

Mange tak for oplysningen, den str 20 ser også godt nok meget stor ud på billedet. Jeg tager en 16'er..

Jeg regner også med at følge Peters og dit råd og save en lille anelse af hunferrullen.

Hvad er med din erfaring den bedste måde at korte lidt af klingen uden den flosser?




Du behøver ikke at save, - en fil eller noget sandpapir, korn 80 for eksempel, kan fint klare at tage et par mm af, uden at klingen bliver flosset.
Mvh
Henning
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2014 kl. 15:46
Citat: zundapp

Hej Finn.

Mange tak for oplysningen, den str 20 ser også godt nok meget stor ud på billedet. Jeg tager en 16'er..

Jeg regner også med at følge Peters og dit råd og save en lille anelse af hunferrullen.

Hvad er med din erfaring den bedste måde at korte lidt af klingen uden den flosser?





Hej Søren,

Jeg bruger selv en juniorsav med en fintandet metal klinge og hvor der skal saves har jeg malertape på.

Du laver en streg hele vejen rund hvor du vil save på malertapen og saver rundt om klingen. Ikke direkte ned gennem klingen et sted.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2014 kl. 16:29
Super, tak for svarene.. Jeg prøver forsigtigt..
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2014 kl. 17:07
-

Redigeret af Henrik L. - 05 Okt 2014 kl. 21:00
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2014 kl. 21:24
jeg har de 3 øverste dele af en hurtig #5 klinge, som jeg tænker kunne være sjovt at bygge en lille spinnepind på... hvor tror i at den ville lande kastevægtsmæssigt?

mik
Til top
søren gustavsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
zundapp

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: mariager fjord
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér zundapp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2014 kl. 19:50
TAK til dig HENRIK L.

Det var pænt af dig at komme med noget sagligt i denne tråd

MEN det er DÆLME meget dårlig net etikette at slette alle sine indlæg og derved ødelægge en tråd som rigtig mange følger og som havde et godt sagligt niveau..

Næste gang du bliver tøsesur så tænk lige over hvor meget du ødelægger for andre når du sletter det hele..

Til top
 Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres