Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udstyr til verticaljigging efter torsk

 Besvar Besvar
Forfatter
Rasmus Henningsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
rasmus27

Tilmeldt:: 30 Aug 2014
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmus27 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Udstyr til verticaljigging efter torsk
    Sendt: 30 Aug 2014 kl. 13:18
Hej

Jeg fisker lidt fra båd i Øresund primært efter torsk, sild, makrel etc. afhængigt af sæsonen. 

Jeg vil gerne forsøge mig lidt med verticaljigging efter torsk da det virker som en sjov måde at fiske frem for det traditionelle pirkefiskeri.

Jeg er dog lidt i tvivl om stangen og hjulet. Jeg har et almindeligt kastesæt til kysten (9 fods stang og et Penn Slammer 360) som jeg pt. bruger. Det er dog ikke så handy ombord på båden og det er svært at have følingen med jiggen. 
Er der nogen der kan anbefale mit et sæt til jigging på det mere "stille" dage på havet gerne med linetykkelse. Jeg har hørt at linen skal være helt ned i en 0,12 mm fletline.

Evt. forslag til et par jigs til torsk vil også blive værdsat. Sidst, men ikke mindst vil jeg høre om der nogen der kan anbefale nogle fluer der kan bruges som opfanger over en pirk de dage hvor strømmen/vinden ikke tillader at bruge jigs.

På forhånd tak.
Rasmus

Til top
Jonas Holck Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jonas Holck Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2005
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jonas Holck Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2014 kl. 08:15
Hej Rasmus

Har på Storebælt og (sydlige) Øresund haft meget fornøjelse af Savage Gear Salt 7' 10-30g parret med et SPRO RedArc 10300 og en Whiplash Pro 0,08mm. Dertil Savage Gear Sand Eel i 23 hhv. 42 og 70 gram i tobisfarve eller hvid. Som godt alternativ laver Kopyto/Relax nogle utrolig gode jigs i lækre farver. Hovederne er en udfordring herhjemme, så søg på Ebay i Tyskland. Der er uendelig meget at vælge imellem og priserne er lave. Søg på "rundkopf jig 50g".

Mht. ophænger (som du også kan bruge over jig), så fisker jeg næsten udelukkende med pink "Flammen" i str 3/0. Den holder til mange fisk, fanger godt og har lav vandmodstand.

God fornøjelse!
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2014 kl. 08:33
Ang. Jig hoveder,så prøv at se: toko.dk der er i flere forskellige størrelser

Mvh Nick
Til top
Rasmus Henningsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
rasmus27

Tilmeldt:: 30 Aug 2014
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmus27 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2014 kl. 13:13
Hej Jonas og Nick
Tak for svar. Kan det betale sig at købe et sæt sammen - der er mange tilbud eller er de priser de skriver ikke retvisende?

Jeg har kigget lidt på http://www.grejonline.dk/ eller profishingstore.dk. Hvis i evt. kan anbefale en kombination derfra eller andet site vil jeg være meget taknemmelig.

Jeg vil gerne holde sættet under 1500 kr

Rasmus


Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2014 kl. 14:49
Hey Rasmus

Nu hvor du bor i Birkerød syntes jeg at du skal tage op i Fiskerishop i Humlebæk, og tage en snak med dem.
De har alt hvad du skal bruge, og det er meget nemmere at vælge når man har grejet i mellem hænderne.

Jeg ville vælge denne stang & dette hjul - Hvis jeg skulle ud og have nyt.
Jeg ved godt det er ude for dit budget, men hellere bruge det sidste ekstra til at starte med - Det kommer du til at sætte pris på.

Mvh Nick

Til top
Rasmus Henningsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
rasmus27

Tilmeldt:: 30 Aug 2014
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmus27 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2014 kl. 15:06
Hej Nick
Det er faktisk der jeg plejer at tage op og få "hjælp/input". De er altid fine til at hjælpe. Jeg ville bare gerne afsøge markedet hvis der nu var et brandtilbud. :D

Tusind tak for hjælpen.
Rasmus
Til top
Carsten Faber Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Conger Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Conger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2014 kl. 07:20
Hej Rasmus.

Kig ind til os i Hvidovre Sport, vi har en del der passer til dette fiskeri. Vi er desværre bare ikke gode nok, til at få det hele på vores hjemmeside. Men  vi har en del jigs i vægte fra 20 gram og op til de 100+  netop til dette fiskeri. Linerne har vi mange forskellige af, også Whiplash Pro. Dette er en super fed line til vertical jigging, bare husk at alle fletliner er tykkere end opgivet, men netop Whiplash Pro er i de tynde versioner over dobbelt så tyk som opgivet. 
Mht stænger og hjul, så er der masser at vælge imellem, også uden at springe et budget på 1500. Men kig ind til en kop kaffe, tror ikke du vil blive skuffet.
Mvh og god dag til alle 
Carsten Faber

Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2014 kl. 15:48
Hr faber hos hvidovresport... ! Det er et godt bud vil jeg mene... Jeg har brugt et helt UL sæt i form af en lille Abu vendetta (tror jeg den hed) på 6 fod (op til 20 gr) samt en lille multi rulle... Og en power Pro 0,10 mm line super SUPER sjovt på lavt vand med jigs op til 40-50 gr en 7kg torsk på 15m. vand giver kamp til stregen

Mik
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum