Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ekkolod til søfiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Aabo Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
martinaabo

Tilmeldt:: 23 Sep 2013
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér martinaabo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ekkolod til søfiskeri
    Sendt: 02 Jul 2014 kl. 09:02
Hej,

Jeg er på udkig efter et ekkolod til brug på søerne omkring København (Esrum, Farum og Furesø)

Mit budget er omkring 1500 kr. Er der nogen som vil dele gode råd og erfaringer?

Mvh Martin
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2014 kl. 10:12
Jeg læser meget interesseret med her, da jeg også overvejer at anskaffe et ekkolod til søfiskeri.

Jeg har fundet to interessante alternativer, der begge udmærker sig ved at være lette at transportere og sætte op i foreningsbåde.

Det første er et Lowrance X4, der fx kan findes hos Sport Dres til 1499,-

Det andet er et Garmin Echo 150, der fx kan findes hos jagt & Fiskerimagasinet til
899,- hvortil kommer batteri, taske etc. for at gøre det klar til brug til yderligere 899,-.

Kan man finde 400 kr. ekstra er det muligt at købe Echo 151 DV med Downü scanning, der har lidt stærkere specifikationer - er det relevant?

Jeg har en lille præference for Garmin-loddet, men det baserer sig udelukkende på, at jeg har flere andre Garmin-produkter, som jeg er glad for (navigation og pulsur).

Håber på noget input :-)
Til top
Allan Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allanm

Tilmeldt:: 08 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allanm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2014 kl. 10:50
En ide inden for budgettet, og  nok det jeg umiddelbart ville vælge med et fast budget på 1500 kr: http://www.marinetorvet.dk/visprodukt.asp?ProduktID=4078
Eller med plotter:
 
Bemærk, at det er uden søkort. Der er givetvis et baggrundskort i, og det er kun marginalt bedre end ingenting, men uanset hvad så er det rart at kunne se sine spor og ruter.
 
Det med kort kan http://www.fiskekortet.dk/ måske hjælpe med, afhængig af hvor man påtænker at fiske. Det er måske værd at tjekke ud.
 
Men altså - Kom ud og kig på nogen lod.
 
Jeg ser ingen grund til at købe et "transportabel" og betale mere for mindre i den pakke. Man bygger let et transportabelt lod oven på en lille batteri- eller hammerplastkasse, og der skal sjældent mere end en lægde og en skruetvinge til at gøre transduceren transportabel også.
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2014 kl. 12:41
Jeg har lavet et transportabelt jeg bruger på foreningsbåde etc. af et ældre Eagle Cuda, som åbenbart er magen til det Lowrance X4 som der linkes til her, ser det ud til!
Batteriet er smidt i en lille værktøjskasse (4 Ah scooterbatteri til 150,- i hjem og fix / harald nyborg etc.) og så har jeg sat klemmer på ledningerne, så de nemt kan tages af batteriet eller kobles på et andet. Overskudsledningen er gemt ved siden af batteriet inde i kassen. Ledningen er trukket ud af et hul under låget op til skærmen, som er monteret på beslaget, der er boltet fast på kassens låg.
Transduceren er skruet på et bræt (som nu er kortet meget ned og gjort smalt på delen, der går i vandet for at mindske vandmodstanden). Ledningen er fastgjort på brættet med nogle kabel-clips-søm. En lille skruetvinge holder brættet på hækken af båden og kan gemmes i kassen under transport. Det virker super til at finde dybde/temp. og især stimer af småfisk etc. Det er slf. ikke noget vidunderlod og fungerer generelt bedst på dybder over 3-4 m, hvor keglen dækker noget vand. Måske et lod med ekstra bredere kegleform oveni er noget bedre til de lavvandede søer; det tror jeg.

https://picasaweb.google.com/107818446025208410121/100502FishFinder?authuser=0&feat=directlink

Redigeret af Swebbe - 17 Jul 2014 kl. 12:42
Til top
Martin Aabo Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
martinaabo

Tilmeldt:: 23 Sep 2013
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér martinaabo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2014 kl. 13:39
Hej,

Tak for de gode input. Jeg hælder lidt til et Lowrance X4, dog uden plotter. Sammen med et setup som Jeppes, så tror jeg det kan fungere fint :-)

Vil jeg fortryde ikke at købe med plotter?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2014 kl. 13:56
Citat: martinaabo

Hej,


Vil jeg fortryde ikke at købe med plotter?

Måske, med plotteren er det jo let at se hvor du har været, eller du kan finde tilbage, til et sted der har været givtigt.


Redigeret af Henning - 17 Jul 2014 kl. 13:58
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rene J. Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2009
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene J. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2014 kl. 20:45
Plotteren er et fantastisk redskab, men spørgsmålet er hvor anvendeligt det er på så lille en skærm. Især når den også skal vise ekkolod. Ville heller ikke smide ekstra penge for at få et "transportabelt" ekkolod. Der er ingen ben i at lave det mobilt selv, som Jeppe skriver. Ville nok heller ikke gå efter Down vü i den prisklasse. Brug de 1500 på et "ægte" lod. Det tror jeg du får mest ud af.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rene J. Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2009
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene J. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2014 kl. 20:47
Så kan du evt. opgradere med en plotter når der er penge til det. Kører selv med to apperater. Et Garmin Echo 550 C ekkolod og en garmin Echo 50 S plotter, og det funker rigtig godt. Kig evt på noget let brugt?
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2014 kl. 23:42
Ja, også tak for gode og brugbare svar herfra :-)

Selve X4 loddet kan fås til 899 hos Sport Dres. Hvordan vil i bedømme det mod Garmins Echo 100 (til 849,- hos J&F)? Og hvorfor vil I fravælge 151DV-modellen?

Og det er jo rigtigt, at man med lidt snilde kan gøre loddet transportabelt selv. Er det sådan et scooter batteri der tænkes på? Hvor længe holder det - det kan vel ikke lades op?

Til montering af transduceren kan man smide 300 kr og få en færdig vippestang, der måske trods alt er lidt lettere at arbejde med en lægte/skruetvingeløsningen...

Kan godt følge argumentet med, at en skærm i den størrelse kun skal bruges til én funktion, og ikke være plotter/ekkolod samtidig. Måske plotter funktionen indenfor kort tid kan overtages af app'en LakeMap?

/Stoltze
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rene J. Avatar

Tilmeldt:: 25 Nov 2009
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rene J. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2014 kl. 08:51
Marinetorvet på Amager har et Garmin Echo 201 til 1499.... Det tror jeg du bliver glad for, når du skal holde dig inden for 1500 kr. Der er en 5 tommer skærm, og det er en stor fordel.
Jeg ville så spare de 300 på den vippestang. Det virker ikke ret godt, og løsningen med et stykke krydsfiner og en skruetvinge virker fuldt ud så godt.
De der scooter batterier virker fint, og man kan også købe lader til dem.
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2014 kl. 10:24
Ser fornuftigt ud med den større skærm - det andet svarer jo stort set til en (lidt stor) smartphone. Og så kan jeg godt lide følgende, som virker meget relevant til vores hjemlige søfiskeri:

"Når der er behov for at afsøge helt lavt vand, hvor traditionelle ekkolodder har meget lille spredning, er der på echo 200 mulighed for keglevinkler helt op til 120 grader for langt større dækning end normalt."

Og J&F har faktisk den samme Garmin 201 til samme pris

/Stoltze
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2014 kl. 12:10
Ja det batteri el. et tilsvarende fra Jem og Fix - det kommer jo ud på et.
http://www.jemogfix.dk/butik/auto__cykel/cykel/scootere__tilbehoer.aspx?pid=9018753&view=1

De kan sagtens lades op igen - det bliver de jo også konstant af generatoren i en scooter/bil etc. De har slf. ik alt for godt af dybdeudladninger osv. som alle andre typer startbatterier, men et lod kræver ikke særligt meget strøm selv til en hel fiskedag på søen, så hvis det lades efter hver tur med en simpel bil-lader etc. (mit tager ca. en times tid - pas på med for længe ladetid med følgende overophedning af batteri!). Har kørt med sådan et i 3-4 års tid - det fik først problemer, da det blev glemt med laderen på et døgn - så kogte det tørt er jeg sikker på - men for 150,- får man vist ikke nemmere/billigere løsning til nem strøm til loddet.

Jeg kender ikke nogen af loddene, men vil umiddelbart tænke det kunne være en ok ide med den anden scanningsfunktion netop til det lave vand, som for mig er lidt af et problem med Cuda loddet (svært at se fisk pga. keglens str. men slf. ik bund osv. det virker altid).
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren N

Tilmeldt:: 03 Jun 2015
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren N Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jun 2015 kl. 14:59
Jeg håber ikke det gør noget jeg genopliver en gammel tråd.
Jeg er interesseret i sådan et Elite 4 lod og bilder mig ind at jeg vil få gavn af kortplotteren også inspireret lidt af ham her

https://www.youtube.com/watch?v=ZJhOnCF5LEw


Men jeg bliver en smule forvirret over mængden/udvalget af modeller, hvilke af dem der er udgående af sortimentet og om det kan betale sig at købe en sådan billigt eller bedre at købe sidste nye. Tanken er i første omgang brug i foreningsbåde i sø og kystnært fjord/bugt.
Mvh Søren


Redigeret af Søren N - 03 Jun 2015 kl. 15:26
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum