Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hornfiskeri Østjylland

 Besvar Besvar
Forfatter
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
FisherDude

Tilmeldt:: 03 Jun 2014
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FisherDude Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hornfiskeri Østjylland
    Sendt: 04 Jun 2014 kl. 20:34
Hej.
Jeg har de sidste 2 dage været ude ved Studstrup værket og fiske uden at fange noget, ikke engang et bid. Formålet har var Hornfisk da jeg har læst flere steder at det var et godt spot. Jeg vil derfor spørge om folk kender nogle steder i Østjylland med næsten fangst garanti. Er snart træt af, at ikke fange nogle hornfisk nu når alle siger det er "nemt".
Og evt. Madding osv.
På forhånd tak.
Til top
Martin Hosbond Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hosbond87 Avatar

Tilmeldt:: 31 Maj 2017
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hosbond87 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jun 2017 kl. 23:14
Øster Hurup har noget rimelig godt Hornfiskeri, men ved ikke om det er for langt nord på.
Ved at nogle af de lokale fiskere har haft lidt makrel i nettet også, så de er også så småt på vej :-)
Plejer at gå ud til anden revle ved nudist stranden, der plejer næsten altid at være gevinst.
Ellers Mariagerfjord, det er altid en sikker vinder
Martin
Til top
Kim Matthiesen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
KIMM

Tilmeldt:: 02 Okt 2003
Geografisk: Vejle å og Vejle fjord
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KIMM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 09:55
Kysing Næs (Norsminde)
Sild er godt
Til top
Mikael Jakobsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mij

Tilmeldt:: 08 Apr 2006
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 17
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mij Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jun 2017 kl. 19:30
Prøv ved Vosnæs pynt der er altid hornfisk.



Redigeret af mij - 06 Jun 2017 kl. 19:31
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2017 kl. 00:10
Jeg kan også stemme i med Kysingnæs (Norsminde). Når du bevæger dig ud af kysten er der uden for fredningsbæltet på den første spids som regel godt fiskeri. Men kræver waders. Hvis du bevæger dig helt ud på revet på spidsen af næsset burde der være mange fisk og chancen optimal - igen waders påkrævet for at kunne afsøge/affiske pladsen. Men noget der sjældent nævnes er at deres bidelyst som regel markant aftager hvis der går en sky for solen og generelt er dårligere i gråvejr end solskin. Under havørredfiskeri med en hjemmestøbt imitator i farven grå med en grøn stribe på den ene trediedel af den ene side af blinket har jeg dog ofte oplevet at de også gerne tager i gråvejr hvor de ellers har ladet alt andet være. En undtagelse kan være som der nævnes sild som også jeg regner som den absolut bedste efter hornfisk. Pas på med at lave strimlerne for store. Jeg laver dem max 1,5 cm brede og ca. 8 cm lange. Taper dem spidse i den ene ende og krog dem i den anden ende. Du kan sagtens købe frosne sildefileter i en dagligvare butik, de er længe gode. Skær på langs og brug kun de blanke dele for de er markant bedre end de mørke dele på ryggen og lidt ned ad siden. Brug en lille trekrog hvor du bøjer de to af krogspidserne sammen så de begge kan kroge strimlen i den brede ende. Brug flydende bombardo og forfang på 1-1,5 m og fisk det aktivt ind med små pauser for hver to meter. Hold en vinkel på 45 op til 90 grader imellem stangspids og agn - for det er ekstremt vigtigt at du ved mindste bid kan nå at give slæk line. For du vil opleve at ved mindste modstand i selve hugget at de tit helt dropper at æde agnen. Men lykkedes øvelsen tager det blot få sekunder for dem at gafle det helt ind og de kan også ske at være en del mere taknemmelige i forhold til at slæbe rundt på flåddet en smule derefter hvis de først helt har besluttet sig for at æde agnen.
Angående Studstrup er det jo en gammelkendt plads der engang imellem kaster store havørreder af sig. Men også et sted det er meget nemt at have en 0-tur til. Specielt efter hornfisk ville jeg vælge helt andre steder end den type lokalitet med meget dybt vand helt ind til. En undtagelse kunne dog være Århus Havn hvor der traditionelt altid har været fisket efter og fanget mange hornfisk. En årsag dertil kunne formodentlig være at en del fisk lader sig opfange/føres derind samt de store mængder føde der samtidig samler sig der. Et godt bud kunne være at affiske stenstrækningen foran "Isbjerget".
Men generelt ville jeg opsøge den åbne kyst og spidser/rev. Specielt på spidserne og rev hvor der er god strøm absolut elsker hornfiskene at samle sig. Men du vil også kunne finde dem på den åbne kyst og der burde i og for sig også være mulighed for at finde dem ved den Permanente, Moesgård- og Mariendal Strand. Hornfisken kommer hovedsagligt hertil for at gyde og æde. Gydningen foregår på lavt vand, som regel inde ved land i udkanten af tangbælterne. Samtidig foregår det tit sprøjtende i overfladen og man kan tit finde dem ved gå langs kysten og spotte dem på den måde. De fisk der gyder hugger ikke men lige udfor vil der altid være flere fisk der meget gerne hugger.
Jo fiskeri efter hornfisk KAN være nemt men kræver stadig man finder fiskene og benytter den rette teknik. Du må ud at søge og når du finder dem skal du nok også lykkedes at få succes. Med tid og erfaring kan du sikkert også opnå at synes det ikke er så vanskeligt. Det skal bare lige læres først.
Et sidste råd kunne være at tage forbi eller ringe til Stef´s - der vil du sikkert kunne få nogle helt specifikke og aktuelle råd til pladser der er hotte lige nu.   
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2017 kl. 14:58
Citat: Salmoniden

Jeg kan også stemme i med Kysingnæs (Norsminde). Når du bevæger dig ud af kysten er der uden for fredningsbæltet på den første spids som regel godt fiskeri. Men kræver waders. Hvis du bevæger dig helt ud på revet på spidsen af næsset burde der være mange fisk og chancen optimal - igen waders påkrævet for at kunne afsøge/affiske pladsen. Men noget der sjældent nævnes er at deres bidelyst som regel markant aftager hvis der går en sky for solen og generelt er dårligere i gråvejr end solskin. Under havørredfiskeri med en hjemmestøbt imitator i farven grå med en grøn stribe på den ene trediedel af den ene side af blinket har jeg dog ofte oplevet at de også gerne tager i gråvejr hvor de ellers har ladet alt andet være. En undtagelse kan være som der nævnes sild som også jeg regner som den absolut bedste efter hornfisk. Pas på med at lave strimlerne for store. Jeg laver dem max 1,5 cm brede og ca. 8 cm lange. Taper dem spidse i den ene ende og krog dem i den anden ende. Du kan sagtens købe frosne sildefileter i en dagligvare butik, de er længe gode. Skær på langs og brug kun de blanke dele for de er markant bedre end de mørke dele på ryggen og lidt ned ad siden. Brug en lille trekrog hvor du bøjer de to af krogspidserne sammen så de begge kan kroge strimlen i den brede ende. Brug flydende bombardo og forfang på 1-1,5 m og fisk det aktivt ind med små pauser for hver to meter. Hold en vinkel på 45 op til 90 grader imellem stangspids og agn - for det er ekstremt vigtigt at du ved mindste bid kan nå at give slæk line. For du vil opleve at ved mindste modstand i selve hugget at de tit helt dropper at æde agnen. Men lykkedes øvelsen tager det blot få sekunder for dem at gafle det helt ind og de kan også ske at være en del mere taknemmelige i forhold til at slæbe rundt på flåddet en smule derefter hvis de først helt har besluttet sig for at æde agnen.
Angående Studstrup er det jo en gammelkendt plads der engang imellem kaster store havørreder af sig. Men også et sted det er meget nemt at have en 0-tur til. Specielt efter hornfisk ville jeg vælge helt andre steder end den type lokalitet med meget dybt vand helt ind til. En undtagelse kunne dog være Århus Havn hvor der traditionelt altid har været fisket efter og fanget mange hornfisk. En årsag dertil kunne formodentlig være at en del fisk lader sig opfange/føres derind samt de store mængder føde der samtidig samler sig der. Et godt bud kunne være at affiske stenstrækningen foran "Isbjerget".
Men generelt ville jeg opsøge den åbne kyst og spidser/rev. Specielt på spidserne og rev hvor der er god strøm absolut elsker hornfiskene at samle sig. Men du vil også kunne finde dem på den åbne kyst og der burde i og for sig også være mulighed for at finde dem ved den Permanente, Moesgård- og Mariendal Strand. Hornfisken kommer hovedsagligt hertil for at gyde og æde. Gydningen foregår på lavt vand, som regel inde ved land i udkanten af tangbælterne. Samtidig foregår det tit sprøjtende i overfladen og man kan tit finde dem ved gå langs kysten og spotte dem på den måde. De fisk der gyder hugger ikke men lige udfor vil der altid være flere fisk der meget gerne hugger.
Jo fiskeri efter hornfisk KAN være nemt men kræver stadig man finder fiskene og benytter den rette teknik. Du må ud at søge og når du finder dem skal du nok også lykkedes at få succes. Med tid og erfaring kan du sikkert også opnå at synes det ikke er så vanskeligt. Det skal bare lige læres først.
Et sidste råd kunne være at tage forbi eller ringe til Stef´s - der vil du sikkert kunne få nogle helt specifikke og aktuelle råd til pladser der er hotte lige nu.   

Fine råd og hjælp Poul Erik. Jeg kan dog ret sikkert afvise den store forekomst i disse år af hornfisk i/omkring Århus havn. Det er meget sjældent jeg er stødt på dem her og ser dem meget sjældent blive fanget som bifangst. Men et stykke nord for og slf. syd for og ved områder med god bevoksning med ålegræs/tang er de næsten altid at finde :)
Til top
Poul Erik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Salmoniden

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmoniden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Jun 2017 kl. 16:03
Hej Jeppe

Super fint med en aktuel melding om havnen. Jeg husker mest dette fiskeri fra min barndom/ungdom da jeg oftere havde lejlighed til at fiske på havnen. Der fiskede folk dem gerne med flåd og tobis. De en hel del sjældnere ture dertil de senere år har jeg kun haft fokus på bundmede og intet andet - for til dels kan fiskeriet efter fladspætter være fornuftigt men der bliver jo også ind imellem fanget meget spændende arter deroppe. Det har jeg også oplevet. Men en lidt anden historie. Uden du på nogen måde skal tage det ilde op, for sådan er det bestemt ikke ment, tænker jeg alligevel at det var lige godt satans hvis man ikke alligevel kunne fange nogle horn der - specielt med sildestrimler. Det håber jeg da for det er altid lidt trist at få at vide at noget måske ikke længere er. Jeg har dog i ikke så fjern fortid observeret hornfiskeyngel langs stenene foran Isbjerget så håbet lever endnu at det stadig kunne lade sig gøre.

Mvh Poul  
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum