Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

2. sort. flueliner

 Besvar Besvar
Forfatter
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: 2. sort. flueliner
    Sendt: 28 Apr 2014 kl. 12:37
hey derude

er der ikke et sted hvor man kan købe 2. sort. liner, så man evt. selv kunne bruge at lege lidt med forskellige liner, vægt osv. evt. et sted hvor de stadig har dt-liner

Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 13:08
Jeg har altid købt mine fra Sverige, men kan ikke lige komme på hvor henne.

80-90 kr stk.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 13:09
hvis du kommer i tanke om det, må du gerne lige smide et link ..
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim P Avatar

Tilmeldt:: 15 Jul 2005
Geografisk: Nordsjælland, Mörrum
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 13:18
Du finder dem her:
http://www.dan-tackel.com/c/478/2a-sortering-fluglinor

Mvh. Kim P
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 13:38
har du hanclet med dem Kim ?
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 14:23
Du kan roligt købe der  :) 
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
aksel jakobsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
aksel jakobsen

Tilmeldt:: 12 Nov 2008
Geografisk: aalborg
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aksel jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 15:08
lionfish tror jeg også har nogle .
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 16:35
For os, som er lidt oppe i årene er Dantackel et gammelkendt sted, hvor vi fik fingre i billige 2. sorterings liner.

Det var længe før, at at alle speciel linerne kunne købes. De har været fine at handle med, og nogle af linerne var slet ikke så tosset, og blev brugt, som almindelige liner, og de holdt i flere sæsoner, og kastede ude mærket.

Jeg har mest brugt linerne til å fiskeriet + til specielle skydehoveder til kysten, men i dag ville jeg nok ikke bruge tid på at klippe / klistre liner, da man reelt kan købe alt, vis man vil, vis man ved hvad vil man haveWink

Mvh
P.K.
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 19:11
Hej Ørde. Synes det er fedt du vil eksperimentere. Man kan lave en line på under en halv time og den bliver ofte bedre og meget billigere end noget man købe. DT-liner har jeg brugt mest til kyst-hoveder. Husk 2 (evt. 3) lineklasser over, hvis du ikke vil have dem for lange. Fjern evt. den del af spidsen, der kan være level. På kysten fisker jeg nu om dage 95% af tiden med en superfast sinking! Den skærer sindsygt godt i luften kaster dermed rigtig lang - osse i blæst og dybden kan i overraskende grad styres af indtagningshastigheden og belastningsgraden af fluen. Den vægt og længde jeg kan lide findes ikke på markedet. Startede i sin tid med kult-linen Shakespeare Glider Neutral. (Stadig uovertruffen intermidiate-line - som nu sælges som en Lawson Neutral - en halv DT line til ågerpris!) Har gennem årene osse fundet mange brugbare DT 1.klasses-liner i rodekasser og ved at spørge i butikker. Det har ofte drejet sig om falmede, støvede kasser eller poser med halvt ulæselig skrift, der har gemt på guld = 2 skydehoveder til sammenlagt 50-100 kr. Det er hyggeligt og tilfredsstillende at lave sine egne liner! VH GSF (Gul Stren Forever!)
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 19:25
De sidste tre år har jeg, til mit kystfluefiskeri, kun brugt Artisan-linen DT Aqua Intermediate fra pro-fish.dk

Den synker lige så langsomt som Glider'en, og koster 128,- for en hel DT line. Det er 64,- for et skydehoved, da der er to skydehoveder i en DT line. Og den flettede kerne er nemmere end nem at lave fine løkker på.
I de ca. 25 år jeg har fisket med flue på kysten, har jeg kun købt 3 stk færdiglavede skydehoveder (som var på tilbud), men dem har jeg ikke længere. Ikke fordi de var dårlige, tværtimod. Men alternativerne var billigere. Og jeg har, siden jeg startede altid lavet mine skydehoveder selv af DT-liner. Jeg startede med Hørgård Stonefly, fantastisk line.

Tænk på, når du køber et skydehoved fra et anerkendt firma, som skriver at der skal klippes i bagenden til du får den rette længde og vægt, så er udgangspunktet her, rent faktisk det samme som hvis du starter med at klippe en DT-line midt over, og tilpasser dit skydehoved herfra :-)

Og, så er det alt andet lige sjovere at fiske med noget, som man selv har tilpasset til sit eget fiskeri.

God fornøjelse, og knæk og bræk.

/Jan
Til top
Dennis Ib Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
dib Avatar

Tilmeldt:: 05 Apr 2006
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dib Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 20:55
Super med lidt tips til os der selv vil lave skydehoveder. Det er faktisk umuligt at opstøve DT liner ved flere af de større grej pushere.

Jeg synes faktisk de færdige hoveder er rigtig fine og dyre, men nogle gange mangler man simpelthen en Line til en givende situation, som ikke findes på markedet, så vidt jeg ved.

Ørde og jeg har snakket om hovede ned til 6 meter, har nogle få steder på kysten ved højvande, hvor det faktisk kan være problematisk at kaster selv med underhåndskast. 

Hvis man skal have et hoved på ca. 6 meter på henholdsvis 14/15 gram og 16/18 gram (klasse 5 og 7) hvilke klasse DT Line skal man så vælge? 

Håber der er nogen af jer garvede hoved byggeri der kan hjælpe.

Dennis 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Apr 2014 kl. 21:08
Jeg synes det svære ved at få en høj vægt, på kort distance med DT liner er, at man ofte får en meget kraftig forbindelse til running linen.

Prøv at kigge på det link her, så kan du få en ide' om vægtene på de forskellige DT liner:

http://www.afiskeri.dk/alt-om-fluefiskeri/flueliner.html

Jeg gør det at jeg regner ca. ud, hvad en meter på standard målet 9,15m. vejer, så har man en indikator på, hvor man har vægten, af de evt. 6m., men der skal vejes under alle omstændighederWink

Mvh
P.K.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2014 kl. 07:20
jeg syntes bare at kunne huske, at man før i tiden havde en "del" steder hvor man kunne købe de her 2. sort. liner .. både wf, dt og runninglines .. er de dage talte ?? hvad med udlandet, er det et lukket land hvad angår dette ?

og i øvrigt tak til jer alle!

Redigeret af Ørde - 29 Apr 2014 kl. 07:20
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2014 kl. 09:57
Du har ganske ret, der var mange flere tilbud, især på Mils End liner, men der er da lidt udenlandske steder, der handler med de efterlyste liner:

Kig forbi det link her, og prøv at søge på Mils End:

http://www.johnnorris.co.uk/shop/br_johnnorris/ty_698-john-norris-economy-fly-lines/5457-john-norris-flyline-range--mill-end-floating--and--sinking-2888.html#tabley

De running liner, som du efterlyser, laver jeg af de gamle level liner (Samme diameter hele linens længde!), men de er meget sjældne, men fine til running delen.

Jeg har før kunne erhverve de level liner i 50m. længder, men det er længe siden jeg har købt den type!

Mvh
P.K.
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2014 kl. 12:02
hold da op for nogle priser derinde .. har du handlet med dem Per ? Det er jo rart nok at høre folks erfaringer med de forskellige shops, inden man kaster sine spareskillinger i nakken af dem :-)
Til top
Lars Bentsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gonzo Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2003
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 241
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gonzo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2014 kl. 12:59
God fornøjelse med at lave skydehoveder fra billige WF-liner - det er sjovt, billigt og man kan skræddersy liner til specifikke formål, og endda ende med nogle rigtigt fine flueliner.

Mit bedste råd er at købe rigeligt med liner! Husk på at de er 2. sortering af en grund. Ofte oplever jeg at linerne svinger rigtigt meget i vægt, og skal man fx bruge 9m af en DT 8 til sit skydehoved, så kan du nemt risikere, at den DT8 du modtager reelt er en DT 7 eller en DT9.

Så når du har regnet dig frem til hvilken lineklasse du skal bruge, så køb gerne mindst 2 og hellere tre for at være sikker på at du rammer den ønskede linevægt. Resten kan du sælge, gemme eller give væk.

Selv bruger jeg kun de billige DT-liner når jeg skal fremstille noget, der er så specifikt at det ikke findes på markedet. Et færdigt, moderne skydehoved koster måske op til 600 kroner, men de penge er i mine øjne givet godt ud. Linen er special-designet til at være skydehoved, de er ofte forsynet med fine løkker, de holder længe (jeg har selv skydehoveder, som er langt over 10 år gamle) og skulle vægten være ved siden af, så kan det byttes uden bøvl.

Lars
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kim P Avatar

Tilmeldt:: 15 Jul 2005
Geografisk: Nordsjælland, Mörrum
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2014 kl. 13:47
Hej Ørde

Jeg har handlet med dem flere gange
No problemos Tongue Du kan være helt rolig

Mvh Kim P
Til top
flemming kaae neergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
flemming n

Tilmeldt:: 16 Aug 2011
Geografisk: hadsten
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flemming n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2014 kl. 15:49
hej de kan også købes hos grej.dk for ca. 135 kr
mvh Flemming
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ørde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Apr 2014 kl. 19:47
tak for info'en Flemming, men 50 Kr. i UK, er næsten værd at prøve :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres