Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

KROG FLERE - MIST FÆRRE - FANG FLERE - Dato for Begivenhed: 28 Apr 2014

 Besvar Besvar
Forfatter
Steen Lindkvist Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lindkvisten Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Østjylland. Å, sø, mose, kyst både spin og flue
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindkvisten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Kalender Begivenhed: KROG FLERE - MIST FÆRRE - FANG FLERE
    Sendt: 15 Apr 2014 kl. 09:09
Hadsten Lystfiskeriforening har igen gjort et "kup" og arrangeret en aften med Jens Bursell, chefredaktør på "Fisk & Fri", som "hands on" vil lære dig at lande flere havørreder.

Danske kystfiskere mister halvdelen af deres hug både på spin og flue - et problem, der kan løses ved at fiske med L-rigs eller release-takler. Med en serie nye teknikker, der nedsætter antallet af mistede fisk fra 40-60% til 5-15 %, vil selv de dygtigste kystfiskere få et helt nyt es på hånden.

De banebrydende nye kystmetoder, som dramatisk øger din fangstrate både på blink, wobler og flue, vil kunne revolutionere dit
havørredfiskeri, hvis du har den energi, tålmodighed og fisketekniske kunnen,  som det kræver.

Aftenen er delt i to dele: først kridter Jens Bursell banen op med et veloplagt foredrag, hvorefter der afholdes workshop, hvor deltagerne selv skal binde de supereffektive nye takler til havørredfiskeri, under kyndig vejledning af Jens.

Du får stillet materiale til rådighed, og får grej med hjem (bl.a. et blink og en
rørflue), til en værdi der svarer til entréen.

Tid: Kl. 19.00
Sted: Café Sløjfen, Evald Tangs Allé 45, Hadsten
Pris 200,-

Du kan købe din billet i forsalg på www.favrskovbilletten.dk - der er begrænsede pladser

Se mere på Hadsten Lystfiskeriforenings hjemmeside www.lilleaaen.dk
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Apr 2014 kl. 23:47
Danske kystfiskere mister halvdelen af deres hug både på spin og flue - et problem

Hvem siger de gør det ??
Til top
S.V. Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
S.V.Jørgensen

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 109
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér S.V.Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2014 kl. 14:00
 "Danske kystfiskere mister halvdelen af deres hug" ???    
Øh der menes nok "mister halvdelen af de fisk der hugger". Hvilket gør påstanden forståelig men ikke mere korrekt.
Hvis man uanset grejsammensætning, går rundt med en fifty - fifty krogningsprocent, så er der en hel del seriøst galt og et eller andet bør gøres.
Personligt kan jeg sige at mine procenter ligger lysår under de 50%, prøv mellem 10 og 15% istedet og har gjort det siden midt firserne. Det er dog korrekt alt for mange akcepterer alt for dårlige procenter, uden at stille sig selv spørgsmålet; Hvad kan jeg gøre bedre?
Her er jeg enig med Bursell, i at flere burde gøre noget mere, for at nedbringe antallet af mistede fisk. Om det så er de, engang imellem fortænkte releasetackler der er svaret, vil jeg stille mig tvivlende overfor. Dog den gode Bursell afholder da et "veloplagt foredrag", den er god nok. Problemet er bare at man kan sidde og blive i tvivl om, hvad eller hvem det er, der bliver iscenesat.
K&B derude - get hoocked not stuffed 
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2014 kl. 14:38
Jeg har været til foredrag med Jens Bursell, vedr hans Release-tackle (foredrag, sat i stand på hans foranledning, og effektueret af undertegnede og en god makker samt en butik som lagde lokale til)
Jeg har aldrig oplevet et mere dybdegående og nørdet foredrag (på den positive måde), så veldokumenteret og så til-bunds-undersøgt grundlag for at fremføre en ny tendens i fiskeriet.
Stor ros til Jens for dette.

Mit næste indlæg her bliver lidt dobbelt-tydigt, og det er på ingen måde hensigten at nedgøre Jens' betragtninger. Derimod kan jeg ikke lade være med at smile i mit indre, både i fora og ved kysten når der snakkes Release-tackle contra mistede fisk.

Hvem siger at vi skal fange alle de fisk, som napper i vores flue/blink/whatever? Det er vel en del af vores hobby at miste en fisk eller 10, og selvfølgelig er der ind imellem en drømmefisk som smutter. Drømmefisken har prøvet dette mange gange før, og den kender tricksne for at undslippe. Den er bare klogere end vi er.

Og det er en del af game't, vi skal ikke fange alt som nipper. Vi skal i stedet fin-tune vores måde at fiske på, så vi selv kan gøre noget for at fisken hugger. Flere kroge, bedre tackler, så hænger fisken der.

Men at miste en god fisk er selvfølgelig ærgeligt. Det er samtidig også det, som driver os til søvnløse nætter, flere ture til samme plads og til udvikling af teknikker for at fange denne fisk.

Jeg har personligt ikke prøvet hverken Release, Reloose eller L-tackle fra Jens' verden. Min egen filosofi er at fisken kan bare tage hvad jeg kaster ud, ellers er det ligemeget. Og ja, jeg mister nogle fisk, og det gør jeg med blandede følelser. Men følelsen er altid bedre end at miste en kæreste ;-)

God jagt ved vandet, Release eller ej.
Og, glæd jer til et gennemført foredrag med dokumentationerne i orden.
Til top
Kim Pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Krpe12111211

Tilmeldt:: 11 Apr 2010
Geografisk: Aulum
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Krpe12111211 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Apr 2014 kl. 15:01
Der er vist kogt nok suppe på det ben nu ikke Smile, har jo trods alt været beskrevet i samtlige Fisk og Fri de sidste mange år og det endda i HVERT nummer så det skulle vist snart være dækket skulle jeg mene  Smile. Mine fisk får også en chance fremover det har jeg det bedst med. 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum