Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Creel´s/kurveflet

 Besvar Besvar
Forfatter
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Creel´s/kurveflet
    Sendt: 15 Feb 2014 kl. 17:02
Hej alle 123nu´ ere
Som samler er jeg gsanske ofte stødt på auktioner og annoncer f.eks. over de der flettede kurve som lidt finere benævnes "Creel´s"
Altid når de er på auktion, benævnes de som "gamle Engelske" og det undrer mig. For jeg kan ikke se forskel på en der f.eks. er fabrikeret af kurvemageren i Kjellerup for 10 åre siden, og dem der sælges som ¤Engelske.
Hvordan ser man forskellen? Er der stempler i nogle af lædersnoren`?
Spørgsmålet er oplysende og ikke for at starte en debat om de er ægte eller lign!!
Hilsen
Frederiksen
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2014 kl. 17:19
Nu kender jeg ikke kurvemageren i Kjellerup, men det er nu for det første ikke ret vanskeligt at se om en kurv er ny eller af ældre dato - (spørg evt. ham i Kjellerup)

Dernæst er disse Creels (hvilket blot er navnet på sådan en tingest i det engelske sprog) ofte af en sådan kvalitet - at man kan se de ikke er lavet for sjov eller til pynt - og derfor ville være alt for dyre at producere og kalde gamle. Igen kan du se hvor meget du får for nogle få hundrede kroner hos ham i Kjellerup - ikke meget.

Sidst men ikke mindst er mange af disse fiskekurve importeret fra England af samlere eller i sin tid af brugerne for mange år siden - da man stadig kunne møde en fisker ude ved åen - der havde en creel på ryggen.

Du kan møde fiskekurve med mellemrum i Bilka eller på markeder - men på 2 meters afstand kan du se at det er noget Kina-juks, der ikke ligner en flot håndflettet creel.

For feinsmeckere findes en række håndlavede læderbesatte vidundere - der med mellemrum sælges til tusindvis af kroner - eller rettere dollars for det er ovre i Guds eget land de er tossede med disse ting.

mvh
Heinz

Redigeret af tackler - 15 Feb 2014 kl. 17:24
Til top
aksel jakobsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
aksel jakobsen

Tilmeldt:: 12 Nov 2008
Geografisk: aalborg
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aksel jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2014 kl. 17:39
Så du har hentet eller købt din i England Heinz? 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2014 kl. 17:51
Yes, den er hjemtaget omme fra Izaak Walton's baghave i Winchester (en lille lækker antikvitetsforretning) for ca 25 år siden.
mvh
Heinz
Til top
aksel jakobsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
aksel jakobsen

Tilmeldt:: 12 Nov 2008
Geografisk: aalborg
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aksel jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2014 kl. 18:02
Sådan :-)
Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Feb 2014 kl. 18:06
 
  Jeg husker en creelmaker som boede i New York,hans navn har jeg glemt men, det
  lød lidt russisk.
Han lavede creel`s som bestod af en masse læder og lidt flet.
Prisen for sådan en fyr lå på ca 3000 $, så du har ganske ret Heinz.
 Jeg har en som en jysk kurvemager lavede til mig for ca 15 år siden, det var en kopi af en gammel engelsk model.
 Jeg mener at den kostede omkring 1000 kr. Og kvaliteten er fuld på højde med de
gamle englændere som jeg har haft et par stykker af.
 At se forskel på gammelt og nyt ell.Nyere er vel næppe et problem men at kunne se
hvor de er produceret er ikke let, da der er mange andre steder de er blevet lavet
i en ligeså høj kvalitet som i England.
 
  mvh  Per Larsen
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Feb 2014 kl. 11:36
Og Frederiksen bør søge øjenlæge og få sig et par øjenkrykker.
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres