Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

stalling fiskeri i 2014 status for bestanden??

 Besvar Besvar
Forfatter
jens egebro Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
klabaudermanden

Tilmeldt:: 21 Mar 2008
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér klabaudermanden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: stalling fiskeri i 2014 status for bestanden??
    Sendt: 06 Jan 2014 kl. 11:31
-Årets måske dummeste spørgsmål, -men jeg stiller det nu alligevel!
den 15.Maj 2014 ophører den tre årige fredning af stallingen i DK,
-men hvordan ser det ud med stallingen i de jydske åer??
-har det hjulpet ?
-skal fredningen forlænges eller er bestanden kommet tilbage -eller helt uddød?
 
Jeg spørger af ren uvidenhed, og at jeg ikke lige har stallingvand ved hånden for at se efter selv.
 
 
 
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 12:04
Der er vist ikke lavet ret mange officielle rapporter over virkningen af fredningen. Men et sted at begynde med er her www.fiskepleje.dk

Det er godt "kun" Råsted Lilleå, men ... Jeg tror ikke, det er samme billede hele vejen rundt. Men uanset hvad, så tror jeg der er al mulig grund til at mane til besindighed omkring fiskeriet efter stalling.
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 12:46
Med mine erfaringer omkring fredninger, så tror jeg, at vi vil se dem bevaret, men det vil nok varer noget hen i foråret, før tingene er på skrift.

Foreningerne skal have afholdt de årlige generalforsamlinger, før der er noget fast undervejs.

Jeg har haft noget af landets bedste Stalling fiskeri, og Bækørred fiskeri i det Sønderjyske, og har over tid fulgt en udvikling, hvor Stallinger på 45cm. var tilstede i meget store antal, og jeg har ligeledes haft adgang til Bækørreder, i samme skala, men i dag, ja da er der langt imellem, den type utrolig flotte fisk.

Taget på let grej og tørfluer, kan man jo regne ud, at det har været gudefiskeri, og jeg beklager meget, at fiskene i dag, er decimeret til en meget lille bestand.

Om fredningerne hjælper? ja jeg ved ikke helt om jeg er positiv, mest fordi jeg har fisket i samme vandsystem i mere end 40 år, og har set fiskenes antal variere utrolig meget.

Jeg kunne godt leve med C&l fiskeri, men jeg tror ikke, at alle medlemmer er indstillet på det.

Mit hjemvand er inddelt i åbne og fredede zoner, og det kan jeg godt leve med, jeg har fået de fisk jeg skal have, så jeg kan sagtens leve med, at sætte fiskene retur.Wink

I dagkort vandene, er min erfaring, at ud over Skarver, er der et klientel, som ormefisker, som har fået antallet af, især Stallinger i en given størrelse, til at forsvinde, og det må man gøre noget ved, evt. sætte højere mindste mål.

Noget er opnået i forevejen, idet der skal fiskes med kroge uden modhagere, det vil sikkert redde flere fisk, og så er jeg fortaler for et mindste mål på mindst 45 cm. og største mål på 55cm., så er der i min verden ingen tvivl om, at vi kunne tilgodese alles interesser, og måske fået en større gydedygtig / selvprodukserende bestand, men det kræver indgreb overfor Skarven, eller virker, hverken fredninger eller andre tiltag overhovedet ikke.

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 06 Jan 2014 kl. 12:54
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 13:10
Stallingen har det generelt ekstremt dårligt i de fleste vandløb. Fik på et møde med DSF at vide, at der var en god bestand i Vidåen !, men om dettte er sandt ved jeg ikke.

El-fiskeri har visse steder vist, at der er små stallinger, men når det kommer til de stører fisk + 25 cm, er der meget meget få. 

Altså tyder det på, at der bliver gydtet, og vandkvaliteten er god, men når stallingerne når en vis størelse, så forsvinder de.

Stallingen er en ekstrem fertil fisk, som gyder betydeligt flere æg end ørreder. Den gyder på et tidspunkt hvor æggene klækkes efter en måneds tid og hvor der ikke er flom. Den kan gyde i meget lidt grus (2-4 cm) og behøver ikke super gode vandløb for at kunne formere sig.

Altså kigger biologerne på hvad der fjerner stallingerne fra vandløbene.

Stallingebestanden har siden den blev fredet for tre år siden ikke ændret sig væsentligt, så man kan med god sandsynlighed sige, at nedgangen IKKE skyldes at der blivet opfisket store mængder.

Og hvad er det så. Mink, odder eller skarv ?

Og for god ordens skyld skal jeg lige nævne, at temperatur-udsving er undersøgt (klimaforandring) sygdom, signalkrebs, sandvandring, okker, forurening, pesticider, olie. homoner, modvind og medvind og hvad der ellers er fremkommet af vidtløftige teorier fra lommefilosofer Wink

Jeg ved ikke om landsfredningen bliver opretholdt, men jeg håber det.

Jeg har det lige som Per Karlsen, og mange tørfluefiskere iøvrigt, at det er meget trist at alt hvad der heder "stille" fiskeri med nymfe og tørflue i de danske vandløb TOTALT er forsvundet. 

Sidste år afholdt FFFD et weekendkursus i fiskeri med tørflue i Kongeåen. Så vidt jeg husker det var der 16 deltager. Der var massiv klækninger af alle de fine insekter, som flød i en strid strøm ned langs vandløbet. Der var dog ingen fisk. På weekendens kursus blev der vist kun fanget een lille bækørred. Og ja, det var i majflue sæsonen og alt var perfekt til et super fiskeri. Det var Kongeåen. Samme mønster er gældende i stort set samtlige andre danske vandløb.

Men vi har jo så laks, havørreder og P&T samt hornfiskene, hvor er vi heldige Confused

Med venlig hilsen
Niels Åge Skovbo



Redigeret af niels åge skovbo - 06 Jan 2014 kl. 13:24
Til top
jens egebro Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
klabaudermanden

Tilmeldt:: 21 Mar 2008
Geografisk: århus
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér klabaudermanden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 15:26
Tak for svarene,
Ja det er ikke opløftende med bestanden, -lad os håbe at fredningen så kan forlænges og at det kan give mere tid og ro til at få bestanden op igen.
i mellemtiden må vi så tage til sverige for at fiske stallinger,,
-nogen forslag til alternative fisk og vande at gå efter med #3 pinden og sniger-fiskeri?
skal man gå efter skaller med "mel-klister - fluer" ?
 
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 15:42
Fra Jan Nielsen på DTU har jeg bl.a. dette:

Citat:
"Ang. en fortsat fredning af stallingen er det vores opfattelse, at den nuværende fredning bør fortsætte en tid, indtil bestandene bliver større. Vi følger udviklingen og rådgiver ministeriet om emnet. I visse vandløb er der tegn på, at bestandene er på vej frem igen, men andre steder er bestandene stort set forsvundet eller meget små."

"....vi er lige på trapperne med en DTU-rapport, der forsøger at samle og vurdere resultater og viden vedrørende prædation på ferskvandsfisk og her har stallingen et stort afsnit, hvor dine spørgsmål faktisk bliver besvarede så godt det er muligt. Den rapport vil du også kunne finde via fiskepleje.dk, når den er udkommet."
Citat slut.


Redigeret af finnjensen - 06 Jan 2014 kl. 15:42
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2014 kl. 16:10
Hej Jens.

Ja, hvad skal man så, når Stalling og ørred kun funker, i udlandet?

Jeg har op gennem årene, sørget for at have "noget at falde tilbage på", sådan at forstå, at jeg simpelthen er så tosset med tørfluefiskeriet, at jeg  også i min dagligdag ligger tørfluefiskeriet på kysten og i fjorden + efter havørreder i de små åer.

På kysten har jeg haft megen glæde af havørred - regnbuen og ikke mindst hornfisken på tørfluen, og ja en havørred på 2kg. er jo en tørfluefisk, som der nok går længere tid med at finde i åerne, men jeg hygger mig med det, som kan fanges på let grej, og der er altså også gang i en hornfisk, så jeg mener, at man selv kan gøre lidt ved tingene, så der kommer lidt flex på klingenWink

Nu er det ikke meget jeg fisker P&T, men børnebørnene, er nu så store, at tørfluen kunne blive et emne, så kan det være, at der kommer lidt ekstra på menuen, når det kan ske i putten også.

Iøvrigt har jeg i flere år haft et forrygende havørredfiskeri med majfluer, og jeg skal da hilse at sige, at en blindt fisket majflue til ny optrukne havørreder, er noget der kan få mit hjerte på overarbejde, sindsygt spændende.

Senere på året gentager det hele sig med Vårfluer - græshopper og Edderkopper, jo der kan godt gøres noget, vis man er lidt om sig, og ved hvornår man skal være på pladsTongue

Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 06 Jan 2014 kl. 16:11
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum