Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gaulalaksen gyder i ringe omfang

 Besvar Besvar
Forfatter
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gaulalaksen gyder i ringe omfang
    Sendt: 13 Nov 2013 kl. 16:31
Gydningen i år i norske Gaula ser som forventet ringe ud. Det er de seneste dage opgjort at antallet af gydegruber på en referencestrækning er ca. 50 % af et normalår..


men også lidt optimisme for øvre del http://www.tronderbladet.no/incoming/article8579773.ece

mvh Jakob


Redigeret af Jakob Larsen - 13 Nov 2013 kl. 16:39
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Nov 2013 kl. 18:20

Ja der er ved at gå fuldstændig koks i deres lakseopgange i rigtig mange elve deroppe, så den fortvivlede optimisme man forsøger at spore ind i mellem er en stakket frist, så nu bliver de naturlige udsving i årgangene formentligt umuligt at bruge til noget som helst.

De fleste af deres fjorde er ved at være så inficeret af lakselus så de snart bliver nødt til at tage stilling til om man vil det ene eller andet.


De grådige svinemikler ligger som de har redt, så sæt ikke jeres ben i dette forjættede land.


Mvh

Jim.


Til top
Thomas Pilegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thomaspilegaard Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomaspilegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 16:19
Gaula, Orlka og Namsen har fisket dårligt i år, den ene mere end den anden. Men husk, at siden 2011 har der været advaret om dårligere tider i eksempeltvis Gaula!

I flere år har der været dårlige tider for lakseelvene i Hordaland og Sogn og Fjordane. Her tænker jeg på elvene Bolstad, Vosso og Lærdalselva som en del danskere kender. 
Nu er den dårlige tid sikkert kommet til elvene i Trøndelag. 

Man Har desperate privet at give hinanden skylden heroppe i Norge. Laksopdræt, lakselus, sæl, spækhuggere, for lidt mad i havet. Kilenottfiskerene, garnfiskerene i fjorden. Laksefiskene (sportsfiskere) i elvene. 

De store lakse lodge som Aunan og Orkla River Lodge, er i panik. deres kunder klager over manglende fangster. De betaler for noget de ikke får? Ved ikke om de giver fangst garanti deroppe!

Det som jeg ser som den største udfordring for os sportsfiskere, er at vi alle må vænne os til at laksefiskeri ikke skal handle om at fylde fryseren. Jeg tror personligt at Catch & Release er vejen frem for os. Det kan så justeres med en kvote til hver fisker eller lign. Præcis som i Skjern Å.

Jeg var i Lærdalselven og guide en gæst fra Australien i Juli måned i år, på det vald jeg lejede var det ikke tilladt at tage laksen. Alt skulle nænsomt tilbage, til trods for en pris på over 2400kr pr. døgn. 

Jeg er fiske guide her i Norge og jeg er blevet kontaktet utal af gange, her efter sæsonen er slut for i år. Det sportsfiskere der vil til Gaula i Sør-Trøndelag og fiske. 

Jeg har takket nej tak til at hjælpe med guidning i Gaula i Sør-Trøndelag i 2014. 
 
Jeg har personligt taget den beslutning, at jeg ikke vil bidrage til laksefiskeriet i Gaula før at gydeningen er "normal" igen og det igen er forsvarligt at fiske der. 

Om det er godt eller skidt for lakse bestanden det ved jeg ikke, men jeg håber at jeg kan være med til at bidrage til at der igen, kommer mange laks i Gaula. 

Set med mine øjne er norske lakseelve meget mere en elvene i Trøndelag, husk på at Norge har over 419 lakseførende elve!
Venlig hilsen

Thomas Pilegaard
hello@thomaspilegaard.com
+47 46214361
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Nov 2013 kl. 17:25
Hej Thomas

ja, årsagerne er mange..Jeg hælder nu nok mest til den med lakselusene og tilfælde af ekstremflom...Det med at fylde fryseren er forsvundne tider - og ok med personlige års- og døgnkvoter. Jeg vil dog gerne have et par laks med hjem. Aunan og andre eksklusive valdejere har jeg ikke specielt ondt af.

Det er også rigtigt, at man forholdsvis enkelt kan forudsige årets bestand ud fra svigt i opgangen af smålaks årene før. Bekymrende i år var at tilstedeværelsen af ungfisk, så meget sparsom ud, der i Gaula, hvor jeg fiskede primo juli.
Jeg er dog nok tilbage i Trøndelag næste år i juni. Der er andre elve, men set over tid har Trøndelagselvene produceret godt.

mvh Jakob
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2013 kl. 07:00
 
Men det er jo det der sker, når man gør en hvis ting i sin egen rede....Ouch
Med venlig hilsen
Per Hansen
Fredensborg

Old Flyfishermen never die - they just wade away!
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Nov 2013 kl. 12:05
Synes måske lige vil skulle få faktå på plads vedr. Lærdalselven. Jeg har fisket i den den elv på samme beat siden 2003, med undtagelse af de 3 år elven var lukket.

I  år havde vi intet mindre end kanonfiskeri, både mht. til laks og havørred! Vi havde svært ved at få armene ned, da der blev fanget lige så meget som i de "gode gamle dage", BÅDE af laks og havørred. "Vores" vald var i øvrigt ikke det eneste der fiskede godt.
Mht. til hjemtagelse, så var reglen (som bl.a. er vedtaget af elvlauget). 1 laks pr. mand om dagen, og kun hanner, og stop med fiskeri den dag efter laks, efter hjemtagelse. Havørred med anbefalet en om dagen og hjemtagelsesvindue på mellem 48 og 68 cm.




Redigeret af FD - 15 Nov 2013 kl. 12:12
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Thomas Pilegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thomaspilegaard Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomaspilegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 10:01
Hej Finn. Jeg ved ikke helt om du hentyder til min kommentar om Lærdalselven i forhold til fakta? 
Venlig hilsen

Thomas Pilegaard
hello@thomaspilegaard.com
+47 46214361
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 10:35

orkan i Norge i nat omkring Trøndelag.
Så kan man jo gisne om hvor mange havbrugslaks, der nu er på fri fod.
Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 12:07

Jeg kan naturligvis ikke tale på andres vegne, men personligt er mit C&R fiskeri efter Steelheads i BC så meget mere og andet end at hjemtage fisk. For mig er det hele oplevelsen. Jeg kan slet ikke forstå hvorfor man ikke for længst har indført denne praksis i Norge. Lee Wulff, én af initiativtagerne til C&R, udtalte som begrundelse for indførelsen af C&R princippet, at Laksen var for kostbar en sportsfisk til blot at blive fanget én gang.

Det er lidt som når vi ser på vejret, vi er ofte slet ikke i stand til at se den overordnede trend i ændringerne som kommer uendeligt langsomt, men med usvigelig sikkerhed. Ingen kan være i tvivl om at Laksefiskeriet i Norge set over en 50 års periode har været i nærmest frit fald når man ser på det overordnede billede.

Alligevel er vi sådan indrettet, at en enkelt historie om godt fiskeri et enkelt sted på et ganske bestemt tidspunkt af en lille håndfuld fiskere, får mange til at glemme det store billede. Det store billede er, at hvis ikke der indføres gennemgribende ændringer af den måde man i Norge administrere Laksefiskeriet, er det ikke et spørgsmål om, men præcist hvornår alle deres Nordatlantiske Laksestammer er komplet udryddet.

Jeg kan ikke forstå hvordan man som deltager i denne dødsspiral ikke har anstændighed til at sige fra og vælge at være en del af løsningen frem for af problemet. Det er svært at undvære turen til Norge, naturen og omgivelserne er fortryllende, men hvis man også i fremtiden vil nyde disse goder bliver man nødt til at yde et bidrag. Der findes ingen gratis måltider.

Hvis C&R er en del af en overordnet bærbar løsning synes jeg man skal acceptere C&R fiskeri hvis man vil beholde blot en flig af anstændighed og selvrespekt. Det tydeligste signal man kunne sende var boykot af Norge som fiskedestination indtil Norge fik styr på deres Laksebrug i fjordmundingerne og på Laksens trækruter.

Ryan Wink

Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 13:09
@ Ryan

Boykot af Norge tror jeg er en ringe løsning. 100 % C & R er jeg ikke tilhænger af og princippet ,er drøftet i et utal af tråde.  Konkret har der de senere år været indført både både personlige døgn og årskvoter i eksempelvis Gaula. Det har fungeret ok. Nu har man så yderligere belastet laksestammen med et lakselusproblem som har vist sig umuligt at undgå i de nuværende produktionssystemer med åbne havbrug. Er det så løsningen at blive væk? Vil nordmændene ændre havbrugsreglerne hvis det sker? Nej, de vil sikkert konkludere at nu betyder turismen intet mere...Kør løs med havbrugene! Når jeg ser youtubevideo om fiskeri nedstrøms "spærringen" Gaulfossen, der viser en eller anden rigmand fighte laks og genudsætte for at kunne fortsætte fiskeriet tænker jeg ikke " gud hvor var det flot og hvilken sportsmanship" Jeg tænker "hvad fanden er meningen Angry at fiske her, hvor man ligesåvel kunne fiske i en fisketrappe" er det anstændigt?
Nej, danskerne skal fortsætte fiskeriet i de norske elve på åbne dagkortvald, men ikke forspilde nogen chance for at tale laksens sag ift. de reelle problemer, som ikke er tilknyttet et kvotebelagt lystfiskeri.

mvh Jakob
Til top
Thomas Pilegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thomaspilegaard Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomaspilegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 15:00
Norge gør en del ting for at få ordnet op i nogle af de mange problemer med lakseopdræt i fjordene osv. Dette er en proces og den vil tage lang tid, jeg ved at det er frustrerende at man ikke kan få sin "normale" lakse tur til Norge og fange de samme antal laks som man er vandt til. Men det er fremtiden, og det må vi se i øjnene. 

Vi sportsfiskere må huske at penge kommer nogle gange frem for natur oplevelser. Sådan er det og sådan kommer det sikkert til at være i fremtiden også. Norsk lakseopdræt omsætter for milliarder af kroner hvert år, derved opnås en stor skatteindtægt til staten også. Og de folkevalgte politikere, tror jeg vælge at støtte de virksomheder som kan give flest penge i statskassen. En sportsfisker i Gaula eller i Lærdalselven, kommer aldrig i nærheden af at ligge så mange penge i statskassen som lakseopdræts industrien. Tænk på alt det som mange (ikke alle) fisketuristerne slæber med til Norge hvert eneste år. Ikke alle køber deres mad, sodavand, øl, vin eller whiskey i Norge. Nok om politik for nu!

Boykot af Norge og norsk laksefiskeri, er forkert i mine øjne, men boykot (pause) i enkelte elve kan være utroligt givende og vi danske fiskere ved hvor effektivt det kan være. 

Boykot opdræts laksen du køber i butikken!

Selvfølgelig er det ikke en løsning som fjerner lakseopdræt osv. men vi er vel egenligt nødt til at se ned af selv og se hvad det er vi gør? 

Jeg har kendskab til flere fiskere i min gamle sportsfisker forening som fortalte, at når de var i Norge, så "skulle" de have laks med hjem, uanset om den var stor, lille eller en hun. Lige som da der kom desinficering i elvene heroppe, der var også mange som jeg har kendskab til, som ikke ville være med til at deres fine dyre fluestang skulle renses for evt. bakterier og lign. Hvorfor? Man vil ikke bidrage til fælleskabet, bare en selv? 

Vores tanker omkring de gode gamle dage med norsk laksefiskeri, som vi kender det fra de gamle film og artikler er slut, i nogle elve i hvertfald. Fremtiden skal vi selv forme og det bliver igennem vores egne valg og hvordan vi selv passer passer på naturen! 

Undskyld min lidt hårde kommentarer her, men vi alle er nødt til at bidrage til fællesskabet, så vi har vildlaks i Norge i fremtiden. Vi skal huske på det næste mange generationer af sportsfiskere som kommer efter os. Vi er selv efterkommere!

Jeg køre til min lokale elv som ligger ca. 30 min. fra mit hjem, her lære jeg mine to drenge at fiske laks og C&R. Vi betaler 70 kr. for et dagkort og fisker et par timer og nyder naturen. Hvis vi fanger en laks tager vi èn laks med hjem og tager ikke en ny før den i fryseren er spist. Sådan håber jeg at vi kan gøre i de næste mange år også! Vi fisker for sporten og oplevelsen :)
Venlig hilsen

Thomas Pilegaard
hello@thomaspilegaard.com
+47 46214361
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 15:49
Hej Thomas

Hvis danskerne ikke lægger dagkortkroner i foreningskasserne eller ved de lodsejere, der støtter det åbne brede fiskeri for alle, er det nemt at forudse konsekvensen. Resultatet vil være at man efter "boycotperioden" kommer tilbage til en elv hvor alt fiskeri er privat udlejet.
Så den med at lystfiskerne skal redde vildlaksen ved at blive væk har jeg ingen tro på. Man skal ikke fiske uhæmmet som i gamle dage, men det er jo også slut med de gældende kvoteregler for fiskeriet.

mvh Jakob
Til top
Thomas Pilegaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thomaspilegaard Avatar

Tilmeldt:: 01 Sep 2012
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomaspilegaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 17:04
Hej Jakob. Hvis man ikke fisker i en "truet" elv er man ikke med til at støtte fiskeriet efter en truet fisk. Men ja, det selvfølgelig en konsekvens af et valg man tager og jeg skal ikke dømme dig eller andre ud fra det valg i tager. Jeg er bare uenig.

Problemet med åbent fiskeri er kontrollen! Et problem med privatisering er vel prisen? Jeg har været fortaler for fiskeri som i eksempeltvis i Skjern Å. Det er det mest retfærdige fiskeri efter min mening. Der går penge til staten og så til grundejere. Men der er helt andre regler som gælder heroppe.

Jeg tror ikke at man kan undgå mere privatisering i de norske elve. Da det bliver et større og større penge spørgsmål. Men fisker man på et privat vald kan man jo forlange langt flere ting end på et åbent. Men om man fisker på privat eller åbent vald betyder ingen ting i forhold til natur oplevelsen :)

Men Jakob, skriv til mig næste gang du kommer til Norge, så kan jeg give en kop kaffe eller en øl (hjemmebrygget stout eller IPA). Det er hyggeligere end i et forum, hvor ting hurtigt kan misforstås..

Debatten om Gaula er kun lige startet og den vil helt sikkert forandre sig jo tættere vi kommer på laksesæsonen i 2014.

Venlig hilsen

Thomas Pilegaard
hello@thomaspilegaard.com
+47 46214361
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 17:22
Kære alle !
Godt er det jo ikke, men de af os der har fisket laks i Gaula i mange år, kender til udsving i fangsterne, og det har faktisk været meget dårligere end i år tilbage i midten / sidste 1/2 af 90'erne !!
Og gydningen i Gaula ser bedre ud i år end sidste år, selvom man langt fra er tilfreds ! (se link)
Årsagen til de færre laks er nok ikke at finde i en udfordring alene (lus fra opdrætslaks) fiskeriet har jo i langt de fleste lande været lidt sløjt i år, og ikke kun de Norske !
Der er nok ikke andet at gøre end fortsat at gøre sig umage, og nyde alt det andet en sådan fiskertur giver, ud over ryk i kæppen, selvom vi alle gerne vil opleve dette igen og igen og igen........
 
Knæk og bræk
Med laksehilsener Jim
 
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 17:42
Citat: thomaspilegaard

Hej Finn. Jeg ved ikke helt om du hentyder til min kommentar om Lærdalselven i forhold til fakta? 


Supplerende og uddybende information vedr. Lærdalselven, skulle jeg have skrevet, ikke korrektion af fakta, beklager Wink

Der er ikke 100% C&R alle steder i Lærdalselven, var der det ville jeg slet ikke fiske der ...og nej, jeg tager kun en beskeden mængde af det jeg fanger med hjem, hvilket dog er et absolut "must" at kunne, for at denne hobby/sport giver mig nogen som helst mening eller fornøjelse - sådan er det bare.

Som en anden antydede, så er dette emne nærmest debatteret til døde, både herinde og mange andre steder. Håber at begge parter efterhånden vil begynde at levne plads til hinanden, og især at dem der elsker og dyrker 100% forudbestemt C&R lærer at forstå, at dette bare ikke er et alternativ for alle.


Redigeret af FD - 17 Nov 2013 kl. 17:51
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 17:51

En masse tågesnak, men ingen løsningsforslag blot undskyldninger for at fortsætte dødsspiralen, ingen forholder sig tilsyneladende til realiteterne som turde være indlysende klare for selv de mest fatsvage;

Ingen kan være i tvivl om at Laksefiskeriet i Norge set over en 50 års periode har været i nærmest frit fald når man ser på det overordnede billede.

Det overordnede billede er, at hvis ikke der indføres gennemgribende ændringer af den måde man i Norge administrere Laksefiskeriet, er det ikke et spørgsmål om, men præcist hvornår alle deres Nordatlantiske Laksestammer er komplet udryddet.

Jeg kan ikke forstå hvordan man som deltager i denne dødsspiral ikke har anstændighed til at sige fra og vælge at være en del af løsningen frem for af problemet.

Det er svært at undvære turen til Norge, naturen, menneskene og omgivelserne er fortryllende, men hvis man også i fremtiden vil nyde disse goder bliver man nødt til at yde et bidrag. Der findes ingen gratis måltider.

Mit spørgsmål var og er ; -Hvad vil Du gøre for at kunne fortsætte med at nyde det privilegium det er at fange en vild Laks i Norge, at småsludre med de lokale har jo beviseligt ingen effekt ?

Ryan Wink
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 17:58
@Ryan,

Hvis tingene virkeligt stod så galt til alle steder, som du skriver, så ville mit personlige bidrag være: IKKE AT FISKE!

Men nu ser jeg så ikke helt så sort på det, så jeg "nøjes" med at boykotte norsk burlaks, og skrive og fortælle vidt og bredt om at man bør lade dette underlødige produkt ligge. Jeg følger også reglerne, og tager ikke mere end jeg må, faktisk væsentligt mindre... Og så har jeg trods alt lidt tillid til at de lokale faktisk både er interesserede i, og arbejder for at "burlaksemafiaen" ikke ødelægger alt. Er det præcist nok? Wink




Redigeret af FD - 17 Nov 2013 kl. 18:02
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 18:08

Det lader til at en del vist ikke helt har forstået hvor galt det i virkeligheden står til.

Jeg kan igen kun opfordre til at se filmen i dette link.

http://www.salmonconfidential.ca/watch-salmon-confidential-documentary/


Mvh

Jim.


Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 18:45
Hej igen !
Må jeg ikke bare i al stilfærdighed påpege at forholdene laksemæssigt var langt ringere i slutningen af 90'erne hvor dommedags proffeterne også havde kronede dage.
Og så er det vel stadig en sag for hver enkelt om man syntes at det er bedst at blive hjemme, eller bevise ved at komme år efter år, at den vilde laksestamme er værd at bevare, og den er penge værd for de kære Nordmænd.
Men jeg er jo udmærket klar over at det ikke er godt deroppe, og lige så klar over at hvis man ikke er enig med dommedags froffeterne, så er man "underfrankeret" i nogens optik (Jim min kære navnebror), men jeg vover pelsen alligevel ;-)
 
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 18:48
Hej Thomas

Tak for invitationen Big smile Ja, som dansker med norske toldregler vil en hjemmebrygget stout gøre godt Clap

Jeg er da også langt hen af vejen enig med Jim i at bestanden svinger fra år til år afhængig af de udfordringer, der har været i gydeperiode, yngelopvækst og især om lakselusene er blomstret op når smolten skal passere fjordområderne. Det er vel trodsalt  ikke mere end 3-4 år siden, der var rekordfangster i Gaula.

Jeg kan forstå Ryan mener, jeg mangler at svare på hvad JEG personligt gør, for at stoppe dødsspiralen, som Ryan mener den norske laks er havnet i. 

Jeg kan da sige så meget at jeg at jeg personligt har taget kontakt til norske miljøorganisationer for at få sat fokus på brugen af medicin og hjælpestoffer i havbrugssektoren i Norge, der umiddelbart ikke ser ud til at overholde EU krav. - Også den norske brug af Rotenon i elvene, mangler efter min mening et tilstrækkeligt lovligt grundlag. Kunne I forstille jer, at man i DK smed gift i et helt vandløbssytem så alt døde..?
Endvidere forsøger jeg  de steder det er muligt at påvirke, så der fremadrettet bliver arbejdet mod at udskifte åbne havbrug med lukkede opdrætssystemer, der ikke har problemer med havlus, da vandet til sådanne anlæg kan indtages fra vanddybder, hvor larverne ikke findes.
Endvidere er jeg da ud af en familie, der har kæmpet mod Norsk Kyllings udledninger af slagterispildevand i Gaula/Støren og iøvrigt støttet grundejerne i deres kamp for at få erstatning af vejvæsenet dengang E6 kom ned langs Gaula i Støren

Hvad har du gjort Ryan?

mvh Jakob

Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 19:06
@ jacob
 

Nu var mit indlæg ikke lige rettet til dig, men hvis du føler dig truffet mht. manglende anstændighed, tågesnak og manglende indsigt om de faktiske forhold, vil jeg da gerne oplyse dig. Jeg har Boykottet Norsk Burlaks og alle Norske produkter i øvrigt, inkl. min morgensnaps af levertran, samt holdt mig helt væk fra Norge. Mht. den Norske Miljøterror i Scotland, Chile og BC støtter jeg økonomisk de lokale miljø organisationer i BC som på tiltagende effektiv vis bekæmper den Miljøterror der udgår fra Norge.

Ryan Wink
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 19:45
Citat: jimjensen

Hej igen !
Må jeg ikke bare i al stilfærdighed påpege at forholdene laksemæssigt var langt ringere i slutningen af 90'erne hvor dommedags proffeterne også havde kronede dage.
Og så er det vel stadig en sag for hver enkelt om man syntes at det er bedst at blive hjemme, eller bevise ved at komme år efter år, at den vilde laksestamme er værd at bevare, og den er penge værd for de kære Nordmænd.
Men jeg er jo udmærket klar over at det ikke er godt deroppe, og lige så klar over at hvis man ikke er enig med dommedags froffeterne, så er man "underfrankeret" i nogens optik (Jim min kære navnebror), men jeg vover pelsen alligevel ;-)
 

Hej Jim...godt navn.


Ja der har også været dårlige år i Norge før, eller som man kan sige, “laksemæssigt ringere”.

Der har selvfølgelig været...og er stadig andre faktorer som truer laksen og giver store udsving gennem feks en 20 årig periode.

Men som en helt overordnet trussel er der i langt højere grad end tidligere, tale om multiresistente populationer af lakselus som er ved at udrydde hele laksestammer og som man bare ikke kan regulere sig ud af.

Man kan måske synes at det lyder “dommedagsprofetisk” at mene at vildlaksen står overfor en udryddelse, men hvis man som sammenligning tænker på at feks pest i midten af 1300-tallet inden for ganske få ord slog næsten op mod havdelen af Europas befolkning ihjel, så har jeg ikke svært ved at forestille mig, at en så massiv og skånelsesløst iscenesat udbredelse af lakselus i Norge, Chile, Scotland og British Columbia vil få konsekvenser for laksebestanden i et omfang man ikke tidligere har set.


Mvh

Jim.


Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 21:05

På baggrund af Ryans indlæg fornemmer man jo herinde en “holdning” om, at de tiltag vi som lystfiskere kan gøre hver i sær, nok alligevel ikke batter noget videre.

Det er jo lidt ligesom manden der ikke giver blot en lille skilling til indsamling for “sultne børn i Afrika” fordi...at andre også høster en fordel heraf.  

Og ja...man kan selvfølgelig boykotte det norske laksefiskeri, men men...så køber rigmænd blot fiskeretten af lodsejerne i stedet, og vupti...så har man jo en dejlig bekvem og “legitim” ret til at fortsætte sit medvirkende forehavende med god samvittighed...skønt.

En anden mulighed som er mere udbredt er at undlade at købe “Norske Vildlaks”, her med den begrundelse at den i sine af gode grunde større fedtdepoter, ophober en større mængde affaldsstoffer og kemikalier fra al den fiskefoder som efterhånden i sig selv også er blevet svært at opdrive, men hvis det nu vitterligt er så usundt at spise disse burfisk...så lad os da i fællesskab stå sammen og æde nogle flere svin i stedet.

En helt anden mulighed kunne jo være en grundig selvransagelse, og her hopper kæden desværre af for de fleste, for hvis ikke alle andre er skyld i denne verdens fortrædeligheder...hvem pokker er så, for vi skal jo huske at 95 % af os er meget mere miljøbevidste og ansvarlige end gennemsnittet...selvfølgelig er vi det.

Den sidste og eneste rigtige løsning af et fælles problem er at tage selvstændig og aktiv del af ens egne handlinger uden en al for pragmatisk tilgang til tingene, for uden selvstændig tankegang, ideologi og overbevisning om det medansvar vi som enkelt individ bærer for hver eneste handling vi foretager os, da fremstår alle de sædvanlige argumenter fuldstændig tåbelige og uden reel værdi.


Mvh

Jim.


Til top
jan werner thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janus w

Tilmeldt:: 04 Jun 2011
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér janus w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 22:05
fra en lidt anden vinkel . . . : selvfølgelig er det kæmpestore norske lakseopdræt med affald,lus og rømninger et stort problem ,ja de er nu oppe på en gennemsnitlig produktion af 21000 tons . . . om ugen ! 1100000tons om året -de der tror man kan ,,supermarkedboykotte sig ud af den milliard forretning har en dårlig sag ! jeg tror at en stor del af laksensens problemer OGSÅ skyldes forhold i havet ,varmere vand og en sand eksplosion af bestanden af bla makrel,torsk og sæler -feks bugner opvækstområderne ved Grøndland af torsk der æder sig igennem rejerne og lodderne ,rejekvoterne ved Østgrønland er fra et stort fiskeri gået ned på under 2000tons pga torsk (veldocumenteret ) biogydemassen i lakseområderne er for makrel rekordstore 7,7 millioner tons og feks nede i Østersøen og rundt Danmark er sæler og skarver i rekordhumør ! Østersøen : i 2009 havde Danmark en laksekvote på over 75000stk -vi fiskede 4400 altså under 6 procent ! 2011 en kvote på 51000stk hvoraf vi fangede 18000 dvs ca 35 procent -nu er kvoten ca 2300stk hvor vi i år tar ca 75procent . . . trods meget små kvoter på både laks og torsk er eneste forskel nu at fisken bliver ædt i havet og ikke på land ! de grønlandske fjorde er totalt fyldt med torsk ,der hvor laks fra hele Europa og Nordamerika normalt søger hen og bliver fede ,ja der kan man nu feks ved Nuukfjorden nemt fange 100 torsk i 100 kast med alm 40gr spinnegrej -ingen fisker dem indenskærs og fra nærmest 0-bestand er de på 10 år blevet en ,,plage,, (har film) bla pga hverken garn eller trawl er tilladt indenskærs og 3 sømil ud - dette indlæg skal blot ses som et forsøg på en ,,øjenåbner,, og er ikke ment som kritik af andre indlæg i denne tråd !
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jakob Larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Nov 2013 kl. 22:41
Hej Jan

At laksene er noget "småvoksne" ift. hvad vi er vant til kan sagtens skyldes manglende føde i havet.  Det er i det hele taget et spil med mange ubekendte..hvor det er hele laksens livsforløb man skal kunne overskue for at finde de mest betydende faktorer, der jo godt kan skifte fra år til år. 
Fx. kan et koldt forår betyde sen opblomstring af havlus, mens et varmt har modsat effekt. Det har selvfølgelig stor effekt på hvor mange laks der klarer turen til fx. Grønland. Møder disse så en forekomst af byttedyr, der er "nedgræsset" ja, så siger det sig selv, at laksen bliver småvoksen. Har man den værst tænkelige kombination hvor gydebestanden er lille. Gydebanker tørlægges ved lav vandstand i elven efter gydning - og en efterfølgende storflom, der raserer alt. Et sådan scenarium i kombination med lakselus, manglende føde i havet, sæl osv. Ja, så er denne årsklasse af laks, der vender tilbage på gydevandring jo minimal. 

mvh Jakob
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum