Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vedligeholdelse af hjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vedligeholdelse af hjul
    Sendt: 29 Okt 2013 kl. 10:34
Hey med jer.
Jeg kom i sidste uge til at dyppe mit hjul i saltvand. Det begyndte dagen efter at køre dårligt. Jeg dyppede det efterfølgende i en skål med vand for hanen. Lod det tørre og gav det olie. Det kørte bedre end nogen sinde da jeg sad med det hjemme i stuen. Men på den efterfølgende fisketur drillede det igen. Ligeså snart der er lidt pres på fra agnen så lyder det som om noget skure mod hinanden. Når du sidder hjemme med hjulet uden stang og agn kører det perfekt. Har i et forslag til hvad man kan gøre? På forhånd tak.

Casper
Til top
Nick Ishøi Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nick_is Avatar

Tilmeldt:: 31 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nick_is Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 10:43
Hej Casper

Hvilket hjul drejer det sig om?

Mvh Nick
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 11:01
Lad din forhandler sende det ind til det pågældende mærkes "hjuldoktor". Så har du i hvert fald en garanti for, at det kommer til at køre igen.
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 11:57
Jeg har noget lignende med mit hjul for tiden, Pflueger Patriarch, dog uden at have dunket det i saltvand.
 
Det begyndte pludselig at komme med en skurrende lyd da jeg stod og fiskede.
Jeg skilte så meget af det ad som jeg nu turde og gav fedt på gear og olie på lejer.
Hjulet kørte nu super.
Da jeg så kom ud og fiske igen, kom lyden ret hurtigt igen, men den var ikke konstant, sådan lidt op og ned.
 
Skilte det ad igen og checkede om der skulle være skidt eller andet, fandt intet, tørrede lidt gammelt olie og fedt væk og gav den noget nyt.
 
Jeg tror det er blevet lidt bedre nu, men det blæste en halv orkan sidst jeg var ude, så det var svært at høre.
 
Jeg havde sidepladen af uden dog at tage gear og andet ud, og under rotoren skilte jeg ikke ad ned til anti reverse lejet da jeg før har haft lidt problemer med samling og funktion efter at have rodet med anti reverse leje hehe.
 
Men hvis mit hjul begynder igen, så mistænker jeg anti reverse lejet for at være det der giver den hårde gang og skurre lyd når der som du siger kommer belastning på fra en endeagn.
 
@ Jens det er fint nok at kunne sende det til hjuldoktor, men det koster jo penge + det kunne være rart at vide grunden til problemet og selv kunne løse det Wink
Til top
Michael Kock Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Maestro

Tilmeldt:: 22 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 209
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Maestro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 12:00
Det kunne også være noget med saltvand der har bundet sig til olie eller fedt?
Det vil så kræve en fuld adskillelse og rens tror jeg, og der vil jeg så kaste håndklædet i ringen og aflevere det til forhandler.
Til top
Jens Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jnielsen

Tilmeldt:: 27 Aug 2008
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jnielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 12:16
Michael! Ja, men det kan komme til at koste mere selv at begynde på noget, man ikke har hverken forstand på eller eventuelle reservedele til.

Grunden! Der naturligvis kommet partikler ind på steder, hvor de ikke skal ind. Og blandingen af vand og olie får det heller ikke til køre nemmere.
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 13:03
Hej
Hvis det kører fint hjemme, og begynder at sige til under fiskeri, kan det være lineføre lejerne, hvis det da er med lejer.
 
Bo
Til top
peder pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
æ fisker Avatar

Tilmeldt:: 08 Sep 2013
Status: Offline
Beskeder: 178
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æ fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 13:25
Hej Casper
prøv når du har taget spolen af, at tag den møtrik af som sidder på akslen ned mod rotoren, inde i rotoren sidder der en afbalanceringsklods, den kan være gået løs, og så har du det problem som du omtaler, har selv prøvet det også efter dyp i saltvand, er den gået løs kan den limes igen, find en god lim som passer til det materiale dit hjul er lavet af.
held og lykke med rep.
hilsen Peder-
Til top
michael kjelsholt Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fisker2000

Tilmeldt:: 20 Maj 2010
Geografisk: Greve
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisker2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 14:08
Hvad koster af få renset et fiskehjul.
Jeg har et Shimano Stella FE 3000.
mvh
michael
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Okt 2013 kl. 14:26
Det er et SPRO gold arc jeg har. Mange tak for alle jeres svar. jeg må prøve jeres forslag.
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 00:10
Det er dine kuglelejer der har fået nogle ar efter rustangreb. Det kan godt lade sig gøre at rense lejerne, men arene bliver ved med at være der og hjulet begynder at larme. Du kan prøve at give lejerne lidt super lube fedt. Det kan tage den værste larm, men hjulet kører heller ikke helt så let. Det bedste ville være at skifte kuglelejer. 
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 06:57
Nu har jeg prøvet selv at give olie og fedt de steder jeg kan komme til. Hvis det viser sig at det stadig driller på næste tur hvor kan i så anbefale at få det efterset. Er fra storkøbenhavn.
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Okt 2013 kl. 09:18
Prøv evt. at skifte lineførerlejet i bøjlen. Det kan lave en frygtelig skuren med pres påConfused. Du kan teste det med et stykke line inden...

Det er ikke særligt kostbart og nemt at gå tilWink
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres