Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kolding fjord

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dennis21

Tilmeldt:: 02 Jun 2010
Geografisk: Esbjerg Ø
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kolding fjord
    Sendt: 18 Aug 2013 kl. 10:19

Hejsa ville lige høre om nogen ved hvordan Kolding fjord fisker lige pt og hvor der bliver fanget i fjorden..hvis i altså vil ud med det Big smile

Hilsen

Dennis 
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2013 kl. 10:48
Der står så mange ruser både syd og nord man dårligt kan fiske med stang lovligt - At All Pt.
Der er nok 30 ialt.

Men lige udenfor åens udmunding er der godt, der har lagt 2 Køtere og pløjet havørreder op de sidste 2 dage og et andet hold dagen inden dem, men de er selvfølgelig anmeldt ClapAngryOuchDeadCry

Men der er Ørreder overalt derude pt. Og store + 32 cm skrubber i rå mængder, hvis du vil ud med bundmede.
Til top
Dennis Jacobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dennis21

Tilmeldt:: 02 Jun 2010
Geografisk: Esbjerg Ø
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2013 kl. 11:25
Okay træls når folk ikke kan forstå reglerne vi har. Det bliver en tur med flue
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2013 kl. 14:27
Der er sær regler for fiskeri i Kolding fjord der tillader at man ikke skal holde 75 meter afstand til udsatte redskaber. Du må stå lige op af dem og fiske.
Jeg kontaktede ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri fordi jeg var pisse træt af at der var så mange garn og ruser at det var svært at fiske lovligt. Jeg fik svar tilbage at der er sær regler for fiskeri i Kolding fjord der tillader at man ikke skal holde 75 meter afstand til udsatte redskaber. Så fisk bare løs.

Der er mange ruser sat ud. Jeg var afsted i forgårs og fangede ikke noget.
Hilsen Kim.
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2013 kl. 16:35
Citat: Kim Krikau Jensen

Der er sær regler for fiskeri i Kolding fjord der tillader at man ikke skal holde 75 meter afstand til udsatte redskaber. Du må stå lige op af dem og fiske.
Jeg kontaktede ministeriet for fødevarer, landbrug og fiskeri fordi jeg var pisse træt af at der var så mange garn og ruser at det var svært at fiske lovligt. Jeg fik svar tilbage at der er sær regler for fiskeri i Kolding fjord der tillader at man ikke skal holde 75 meter afstand til udsatte redskaber. Så fisk bare løs.

Der er mange ruser sat ud. Jeg var afsted i forgårs og fangede ikke noget.
 
Fiskerireglerne er noget indviklede, men det ser ud til at følgende gælder:
 
Bekendtgørelsen om undtagelsen fra afstandsreglerne i Lillebælt/Kolding Fjord kan læses her:
 
- og den undtager det nævnte område fra den normale afstandsregel i denne bekendtgørelses § 13:
 
- bekendtgørelsen er dog nu erstattet af denne bekendtgørelse, der ligeledes har afstandsreglen i § 13:
 
I den første bekendtgørelses område omkring den smalle del af Lillebælt/Kolding Fjord, må man altså godt fiske med stang (nærmere end 50 fra kysten) helt tæt op til "bundgarn, ruser, ruserækker, nedgarn, krogliner eller lignende faststående redskaber" når man ellers respekterer dem, hvilket må betyde, at man ikke sætter kroge i nettene mv.
 
Formuleringen af § 2 i den førstnævnte bekendtgørelse er dog interessant, idet den for Lillebælt/Kolding Fjord kun undtager "fiskeri med håndredskaber" fra den normale afstandsregel på 75 meter i de øvrige bekendtgørelsers § 13.
 
§ 13 indeholder nemlig også en særlig afstandsregel for "undervandsfiskeri med håndredskaber", og her er afstandsreglen 565 meter (nu ændret til 300 meter i denne bekendtgørelse: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130329) til andre "redskaber", altså ikke nøje defineret som faststående redskaber, men tilsyneladende redskaber i almindelighed, hvilket man må gå ud fra også betyder andre håndredskaber, f.eks. en hos stangfisker. Under alle omstændigheder skal undervandsfiskeriet ske længere væk end 300 meter fra alle faststående redskaber.
 
Og denne regel ser ikke ud til at være sat ud af kraft i den særlige bekendtgørelse for Lillebælt/Kolding Fjord der i § 2 kun undtager "fiskeri med håndredskaber" fra hovedreglen om de 75 meter til faststående redskaber. Den særlig bekendtgørelse  nævner netop ikke "undervandsfiskeri med håndredskaber", så de mange ruser i Kolding Fjord kan have den fordel, at undervandsfiskerne må finde andre steder at skyde fisk i den kommende tid.
 
 


Redigeret af Henrik L. - 18 Aug 2013 kl. 16:49


Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2013 kl. 11:55
prøv ovre ved jernbanen og ud af, der er ikke så mange ruser derovre - har sejlet en del ud og ind af både nord og sydhavnen de sidste 2 uger, man ser vildt mange fisk, og marsvin der jager som vilde helt inde på 1 meter vand.

Men om de lader sig overliste og fange ? det vil jeg ikke gøre mig klog på, jeg har ikke selv prøvet i lang tid.
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Aug 2013 kl. 17:07
Jeg var en tur ved Rebæk Strand i dag med fluestang og kobberbasse omkring middagstid. Så ikke skyggen af en fisk. Til gengæld var der små stimer makrel inde på havnen. Dog ikke nogen, der ville bide. På denne tid af året, hvor vandet jo er varmt, er Rebæk Strand da et dårligt sted, fordi fiskene måske svømmer længere ude på dybere (køligere) vand? Er der andre fjordpladser, der kan anbefales? Og hvad med tidspunktet, skal det være morgen eller aften? Smid gerne et par gode råd.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 10:37
Ha ha Der er mange hvor man fisker fint - aften nat morgen
 
Blandt andet rebæk, og grisseryggen, drejens odde hvor man fisker over dybt vand, kok krogen - hvis man vandrer ind i fjorden fra drejensodde mod det vildeste muslingerev i hele fjorden, men gå turen er lang.
 
Havde en tur ved drejens sidste år ca denne tid, der havde vi det sygeste fiskeri i mands minde, rigtig store tobis imitationer som bulede og så fart på bombardaen, det er satme sjovt når de makreller kommer tævende efter sådan en Tongue
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
T-Pod

Tilmeldt:: 18 Aug 2013
Status: Offline
Beskeder: 200
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T-Pod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 15:17
Jeg var lige et par timer ved Drejens Odde i dag over middag med spinnestang og blink. Lækkert sted, men der er helt utrolig mange planter i vandet, uanset hvor man kaster hen, så det er helt umuligt at få blinket til at bevæge sig naturligt, fordi man konstant sidder fast.
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Aug 2013 kl. 16:17
Ja det er hele fjorden i år, kæft med ålegræs - men det er jo positivt for vandmiljøet og træls for os som fisker
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres