Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluefiskeri i Karup å

 Besvar Besvar
Forfatter
kurt haldborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
æsop Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æsop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluefiskeri i Karup å
    Sendt: 01 Aug 2013 kl. 22:47

Hvad er det perfekte setup af fluestangen lige nu i Karup å lige. ? (Stang, line, forfang?
Jeg har studeret fluen "Æslet ", den ser god ud, men også lidt stor.
Hvilken krog størrelse monteres på denne flue.

Smile

mvh Kurt
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2013 kl. 23:40
Str.6 eller 8 skulle være fin. Du kan finde fisketips på karupaa.com, men det et jo en smagssag og et temperament spørgsmål. Men hvis du følger de råd som står på hjemmesiden, så går du ikke helt galt i byen. Men jeg kender folk som går med alt fra #4-9 og fra 9-13 fod. Så alt er muligt. 

Mvh Anders
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Aug 2013 kl. 00:00
Tror meget stangvalget i Karup beror meget på hvad man kan lide at gå med.
Både enhånds og tohånds er særdeles brugbare. I den øvre del af åen (ovenfor Hagebro foretrækker flertallet nok en enhåndstang da åen ikke er så bred.
længere ude mod skive kan en tohåndsstang have sine fordele, især hvis bredbevoksningen er høj.
kastemæssigt kan du sagtens dække hele åen med en enhånds, det er kun komforten som kan diskuteres alt efter smag.
Et glimrende valg som jeg selv foretrækker at gå med deroppe, er en switch stang på 10-11 fod klasse 6-7, den dækker det hele og er samtidigt dejlig let at gå med.

Ang. de til tider temmelig store fluer som Æslet og andre, så er de nu ikke så svære at kaste med som mange antyder. Man skal blot tilpasse sin kastestil en smule, og ikke have for høj kardance, så er det ikke svært at få "dyrene" smidt over på den anden side af åen.
Man kan med fordel bruge et lidt tykkere og kortere forfang hvis man synes det driller.

Jesper Rasmussen
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Aug 2013 kl. 04:09
Hej Kurt.
Sage TCX Switch 11'9 #6, Sage 6080 hjul, flydende skydehoved på 22 gram med et intermediate polyleader, rørflue på ca 5 cm med meget fyldig krop og vinge, farver i sort og purple.
Det gav mig en stærk og blank fisk på 3,5 kg kl halv tolv i zone 3 i aften Big smile Mvh Klaus
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Aug 2013 kl. 07:13
Hej Kurt.

Som Jesper Rasmussen så rigtig skriver, Karup å indbyder heldigvis til at det meste grej kan benyttes, og jeg tror at setup i stænger, er meget baseret på, hvad man kan lide.

Jeg har gennem årene brugt en del forskelligt grej, også mere for at prøve noget forskelligt, og min familie, var meget til 2 hånds, da vi mest fiskede på Hagebro stykket, og her var stænger fra 12,6' - 14' og min favorit er stadig en Sage 12,6' kl. 6/7 i den gamle bruge spaya udgave.

Fluerne? ja her er der rigtig mange bud, jeg har gennem de 18 år, jeg gik til den i Karup å, været hele turen igennem, og det være sig alle typer fiskbare fluer, men rørfluerne er jo absolut toppen.

Æslet er ganske rigtig en meget stor flue, men man kan godt få den til at virke vis man drosler den ned i halv størrelse.

Vis du kigger på det link her, så kan du se lidt af det jeg har rodet med, og især fluemønsteret Den Hemmelige Grå, har givet min familie gode fisk, og mange oplevelser.



http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=40368&title=karup

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 02 Aug 2013 kl. 07:17
Til top
kurt haldborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
æsop Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æsop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2013 kl. 18:10
Tak for svarene. Det lader til at jeg skal anskaffe mig e switch stang snarest muligt, den dækker bredt, også ved kysten. Jeg hælder til en klasse 6-7 stang max 11 fod. Lige nu tager jeg min 14 fods HM med, samt en ældre 9 fods, så må jeg jo "switche ".
Det bliver dejligt at se åen igenSmile
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2013 kl. 21:05
Stern Smile
Citat: æsop

Tak for svarene. Det lader til at jeg skal anskaffe mig e switch stang snarest muligt, den dækker bredt, også ved kysten. Jeg hælder til en klasse 6-7 stang max 11 fod. Lige nu tager jeg min 14 fods HM med, samt en ældre 9 fods, så må jeg jo "switche ".
Det bliver dejligt at se åen igenSmile

Din 14 fod kan være god til back-up Star Sååå din 9 fod #? Vil nok blive den mest brugte. En # 6,7 eller 8 på 9-10 fod er absolut fint. Ellers er det her et bud http://www.ahsf.dk/?Marketpladsen:%26nbsp%3BSalg%26nbsp%3B hvis det ikke skal være en stor investering.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2013 kl. 14:19
Hej kurt. 
Har lige set at karup å sammenslutningen i samarbejde med 3BEE, har lavet en switch stang på 11,2' #7. Det er det perfekte våben til karup å havørrederne. Du kan læse mere om "millionæren eller millionær stangen" som den kaldes, på karupaa.com. det er mit bedste bud på en fin stang til en fin pris. 

Mvh. Anders
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2013 kl. 15:18
Undskyld det var ikke karup å sammenslutningen, det var lystfiskerforeningen skive og omegn. 

Mvh. Anders
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Aug 2013 kl. 06:40
Citat: fabioo

Undskyld det var ikke karup å sammenslutningen, det var lystfiskerforeningen skive og omegn. 

Mvh. Anders
Anders se mit link Wink
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum