Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Åben eller lukket bremse.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Åben eller lukket bremse.
    Sendt: 29 Jul 2013 kl. 13:44
Hej.

Hvad foretrækker i? Åben eller lukket bremse i et fluehjul? Fordele/ulemper.
Hilsen Kim.
Til top
Peter Schrøder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Schrøder

Tilmeldt:: 17 Maj 2011
Geografisk: Frederikssund
Status: Offline
Beskeder: 125
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Schrøder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 15:00
Så længe et fluehjul kan give line uden overløb, er en bremse overflødigt lir. Med mindre man mangler en arm, forstå's. Embarrassed
Med venlig hilsen
Peter Schrøder
Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 15:17
Citat: Peter Schrøder

Så længe et fluehjul kan give line uden overløb, er en bremse overflødigt lir. Med mindre man mangler en arm, forstå's. Embarrassed


Det kommer vist an på hvad der skal for enden af linen og hvilke forhold man fisker under. Derudover kan anden arm jo nogle gange være nødvendig til andre ting.

Jeg ville til hver en tid foretrække et forseglet system, af en eller anden årsag finder skidt altid vej ind steder hvor man ikke vil have det.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 15:17
Du har til dels ret, i hvert fald hvis vi kun regner vores hjemlige fisk ind i regnestykket, men nu handler min tråd altså om bremser
Hilsen Kim.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 18:04
Hvilke hjul har en åben bremse?
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 18:15
Alle mine har åben bremse - klik eller kork. Det har aldrig svigtet. 

Har haft et enkelt hjul med lukket bremset. Det endte med at blokere, fordi det kun var 99 procent lukket og ikke kunne tåle vand.


Til top
Erik Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Prüsse

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Prüsse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jul 2013 kl. 19:03
Hardy Zane har åben bremse...
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2013 kl. 00:06
Et hurtigt spørgsmål, bare for at være lidt fræk *S*
Hvornår har i sidst haft brug for en bremse på et fluehjul som kan stoppe en færge ?
I gamle dage havde de fleste fluehjul kun en bremse som forhindrede overløb når man rykkede linen af og den bestod ofte kun af en fjeder eller to.

Må indrømme at 100% af mine fisk bliver bremset med tommelfingeren og ikke med bremsen på mit fluehjul (og jo jeg har fået et par stykker med lidt vægt på)

Tillægger vi ikke de kære bremser alt for meget på nutidens fluehjul og lader vi ikke bare grejproducenterne om at fortælle os at vi skal bruge et bremesystem udviklet hos NASA og som indeholder indtil flere sjældne og dyre metaller og komposit materialer, bare for at stoppe en fisk der prøver at stikke af fra os ??

Til top
Dennis Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dmj Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dmj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jul 2013 kl. 09:13
Citat: Rasmussen

Et hurtigt spørgsmål, bare for at være lidt fræk *S*
Hvornår har i sidst haft brug for en bremse på et fluehjul som kan stoppe en færge ?
I gamle dage havde de fleste fluehjul kun en bremse som forhindrede overløb når man rykkede linen af og den bestod ofte kun af en fjeder eller to.

Må indrømme at 100% af mine fisk bliver bremset med tommelfingeren og ikke med bremsen på mit fluehjul (og jo jeg har fået et par stykker med lidt vægt på)

Tillægger vi ikke de kære bremser alt for meget på nutidens fluehjul og lader vi ikke bare grejproducenterne om at fortælle os at vi skal bruge et bremesystem udviklet hos NASA og som indeholder indtil flere sjældne og dyre metaller og komposit materialer, bare for at stoppe en fisk der prøver at stikke af fra os ??



Jeg er til en vis grad enig med dig, der er sjældent behov for en stærk bremse herhjemme. Der findes dog folk som også fisker udenfor landets grænser, primært sydpå (men jeg gætter på en 20kg's laks der har sat propellen i gear og gerne vil nedstrøms også kan bruge lidt bremse, jeg har dog ikke selv haft fornøjelsen). Her findes der fisk hvor man kan få en enddog meget øm tommelfinger eller håndflade hvis man forsøger at bremse med disse. Desuden findes der også steder hvor den anden hånd simpelthen bliver brugt til at holde balance eller sikre at man ikke bliver flået med af strømmen.

Men hvis det højest bliver lidt fiskeri på de danske kyster eller ørredsøen, så overlever man nok uden en bremse.

Spørgsmålet tog dog ikke udgang i minimalismen, så selvom man for 100 år siden klarede sig fint uden bremsen, så skal det vel ikke være grund til at man nødvendigvis udelader den i dag? (medmindre man selvfølgelig har en minimalistisk tilgang til tingene, men de fleste herinde skal jo have den nyeste kulfiberteknologi i deres stænger). Vi klarede os jo også med hestevogn og oksekærre i gamle dage, men det betyder jo ikke at det er dumt at købe en bil i stedet :)

Desuden er jeg enig med Claus, en lukket/forseglet bremse er ikke meget bevendt hvis den ikke er lukket og man behandler hjulet derefter. 7-9-13 har jeg kun haft dette problem med et enkelt hjul af en producent som heller ikke Claus sætter sin lid til :)
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2013 kl. 01:53
Citat: Claus Bech-Petersen

Alle mine har åben bremse - klik eller kork. Det har aldrig svigtet. 
Har haft et enkelt hjul med lukket bremset. Det endte med at blokere, fordi det kun var 99 procent lukket og ikke kunne tåle vand.

Det er lige precis derfor jeg hælder til åben bremse, så man kan fjerne skidt og snavs.
Hvilke hjul anvender du?
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2013 kl. 02:02
Citat: Rasmussen

Et hurtigt spørgsmål, bare for at være lidt fræk *S*
Hvornår har i sidst haft brug for en bremse på et fluehjul som kan stoppe en færge ?
I gamle dage havde de fleste fluehjul kun en bremse som forhindrede overløb når man rykkede linen af og den bestod ofte kun af en fjeder eller to.

Må indrømme at 100% af mine fisk bliver bremset med tommelfingeren og ikke med bremsen på mit fluehjul (og jo jeg har fået et par stykker med lidt vægt på)

Tillægger vi ikke de kære bremser alt for meget på nutidens fluehjul og lader vi ikke bare grejproducenterne om at fortælle os at vi skal bruge et bremesystem udviklet hos NASA og som indeholder indtil flere sjældne og dyre metaller og komposit materialer, bare for at stoppe en fisk der prøver at stikke af fra os ??


Jeg har ikke haft brug for at anvende min bremse til maksimum, ikke engang i nærheden, så den er vel egentlig overkill til kystfiskeri. Men jeg bruger min bremse til at forhindre overløb. Jeg løsner den også hvis jeg har en fisk på som ikke har kræfter til at tage udløb, altså tilpasser den til fisken, så krogen heller ikke bliver flået ud af munden på fisken. Jeg kan godt finde på at spænde bremsen så der ikke løber line af hjulet når linen strækker sig ud efter et kast.
Jeg tror såmænd jeg sagtens kunne klare mig med en klik bremse. Har da kigget på Scierra TX1+ men skal jeg være ærlig så er jeg ikke meget for at købe Scierra hjul. Sage Click er da en mulighed, men taget i betragtning at den ingen bremse har, så er det lidt dyrt.

Redigeret af Kim Krikau Jensen - 31 Jul 2013 kl. 02:18
Hilsen Kim.
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2013 kl. 10:52
Citat: Kim Krikau Jensen

 
Hvilke hjul anvender du?

Diverse Abel BG og TR-modeller, old school Hardy og BFR Rim Fly.


Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2013 kl. 15:21
Citat: Claus Bech-Petersen


Citat: Kim Krikau Jensen

 Hvilke hjul anvender du?

Diverse Abel BG og TR-modeller, old school Hardy og BFR Rim Fly.

Uhada de der BG hjul ser lækre ud. Det er noget af en backing kapacitet de kan holde. Hvad synes du om TR hjulene? Fungerer det fint nok med bare pawl click bremse?
Hilsen Kim.
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2013 kl. 16:03
TR-modellerne er fine. TR 2 er nok den, der er mest vellykket. Passer fint til klasse 5. TR 3 bruger jeg på kysten og efter havørred i åen, men den er svær at opdrive efterhånden. TR 1 er fin til tørflue og ultralet kystflue.

Mn kunne overveje Creek-serien, hvis man ville have LA-hjul, men jeg har ikke prøvet dem. Og klikbremsen er alt rigeligt - har aldrig haft behov for andet en overløbsbremse herhjemme, for man kan altid supplere med en finger på indersiden af spolen eller direkte på baglinen eller på spolekanten, efter hvad der nu er mest praktisk. 





Redigeret af Claus Bech-Petersen - 31 Jul 2013 kl. 16:04
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Jul 2013 kl. 23:27
Tak for informationen Det kunne være man skulle se lidt efter de hjul. Det jeg har haft i hånden Super 7 virker som et ret solidt hjul. Vedligeholdelsen er jo til at leve med. 85 forskellige dele der alle skal smøres efter hver tur er ikke lige min kop kaffe. Der er det jo ret minimalt hvad der skal vedligeholdes på et Abel.
Hilsen Kim.
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2013 kl. 08:30
Citat: Kim Krikau Jensen

Tak for informationen Det kunne være man skulle se lidt efter de hjul. Det jeg har haft i hånden Super 7 virker som et ret solidt hjul. Vedligeholdelsen er jo til at leve med. 85 forskellige dele der alle skal smøres efter hver tur er ikke lige min kop kaffe. Der er det jo ret minimalt hvad der skal vedligeholdes på et Abel.


bare vær opmærksom på at de er særdeles små.. de er ikke large arbor hjul..

du kan også overveje og finde et brugt sage 3100 eller 3200, lette hjul og i flot design..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Anders Fabrin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fabioo

Tilmeldt:: 28 Nov 2010
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fabioo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Aug 2013 kl. 17:28
Nu snakker i om at snavset altid finder vej ind i lejerne, men det har jeg en løsning på. Køb et lamson waterworks, der er nemlig livsvarig garanti til første ejer på lige nøjagtig det problem i beskriver. Og så er det heller ikke helt skidt at det er nogle fine hjul de laver. 

Mvh. Anders
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2013 kl. 18:20
Jeg sidder tit og tænker på om jeg burde skifte mit "billige" Scierra orbit hjul ud med noget bedre. Jeg synes det er for billigt sat sammen. Det skulle være lukket, men det ser bare piv åbent ud især når man har løsnet bremsen helt bagpå.
jeg frygter lidt at mit livs fisk skal sidde på og hjulet går i baglås pga. Rust. Kunne godt tænkee mig at høre jeres mening. Ville i skifte et sådan hjul til noget bedre?

Det skal da lige siges at er kun pga. Kvaliteten på hjulet at jeg overvejer at skifte det.
Hilsen Kim.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2013 kl. 19:15
Citat: Kim Krikau Jensen

Jeg sidder tit og tænker på om jeg burde skifte mit "billige" Scierra orbit hjul ud med noget bedre. Jeg synes det er for billigt sat sammen. Det skulle være lukket, men det ser bare piv åbent ud især når man har løsnet bremsen helt bagpå.
jeg frygter lidt at mit livs fisk skal sidde på og hjulet går i baglås pga. Rust. Kunne godt tænkee mig at høre jeres mening. Ville i skifte et sådan hjul til noget bedre?

Det skal da lige siges at er kun pga. Kvaliteten på hjulet at jeg overvejer at skifte det.

Ja, det kan kun gå for langsomt! 
Køb dig et Lamson af en slags, det vil du ikke fortryde, jeg har selv nogle Lightspeed som er nogle fantastiske hjul. 

Mvh
Henning
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Aug 2013 kl. 23:13
Hej Kim

Kender ikke dit Scierra hjul, så det kan jeg ikke udtale mig om.

Til gengæld er de ovenstående råd om Lamson hjulene gode. Lamson laver rigtigt dejlige hjul. Superstærke og med meget fine bremser. De er som udgangspunkt vandtætte, hvis man sørger for at vedligeholde samlingen mellem aksel og "bremsehuset". Det skal smøres jævnligt med den rigtige fedt for at holde tæt.

Når det er sagt, vil jeg gerne give dem min anbefaling. Bremserne er som sagt rigtig gode, også på de lidt billigere modeller. Flere af mine venner bruger disse og er glade for dem.

For mit eget vedkommende kan jeg bedre lide hjul som Danielsson, Nautilus eller Abel. For de to første hjuls vedkommende, kan du være helt sikker på at bremsen er 110% vandtæt. Danielsson hjulets vedkommende (både fw og lw modellerne) byder på den ekstra fordel, at man kan bruge tynde skydeliner på dem, uden at risikere at den kommer i klemme, da hjulene har lukket ramme. Bruger selv begge modeller på kysten, og kan ikke huske hvornår jeg sidst oplevede det.

Abel hjulene har åben bremse med korkskive, som kan blive snavset, hvis man er uheldig, og kræver man tjekker/vedligeholder med mellemrum. Til gengæld får du en bremse, som efter min opfattelse er second to none og en hjul som er bomstærkt og kan bruges til det mest krævende fiskeri du kan udsætte det for.

En anden mulighed kunne være Bauers Rogue hjul. Stærke hjul med forseglet bremse og stor styrke.

Nu er jeg ikke sikker på hvilken størrelse hjul du er ude efter, men hvis du tjekker Abels hjemmeside, er det nemt at finde den rigtige størrelse.

For de udgåede modeller, kan der gøres ganske fornuftige handler på Ebay.

God jagt

Lars
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres