Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

laks på tørflue

 Besvar Besvar
Forfatter
kennet nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cnc snedkeren Avatar

Tilmeldt:: 15 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 101
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cnc snedkeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: laks på tørflue
    Sendt: 10 Jun 2013 kl. 19:59
Hej folkens.
Har bestemt mig for at jeg vil have en laks på tørflue.
Jeg fisker meget bækørred på tørflue og laks på traditionel maner, men nu må det være på tide at prøve at kombinere de to.

Er der nogen af jer der har erfaring med dette fiskeri og måske kan give lidt fif til stradegi.
Fluen jeg kommer til at benytte bliver formegentlig bomber fluer.
Til top
Anders Kok Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anderskok74

Tilmeldt:: 01 Nov 2011
Geografisk: Assens
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anderskok74 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2013 kl. 21:43
Laks på tør er top underholdning, det kan lade sig gøre herhjemme,  men er bedre jo længere du kommer nord på. Det kan fiskes både op og nedstrøms, jeg foretrækker personligt at gøre det tværstrøms, og så gi' lidt line så du hele tiden er klar til at sætte krogen når laksen stiger og suger fluen ned. Fisker du smålaks må fluen gerne streame lidt. Men er du på jagt efter storlaks er min erfaring at fluen skal dead drifte. Gode elve til at dyrke dette fiskeri er Repparfjordselv, Lakselv, Stabburselv, Børselv, Laggo, Vesterjakobselv, Komagelv, og Kongsfjordelv. De ligger alle oppe i det magiske Finnmark. En konge side for oveflade afhængige laksefiskere er www.fishmadman.com 

Stram snor
Anders Kok
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jun 2013 kl. 23:37
Hej Kennet.

Tørflue fiskeri efter laks har jo lang tradition i nogle norske elve, akkurat ligesom havørredfiskeriet.
Der er rigtig mange gode standard mønstre, men binder du selv dine tørfluer, kunne det måske være et forsøg værd, at lave sit eget setup.

Jeg har i mange år rodet med et bestemt fluesystem til havørred og laks, og som også i dag er rettet mod tørfluefiskeriet efter de store laksefisk.

Prøv at kigge forbi linker her, og se om du vil kunne omsætte noget af det, til dit eget fiskeri og ikke mindst mønstre:

http://afiskeri.dk/index.php/dfrs-del-3.html

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 10 Jun 2013 kl. 23:38
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum