Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjemmelavet geddeforfang

 Besvar Besvar
Forfatter
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjemmelavet geddeforfang
    Sendt: 09 Maj 2013 kl. 20:38
Så et videoklip hvor en fisker anbefaler at lave gedde forfang af en rigtig tyk nylon line i stedet for at bruge wireforfang? Er det godt, og hvilken tykkelse på linen skal man i så fald bruge?
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2013 kl. 21:00
Det vil jeg også anbefale. Til spinneforfang bruger jeg hard-mono i 0,60-0,70. Når jeg fisker med jerkbaits bruger jeg 1,00 fluorcarbon. Jeg binder hovedline og forfang direkte sammen, og nøjes med en hægte i enden af forfanget. Det fungere super, og giver en delikat præsentation. Jeg laver mine forfang omkring en halv meter lange.
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2013 kl. 21:06
Hvorfor bruger du forskellige tykkelser til spin og jerk?
Hvordan binder du forfang og hovedline sammen?
Og sidst men ikke mindst.. Hvor køber du delene henne? Hægter og så tykke liner.

Tak :)

Til top
Thomas Hermansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Flipproletar

Tilmeldt:: 15 Apr 2013
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flipproletar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2013 kl. 21:12
Må jeg ikke spørger hvorfor gøre dette? Hvad er der i vejen med de gode gamle stålforfang?

Spørger kun af ren interesse og ikke fordi jeg på nogen måder er imod denne fremgangsmåde eller lign. :-)

Redigeret af Flipproletar - 09 Maj 2013 kl. 21:14
Til top
Casper RH Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
CasperRH

Tilmeldt:: 14 Okt 2012
Status: Offline
Beskeder: 142
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CasperRH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2013 kl. 21:52
jeg tænker bare det er billigt og at det måske er mindre synligt end wire. men aner det ikke :)
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2013 kl. 23:27
Citat: René Jespersen77

Det vil jeg også anbefale. Til spinneforfang bruger jeg hard-mono i 0,60-0,70. Når jeg fisker med jerkbaits bruger jeg 1,00 fluorcarbon. Jeg binder hovedline og forfang direkte sammen, og nøjes med en hægte i enden af forfanget. Det fungere super, og giver en delikat præsentation. Jeg laver mine forfang omkring en halv meter lange.

delikat præsentation og jerkbait i samme sætning?? :-)
Til top
Henrik Leth Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Leth Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2004
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 55
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Leth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 06:15
Har efterhånden prøvet lidt af hver. Læs om mine erfaringer her: 
http://www.brakvand.com/index.php/grej-line-og-forfang

Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 08:50
Mikkel Hemmeshøj.
Jo mindre lort der hænger foran et jerkbait, jo bedre. I min verden, ihvertfald. Med delikat mener jeg måske så usynlig som muligt. Jeg har ihvertfald oplevet flere hug efter jeg gik over til flourcarbon-forfang.
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 09:02
Casper Rieper.
Jeg bruger hard-mono til spinneforfang fordi det er blødere og giver en mere naturlig gang til agnen. Og det tykke, stive fluorcarbon er godt til at give jerkbaits det rette svæv. Og så får et jerk-forfang bare flere tæsk, derfor er jeg oppe i 1.00.
Der findes mange knuder til at binde hovedline og forfang sammen, og der kan nok findes nogle på nettet. De nævnte forfangs-materialer kan bla købes i Jagt&Fiskerimagasinet. http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat324-Forfang-+-materialer/side1544-Climax-Hard-Mono-forfangsmateriale.html 
 
 
Som hægte bruger jeg Savagegears needle snap. http://www.profishingstore.dk/shop/savage-gear-needle-10081p.html
 
Det har altid fungeret godt for mig. Der er masser af andre løsninger, men det er mit bud på et stærkt og prisbilligt geddeforfang. 
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 09:34
Hvis det er usynlighed du går efter vil jeg anbefale: http://www.bluedotmediashop.dk/product.asp?product=116

Det holder og er langt mindre synligt end de tykke mono og fc liner i min verden.

Ud over dette kan jeg anbefale de tynde billige coatede stål-wirer fra fx Berkley (15 lb er super og blød).

Hvis du søger lidt inspiration til hvordan man selv lige strikker et agn-forfang sammen er der lidt hjælp at hente her: http://picasaweb.google.com/107818446025208410121/101018WireRigSBS?authuser=0&feat=directlink


Redigeret af Swebbe - 10 Maj 2013 kl. 09:34
Til top
Mik Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mik Andersen

Tilmeldt:: 24 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mik Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 10:06
Jeg er også gået helt over til monofilline. Jeg anvender altid 1 mm nylonline til mine geddeforfang.
Oftest med en hægte i spidsen og et perfection loop i bagenden. Da jeg som regel anvender fletline som hovedline, har jeg en Not a Knot med en hægte på min hovedline og så er det let at montere et geddeforfang..
 
Mvh Mik :-)
Til top
Jes hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jhh Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2010
Status: Offline
Beskeder: 420
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jhh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 10:11
Hiro stålforfang som er nylon coated, i gang med twister knuden og ud og fisk.
Det fanger gedder om det kan ses eller ej, og så koster det 19.95 kr for 10 meter

Http://www.huntinglife.net
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2013 kl. 11:41
Forfangets synlighed har efter min erfaring ikke noget at sige. Gedderne er mest fokuseret på agnen og hugger ofte pr. refleks. Bruger selv 0,9 mm nylon da det er et dejligt stift materiale og holder til rigtig mange fisk (Jerkbait). Ved alm. spinnefiskeri bruger jeg mest SG softflex wire som man nemt kan binde knuder med hvis man er lide påpasselig. Samme materiale bruger jeg ved fluefiskeri.
Til top
Mads Juul Wittrup Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MJW

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Geografisk: Værløse
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MJW Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 09:09
Jeg bruger stortset kun hardmono, både til jerkbait, flue og når jeg fisker levendeagn.
jerkbait og flue bruger jeg 0,60-0,80. Fordelen ved 0,60 er at du kan binde den på, 0,80 bliver du nød til at bruge crimps.
Til levendeagn bruger jeg næste kun 0,60, igen fordi det er lettere at binde med, og kan godt lide det ikke er så stift og synes fisken går bedre i vandet..
Jeg har endnu ikke mistet fisk ved knækket forfang! Men det er VIGTIGT man tjekker sit forfang hvergang der har været fisk på, er det flænset eller med hakker, så skift!
alternativ til hardmono har jeg også brugt end del titanium forfang, men men men det koster bare 10 gange så meget som hardmonoen, men holder der imod også længere!
god fornøjelse der ude..
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2013 kl. 12:05
Citat: MJW

Jeg bruger stortset kun hardmono, både til jerkbait, flue og når jeg fisker levendeagn.
jerkbait og flue bruger jeg 0,60-0,80. Fordelen ved 0,60 er at du kan binde den på, 0,80 bliver du nød til at bruge crimps.
Til levendeagn bruger jeg næste kun 0,60, igen fordi det er lettere at binde med, og kan godt lide det ikke er så stift og synes fisken går bedre i vandet..
Jeg har endnu ikke mistet fisk ved knækket forfang! Men det er VIGTIGT man tjekker sit forfang hvergang der har været fisk på, er det flænset eller med hakker, så skift!
alternativ til hardmono har jeg også brugt end del titanium forfang, men men men det koster bare 10 gange så meget som hardmonoen, men holder der imod også længere!
god fornøjelse der ude..


Mener du ikke man kan binde knuder med 0,80 og derover? Jeg har ikke noget problem med det.
Til top
Christian Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianO

Tilmeldt:: 24 Jul 2013
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianO Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Sep 2013 kl. 23:42
go ide, hvor fisker du gedder?
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 13:23
Er det ikke bedre at bruge wire for at være på den sikre side?

Jeg synes det er lidt ligesom at "gamble" når man bruger normale mono liner. Et eller andet tidspunkt bider den linen over og så render den rundt med en flue eller andet i munden. Brug dog wire folkens, der er en grund til at den er produceret!
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 16:14
Jeg har altså også oplevet wire der knækker. Det har jo ikke en særlig høj brudstyrke, og hvis det bliver snoet under fighten kan det knække. Og hvis man helgarderer på tykkelsen, og er opmærksom på at udskifte så skal hardmono og fluorcarbon nok holde.
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 17:05
Citat: René Jespersen77

Jeg har altså også oplevet wire der knækker. Det har jo ikke en særlig høj brudstyrke, og hvis det bliver snoet under fighten kan det knække. Og hvis man helgarderer på tykkelsen, og er opmærksom på at udskifte så skal hardmono og fluorcarbon nok holde.



Jeg ha rkun oplevet at hægtene er gået op og derved mistet fluen, men det va ri meget stærk vind. Jeg har dog aldrig oplevet at wiren er knækket, måske jeg bare er heldig Wink
Til top
Morten Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
White

Tilmeldt:: 31 Dec 2010
Geografisk: Årslev
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér White Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 17:56
Safet, 0.80 mono er ik og gamble! Det er ufatteligt stærkt, og har ikke tendes til og "kinke" som nogle stål forfang. Jeg har været vidne til 2 færdigkøbte forfang, til livebait, der blev bidt over!! Efter hver fangst så tjekker jeg mit forfang,mog er der bar nogle få steder hvor det ligner det flosser, så blir det kasseret. Har aldrig mistet fisk på, og er ikke spor nervøs! 
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 19:03
Citat: White

Safet, 0.80 mono er ik og gamble! Det er ufatteligt stærkt, og har ikke tendes til og "kinke" som nogle stål forfang. Jeg har været vidne til 2 færdigkøbte forfang, til livebait, der blev bidt over!! Efter hver fangst så tjekker jeg mit forfang,mog er der bar nogle få steder hvor det ligner det flosser, så blir det kasseret. Har aldrig mistet fisk på, og er ikke spor nervøs! 



Må prøve det engang og se hvordan det virker så! :)
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 20:03
Jeg bruger SG 0.70 fluorocarbon, har aldrig mistet en fisk pga. Knækket Line.
Hverken på flue eller spin.

Safet hvorfor tror du selv at wire er opfundet?
Hvorfor tror du der er opfundet pro shrimpshells?

Fordi der er et marked for det, derved indtægt.

0.80 er absolut ikke et gamble.

FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2013 kl. 22:21
Hvor køber folk det 0.70-0.80mm henne? :)
Til top
Morten Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
White

Tilmeldt:: 31 Dec 2010
Geografisk: Årslev
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér White Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 20:59
Safet, mener stadig Predator Sportfishing har det. Gav 50-60 kr for 100 meter. Prøv det, nemt og arbejde med og stærkt! Du ska ik være nervøs da! :)
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 21:10
Tak, Morten!


- Jeg vil prøve det, for hvis det holder til deres tænder så vil jeg da helt klart bruge dét. Har flere gange oplevet at f. eks. bider mere efter min flue når jeg ingen wire har på, men kun en 0.43 fluro line. Men jeg var bange for at en mindre gedde ville bide på, derfor bruger jeg altid wire uanset om det er aborre fiskeri.
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 21:23
Jeg har købt mit Savage Gear Fluorocarbon 0.70 hos Tafri.dk -
De kører tilbud på det lige nu kan jeg se.. :)

FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 21:29
Er det ikke bedre at købe 100m 0.80mm end at købe 0.70mm som kun er 20m? Jeg er bare nysgerrig, da der på Predator er der 100m på spolen og koster 60,- Wink
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 22:29
Den line Predator sælger er ikke fluorcarbon. Kun coated med det. Det er slet ikke det samme. Men derfor kan du garanteret sagtens bruge det! Hvis Henrik siger god for det, så plejer det at holde stik!
Til top
René Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René Jespersen77

Tilmeldt:: 20 Nov 2011
Status: Offline
Beskeder: 184
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René Jespersen77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2013 kl. 22:31
Ellers har Predator også Hard Mono. Det har jeg rigtig gode erfaringer med. Især til forfang der gerne må være lidt bløde.
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2013 kl. 12:46
Hvis du absolut insisterer på at bruge mono/fc i stedet for det sikre valg, som wire er, så er en af mulighederne ud over SG fc at købe noget Tough Stuff - en stiv fc line, som fås i mange forskellige diametre i de store størrelser. Vil anbefale dig 0,80 mm og opefter...
Til top
Safet Ahmetagic Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Safet123 Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2013
Status: Offline
Beskeder: 291
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Safet123 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2013 kl. 14:36
Jeg venter til budgettet er lidt højere med det Fluro. Jeg er under uddannelse, så det går ikke at jeg spendere for meget. Derfor vil jeg bruge wire i første omgang, så jeg ikke køber noget billigt L*** for så at have en gedde på samvittigheden som svømmer rundt med en af mine idiotiske fluer.

- Jeg takker for jeres hjælp alle sammen! Kunne være jeg møder jer engang, så kunne jeg give en øl ved søen!


Redigeret af Safet123 - 04 Sep 2013 kl. 14:37
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum