Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til ny ung Kystflue-fisker

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjælp til ny ung Kystflue-fisker
    Sendt: 25 Mar 2013 kl. 22:32

Hej til alle i andre fiskere... og særligt til jer erfarne kystflue-fiskere


Jeg har igennem de sidste 10år, siden jeg var 15, fisket løs efter ørred på min fluekæp, som kyndig, dog langt fra prof, men har da fanget mine 200+ fisk. Dette har dog været 99% i landets put and´take søer, men da jeg i år har fået egen bil efter studier, vil jeg nu prøve kræfter med kysten efter det blanke sus.

Har forinden stiftet bekendskab hermed, dog med spinnestangen og landet et par fisk i 500g´s klassen, og smidt de enkelte 2kg+ fisk jeg har haft kontakt med.

Nu har troen på en kyst-flue ørred ramt mig, og det er her min bøn til jer kommer...


Jeg har længe fisket med et setup, jeg egentlig ikke har været tilfreds med, da jeg syntes jeg skal kæmpe en del for at få linen derudaf, og har mange mange blindkast.

Tænkte på om i "billigt" kunne optimere mit setup, med evt. ny line, stang eller hjul..?

Eller om jeg får mere ud af at kaste mig over TFO BVK 9" #7 samt en RIO outbound Short eller Guideline Coastal WF.... som jeg har hørt så meget godt om.

Fiskerriet det skal anvendes til er 75-80% PT, og resten Kysten.


Mit setup pt lyder som følgende:
Line: scierra HMT #6 kombineret skydeline/skydehoved  http://www.stefs-lystfiskergrej.dk/Shop/liste.htm?catid=97  ca. 5-6år gammel.


Hjul: Scierra XDP http://www.garryevans.co.uk/scierra-xdp-fly-fishing-reels---save-up-to-30-4514-p.asp #5/6, har dog også Shimano Ultegra Fly 56 og Scierra C-lite http://www.scierra.com/reels/c-lite-cassette/


Stang: Fenwick HMXF 906-2 9" #6, rod Wt/Oz: 3 5/8 Guides: 10+tip

http://www.anglingreport.com/product_reivew_fenwick_graphite_fly_rod.cfm 

 

Håber på lidt prof råd her...... På forhånd tak. alle.
 


BTW. nogen erfaringer med flue-indkøb på:

https://fiskeflugor.vinnalt.se

Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2013 kl. 22:37
jeg ville starte med at skifte linen ud.. som du selv nævner er rio outbound short et godt bud... hvis du vil prøve noget helt nyt, så er den BKV stang du  nævner, en fremragende stang til prisen!

men vigtigst af alt... meld dig til et kastekursus og få kastestilen på plads... der er megen energi at spare, netop på den front... og så er der tilmed chance for at  du får nogle længere kast ud af det også
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2013 kl. 23:11
Helt enig med Mikkel ift kursus.
- til de nævnte stænger kan et lawson neutral skydehoved på 15 -16 gram og lawsons lyserøde monofil skydeline også være et godt bud (mener den hedder missile)
mvh
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2013 kl. 23:38
Hej NP. Hvis du for alvor begynder at fange på kysten gider du ikke det der pt mere! Begynd med noget der ligner det her: Intermidiate skydehoved  (med flettet kerne - helst den gode gamle kultklasiker Shakespeare Glider ca 9,15 m nu Lawson - senere laver du dem selv af billige DT liner!!) dobbelt træk (som mikkel siger: instruktør på til at få stilen på plads! ) og monofil runningline for længde - med det rigtige line-setup kan du få et ABU COMBOSæt til 400 kr på tilbud til at kaste 35 meter. Hilsen fra 20 år på kysten med flue - både kummefryser og release! VH K
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 00:06
Mens jeg sad og skrev så jeg ikke lige at  Henrik kom  ind i mellem - men vi er åbenbart noget enige. Med fare for at overinformere dig sikkert Nicklas,  er jeg nødt til lige at komme med min kæphest ang runningline.: Gul Stren 0.50 -  550 m for under 100 kr Det krøller, driller, synker (brug voks)  og har lige så lidt eller meget  hukommelse som det til 200 kr for 30 m når der er gået nogle kast - men så kan du smide de 30 m du er blevet sur på væk med god samvittighed overfor din grejkonto. Stren forever!! (Jeg har altså ikke aktier i det firma, synes bare at man let bliver taget i den nederste del af ryggen med andet)
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 06:43
Citat: Pasztor

Hej til alle i andre fiskere... og særligt til jer erfarne kystflue-fiskere


Jeg har igennem de sidste 10år, siden jeg var 15, fisket løs efter ørred på min fluekæp, som kyndig, dog langt fra prof, men har da fanget mine 200+ fisk. Dette har dog været 99% i landets put and´take søer, men da jeg i år har fået egen bil efter studier, vil jeg nu prøve kræfter med kysten efter det blanke sus.

Har forinden stiftet bekendskab hermed, dog med spinnestangen og landet et par fisk i 500g´s klassen, og smidt de enkelte 2kg+ fisk jeg har haft kontakt med.

Nu har troen på en kyst-flue ørred ramt mig, og det er her min bøn til jer kommer...


Jeg har længe fisket med et setup, jeg egentlig ikke har været tilfreds med, da jeg syntes jeg skal kæmpe en del for at få linen derudaf, og har mange mange blindkast.

Tænkte på om i "billigt" kunne optimere mit setup, med evt. ny line, stang eller hjul..?

Eller om jeg får mere ud af at kaste mig over TFO BVK 9" #7 samt en RIO outbound Short eller Guideline Coastal WF.... som jeg har hørt så meget godt om.

Fiskerriet det skal anvendes til er 75-80% PT, og resten Kysten.


Mit setup pt lyder som følgende:
Line: scierra HMT #6 kombineret skydeline/skydehoved  http://www.stefs-lystfiskergrej.dk/Shop/liste.htm?catid=97  ca. 5-6år gammel.


Hjul: Scierra XDP http://www.garryevans.co.uk/scierra-xdp-fly-fishing-reels---save-up-to-30-4514-p.asp #5/6, har dog også Shimano Ultegra Fly 56 og Scierra C-lite http://www.scierra.com/reels/c-lite-cassette/


Stang: Fenwick HMXF 906-2 9" #6, rod Wt/Oz: 3 5/8 Guides: 10+tip

http://www.anglingreport.com/product_reivew_fenwick_graphite_fly_rod.cfm 

 

Håber på lidt prof råd her...... På forhånd tak. alle.
 


BTW. nogen erfaringer med flue-indkøb på:

https://fiskeflugor.vinnalt.se


Hej
Jeg er tilhænger af foreningshjælp. http://www.cfcc.dk kender ikke folkene, men jeg er overbevist, om at du kan få en god hjælp her. Fordelen ved foreningshjælp er, som i den jeg er formand for er, at vi har hver især så mange flueliner (og stænger), at tingene kan prøves sammen. Dernæst kan man så købe (hvis det er nødvendigt) og undgå alle de fejlkøb. God fornøjelse.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
MORTEN ANDERSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MORTEN ANDERSEN Avatar

Tilmeldt:: 02 Okt 2006
Geografisk: Vallensbæk
Status: Offline
Beskeder: 395
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MORTEN ANDERSEN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 07:10
Hej Pasztor
Hvidovre sport afholder 2 fluekurser af 2 aftener ved Rebæk sø i april og maj.
Kik ind i forretningen og tilmeld dig - det er gratis Smile
 
 
Hvidovre Sports Og Lystfiskerforening HSLF er også en mulighed. Der er fri træning på græsplænen bag klubben, til klubaftnerne torsdag  fra kl. 19. Her er altid et par stykker som kan hjælpe med at rette stilen.
 
 
På kanten af det døde hav
Morten Andersen
 
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 10:24
Først og fremmest 10000 tak for denne fine modtagelse i dette forum..

Kan se mange af jer pointere af flue kursus bør bære vejen frem.
Dette har jeg altid forbundet med nybegyndere, men det kan være min uvidenhed.
Jeg ser mig ej heller som dårlig, et fif fra en Pro er måske enda nok, når udstyret spiller.
Pt har jeg på øjemål ca kast mellem de 20-25m vil jeg estimere..
Men når jeg anvender min fiske buddy's setup (13år gammelt) der blev sammensat af en Pro, føler jeg stang og Line harmonere bedre end mit, hvorfor samme længde kræver mindre energi.
Ved ikke om jeg stadig kan få noget ud af kursus, der er måske stadig noget for folk med en del erfaring, der bare vil effektuere.

Kunne godt forestille mig at en kortere klump at svinge rundt med, kunne gøre sagen lettere.

Kan et perfekt setup effektuere kastelængde, i mærkbar forstand?

Igen tak..!
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 11:15
Hej Niklas

Der er mest at hente i bedre teknik, det grej du har burde spille fint til de kastelængder du beskriver +5 meter.
En kortere klumpet line kan være nemmere at styre, og kan være en fordel når der er mindre plads bag, eller der vades dybt. Men den kaster også lidt kortere i de fleste forhold.

Kurser er absolut ikke kun for begyndere, kender faktisk ikke nogen rigtig dygtige kastere der ikke jævnligt henter hjælp til at forbedres.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 12:53
Tak Lasse.

Jeg kan nikke genkende til det med den korte klump. Jeg har ofte ikke længden til mit fulde skydehoved, samt at en anelse vind 7-8m/s kan forstyrre mine kast gevaldigt.

Jeg kunne gerne tænke mig at øge min kastelængde ca. 10meter.
Jeg ser ofte i pt'søerene at der af og til går fisk helt helt ude i kastet når jeg laver det maximale. Kunne jeg øge min gennemsnitlige længde med 5-10meter, ville det være fantastisk, og ville hermed give troen på den flotte ørred fra kysten, så jeg kan skrotte pt'søen.

Kunne ydermere være jeg skulle følge rådet, og undersøge kaste kursus igennem Hvidovre sport.

Men ville en anden Line med nyere teknologi kunne give det lidt xtra.?? Det skal hertil siges at min Line er slidt og har set bedre dage.

Har dog heller intet imod at invistere de 2500,- det andet setup koster, men hvis et nyere/bedre setup ikke gør noget for min kastelængde, burde jeg måske hellere gribe i egen barm, og blot tage til kurser.

På forhånd tak.
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 15:06
Smid 500 efter Erik Kyrping kastekursus - jeg har været på det adskellige gange for at pudse teknik. Du kan med fordel optimere linen til det setup der passer dig bedst - kortere skydehoved eller måske en Rio outbound / Rio dart måske - eller andre moderne WF liner med intregreret "skydeline". I starten havde jeg stor succes med en billig stang men en noget dyrer line (jeg brugte Rio dart da den er suppernem at styre og kaster forholdsvis langt grundet dens opbygning) 

Til Info kan jeg så sige at 95% af de havørred jeg har snuppet er IKKE på 30 meter eller langt ude - men ganske tæt på kysten - ofte er jeg nødsaget til at søge op på stranden for ikke at skræmme dem væk med mit vaderi ... Altså det er slet ikke nødvendigt at smide linen ud 30-40 meter (selvom man kunne) - nej du skal smide linen de 15-20 meter ud hvor fisken står (det er præcis DET der gør kysten så magisk for mig!) 

Og husk grej er en ting - men det de timer du bruger på kysten der giver udslag for bedre chancer for at fange sølvtøjet :)

Held og lykke med det - og velkommen det RIGTIGE HØ fiskeri (hihih)


Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 15:58
Hey Henrik tak for en konstruktiv besked... det kursus kunne være super tiltalende, vil prøve at google lidt på det...

du har helt ret i at grej er en ting, men har den skræmmende vane som mange af jer andre sikkert deler, at man gerne vil have "det gode grej", og det er også herfor jeg er villig til at betale, hvis det har en indflydelse...

Er rigtig glad for at høre at mange fisk hugger så tæt på, for min fustration har de 5 gange jeg har haft mit med på kysten været at jeg tænker der er såååå meget vand, hvorfor lige her forand, og de HØ jeg har haft kontakt med på spinnestangen har primært været langt ude i kastet... men tror jeg bare skal have troen på det med mig... Er det en hugtendens i andre deler...???

Jeg kan ydermere godt lide ideén om kun at skifte line og se hvordan dette påvirker mit fiskeri... problemet er dog for mit vedkommende, at jeg godt kunne finde på at upgrade stang i nær fremtid, da jeg formegentlig kunne ha en køber til min egen... men min er klasse #6 og den jeg vil købe er klasse #7. = spild af line, da personen ikke gider betale for linen...

men det må lige vurderes...

Men har du eller i andre mere info om Erik Kyrping kastekursus, må i meget gerne poste tilbage.

Vil også meget gerne høre fra nogle, der gerne vil dele ud af et godt sted at fiske med flue, til en ny upcummer. Skriv evt over PM hvis det ikke er noget der skal være offentligt.... Det skal siges at jeg er fra københavnsområdet.


på forhånd tak.


Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 16:19
Altså grejet gør jo selvfølgelig at det bliver ekstra behageligt at gå timevis på kysten Wink

Hvis du alligevel går med tanker om at skifte grej - så er det måske meget godt at skifte sæt generelt. Evt så sige at dit sæt nu er dit P&T grej og det du anskaffer er kyst grejet (du skal jo lige huske at saltvand er noget hård for grejet - så det skal passes noget mere) ... Men de moderne WF liner med integreret skydeline ud i et vil jeg til enhver tid foretrække - jeg er godt klar over et veltilpasset skydehoved med en tynd (evt. Mono) skydeline kaster længere ... Men min filosofi er at fiske meget vand og ikke bruge energi på at tonse den 35 meter ud hver gang, når jeg ved at 15-20 er nok ... Det er jo et spørgsmål om at finde fisken :D 

Men 2500 burde du også kunne finde noget ganske fint grej - og min prioriting havde været linen ;) 

Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 16:23
Citat: Pasztor

Er rigtig glad for at høre at mange fisk hugger så tæt på, for min fustration har de 5 gange jeg har haft mit med på kysten været at jeg tænker der er såååå meget vand, hvorfor lige her forand, og de HØ jeg har haft kontakt med på spinnestangen har primært været langt ude i kastet... men tror jeg bare skal have troen på det med mig... Er det en hugtendens i andre deler...???


 
Du skal bare tro på det.
Sådan var det også for mig at være ny. Sådan en lille flue, mine dårlige korte kast,
og så meget vand. Det virkede umuligt.
 
Men der fanges mange fisk på kystflue, og jeg har også fanget fisk uden at vade.
 
Nogen gange ER de bare lidt ude for rækkevidde , men husk at affiske før vadning,
 
og vade forsigtigt.
 
Du vil blive overrasket over hvor tæt de kommer på land.
 
 
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 16:33
Jamen du har helt ret, grejet gør da meget for selve oplevelsen, og det at fiske med det..


for de 2500kr ca. er det bedste jeg har kunne læse mig frem til herinde et setup bestående af:

TFO BVK 9" #7 1799,- samt en RIO outbound Short 349,- eller Guideline Coastal WF 599,-...

mht. linerne ved jeg realt ikke helt hvad forskellen på de 2 liner er?


har normalt selv været mere primitiv i sammensætningen af mit setup. = vidst jeg ville have en integreret line af running og skydehoved, og at det skulle være samme klasse som min stang... og self. at der var forskellige synkeforhold.
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 16:34
Citat: Raymond Holm

Citat: Pasztor

Er rigtig glad for at høre at mange fisk hugger så tæt på, for min fustration har de 5 gange jeg har haft mit med på kysten været at jeg tænker der er såååå meget vand, hvorfor lige her forand, og de HØ jeg har haft kontakt med på spinnestangen har primært været langt ude i kastet... men tror jeg bare skal have troen på det med mig... Er det en hugtendens i andre deler...???


 
Du skal bare tro på det.
Sådan var det også for mig at være ny. Sådan en lille flue, mine dårlige korte kast,
og så meget vand. Det virkede umuligt.
 
Men der fanges mange fisk på kystflue, og jeg har også fanget fisk uden at vade.
 
Nogen gange ER de bare lidt ude for rækkevidde , men husk at affiske før vadning,
 
og vade forsigtigt.
 
Du vil blive overrasket over hvor tæt de kommer på land.
 
 


Takker for lidt mere optimisme :D og de gode råd.
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 16:53
Du kunne snuppe A Jensen stang ...  http://www.scandicfly.dk/albino-fluestaenger/1176-albino-7-fluestang.html

Kender ikke denne her præcis men har før haft gode erfaring med A Jensen 
(det er ok til prisen i hvert fald)

Rio outbound er også sådan en letkastende Line - så det tror jeg nok skal lykkedes.


En vigtig ting med grej er at kastestil har kæmpe indvirkning. 
Jeg købte engang en Orvis Helios (toppen af poppen) 
men kunne slet ikke få den til at virke til mig - 
jeg kastede elendigt med den. Min kastestil passede ikke til stangen - 
så husk! Dyreste er nødvendigvis ikke bedste - 
selvfølgelig hæng pris sammen men kvalitet i de fleste tilfælde ... 
Men men men - kom ud til forhandlerne, klubben, P&T
prøv så mange stænger som muligt :) 



Redigeret af HAJ - 26 Mar 2013 kl. 16:54
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 18:15
Citat: Pasztor

Jamen du har helt ret, grejet gør da meget for selve oplevelsen, og det at fiske med det..for de 2500kr ca. er det bedste jeg har kunne læse mig frem til herinde et setup bestående af: <span style="font-size:12.0pt;font-family:"Times New Roman","serif"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-fareast-:DA">TFO BVK 9" #7 1799,- samt en RIO
outbound Short 349,- eller Guideline Coastal WF 599,-...mht. linerne ved jeg realt ikke helt hvad forskellen på de 2 liner er?har normalt selv været mere primitiv i sammensætningen af mit setup. = vidst jeg ville have en integreret line af running og skydehoved, og at det skulle være samme klasse som min stang... og self. at der var forskellige synkeforhold. </span>



Hej Niklas

Ingen tvivl om at godt grej er en af tingene der gør ventetiden mellem huggene sjovere   

Outbound short har en 9 meters klump der i den udgave der står 7 på vejer 17,2 gram
Guideline coastal har en klump på 10,5 meter og vejer 17 gram i den udgave der står 7 på.

Taperingerne er også forskellige OB'en er lidt aggresiv med mest vægt fordelt fremefter, Coastal'en mest vægt bagud. Med så korte liner betyder det dog ikke det store.

OB'en har en anelse tyndere skydeline.

Begge liner er glimrende skydehoved wannabee's
Skulle jeg vælge ville det blive OB'en, men jeg er lidt inhabil, konen er på Rio's proteam

Skal du ud og investere i ny stang, så sørg for at prøve den inden køb og helst med den line du har tænkt dig at bruge på den. Alle stænger fungerer fint med alle kastestile, men personlig præference spiller ind når vi vælger ny pind og forskellige liner kan ændre oplevelsen af en stang markant.

Og så lidt til fiskeriet:

Det er rigtigt at havørrederne til tider svømmer ret tæt på land, til andre tider har de også en tendens til at være længere ude. Forskellige pladser giver også forskellige forhold til hvor de mest vil møde de kære pletsild. Som du har oplevet med spin så er der fisk derude hvor fluefiskeren ikke kan være med, og som Henrik skriver så er de også derinde hvor det er en god idé slet ikke at gå i vandet. Husk altid at affiske det nære vand før du affisker det længere ude.

Mvh
Lasse

Ps. Du kunne jo prøve at kigge forbi http://www.cfcc.dk/træning på lørdag og se om det er noget for dig Henrik der står får træningen den dag er tredobbelt Danmarksmester i fluekast, og en rigtig dygtig instruktør.


Redigeret af LasseK - 26 Mar 2013 kl. 21:58
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2013 kl. 23:09
tak igen lasse, for et konstruktivt indlæg.

da jeg er gadget freak, kunne jeg hurtigt se mig selv med hænderne fulde af ny stang og line... men du har nok ret at prøve den forinden er alfa omega....

hvis jeg nu skulle have noget at sætte.

TFO 9" #7 med rio´s outbound short op imod, for at tjekke hvordan den ene er i forhold til hinanden, har i så et glimrende alternativ til hvad der prismæssigt ligger i samme bås...!! self kunne det være fedt med samme stang og begge liner for at se forskellen... men mere hvilken kæp kunne være interessant. ?

det med det kursus der, ser spændende damhusengen ligger 3-5 min på gåben fra mig, men kunne ikke lige se noget vedrørende tilmelding... det er vel ikke bare kom og hver med.... ? kan dog se at man skal være medlem, og det må jeg lige se om jeg eventuelt kan nå i denne omgang...
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 09:33
Hej Niklas

Første gang er gratis

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 10:14
Citat: LasseK

Hej Niklas

Første gang er gratis

Mvh
Lasse


Fedt, hvordan melder jeg mig så til. Skal man ringe til nogle? Eller maile.

Mere nu jeg ikke er medlem af casters club
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 10:49
Du dukker op og tager en snak med Henrik

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Nicklas Pasztor Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Pasztor

Tilmeldt:: 24 Mar 2013
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pasztor Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Mar 2013 kl. 12:48
Okay, så jeg dukker bare op, og så skulle det være helt iorden.?
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres