Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Scierra fluestænger

 Besvar Besvar
Forfatter
Ruben Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rjep Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rjep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Scierra fluestænger
    Sendt: 05 Mar 2013 kl. 18:17
Nogen der har erfaringer med disse to stænger fra Scierra?
 
Scierra HM+ 9,6 kl 8
 
Scierra Matuka 9,6 kl 7
 
Smile
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2013 kl. 19:09
HM+eren er en fin stage... og nok det bedste bud til prisen... der kommer (eller er kommet??) en serie fra scierra der hedder  HMX... den er et kig værd!! 

ring evt til allan i aktiv fritid (56 63 15 33) han har den på lager ved jeg :-)
Til top
Ruben Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rjep Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rjep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2013 kl. 19:44
Hej Mikkel
 
Kigger selvfølglig også på andre stænger, og vil da gerne høre om der er nogle anbefalinger til en som har haft pakket fluegrejet ned i ca 10 årSmile
Faldt bare lige over disse to.
 
Det drejser sig om fiskeri på Kyst og er lidt i tvivl om det skal være en kl 7  el kl 8? og den må ikke være for tung
 
 
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2013 kl. 19:55
hvis det er til kysten, ville jeg helt klart tage en 7'er og hm+eren er stadig en fin stang til prisen!
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2013 kl. 21:00
Hej,
kender ikke vægten på de nævnte stænger. Du skriver selv du har pauset nogle år, og detnpasser meget godt at mange gik med 9, 6 fods stænher den gang. jeg ville ikke gå over 9 fod på kysten, på grund af vægt stang princippet trætter længere stænger mere .
et andet bud på en pris billig god let flue stang kunne bære vision gt four
mvh
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 01:05
Nemlig Henrik Thumbs Up
En 9,6 kan give de fleste ømme skulder og trætte arne, netop pga vægtstangsprincippet, men når et skydehoved skydes frem og tilbage med smalle linebuer, så er vægten på feks 18 gram en ret hård belastning på denne stang, se bare hor dybt den flexer hvis det er en kaster som virkelig kan spænde stangen .
Men rolig Ruben, din scierra kræver vel noget omkring 18 - 21 gr. men jeg ville nok bruge de 18 gr
Men Knæk kog Bræk med dit nye grej.

Til top
Thomas Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
T.H. Fly

Tilmeldt:: 23 Aug 2006
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér T.H. Fly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 11:48
hej Jim
 
Scierra´s # 7 , går med 15,5 gr-16 , , og # 8 med 17 gr, ,
der er slet ingen grund til at vægt overbelaste som du skriver med 18-21 gram .
for "det kræver de ikke "
 
bare lige en orientering Wink
 
 vh Thomas
Til top
Ruben Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rjep Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rjep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 12:26
Tak for tips ne, jeg har fået nogle gode input til mit udkig efter en ny fluestangSmile Jeg vælger nok at kigge mig om efter en 7 er og en 9 fod.
 
Tak
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 16:33
Hej Thomas.

Nu var det ganske vist også klasse 8 stangen som jeg havde i tankerne, faktisk endda deres gamle HM2 som var designet af Hyvel Morgan.
Denne udgave blev solgt samtidigt med Henrik Mortenses blå HMS-serie, og det var helt andre stænger end i dag, faktisk ret stive stænger.
Og jeg troede faktisk at det var den der mentes, altså den gamle HM2.
Men ja...så har du jo fuldstændig ret at denne skal have en betydelig lettere line.
Til gengæld synes jeg også at vægtangivelsen på deres stænger i dag er i underkanten.
Jeg er selv tilhænger af liner i den lidt lettere ende for at man rigtig kan nyde stangens hurtighed og sprøde fornemmelse, faktisk kan jeg slet ikke komme i tanke om nogen stang fabrikant som konsekvent angiver så lette liner ift den givne stangs klasse.

Mvh
Jim.
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 21:15
Kan se du er fra fynsland men skulle du komme i nærheden af Hobro er du velkommen til at prøve min HM+ 9' 6# det er en rimelig hurtig stang som kan håndtere både lette liner men også ret tunge har prøvet et #8 hoved på min uden den var vildt tung at arbejde med. Stangen er ikke videre tilgivende efter min overbevisning ville jeg gå efter en lidt langsommere stang at starte op med igen evt en MF som arbejder lidt dybere og er lidt mere tilgivende de små fejl vi alle lavet når der startes op igen efter en kortere eller længere pause.
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 22:48
Så lige denne på auktion kender ikke stangen men har prøvet flere andre velkastende jensen stænger http://123nu.dk/lystfiskeri/auktion.asp?Action=viewitem&menu=Auktion&ID=102111

Ps kan ikke lave direkte link med mobilen sorry
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2013 kl. 23:19
Vægt på liner til fluestænger er og bliver en evig debat, og det er desværre blevet religion. Dette har fået mange til at sige, at vægt er en fuldstændig individuel debat, og virker det for dig, så er det jo bare godt.

Det er jo i sagens natur svært at argumentere imod sådan en holdning... Hvem er jeg så til at komme at sige noget andet, for hvis det virker, så er det vel godt nok.

Jeg deler ikke holdningen: Der er vægte der sikrer en mere bred og alsidig anvendelse af stangen - og derfor vil jeg mene, at man godt kan argumentere for en lidt mere snæver og sammenlignelig vægtbetragtning.

Jim, du siger, at SCIERRAS vægt er lige i underkanten- men i forhold til hvad? De andre producenter, der har skruet vægten på liner og stænger op og op de sidste fem år? 

For mig er det tydeligt, at der i denne debat er et fokus på distance, og at der ligger en bestemt stil eller teknik bag de to holdninger. Det er ikke vigtigt for mig i mit fiskeri - her vil jeg gerne have bredde og kontrol - samt mærke stangen for det den er tænkt som - en hurtig, medium hurtig eller langsom stang.

I forhold til at vælge en stang til kysten, så er en klasse 6 eller 7 på 9 - 9,6 fod ganske udemærkede valg, og det er muligt at få finge i syver stænger på op til 9,6 ja sågar 10 fod, der ikke smadrer dig fuldstændigt.

Siden du kigger på Scierra stænger, så tag et kig på de nye HMX-stænger der lige er kommet til forhandlerne nu her. Besøg evt. www.scierra.com og tag et kig.

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
Til top
Ruben Jepsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rjep Avatar

Tilmeldt:: 11 Maj 2012
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rjep Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 19:30
Jeg tror at jeg tager til ud  grejhandleren og prøver at få et par stænger i hånden og få lagt linen ud  et par gange og derefter beslutter mig ang stang valg, jeg kan godt se og hører at der er sket meget i den tid jeg har pauset den. Og jeg ligger meget vægt på at den ikke bliver for tung og at jeg kan gå med den en hel dag. Om det så skal være en hurtig eller en lidt langsomre, Scierra eller en af de andre stænger på markedet, ja det må testen vise. Og konklusionen må blive at den stang jeg føler ligger bedst i hånden , må være den der skal med på jagt efter havørred ved den fynske kyst.Smile 
 
Men jeg kan se at der er flere af jer som anbefaler at holde de 9 fod i stedet for 9'6 fod?
Er der virkelig så stor forskel på vægtene eller kan de have noget at gøre med fabrikat?
 
Tight line
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 21:14
Jeg hører til den gamle stamme,af kystfluefiskere, der startede op i begyndelsen af 70erne, og har som sådan fulgt stængernes kvalitet fra rene glasrørstænger til de moderne kulstænger, og jeg har som instruktør, set mangt og meget, hvad angår valg af stænger.

Jeg vil give Lagoni fuldstændig ret i de betragtninger, at der mere fokuseres på distanse end behageligt fiskeri.

Moderne stænger, har et meget bredt område, hvad angår vægte, og det har jeg, som gammel konkurancekaster, rigtig glæde af, idet jeg kan klæde mine stænger på, til nøjagtig min kastestil, og vel også dagens kaste humør, og det bliver ikke meget bedre i min kasteverden.

Dog mener jeg det er rent vrøvl, at der er så meget forskel på belastningen af ens krop, om det er 9,6' eller 9', det er ikke stangen der giver trætheden, men ens kastestil, for med de lave vægte stængerne har i dag, så er det ikke problemet.

Til gengæld vil jeg endnu engang påpege, at jeg har mere mistanke til den træthed, skyldes folks evige kasten, med det ene formål, at komme langt ud, altså blindkast på blindkast, og det har ingen effekt, jeg tror på de 3 træk, og man fisker , mest fordi de moderne stænger er bygget til hurtig ladning, og hurtig aflevering.

Alle de blind kast er spild af tid, og selv om man råber om klima forandringer, så mener jeg stadig ikke, at vi endnu har Flyvefisk i Danmark, så fluen i vandet, og effektiv affiskning, fremfor konkurance kast!

Den længde man behersker vil i de fleste tilfælde ligge mellem 24m. - 30m. med forfanget ude, det er rigeligt til at fange fisk, og man skal have fluen hjem igen, og jeg vil påstå at der ikke er ret mange, som fanger flere fisk på de næste 2 m.

Om jeg har noget at have det i? ja, jeg har vel i al beskedenhed fanget fluefanget små 3000 havørred siden 1972, og jeg vil tro, at huggene i gennemsnit ligger 12m. fra stangens spids, men det kommer jo an på, hvor man fisker.

Skal jeg kaste langt, det kan ske på nogle helt specielle, af mine pladser, så tar jeg en 2 håndsstang kl.6/7, og så når jeg ud, hvor jeg skal, uden at brække ryggen.

Mvh
P.K.

Redigeret af PK - 09 Mar 2013 kl. 21:17
Til top
jan petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
turbotrim

Tilmeldt:: 01 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 183
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér turbotrim Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2013 kl. 21:20
hej
 
de fleste går med 9 fod
men derfor behøver det ikke være det rigtige.
 
de 20 cm gør nok ikke den store forskel
 
lige meget hvilken stang så kan du ødelægge både skulder
og andet hvis du ikke lære at kaste korrekt,
 
 
hilsen Jan
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 11:35
Jeg har lige haft en aha oplevelse med min 10' #8 flylite som jeg faktisk havde afskrevet, men efter at have læst tråden prøvede jeg at klasse den et hak op med en #9 wf Line. Uha det virker stangen som før virkede tung og træls blev næsten levende og smed Line ud som om den aldrig havde lavet andet. Stangen er stadigvæk lidt top tung som mange 10' har tendens til at være, det vil jeg prøve at afbalancere med et lidt tungere hjul, det bliver nok aldrig en heldags stang men til korte ture vil den nok være iblandt de foretrukne.
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 11:49
Halløj,
Man skal fiske med hvad man har lyst til.
Vil dog stille og roligt nævne at vægtstangsprincippet er et fysisk faktum :-).
Når jeg fisker kyst er distance mere i mit fokus end i åen, og for mig er det mindre belastende for mit håndled jo korterer stangen er :-)
mvh
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 12:39
Citat: HDCSmeden

Halløj,
Man skal fiske med hvad man har lyst til.
Vil dog stille og roligt nævne at vægtstangsprincippet er et fysisk faktum :-).
Når jeg fisker kyst er distance mere i mit fokus end i åen, og for mig er det mindre belastende for mit håndled jo korterer stangen er :-)
mvh

Fuldstændig rigtigt. Vægtstangspricippet kommer man ikke uden om. Spørgsmålet er om, f.eks 9 eller 9,6 fod gør den store forskel. Jeg har købt en 7,9 fod 290 grain stang til geddefiskeri og der kan jeg tydeligt mærke, belastningsforskellen på den og så en 9 fod til samme kastevægt. Heldigvis er der så stort et udvalg idag, at man kan købe og tilpasse grej til de fiskevande, man går på. Valget er altid et kompromis af flere faktorer.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 12:56
Hej Ole.

Ved toptunge stænger, har jeg gjort det, at jeg har sat en vægt i bunden af stangen, dog kræver det, at man evt. kan aftage bundup eller fight håndtaget.

Husk, at hjulet skal på, når du afbalancere.

Jeg ligger vægten i en lille plastpose, og sætter det på bunden, med en strimmel tape, når jeg har balancen, altså med line setup og det hele, så limer jeg vægten ind i bundstykket, men kun med snedkerlim, så kan det tages ud igen.

Mvh
P.K.
Til top
Rasmus Lassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rlassen

Tilmeldt:: 01 Mar 2006
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rlassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 13:19
Jeg bruger selv en Scierra hms 9,6' i klasse 7/8.Det er den første model som kom, og jeg syntes stangen kaster fantastisk...
Det er en relativ høj lineklasse, men vægten er fx den samme som loop multi i klasse 6... Mit råd  - besøg forhandleren og prøv dig frem til en stang og line som passer til dig!
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres