Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Spinflue i Gudenåen

 Besvar Besvar
Forfatter
kurt haldborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
æsop Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æsop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Spinflue i Gudenåen
    Sendt: 28 Feb 2013 kl. 08:40
Jeg går ud fra at et fluerig er lavet på samme måde som et orme eller rejerig; men hvilke fluer egner sig specielt til Laks i Gudenåen i starten af sæsonen??
Har I et par tip/ gode erfaringer. Hvor stor blybelastning er nødvendig??

mvh 
Kurt

Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 09:19
Korrekt, bare lav rig som til orm eller reje.
 
Er åen klarvandet, så en uldsok i str 1,5 til 2" et udemærket valg Smile
Venligst
Til top
Henrik L. Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maskinmester

Tilmeldt:: 05 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 199
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maskinmester Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 09:35

hvis man lige må udnytte den tråd til at stille et ekrstra spørgsmål...

brug af bombarda til flue kan det være effektiv.
Til top
Rasmus Bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmus Bech Avatar

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Geografisk: Randers guncity
Status: Offline
Beskeder: 246
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmus Bech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 09:57
Citat: maskinmester

hvis man lige må udnytte den tråd til at stille et ekrstra spørgsmål...

brug af bombarda til flue kan det være effektiv.

Jeg tvivler på at du kommer langt nok ned i vandsøjlen med bombarda og flue..

Rasmus
Til top
Henrik L. Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
maskinmester

Tilmeldt:: 05 Jun 2009
Status: Offline
Beskeder: 199
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér maskinmester Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 10:02
ville det være noget der kan bruges sener på sæsonen
Til top
kurt haldborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
æsop Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æsop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Feb 2013 kl. 22:04
Bombarda kan vel fåes slimline og synkende. 
Men spinflue gir vel også mulighed for at fiske en mudler flue langs bunden; den skubber jo en hel del vand foran sig...det irriterer vel laksen??
Til top
mads lærke Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mads lærke Avatar

Tilmeldt:: 13 Dec 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads lærke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2013 kl. 10:03
Dit forfang fra blylod eller svirvl, til fluen, skal være ca en stanlængede, lidt kortere gør ikke noget :)
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
MJK

Tilmeldt:: 07 Feb 2012
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MJK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Mar 2013 kl. 23:43
Hej, mht blybelastningen så kommer det jo an på vandføringen. Jeg bruger selv 10-15g og i værste fald 20g. Det afhænger også lidt af hvor meget bundkontakt du vil have, nogle foretrækker at skulle løfte stangspidsen for at få drev i rigget Så skal du nok op i 30g, men risikerer dermed også flere bundhug og mistet grej.

Hvad fluer angår bruger jeg selv mest rørfluer i naturlige farver, som mørkerød, oliven og bløde, brune farver med tendens til mindre størrelser jo længere hen på sæsonen vi kommer. Mine mest fiskede mønstre er Beisfluen, Francis og Uldsokken. Når grøden begynder at tage til skifter jeg gerne til en dobbeltkrog, fikseret med krogspidserne i fluens vinge. Er det helt galt, fisker jeg gerne en lille wobler på rigget istedet.

Mht, bombarda så går der en fyr på gratisstykket med de hurtigtsynkende flåd fra Milo og han er vidst godt tilfreds. Han fanger da ihvertfald på det :-)
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Mar 2013 kl. 15:39
I Mørrumsåen bruger nogle en vægt indstøbt i kork.  Jeg har ikke prøvet, men det skulle give god kontrol med dybden man vil fiske i og man undgår vel også en evt støj fra loddet som støder mod sten.
Det er et "gør det selv projekt" og jeg vil tro det kan googles under navnet "korken"
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum