Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

ændre øjeplacering?

 Besvar Besvar
Forfatter
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: ændre øjeplacering?
    Sendt: 08 Feb 2013 kl. 21:19
Hej
 
Jeg har en fluekæp som jeg vil bygge en UL spinnestang af (som så mange andre)
 
Men øjeplaceringen og antallet er formentligt ikke det samme på en flue og en spinnekæp. fluestangen er også monteret med slangeringe og de har jo 2 beviklinger, hvorimod lette spinneøjer kun har et enkelt ben og dermed kun en bevikling.
 
Kan man afmontere alt, derefter slibe hele klingen, derefter montere de nye øjer og så lakere hele klingen, for et godt og ensartet resultat?
 
Eller skal hele klingen lakeres, før end øjerne monteres og beviklingerne lakeres?
 
Jeg tror ikke en "klat-lakering" hvor de gamle beviklinger har siddet vil komme til at se prof ud, eller vil det?
 
mvh Frank
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2013 kl. 21:34
Citat: Greg

Hej
 
Jeg har en fluekæp som jeg vil bygge en UL spinnestang af (som så mange andre)
 
Men øjeplaceringen og antallet er formentligt ikke det samme på en flue og en spinnekæp. fluestangen er også monteret med slangeringe og de har jo 2 beviklinger, hvorimod lette spinneøjer kun har et enkelt ben og dermed kun en bevikling.
 
Kan man afmontere alt, derefter slibe hele klingen, derefter montere de nye øjer og så lakere hele klingen, for et godt og ensartet resultat?
 
Eller skal hele klingen lakeres, før end øjerne monteres og beviklingerne lakeres?
 
Jeg tror ikke en "klat-lakering" hvor de gamle beviklinger har siddet vil komme til at se prof ud, eller vil det?
 
mvh Frank

Hej Frank,

Du får det pæneste resultat ved at slibe og lakerer først.
Brug vandslibepapir da dette er fineste i korn. Så får du en hel glat klinge.

Når lakken er helt tør, så kan du monterer dine nye øjer og give beviklingerne lak til slut.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2013 kl. 22:51
Tak Finn, kan du give mig et praj om hvilken lak der er den bedste alround lak?
 
mvh Frank
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Feb 2013 kl. 23:34
Citat: Greg

Tak Finn, kan du give mig et praj om hvilken lak der er den bedste alround lak?
 
mvh Frank

Hej Frank.

Syntolux 3210 Båd lak. Du kan tynde den lidt op med terpentin.
Den holder til vind, vand og vejr og vedbliver at være flexibel.
Den er fin til mørkere klinger.
Syntolux kan du få i enhver rigtig farvehandel (ikke byggevaremarkeder)

Ellers få fat i en Urethane lak, som dog kan være pebret i pris men noget af det bedste.
 



Redigeret af finnjensen - 08 Feb 2013 kl. 23:47
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Allan Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Allan Andersen

Tilmeldt:: 12 Jun 2006
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Allan Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2013 kl. 12:17
du behøver ikke lakere din klinge... den kan sagtens stå i den rå kulfiber...
 
mik
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2013 kl. 14:25
prøv med denne urethane lak:
http://www.guidesnblanks.com/product/541/category/318
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2013 kl. 18:19
ups... jeg har fået svaret i min kollega, Allan Andersens navn...
 så den bemærkning om at undlade at lakkere klingen,  står jeg altså  inde for... og ikke Allan

Mik
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2013 kl. 18:38
Citat: mikkell

ups... jeg har fået svaret i min kollega, Allan Andersens navn...
 så den bemærkning om at undlade at lakkere klingen,  står jeg altså  inde for... og ikke Allan

Mik
Jamen OK - så får du dette indlæg he he
 
Du har helt ret i, at klingen kan fungere i rå tilstand, men det er så absolut nødvendigt at pointere, at en rå klinge er yderst udsat for forringelse/ødelæggelse, da fiberen ikke kan tåle særlig dybe ridser før den "splitter".
 
Lakken kan så give klingen lidt "afstand" beskyttelse mod "the end is near".
 
Fiberen er jo bygget op på næsten samme måde som "plywood" = krydsfiner - hvilket er lag vendt på tværs hver anden gang, eller skrå kryds med et enkelt lag parellelt med enten lim eller de enkelte lag kulfiber integreret med interaktiv varmeaktiverende stoffer, der under voldsomt tryk/bagning, automatisk aktiveres og kommer ud med et slutresultat, der er superhårdt - supertyndt - superlet - samt har den altbetydende energiafgivende tidsfrekvens - hvilket igen betyder superkast!!!.
 
DET er jo fiberen der er langt det letteste af indholdet i klingen, og derfor forskes der intenst i interactivt reaktion i sammenfatningen (limningen) af klingen.
 
Jeg tror, at det vil lykkes inden år 14 hmmm... eller 15 he he
 
Mvh. - Kim -
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2013 kl. 19:13
Citat: mikkell

ups... jeg har fået svaret i min kollega, Allan Andersens navn...
 så den bemærkning om at undlade at lakkere klingen,  står jeg altså  inde for... og ikke Allan

Mik

Thumbs Up

En rå klinge kan være meget flot og også populær hos mange.

Har den gamle klinge været lakeret fra start af, kan det dog være en (kosmetisk) fordel at lakerer den på ny.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2013 kl. 19:20
Citat: kikophil


Fiberen er jo bygget op på næsten samme måde som "plywood" = krydsfiner - hvilket er lag vendt på tværs hver anden gang, eller skrå kryds med et enkelt lag parellelt med enten lim eller de enkelte lag kulfiber integreret med interaktiv varmeaktiverende stoffer, der under voldsomt tryk/bagning, automatisk aktiveres og kommer ud med et slutresultat, der er superhårdt - supertyndt - superlet - samt har den altbetydende energiafgivende tidsfrekvens - hvilket igen betyder superkast!!!.
 
DET er jo fiberen der er langt det letteste af indholdet i klingen, og derfor forskes der intenst i interactivt reaktion i sammenfatningen (limningen) af klingen.
 
Jeg tror, at det vil lykkes inden år 14 hmmm... eller 15 he he
 
Mvh. - Kim -

Næh du.. nu hedder fremtiden dælme glasfiber igen Big smile

Glasfiber er rigtig god i dag og ikke tung som i tidernes morgen, så flere og flere begynder at vende tilbage til glasfiber hvor auktionen er knap så "X-Super-Deluxe-Raket-Jeg-Skal-Komme-Efter-Dig-Fart".

Så glasfiber vinder frem igen og bliver den "nye" mode og fittings til stængerne bliver ikke "High-Tech" men stadig moderne med et klassisk look.

Nu skal vi til at have fundet creel og tweed frem igen Wink


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2013 kl. 19:37
Citat: finnjensen

Citat: kikophil


Fiberen er jo bygget op på næsten samme måde som "plywood" = krydsfiner - hvilket er lag vendt på tværs hver anden gang, eller skrå kryds med et enkelt lag parellelt med enten lim eller de enkelte lag kulfiber integreret med interaktiv varmeaktiverende stoffer, der under voldsomt tryk/bagning, automatisk aktiveres og kommer ud med et slutresultat, der er superhårdt - supertyndt - superlet - samt har den altbetydende energiafgivende tidsfrekvens - hvilket igen betyder superkast!!!.
 
DET er jo fiberen der er langt det letteste af indholdet i klingen, og derfor forskes der intenst i interactivt reaktion i sammenfatningen (limningen) af klingen.
 
Jeg tror, at det vil lykkes inden år 14 hmmm... eller 15 he he
 
Mvh. - Kim -

Næh du.. nu hedder fremtiden dælme glasfiber igen Big smile

Glasfiber er rigtig god i dag og ikke tung som i tidernes morgen, så flere og flere begynder at vende tilbage til glasfiber hvor auktionen er knap så "X-Super-Deluxe-Raket-Jeg-Skal-Komme-Efter-Dig-Fart".

Så glasfiber vinder frem igen og bliver den "nye" mode og fittings til stængerne bliver ikke "High-Tech" men stadig moderne med et klassisk look.

Nu skal vi til at have fundet creel og tweed frem igen Wink
 
He he....
 
-----------------------------------////////////////////////----------------------------------
 
Næhhhh - den har du vist fået lidt skævt ind mellem de ydre paraboler gamle jass Big smile
 
I konstant søgen på den "bedste" klinge er man nu begyndt, at lægge et enkelt (levende) lag af animalsk oprindelse, således at man stadigvæk er inde i den ultimative udvikling af klingen, hvilket vist nok er ved at være nået, indtil "man" opdager nye materialer der overtrumfer de gamle!.
 
Mvh. - Kim -


Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2013 kl. 21:44
Tak skal I have, for jeres inputs. Den gamle klinge er lakeret og derfor skal den have et lag lak over hele stangens længde for at skjule den gamle øjeplacering. Men først skal jeg lige have købt en grillmotor eller tørrestativ ;) Hvis nogen har noget brugt i overskud er jeg interreseret

mvh Frank
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Feb 2013 kl. 22:46
Citat: finnjensen

Glasfiber er rigtig god i dag og ikke tung som i tidernes morgen, så flere og flere begynder at vende tilbage til glasfiber hvor auktionen er knap så "X-Super-Deluxe-Raket-Jeg-Skal-Komme-Efter-Dig-Fart".
 
Det er selvmodsigende, det du skriver Finn. Glasfiber stængers aktion er anderledes end kulfibers, netop pga. vægt forskellen. Hvis glasfiber bliver lige så let som kulfiber, vil de have samme aktion og din årsag-virknings logik kortsluttes. Eller omvendt, prøv at få fat på en kulfiber og en glasfiber stang med samme bøjningsprofil. Sæt så ekstra vægt på kulfiber stangen indtil de to stænger har samme vægt fordeling. Så vil du opleve at de har samme aktion. Der er sågar nogle, som sætte en masse ekstra øjer på en superlet kulfiber klinge (det er de samme folk som sætter 4 kasser Svend Auken øl i bagage rummet på sin Ferrari for at kunne styre denWink) og tror at det er noget med resonans at gøre, men det har blot samme effekt som at bruge en glasfiber. Men det er en anden diskution. Så alt i alt, man vil vende tilbage til glasfiber, fordi det primært vejer mere end kulfiber, og ikke fordi glasfiber er blevet lettere. Men okay der kan være kompromiser. 
 
Enige i at der er folk med hang til glasfiber. Og det kan jeg godt forstå, når man ser på deres kastestile. Det skyldtes tildels, at man godt kan lide at mærke vægten af stangen under kastet, samt at man er til langsommere bevægelse. Det er samme effekt som når Børge foretrækker 16g og Henning 18g på samme stang. Det kan generaliseres til splitcanes også. Og apropos splitcanes, så er der det med nostalgi og følelser. Det vil jeg lade henholdsvis de gamle og quinderne omLOL.
 
Definition på aktion: dynamiske kaste egenskab af en stang.
Definition på auktion: dynamiske prissætning af en stangLOL
 
Vh. Chan


Redigeret af chan - 09 Feb 2013 kl. 22:52
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Feb 2013 kl. 09:33
Citat: chan

 

/klippe klippe/
 
Enige i at der er folk med hang til glasfiber. Og det kan jeg godt forstå, når man ser på deres kastestile. Det skyldtes tildels, at man godt kan lide at mærke vægten af stangen under kastet, samt at man er til langsommere bevægelse. Det er samme effekt som når Børge foretrækker 16g og Henning 18g på samme stang. Det kan generaliseres til splitcanes også. Og apropos splitcanes, så er der det med nostalgi og følelser. Det vil jeg lade henholdsvis de gamle og quinderne omLOL.
 
Definition på aktion: dynamiske kaste egenskab af en stang.
Definition på auktion: dynamiske prissætning af en stangLOL
 
Vh. Chan

Som unge og rørige fiskede vi kulfiber. Nu er vi gammel og langsom og fisker med glasfiber.

Joh, grejet skal da passe til os Wink

PS: Næste private projekt bliver en Lamiglas Fiberglass 7´6" # 4 :)
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres