Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Str. tråd til micro fluekroge?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Str. tråd til micro fluekroge?
    Sendt: 05 Jan 2013 kl. 11:05
 
Hej - Jeg er begyndt at binde fluer igen efter en del års pause. Jeg har tør fluekroge helt ned til str. 30 men mine øjne kan ikke rigtig følge med nede i den str. Min søn har så fået et lækkert "lampe forstørrelses apperatur", der gør det muligt, at lave disse små "lækkerbidskener".
 
Spørgsmål: Hvilken str. bindetråd bruger i til jeres mindste tørfluer? findes det mindre end str. dennier /14 ?
 
Almen oplysning: Jeg har netop bestilt en større mængde lækre hane tørfluenakker fra USA. Nogle af dem kommer på auktion på 123nu. De er bl.a. til tørfluer str. 12-20
 
Mvh. - Kim -
 
 


Redigeret af kikophil - 05 Jan 2013 kl. 11:15
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 11:22
Hej Kim
Jeg købte noget gsp engang fra en amerikansk producent der hedder UTC det er meget tyndt og extremt stærkt
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 11:27
Hej John Big smile
 
Aha - det må jeg da lige kigge på. Jeg så på Ebay, at man kan købe kevlar tråd, men ikke nede i "spindelvævsstørrelse". Det er jo nok derhenad jeg skal, men lige at finde et navn og en producent - det er der den hænger. Men jeg vil selvfølgelig prøve din først!
 
Mange tak for svaret
Mvh. - Kim -
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 11:43
Håber da du kan bruge oplysningerne Jeg bruger tråden til lakse fluer det er den perfecte tråd men den kan skære matrealerne over hvis man strammer for hårdt
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 12:00
Citat: pip_ser

Hej Kim
Jeg købte noget gsp engang fra en amerikansk producent der hedder UTC det er meget tyndt og extremt stærkt


UTC G.S.P er en tråd som blev fremstillet specielt til hjortehår (Deer Hair Bass Bug) og er 100 denier. I størrelse ligger den sig mellem 6/0 og 8/0 og er ikke så velegnet til de helt små tørfluer.
Til "almindelige" fluer er UTC dog et fremragende produkt.

Til de små tørfluer findes der blandt andet UNI Thread Trico 17/0 eller Sheer Ultrafine 14/0. UNI har også en Caenis tråd som jeg dog ikke er begejstret for selv.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 12:02
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 12:10
Hej Finn Big smile
 
Ja det kunne jo være rart, om man ikke skulle binde små fluer uden stålhandsker som beskyttelse he he.
 
Den UNI Thread Trico 17/0 vil jeg nok også prøve sammen med et par andre trådmærker, så jeg får et fysisk sammenligningsgrundlag. Man skal jo helst have det "rart" med flue rekreeringerne, når man nu bruger en hel del tid på det Big smile
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 05 Jan 2013 kl. 12:11
Til top
peter ø nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
peter ø

Tilmeldt:: 05 Mar 2011
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peter ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 13:53
Helt klart spider web<*)))><
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 15:31
Citat: kikophil

Hej Finn Big smile
 
Ja det kunne jo være rart, om man ikke skulle binde små fluer uden stålhandsker som beskyttelse he he.
 
Den UNI Thread Trico 17/0 vil jeg nok også prøve sammen med et par andre trådmærker, så jeg får et fysisk sammenligningsgrundlag. Man skal jo helst have det "rart" med flue rekreeringerne, når man nu bruger en hel del tid på det Big smile
Mvh. - Kim -


God idé at prøve lidt forskellige mærker og finde den type der passer din bindestil så den ikke knækker i tide og utide for dig.

Som gode gamle AK Best altid sagde: Knækker bindetråden ind imellem, så ved du at du binder med korrekt pres på tråden :-)
Hvis du snor tråden mens den hænger i trådholderen (thread control) så kan du gøre en tråd både tyndere og stærkere (lidt i hvert fald).

Kan du kun finde tynde tråde i hvid, så er det altid let at give tråden en farve med spritpen når du laver hovedet, men om fisken kan se hvilken farve hovedet er på en str. 24 tørflue der kommer drønende med åens fart på 50m3 er nok tvivlsomt :-).

Det var nok mest gamle Preben Torp Jacobsen der fik op i den slags med små purple hoveder og sorte øjne på midges fluerne ;-)


Redigeret af finnjensen - 05 Jan 2013 kl. 15:32
Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tom3011

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tom3011 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 15:51
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tom3011

Tilmeldt:: 14 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tom3011 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 15:53
prøv denne her, jeg bruger den til de små krog str, den er stærk og koster kun 18 kr http://webshop.salmonfly.dk/product_info.php/cPath/34_140_306/products_id/1048
Til top
Adnan Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ado bl. Avatar

Tilmeldt:: 26 Aug 2012
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ado bl. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 17:47
Hej det her bruger jeg når jeg binder min emerger og tørfluer i str.24 til 32
Er kanon go bindetråd
Extreme fluefiskeri i Bosnien

http://www.fishermansparadise.dk
Til top
Chiel Robben Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Pephers

Tilmeldt:: 31 Okt 2009
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pephers Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2013 kl. 23:37
Jeg bruger også Spiderweb til de helt små tørfluer, som den fungerer fortrinligt til.



Redigeret af Pephers - 05 Jan 2013 kl. 23:39
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2013 kl. 11:46
Hej igen Big smile
 
Det var en masse spændende forslag, i her er kommet med. Jeg kan godt se, at jeg må ud at handle ind. Ja det kræver jo en rimelig stabil hånd nede i de størrelser så hurra for de nye materialer man laver tråden af. Man skal nok alligevel ikke trække for hårdt for at låse et par vinger, før det går galt Big smile
 
Mange tak for hjælpen
 
Mvh. - Kim -  
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2013 kl. 13:39
He he - så er der foreløbig købt kroge str. 32 ind. Man går vel i dybden med tingene LOL
 
P/S disse små kroge hænger da ikke ligefrem på træerne. Det er godt nok noget bette noget. Mon man kun fanger nærsynede fisk med det bet fnuller? he he.
 
Nå men det var den tråd jeg kom fra!...
 
Mvh. - Kim -
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2013 kl. 13:45
Citat: kikophil

He he - så er der foreløbig købt kroge str. 32 ind. Man går vel i dybden med tingene LOL
 
P/S disse små kroge hænger da ikke ligefrem på træerne. Det er godt nok noget bette noget. Mon man kun fanger nærsynede fisk med det bet fnuller? he he.
 
Nå men det var den tråd jeg kom fra!...
 
Mvh. - Kim -


Husk nu både tag, rib og bryst på dine fluer!! LOL

God fornøjelse med binderiet. Et lille tip til de små fluer, er når du binder materialerne ned at bruge så få tørn som muligt (giver vel sig selv). Bind ned med feks. tre tørn og vikl to tørn tilbage når du skal have næste materiale på osv.
Håber det giver mening? 3 tørn, 2 tørn tilbage. 3 tørn, 2 tørn tilbage. Så får du ikke bygget en knold på ved indbindings punkterne.


Knæk & Bræk
Finn Sommer
http://www.jensenrods.dk
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2013 kl. 13:56
Ha ha Finn - ja selvfølgelig skal de kære fluer have hele "opskriften" LOL En flue mangler da ikke noget, bare fordi den er lille?. Og du har helt ret i, at så få tørn som muligt er bedst. Faktisk var det årsagen til tråden. En "tråd" i "mellemklassen vil jo bare have 2 tørn at gøre godt med, og så kniber det jo med, at give fluen hele skytset med ud til den grumme ørred LOL
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2013 kl. 14:27
Og så lige Big smile
Hvis nogen skulle undre sig over, hvad jeg skal bruge str.32 kroge til her ovre på Amager, så er planen, at jeg vil "indtage" Jylland på et tidspunkt, når min sygdom tillader det. Jeg ryster en del på min "trådside" (venstre) arm/hånd, så jeg træner selvkontrol med bl.a. fluebinding, samt styrketræning for at holde "tingene" inden for "acceptable" forhold.
 
Jeg har det bare suverænt, når jeg kan gå langs en jysk å med mit minimale tørflue udstyrs serie, og smide en bette tørflue bundet med følelse, tid og kærlighed (hvor går grænsen?) ud på en farefuld plads, man i forvejen har udtænkt blandt brøndkarse, brink, strømbælter, opstrøms/nedstrøms - venstre eller højre sidet - sol eller skygge sidet - egen position for solen/skyggen - højde på brinkerne - Hældninger fra venstre til højre sidet brink og modsat.
 
Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum