Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bunsenbrænder

 Besvar Besvar
Forfatter
Anders Bille Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Billen

Tilmeldt:: 11 Okt 2012
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Billen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bunsenbrænder
    Sendt: 13 Dec 2012 kl. 00:46
Jeg leder efter en bunsenbrænder til at smelte hvidmetal og gerne til en overkommelig pris. Hvor finder man den slags? En brugt af slagsen er også aktuel...

Jeg har læst mig til at hvidmetal har en forholdsvis lav smeltetemperatur. Kan det evt lade sig gøre at smelte det på en kogeplade/et komfur?
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 01:02
Til top
Ivan møller Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
imn

Tilmeldt:: 18 Aug 2004
Status: Offline
Beskeder: 91
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér imn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 01:17
UPS, vi prøver lige igen.
 
Du kan sagtens bruge en kogeplade, jeg kan ikke lige i hovedet huske smeltepunktet på hvidmetal, da jeg kun har smeltet bly, tin og zink på den måde.
 
Men ellers vil en ukrudtsbrænder, helst til flaske, fungere rigtigt godt, især hvis du laver et system, med to store rør af forskellig diameter, så der er plads til rockwoll imellem og en jernplade i bunden, som også gerne må dækkes af rockwool, så laver du et hul i siden, hele vejen igennem, så det passer til gasbrænderen, sætter evnt. et stykke plade på højkant som flammen kan ramme, så beskytter du bagvæggen og bøjer samtidig flammen opad, hvor den rammer bunden af den gryde med metalhåndtag på begge sider, som du har fundet i en størrelse så den passer rimeligt tæt i hullet, ca 1-2 cm hele vejen rundt så den hænger den i håndtagene og så er det eller bare at fyre op Tongue og der bliver varmt, emalien på en emalieret gryde kan smelte, så der er lunt Smile.
 
Lettere modificeret med mindre diameter, bedre isolering og en art digel, evnt. bare et stort jernrør med bund, kan du smelte både alu, bronce, messing og kobber med dette system,----jeg har prøvetBig smile
 
MVH.
 
Ivan.
Til top
Henrik Hvass Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Hvass

Tilmeldt:: 18 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hvass Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 01:30
Du kan bruge en gas brænder af den gamle slags hvis du kan finde en eller en enkelt el plade. http://www.harald-nyborg.dk/p5204/kogeplade-enkelt
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 01:38
Hejsa
Jeg bruger sådan en : http://www.scandidact.dk/produkter/bunsenbraender-501856?q=bunsen&menu=brohi&page=1#produktbeskrivelse
Den kan anskaffes til en ok penge og den er fin til mindre støbeopgaver og gør jobbet perfekt.
Evt. i kombination med et treben. Som kan bruges til mindre støbeskeer.

http://www.scandidact.dk/produkter/treben-501880#produktbeskrivelse


Redigeret af snøvledk - 13 Dec 2012 kl. 01:39
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 07:47

Jeg har støbt i rigtig mange år, og har altid brugt elektriske kogeplader.

Jeg bruger en lidt ældre model fra Kokum, med 2 spiral plader, og jeg har ikke haft problemer med at varme hvidmetal op.
 
Dog skal man lige være opmærksom på, at hvidmetal er mange ting, og hermed også mange forskellige smeltetemperaturer, alt afhænig af legeringen.
 
I dag er de moderne kogeplader plumberet ved en bestemt temperatur, af sikkerhedsgrunde, så det er ikke sikkert at de nye kogeplader, kan holde temperaturen, uden at slå fra, og så kan det ikke lade sig gøre at holde smelte temperaturen i potten.
 
Mine plader er meget varme, og jeg bruger en rustfri potte med 4 mm. vægge til 1 kg. hvidmetal af gangen, og jeg kan så styre temperaturen ved hjælp af et digitalt termometer.
Jeg har så + 25 grader i forhold til det metallets smeltepunkt, så kan jeg styre støbningen af især gennemløbere og meget tyndvæggde blink.
 
Brændere er normalt på gas, og jeg har aldrig brugt det, mest fordi der så hele tiden skal være tjek på, om der gas nok, og jeg er ikke sikker på, at det billiger end el.
 
Smeltepunkter og vægtfylder på især hvidmetal finder man her:
 
 
Jeg har mest brugt Bera X og Frederik 8 tal, men køber man skrot i granulat, kan nogle steder få fingre i meget fint hvidmetal til billige penge, og her skal man være obs på, at eksempelvis de store værksteder, som DSB, der renovere motorer, kan have store mængder af godt genbrugs hvidmetal, dog koster det jo voldsomt, at få den slags ting sendt med posten.
 
Hvidmetaller, som giver en gullig blank overflade, er næsten lig med de ægte forsølvede overflader, der på eksempelvis Delfins blink, og det holder, jeg har blink i mine æsker, der er mere end 30 år gamle, og de har næsten ikke ændret farve, så hvidmetal er udover lav vægt, meget holdbart, dog kan noget af hvidmetallet krystlisere ved flere omsmeltninger, her er løsningen, at tilsætte 10% ren tin, så spiller det igenWink
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 13 Dec 2012 kl. 07:59
Til top
Anders Bille Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Billen

Tilmeldt:: 11 Okt 2012
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Billen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 17:38
Mange tak for jeres gode svar. Jeg vil helt klart forsøge mig med en gammel kogeplade i første omgang. Det virker lidt nemmere en at skulle have gas, bunsenbrænder mv.

PK: Har du forsøgt dig med det gamle krokodille-blink (fra Delphin)? Det er jo et lidt tyndt blink, men jeg håber, det kan lade sig gøre alligevel. Jeg har længe gemt et par gode eksemplarer til en form.

Vh. Anders
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Dec 2012 kl. 19:20
Hej Anders.
 
Ja, jeg har lavet alle typer tyndplade blink, også de helt tynde Stikling fra Delfin, men det kræver, at man ved lidt om, hvordan metallet løber i formene.
 
Jeg har rodet med silikone forme, siden jeg var på turne' med Remi Garder i Sverige, og har som værktøjsmager det teoretiske på plads, men det kan være svært, at få fyldt de tyndeste forme med plade blink afstøbninger.
 
Jeg har op gennem årene haft rigtig mange blink igang, mest fordi de var udgået af produktion, eller fordi kunderne ville have deres favoritter støbt igen.
 
Jeg afviklede mit støberi i 2008, så i dag roder jeg slet ikke mere med støbning, men det er en dejlig hobby, hvor man kan få mange kontakter til ligesindede, både hvad angår form fremstilling, og ikke mindst maling og dekoration.
 
I dag kan det ikke betale sig at støbe blink selv, med mindre man vil lave nye modeller.
 
Bly forbudet betød desværre, at alle de kreative mennesker, der viste deres hjemmelavet blink frem i forretningerne er pist væk, hvilket jeg begræder meget, set ud fra et inovations synspunkt.
 
Der var altid mange spændende tiltag i de seriøse forretninger, men det kommer nok aldrig igen, i dag er det rent kommercielt, og fabriks fremstillet til masse fabrikation, desværreCry
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 13 Dec 2012 kl. 19:21
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2012 kl. 12:20
Husk god udsugning. Har selv tidligere stået i køkkenet, hvilket er aldeles usmartEmbarrassed
Nu støber jeg kun udendørs en gang hver andet år for at suplere forsyningen af pilespidser.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Dec 2012 kl. 19:31
Ja - "komfuret" skal levere noget mere varme, end når du koger dit morgenæg Big smile
 
Jeg har altid brugt en tykbundet gryde, da en tynd aluminium gryde godt kan blive skadet af smeltningen. Bly smelter så vidt jeg husker ved 360 grader, og div. hvidmetal kan godt bruge ca. 30 grader mere.
 
Per har givet nogle rigtig gode råd med bl.a. at tilsætte 10% tin. Det kan jeg kun medgå i.
 
Og ja for himlens skyld. Hvis du skal have flere (normale) børn, eller vil være i stand til, at kende forskel på havregryn og cornflakes når du bliver pensionist, så sørg for udluftningen - den kan ikke blive stor nok!!!.
 
Mvh. - Kim -
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum