Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Øje placering på fluestang!!

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Miszewski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
msm Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér msm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Øje placering på fluestang!!
    Sendt: 29 Nov 2012 kl. 18:17
Hej Alle!!
 
Nogle der kender et godt link til placering af øjer på fluestænger???
 
Skal have monteret øjer på en loop #5 - 8 fod..
 
PFH TakThumbs Up
Til top
Lars C. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DNA7 Avatar

Tilmeldt:: 29 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DNA7 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 18:47
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 18:53
Har du købt klingen hos en forhandler som har loop. Kan du bede om orginal målene hos ham.
De klinger som jeg har bygget på har jeg gjort sådan.
Det har jeg fået hos både Korsholm og go-fishing
Til top
Martin Miszewski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
msm Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér msm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 20:05
Takker for linketSmile
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 20:05
  ja nu er det jo sådan  at med tidens snake øjer  er det vel kun i bagkastet  at øjerne har betydning.    så  sæt dem på med tape  og se hvordan det ser ud. 
Til top
Martin Miszewski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
msm Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér msm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 20:09
Citat: carsten o

Har du købt klingen hos en forhandler som har loop. Kan du bede om orginal målene hos ham.
De klinger som jeg har bygget på har jeg gjort sådan.
Det har jeg fået hos både Korsholm og go-fishing
 
Det er en klinge jeg har haft liggende et par år, som jeg lige er kommet i tanke om skal laves færdigWink  Ellers tak for tippetThumbs Up
 
VH Martin
Til top
Martin Miszewski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
msm Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér msm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 20:31
Citat: kano3

  ja nu er det jo sådan  at med tidens snake øjer  er det vel kun i bagkastet  at øjerne har betydning.    så  sæt dem på med tape  og se hvordan det ser ud. 
 
OK.. Så placering af øjerne er ik så vigtig, bare det ser godt ud???
 
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 20:42
Citat: msm

Citat: kano3

  ja nu er det jo sådan  at med tidens snake øjer  er det vel kun i bagkastet  at øjerne har betydning.    så  sæt dem på med tape  og se hvordan det ser ud. 
 
OK.. Så placering af øjerne er ik så vigtig, bare det ser godt ud???
 
Jo placeringe af øjerne er faktisk MEGET vigtig !!
Øjerne skal placeres så linen følger klingen og der ikke opstår for store vinkler på linen mellem øjnene når stangen belastes.
Sæt øjerne på med tape, brug gerne en scala fra en tilsvarende stang til at starte med.
Belast stangen og juster herefter øjernes placering.
For spidse vinkler på linen giver større modstand og dermed kortere kast, (hvis hører til dem der måler i cm) :S
Big smile
Jesper Rasmussen


Redigeret af Rasmussen - 29 Nov 2012 kl. 20:43
Til top
Jeppe Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Jeppe Jørgensen

Tilmeldt:: 12 Jul 2008
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jeppe Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 20:43

Prøv at læse artiklen af Dennis Jensen om stangbygning i dette nummer af fluefisker.

Jeg har prøvet metoden, og den giver et optimalt resultat.
Samtidig er det et meget morsomt projekt, som tager tid og kræver en del omtanke.
Mvh. Jeppe Jørgensen
Til top
Carsten O Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carsten o

Tilmeldt:: 08 Nov 2012
Geografisk: SydFyn
Status: Offline
Beskeder: 670
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carsten o Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 21:32
Du skriver at det er en loop, men hvad for en er det???
Black line eller ???
Det kunne jo være at der var en herinde der har den og så kunne give dig målene på en orginal monteret, som jeg mener ville være det bedste da loop har teste det til at være den optimale placering af øjerne på denne klinge !!
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 21:49
Hej Martin,

Lad være med at overtænke det. Øjernes placering har en betydning, men det bliver nok svært at gøre den præcist op. Generelt vil store og tunge øjer i spidsen af stangen få klingen til at føles lidt tungere i bevægelserne, hvorimod lette øjer vil give en mere sprød oplevelse. Længere nede i klingen betyder det ikke det store, fordi øjernes vægt er relativt mindre. jeg har ved flere lejligheder målt mig frem til, at selv lette øjer kan forøge vægten på topsektionen med 25 procent sammen med lak og tråd. På de to midterste sektioner er vægtforøgelsen mindre. 

Jeg kan også godt lide, at vinklen mellem øje og line er nogenlunde den samme, når klingen belastes. Jeg synes, at det ser pænt ud. Og rigtigt, på en eller anden sær måde. Men jeg mener ikke, at det har den store betydning rent teknisk. Vægt og antal af øjer betyder mere for oplevelsen af stangen end om de sidder en cm eller to 'for langt' oppe eller nede ad klingen. Og mht det at kaste langt, så er stangen alligevel rettet ud det meste af tiden, når man skyder line, så der er det ikke så afgørende, hvordan det ser ud, når stangen bøjer... 

Jeg er helt med på, at nogle, som i nævnte artikel, mener, at man kan trylle magiske egenskaber frem af en klinge ved at vælge den rigtige øjenplacing. Det mener jeg så ikke. Og jeg har aldrig set noget som helst, der sandsynliggør, at det det skulle være tilfældet - måske lige bortset fra troens magt-:)

Et godt bud er at spørge loop. Eller nappe en øjeplacering med størrelser mv fra en Sage-stang af samme type. Sage har jo det hele liggede på nettet. 

Claus

Til top
Martin Miszewski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
msm Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér msm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 21:52
Citat: Jeppe Jørgensen

Prøv at læse artiklen af Dennis Jensen om stangbygning i dette nummer af fluefisker.

Jeg har prøvet metoden, og den giver et optimalt resultat.
Samtidig er det et meget morsomt projekt, som tager tid og kræver en del omtanke.
Mvh. Jeppe Jørgensen
 
 
Fedt link.. det skal prøves.. takSmile
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 22:01
Citat: Jeppe Jørgensen

Prøv at læse artiklen af Dennis Jensen om stangbygning i dette nummer af fluefisker.

Jeg har prøvet metoden, og den giver et optimalt resultat.
Samtidig er det et meget morsomt projekt, som tager tid og kræver en del omtanke.
Mvh. Jeppe Jørgensen
 
Hej Jeppe
 
Har du prøvet at kaste to ens stænger under samme forhold, hvor den ene har et færre øje end den anden?
 
Det har jeg, og der er nada forskel. Ligeså med placering i forhold til ryggrad.
 
Ja, det er vigtigt at placere øjerne så vinklerne ikke bliver for store, som skrevet andet sted, men at der skal regnes med en præcision beskrevet i artiklen er helt hen i vejret. F.eks: "længde ganget med 0,32113322" LOL
 
Vh. Chan
Til top
Martin Miszewski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
msm Avatar

Tilmeldt:: 07 Sep 2011
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér msm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Nov 2012 kl. 22:06
Tror jeg vil prøve mig lidt frem, nørde lidt med det.. Syntes det så spændende ud det Jeppe linkede til!! Evt. korrigere lidt, til det ser lækkert udWink
 
Bukker og Takker for de fine svarHandshake
 
VH Martin
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres