Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Pirkestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cfs6254

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cfs6254 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Pirkestang
    Sendt: 05 Nov 2012 kl. 16:15
Hejsa

I denne tråd http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=44996&title=pirkestang-og-kastestang-og-hjul forespurgte jeg på en pirkestang, en kastestang og et hjul. Jeg fik masser af RIGTIG godt input og sidder og vender og drejer alle de input jeg har fået.

I den sammenhæng er jeg faldet over en pirke stang som i Roskilde koster det ½ af alle andre butikker jeg har kunne finde den i. Derfor vil jeg høre om der er nogen der kender noget til den og kan sige om det er noget bras eller om den rent faktisk er ok og brugbar

det drejer sig om en Ron Thomson Hardcore Boat II
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 17:17
Hej Kasper.
Jeg kender ikke stangen du linker til, jeg har prøvet lidt af hvert, men er endt op med: http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat43-Hav-Big-Game/side162-Greys-Siege-havstang-UDSALG!.html
Jeg har den i 24 og 48 lbs. jeg bruger dog næsten kun 24 lbs.'en, det er en fantastisk stang. Den bruges meget i Nordnorge, og på Nordsøen.
Vh.  IJ
Til top
Morten B Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Høtyven

Tilmeldt:: 11 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Høtyven Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 20:55
Har også greys siege 24 lbs samt 48 lbs og de er virkelig fede at stå med.
har også planer om at få en 12 lbs til det hjemlige fiskeri.
Har foresten haft flere hardcore stænger som er knækket ,så der er ikke meget hardcore i dem.
Til top
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cfs6254

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cfs6254 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Nov 2012 kl. 21:10
OK tak...hvis hardcore stangen knækker...ja så giver det sig selv at sådan en gider jeg ikke have
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 00:21
Jeg synes personligt 20-30 pund er for lidt til tungere pirkefiskeri da stangen bøjer en del ved pirkefiskeri med tungere pirke 300 g + ... Bruger selv en 50 punds men den er også pænt stiv ved mindre pirke men god at have hvis strømmen er stærk og man bruger 600 g pirke. Men nok en smagssag.
Til top
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cfs6254

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cfs6254 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 09:43
OK, tak

Hvad betyder det der 20-30LBS som der står ved nogen stænger...ved andre står der noget mere eller mindre...LBS er mig bekendt pund (1 pund svarer vist nok til ½ kilo)

Er det sådan at en 20-30lbs stang kan holde til fisk på mellem 10 og 15 kilo (20-30 pund omregnet til kilo)??


Til top
Christian Sundfisker Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
cfer

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 48
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cfer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 11:41
Nap dig en 12-20 lbs til sundet (tallet svarer til den lineklasse stangen er bygget til). Du har kun brug for en kraftigere stang, hvis du vil bulefiske med 500 gr pirke efter vinterens stortorsk. Sportsdres har Kinetic Godspeed Til 799,- den er et ret godt bud i sin prisklasse.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 20:26
Hej Kasper.
Til fiskeri med pirke på op til 400gr. er en 20/30 lbs. stang alt rigeligt, der kan dog være meget forskel på de forskellige fabrikater. Den 24lbs. Greys jeg linker til, er meget fleksibel, jeg bruger den til næsten alt fiskeri på Nordsøen. Jeg har som sagt også en i 48 lbs. den bruger jeg kun når der fiskes på dybder på 80m. eller derover, med pirke på 500-600gr. Det er efter min mening ikke størrelsen på de fisk man kan forvendte at fange, der afgør valget af hvor kraftig stangen skal være, men mere vægten på endegrejet. Her taler vi selvfølgelig ikke: Haj-Tun- Blue Marlin, og andre store fightere, men de fisk vi normalt fisker efter i Danmark.
Jeg synes hjulet man bruger, er mindst lige så vigtig, det dur ikke med et ABU "made in Taiwan" hjul, det er måske godt nok til mindre fisk, og hvis man ikke får bundbid.
Jeg har set flere af denne type hjul der er bukket under for det store pres det bliver udsat for i kampens hede.
Vh.  IJ
Til top
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cfs6254

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cfs6254 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 21:16
Hej Ivan.

Tak for input.

jeg har et ABU Ambassadeur 7000. Er det at betragte som et "ABU made i Taiwan" hjul?

Jeg har godt kigget på den du linker til, men den er måske lidt udover mit budget hvis jeg også skal have et fastspolehjul og diverse andre remedier.....og samtidig undgå at slå bunden ud af budgettet så jeg bliver henvist til at sove på sofaen Big smile


Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 21:18
Du kan sagtens bruge dit amb 7000. Om end ikke andet så brug det til at få en fornemmelse for fiskeriet og noget erfaring. Så kommer der måske andre behov på banen.
Amb 7000 er vel DET mest solgte "havhjul" herhjemme og langt hen ad vejen kan det klare det meste!
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cfs6254

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cfs6254 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 21:23
Hej Nicolai. Tak for de beroligende ord, jeg var lige et øjeblik bange for at mit ABU 7000 var noget crap Smile

Jeg synes godt nok det er meget svært som nybegynder. Jeg har fået RIGTIG meget RIGTIG godt input og er kommet mit valg af stang mm. nærmere. Men jeg vil jo gerne have det hvor jeg får mest for pengene

Mine tanker lige nu er, at købe et Penn Slammer hjul og en Penn Slammer stang og dertil noget line.
Jeg ved så ikke rigtig om jeg skal købe en specifik pirke stang derudover så jeg kan kaste med slammerhjul/stang (småkasteri fra båd) og pirke med en pirkestang med mit AMB7000..altså så jeg har 2 seperate sæt??

derudover...vil et Slammer  hjul ikke egne sig bedre til kystfiskeri (kast) end et AMB7000? og hvis, vil den Penn Slammer stang jeg linkede til så egne sig som kastestang til kystfiskeri?
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 21:28
Personligt kan jeg bedst lide ideen om 2 seperate sæt. Det bliver mere målrettet i stedet for et allround sæt som måske kun er lidt godt til det ene men knap så godt til det andet.
Hold du dig endelig til penn slammer fastspolehjulet og til den pris jeg fandt slammer pirkestangen til er det heller ikke dårligt!
Så mangler du kun en kastestang - Hold øje med brugt siderne. Trollingstænger kan godt fungere som ok kastestænger på turbådene og kan ofte fås billigt.
Ellers led efter noget på 8-9 fod med kastevægt på max 150 gram.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 21:41
Hej Kasper.
Jeg kender ikke fiskeriet på Øresund, og hvad grejet kan blive udsat for. På Nordsøen er der meget vragfiskeri, hvor man enten kan komme til at hænge fast, eller skal hive fisken væk fra vraget med "vold". Jeg tror sagtens du kan bruge dit 7000 hjul på Øresund uden problemer, det må komme an på en prøveSmile.
Nu er jeg nok også lidt grej freak, så jeg kunne såmænd nok klare mig med noget enklere og billigere udstyr, men sådan er det ikke ......Confused
Vh.  IJ
Til top
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cfs6254

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cfs6254 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 21:54
OK, tak. Det er nok det sæt det ender med til pirke og let kastefiskeri fra båd...altså et sæt med Penn slammer hjulet og Penn slammer stangen. Det forstår jeg som at det er et fint sæt. Og det kan vel som sagt godt bruges til både det lettere pirkefiskeri og lettere kasteri  fra båd?
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 22:13
Ja, et kastesæt og så Slammerstangen til din 7000.

Så er du ok kørende på sundet.


Redigeret af dannevang1 - 06 Nov 2012 kl. 22:15
Til top
Kasper Davgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
cfs6254

Tilmeldt:: 09 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 12
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cfs6254 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 22:17
OK, det er noteret m.h.t at penn slammer stangen er en pirke stang.Smile
Der hvor jeg linkede til stod den bare som spinnerstang. (se linket her) Som sagt er det svært som nybegynder, men nu ved jeg da det er en pirkestang. Så skal jeg bare finde en god kastestang som jeg kan bruge slammer fastspolehjulet sammen med.

Og...bær over med mig og min naive tilgang til det...er som sagt temmelig grøn...men jeg gør hvad jeg kan for at komme efter det
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 22:32
Det er bestemt en pirkestang - uanset hvad fiskogfang skriver :)
 
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Peter M. Holmgren Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Peter M. Holmgren Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2011
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter M. Holmgren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Nov 2012 kl. 22:36
Hej Kasper
Du kan sagtens klare dig med dit 7000 til at starte med, og hvis fiskeriet på havet bider sig fast i dig så kan du senere investere i et dyere hjul, med en højere udveksling, mm. 
Stangen, behøver ikke koste volsomt meget, en stang på 6 -7 fod og omkring de 20 lbs, kan du klare stort set alle forhold på sundet, og behøver ikke koste mere end 500 kr.
Og igen, hvis fiskeriet bider sig fast kan du altid senere, købe en dyrere og lidt mere lækker stang.
 
Knæk&Bræk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres