Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken stang passer

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvilken stang passer
    Sendt: 02 Sep 2012 kl. 00:11
Har lidt et luksus problem, men jeg fisker idag med håndline og er "træt" af alle de torsk der når at bide på inden line når at rulle ud af håndspolen.. Det betyder at jeg ikke når ned til de rødfisk jeg gerne vil fange..
Så nu overvejer jeg at investere i et multihjul og dertil hørende stang, men det er helt nyt område for mig og efter et kig rundt i divs webshops faldt jeg for et Penn Fathom 20 eller 25 LW..
Men hvilken stang passer til dette hjul og er hjulet egnet til flg.
Pirkefiskeri på 45-150m vand med 200-500 gr pirk, vægten af fisk som skal trække op er 20-30 kg - vi er lidt heldigere med mængden af fisk her i Grønland..Big smile

Er der nogle af jer som har erfaringer med Penn Fathom, hvis altså det er egnet til ovenstående fiskeri..

Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2012 kl. 10:07
Hej Kim.
Til det fiskeri du beskriver, skal du op i en lidt anden caliber hjul. Jeg vil anbefale et 2-gearshjul som f eks. http://www.youfish.dk/penn-international-v-12-vs-multihjul.html
Penn Fathom kan simpelthen ikke holde til de vægte, og det tror jeg heller dine arme kan med det hjulWink
Stangen til dit fiskeri skal efter min mening være en 48 lbs. og gerne en Greyes Siege SX 48 lbs. http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat43-Hav-Big-Game/side162-Greys-Siege-havstang-UDSALG!.html
Linen skal være noget Spiderwire Stealth 0.35 eller tilsvarende.
Det sæt jeg foreslår er ikke på nogen måde overkill.
 
K&B  IJ
 


Redigeret af IvanJeppesen - 02 Sep 2012 kl. 10:12
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2012 kl. 11:37
Tak for svaret Ivan..

Bestemt et fedt hjul, men også et dyrt hjul set i forhold til hvad jeg havde forstillet mig at skulle bruge på et havsæt..
Det var alle de dejlig tilbud der er alle steder som fik mig til at tænke på at anskaffe et havsæt, skal dog siges at jeg er glad nok for min håndline når bare det fiskeri efter torsk bare ikke når det er rødfisk jeg vil fange.
Men som jeg forstår dig så er det bremsen som vil være et problem, nu er det ikke den store fight der ligger i at hive line op - det er bare lidt tungt i længden..
Har du et lidt billigere alternativ du mener vil kunne klare opgaven..?

Stangen er i den "rigtige" prisklasse så er det kun hjulet vi mangler..Wink
Til top
Rene Christensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Team shimano Avatar

Tilmeldt:: 17 Jul 2005
Geografisk: alt vand
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Team shimano Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2012 kl. 12:50
Hvad med et af disse hjul. TRQén er rigtig fed
 
 
 
René
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2012 kl. 12:51
Hej Kim.
Jeg forstår godt at du synes det er dyrt, men der er jo heller ikke noget ved at købe noget der ikke kan holde, eller ikke fungerer efter hensigten. Det fiskeri du skal bruge hjulet til, er meget tungt, og her dur det ikke at gå på kompromis med kvaliteten, så glem alt om Grafit/plastik hjul!
Der er en anden mulighed, nemlig Shimano Tyrnos20II, det er lidt tungt, og har en lidt irriterende knarrelyd ved indspinning. Det er nok det stærkeste hjul du kan få med 2 gear, til den pris, du kan muligvis finde det billigere.
Du kan prøve at forhøre dig hos Leo http://www.kraghsfiskeriartikler.dk/, han kan nogen gange trylle en rigtig god pris fremWink
 
Vh.  IJ
 
 
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2012 kl. 13:09
De hjul Rene henviser til, er bestemt også en mulighed, og da der skal kranes 30kg. op fra måske 150m. dybde, så undgår du nok ikke at skal pumpe fangsten op med stangen, så er de 2 gear måske ikke et "must have". Valget er dit, men køb ikke et et billigt plastik hjul, så hellere brug dit håndvinselSmile
Vh.  IJ
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2012 kl. 14:13
Mange tak for jeres inputClap, det har givet mig en bedre ide om hvad det skal koste mig at anskaffe et havsæt til fiskeri efter rødfisk..
Har altid brugt håndline på de dybder så lige et tillægs spørgsmål, vil en fletline skære sig ind i de underliggende lag når der skal trækkes fisk op..? 
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2012 kl. 17:02
Hej Kim.
Jeg oplever en gang imellem at linen presser sig lidt ned i de underliggende lag, hvis der har været meget pres på, under sidste løft. Det resulterer i at linen afgives i ryk når pirken skal fires ud igen, det er sk... irriterende, men jeg tror ikke der er noget at gøre ved det. Fordelen ved de forholdsvis tynde fletliner, overstiger nok langt det problem. Et hjul med linefører vil nok lægge linen mere ensartet, så linen ikke skærer sig ned, men så er der andre ulemper. De fleste hardcore havfiskere bruger ikke hjul med linefører, de findes heller ikke på de hjultyper du har brug for. Jeg prøver at bruge min venstre tommelfinger som linefører, og når jeg gør det, så er der ikke noget problem med at linen skærer sig ned.
Jeg anvender selv et Shimano Torsa20 med Spiderwire Stealth 0.35 (51kg.), til mit fiskeri på Nordsøen, det er et rigtigt godt hjul, med høj gearing 5.8:1, og et rigtigt godt moment. Det vil jeg selvfølge anbefale som første valg, men det er også Shimano's dyreste hjul, du kan måske finde et brugt til en god prisWink
 
Vh.  IJ
 
Til top
kim andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kim A.

Tilmeldt:: 25 Feb 2011
Geografisk: herlufmagle
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim A. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2012 kl. 20:23
hey kim...
nu har jeg selv været på grøndland i 2½ år og har selv fisket rødfisk på de dybder..
jeg købte en "billig" havstang m hjul til ca 600-1000kr den fungerede fremragende
og det gør den stadig har jeg hørt fra min kammerat der oppe :D
 
knæk og bræk
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2012 kl. 23:38
Jeg har boet her oppe i Grønland 6 år og nyder min håndline, men vil gerne have et havsæt som holder resten af min tid.. Er mest til at tude en gang over udgiften til udstyr og derefter bare nyde oplevelsen af at fange den fisk jeg ønsker når jeg finder den.

@Kim, hvor boede du henne i dine år i Grønland..?
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2012 kl. 10:33
Tjek tilbuddene på Penn havhjul hos hvidovre sport. Fås ikke bedre til prisen.
De kan sagtens vejlede dig derinde!
Jeg ville ikke have betænkeligheder ved at tage mit eget Penn Fanthom med til Grønland. Enestre anke er måske at der er "langt op" fra 120 meter med den lave udveksling. Til gengæld vil samme lave udveksling være god når der er belastning på.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Kim M Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
aammat Avatar

Tilmeldt:: 03 Feb 2012
Geografisk: DK
Status: Offline
Beskeder: 87
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér aammat Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2012 kl. 20:52
@ Nicolai
Sendte en mail til Hvidovre sport igår for at høre om de handler med Grønland og deres fragtpris for at sende et Penn TRQ 12 og en Edge Grey stang herop, men har ikke hørt fra dem så det sker nok en af dagene..
Til TRQ kan an få 3 forskellige gearinger så man selv kan skifte til hvad der passer bedst til ens fiskeri - har jeg læst mig til..Embarrassed
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres