Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hedefluen

 Besvar Besvar
Forfatter
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hedefluen
    Sendt: 20 Apr 2012 kl. 20:29
Det er en flot og velbunden flue, Lars Møller præsenterer her på siden, og den kan garanteret også fange laks.
Det er bare IKKE en Hedeflue - nærmest en variant af Skjern Fluen, som dog har krop af påfugleherl.
Hedefluen er nemlig kælenavnet for gode gamle Red Tag Palmer - som også kan fange laks - og havørreder - og det skal der helst ikke laves om på.
Med fluehilsen
Orla Bertram-Nielsen
DSF-instruktør
 
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 20:40
Orla,
 
Har du ikke fået laks ?
 
Måske derfor at Lars har sat navnet i anførselstegn ?????
 
Og er det i bund og grund ikke ligegyldigt, samtlige fluer er stort set i dag, en variant af originalen.
 
 


Redigeret af fiskefreak - 20 Apr 2012 kl. 20:42
Venligst
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 21:31
Hej Klaus!
Jo da, jeg var heldig at fange en skøn hanlaks på 8,5 kg. på en af mine egne Morgenfruer ved "andendagsgildet" ved Skjern Å. Tak fordi du spørger - sikke en fantastisk premiere!!
Det er ikke for at "kloge", at jeg korrekser Lars. Men mon ikke de fleste gerne vil vide, hvordan den rigtige Hedeflue rent faktisk ser ud - Den er en del af vor kulturarv - og det er jo en superflue i al sin bedårende enkelthed.
Stram line!        ;o)rla
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2012 kl. 21:49
Citat: obn

Hej Klaus!
Jo da, jeg var heldig at fange en skøn hanlaks på 8,5 kg. på en af mine egne Morgenfruer ved "andendagsgildet" ved Skjern Å. Tak fordi du spørger - sikke en fantastisk premiere!!
Det er ikke for at "kloge", at jeg korrekser Lars. Men mon ikke de fleste gerne vil vide, hvordan den rigtige Hedeflue rent faktisk ser ud - Den er en del af vor kulturarv - og det er jo en superflue i al sin bedårende enkelthed.
Stram line!        ;o)rla
 
Godt, at der er nogen, der værner om historien, Orla. Der er nu heller ikke så mange, der ved, at det ikke hedder Skjerns Fancy, men Skjern FluenWink  Kan nok være, at good old E.G.Michelsen satte mig på plads dengang, da jeg kom for skade at kalde "den hvidvingede Red Tag Palmer" for Skjerns FancyEmbarrassed .
 
Tillykke med laksenSmile


Redigeret af JB - 20 Apr 2012 kl. 21:50
Mvh JB
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2012 kl. 10:33
Citat: obn

Det er en flot og velbunden flue, Lars Møller præsenterer her på siden, og den kan garanteret også fange laks.
Det er bare IKKE en Hedeflue - nærmest en variant af Skjern Fluen, som dog har krop af påfugleherl.
Hedefluen er nemlig kælenavnet for gode gamle Red Tag Palmer - som også kan fange laks - og havørreder - og det skal der helst ikke laves om på.
Med fluehilsen
Orla Bertram-Nielsen
DSF-instruktør
 

Og så ikke helt Orla.
Hedefluen bygger på en Red Tag Palmer men fik sat en hvid fjervinge på. Da den fiskede havørred godt i Karup å fik den navnet Hedefluen (måske, se længere nede).
Idag fiskes (og bindes) Hedefluen mest med hvid hårvinge.

Ophavsmanden til Hedefluen står hen i det uvisse.

Der er store ligheder mellem Hedefluen, Skjerns Fancy og Hernings Fancy, men nok ikke Hedefluen oprindelig er den samme som Hernings Fancy der så fik kælenavnet Hedefluen?.

Knæk & Bræk
Finn Jensen
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2012 kl. 12:53
Hej Orla
 
Tillykke med fisken, starten har jo været helt fantastisk Clap
 
Er det muligt at se din hedeflue på et foto, det samme gælder den Finn omtaler, vil gerne vide om det er hedefluen jeg har i boxen, eller en variant.
 
En lille strøtanke fra sidste år.
 
Jeg sad og fiskede på høften og drømte om silden.
På trods af mit slid var der slet ingen bid.
Men plus`lig blev jeg sgu vågen.
Nu var der sild på krogen, Ska den skydes eller kvæles
Så tænkte jeg på min kok, han ved det sikkert nok.
Den skal spises med et enkelt haps
Og druknes i en iskold snaps.
 
god weekend
 
Hilsen Ole T  
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2012 kl. 14:54
Citat: tranholm

Hej Orla
 
Tillykke med fisken, starten har jo været helt fantastisk Clap
 
Er det muligt at se din hedeflue på et foto, det samme gælder den Finn omtaler, vil gerne vide om det er hedefluen jeg har i boxen, eller en variant.
 
En lille strøtanke fra sidste år.
 
Jeg sad og fiskede på høften og drømte om silden.
På trods af mit slid var der slet ingen bid.
Men plus`lig blev jeg sgu vågen.
Nu var der sild på krogen, Ska den skydes eller kvæles
Så tænkte jeg på min kok, han ved det sikkert nok.
Den skal spises med et enkelt haps
Og druknes i en iskold snaps.
 
god weekend
 
Hilsen Ole T  

Jeg har pt. ingen billeder af den flue jeg omtaler.
Jeg har dog en anden som også går under navnet "Hedefluen" som er bundet som en Red Tag Palmer, blot med oval guldtinsel som rib over en krop af naturgrå hejre herl men uden den hvide vinge.

Personligt mener jeg ikke at der er tale om et kælenavn for Red Tag Palmer, men en selvstændig flue. Det bygger jeg på ud fra mange artikler, bøger og sammenligninger af gamle fluer, rygter og traditioner, jeg kan finde frem til.

Lars Møllers flue KAN være et ligeså godt byd på den oprindelige Hedeflue, end stort set alle andre palmer hackle fluer.

Der er dog ingen tvivl om at Hedefluen er opstået ved Karup Å, hvorfor med føromtalte ting jeg har kunne finde frem, at jeg personligt mener at Hedefluen er den samme som den gamle Hernings Fancy.

Mange af nutidens "Fancy" fluer, med herl krop og vinge samt brunt hackle ligner hinanden til forveksling, men dengang de blev bundet havde de sikkert en farveforskel i hacklerne. Nogle brugte Furnace, andre brugte Natur Rød (Red Game) og igen andre blot den brune fjer som lå nærmeste i hønsegården. I dag er disse forskelle udvisket, hvorfor vi sikkert har så svært ved nøjagtig at gengive datidens fluer.

Knæk & Bræk
Finn Jensen
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 08:37
Kære Finn!
Det er spændende og hyggelige teorier, du bringer til torvs, men din påstand er forkert: Hedefluer ER og forbliver med at være et alias for Red Tag Palmer.
- Jeg fik min første fluestang (af splitcane) som 10-årig i 1958 og det følgende år købte jeg masser af RTPs hos bl.a. ïsenkræmmerne i Varde og Nr. Nebel. Ekspedienterne kaldte dem altid Hedefluer og det samme gjorde de gamle fluefiskere, jeg lærte at kende på den tid.
Jeg var gymnasieelev på VGT i Tarm fra 1965-68 og her oplevede jeg det samme:
Hos Korsholm og blandt de lokale veteraner lød samme sang: Hedefluen og RTP er samme mønster - og flere hævdede, at den netop var opfundet på Tarm-Skjernegnen.
Samme flue med vinge af fire hvide hanehackler hed på den tid Skjern Fluen og er siden forsøgt omdøbt til Skjerns Fancy (Samme tåbelige trang til angloficering af gode danske navne og begreber kender vi jo alt for godt i dag)
Du bliver derfor nødt til at kigge kritisk på dine kilder, da de ikke er i tråd med den virkelige historie.
Tillad mig at citere to autoriteter, først Mogens Espersen i bogen "Fluer med historie":  ...Forsynet med palmerhackle bliver den (Red Tag) til Red Tag Palmer, der bundet på kroge 2-6 er en klassiker i dansk havørredfiskeri; HEDEFLUEN UNDERTIDEN KALDET EFTER FARVERNE..." (Citeret fra side 18).
Dernæst veteranen E. G. Michelsen, som JB så rigtig refererer til i sit muntre indlæg herover: ..."Her er en af de få eksempler på en kendt engelsk flue, der er varieret specielt efter dansk ønske, idet Red Tag, som er en meget populær engelsk flue og som jo ikke har noget kropshackle, er blevet tilpasset vore langsommere flydende vandløb. - HEDEFLUEN, SOM MAN OFTE HØRER DEN BENÆVNT I VESTJYLLAND, er vel en af de mest allround anvendelige fluer vi har, og jeg kender flere fiskere, der aldrig bruger andet, og de ser ikke ud til at få færre fisk end andre. - Fluen kan bruges hele året og jeg binder den helst på dobbeltkroge fra st. 4 til 12, eller, hvis vandstanden tillader det, en Esmond Duery trekrog nr. 8-10.
Red Tag Palmer
Bindetråd:  sort. - Krog: Str. 4-12, art og vægt efter forholdene. - Hale: Rød uld. - Krop: Påfugleherl. - Rib: Jeg ved godt, at RTP efter bogen ikke skal have en rib, men da det gør en stor forskel på holdbarheden, bruger jeg en rib af tynd kobbertråd. Ønsker man ribben usynlig, kan man bruge klar nylon. - Hackles: Krop: lys brun hane. Front: Medium brun høne. - Hoved: Sort (Citeret fra EGs fine lille hæfte: "Trofaste fluer gennem et langt liv" side 24).
---Altså: Kært barn har mange navne, men Hedefluen har kun et, nemlig Red Tag Palmer!
Med fluehilsen.
Orla
Til top
kristian nøreng Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
noereng Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér noereng Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 09:53
Hej Alle
 
jeg fangede 2 laks sidste sæson på en hedeflue.... hvilket viser sig at være en red tag palmer.... men min flue havde hvid polaræv vinge(med flash!!!! ) .... marabou hale (med lidt flash!!!!! )
og helt skidt så var kroppen af noget grøn peacock dubbing.... konklusion... jeg er utroværdig.... det var jo slet ingen hedeflue.... samtidig driller mine fiskekammerater mig med at jeg bruger gammeldagsfluer...... på trods af det kun er guldtinslen der er tilbage fra fortiden LOL  og selvfølgelig det bune palmerhackel og fronthackel(som der også kan såes lidt tvivl om .... foran vingen eller falsk ??? )
 
fin detaljeret debat..... ifølge mine kilder (far og farfar) som rækker ret langt tilbage i karup å historien... så er hedefluen en Herning fancy
 
Mvh. Kristian Nøreng


Redigeret af noereng - 22 Apr 2012 kl. 10:23
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 09:58
Hej Kristian se i gennem fingrene med dine fiske kammerater thi de ved ikke bedre de gamle fluer fisker stadig helt super det kan ende de nye som det gik ABU da de blev Hitec på røven med et brag knæk og bræk med de gamle mønstre
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 10:08
Orla:

Selv en autoritet kan tage fejl.

Uden at fornærme nogen, så var det måske ikke lige de bedste kilder du selv fik fremhævet der.
Prøv at finde bøger (og forfattere) der FAKTISK havde/har deres gang langs Karup å.. så ser du et andet billede.

Eller bare kigge på dette link fra Karup å sammenslutningen: http://www.karupaa.com/dk/index.asp?id=91&flue=86&FlueType=V%E5dfluer&RowID=21

Og så lige fra Herning Sportsfiskerforening : http://www.herning-sportsfiskerforening.dk/?p=206

De beskriver alle Hedefluen med hvid vinge.

En dårlig bundet Hedeflue hvor den hvide vinge ryger af i kastet = Red Tag Palmer
En Skjern- eller Hernings Fancy (eller flue om du vil) hvor vingen ryger af = Red Tag Palmer

Mulighederne er mange.


Redigeret af finnjensen - 22 Apr 2012 kl. 10:27
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 10:40
Hej alle!
Jeg ved udmærket, at debatten om Hedefluen m/u hvid vinge har raset i en længere årrække. Det var jo netop derfor, at E.G. Michelsen m.fl. havde travt med at rette den fejl, som bl.a. Finn gør sig til talsmand for.
Og en fejl bliver jo ikke mere rigtig af at blive gentaget - selv af en notabilitet som Nils Mogensen. - Plakaten er jo "kun" et optryk af fluerne fra hans bog - og Nils opgiver ikke sin kilde.
Læg i øvrigt mærke til, at Mogens Espersen begrunder kælenavnet Hedefluen med, at den har hedens farver, altså rød, grøn og brun (hvorimod hvidt ikke er karakteristisk som hede-farve)
Og jo, Kristian: Selvfølgelig laver vi mange varianter i dag på vore fiskefluer - fiskene kender jo (heller) ikke de oprindelige mønstre....Det er selvfølgelig helt ok, blot vi kalder dem det, de er, nemlig varianter.
--- Nu har jeg i det mindste forsøgt at formidle, hvordan Hedefluen ser ud og bindes i virkeligheden. Resten er op til læserne - og forhåbentlig historikerne!
Tak for debatten!
;o)rla
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 11:51
Du tager helt fejl Finn hedefluen er bare en lidt udbygget Red Tag
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 12:29
Citat: obn

Hej alle!
Jeg ved udmærket, at debatten om Hedefluen m/u hvid vinge har raset i en længere årrække. Det var jo netop derfor, at E.G. Michelsen m.fl. havde travt med at rette den fejl, som bl.a. Finn gør sig til talsmand for.

Og en fejl bliver jo ikke mere rigtig af at blive gentaget - selv af en notabilitet som Nils Mogensen. - Plakaten er jo "kun" et optryk af fluerne fra hans bog - og Nils opgiver ikke sin kilde.

Læg i øvrigt mærke til, at Mogens Espersen begrunder kælenavnet Hedefluen med, at den har hedens farver, altså rød, grøn og brun (hvorimod hvidt ikke er karakteristisk som hede-farve)
Og jo, Kristian: Selvfølgelig laver vi mange varianter i dag på vore fiskefluer - fiskene kender jo (heller) ikke de oprindelige mønstre....Det er selvfølgelig helt ok, blot vi kalder dem det, de er, nemlig varianter.
--- Nu har jeg i det mindste forsøgt at formidle, hvordan Hedefluen ser ud og bindes i virkeligheden. Resten er op til læserne - og forhåbentlig historikerne!
Tak for debatten!
;o)rla

Ah.. Michelsen havde også travlt med at fortælle at man skulle vælge en god glasrørs stang i stedet for en billig split cane stang i hans bog Havørred og Fluer som blev udgivet i 1987, længe efter kulfiber havde set dagens lys og split cane blev brugt som blomsterpinde og glasfiber til at lappe huller med.

Og så havde han på hans gamle dage (efter Wallendorf havde været død i 20 år) med at fortælle han havde opfundet Godnat fluen men overlod æren til Paul da denne var en kendt lystfisker og skribent.

Fred være med Michelsen.. han hygger sig sikkert stadig en mørk nat i Zincks sving ved Lindenborg Å.

Du nævner hedens farver.. så er der vel ligeså meget hvidt på heden som grøn!.
JEG tror nu ikke Hedefluen fik sit navn efter hedens farver men fra selve heden. 

Lad os antage jeg har ret i at Hedefluen er den samme som Hernings Fancy (for at kalde en skovl for en spade).
Geografisk .. og i tale har Heden altid været den JYSKE hede.. og den jyske hede ligger i området Herning/Ikast.. og der løber også Karup Å.. cirka. 
Den jyske hede i ordets forstand ligger ikke ved Skjern eller andre stedet.

Sætter man det hele sammen .. den jyske hede, karup å, herning, så får man er fint billede af Hernings Fancy og Hedefluen.


John.. Jaa, alt er varianter af en bar fiskekrog ;-)

God weekend.

Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 12:49
Jeg nævner ikke hedens farver men konstaterer bare at hedefluen er en billig luxus udgave af en Red Tag Lige son nogen sætter tag på en plastik flue hvorefter de hævder de har opfundet fluen Man ser mange underlige forsøg på at skabe sig et navn
Til top
kristian nøreng Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
noereng Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér noereng Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 12:56
Hej Finn
 
tjek lige området omkring skarrild..... der er godt nok lige så meget hede hvis ikke mere end der er i Karup ..... den der beaufull moth jeg fik fra dig... hvad er den så en kopi af..... eller er den forløberen på hedefluen..... tilsat lidt uldgarn og en red tag :-)
 
god dag
 
mvh. Kristian
Til top
Orla Bertram-Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
obn

Tilmeldt:: 13 Nov 2010
Geografisk: Aalestrup
Status: Offline
Beskeder: 152
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér obn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 13:09
Kære Finn!
Jeg slutter min del af debatten her.
Blot er jeg bedrøvet over, at du finder det nødvendigt at nedgøre en hædersmand og fremragende fluefisker som E.G. Michelsen med irrelevante argumenter for at få ret i din fejltagelse. 
Samtidig er jeg lettere forundret over, at du åbenbart aldrig har høre om f.eks. Borris Hede eller for den sags skyld Kallesmærsk Hede ved Oksbøl.
Det er langtfra Blichers Alhede altsammen, som du synes at mene.
Knæk & bræk med dine Hernings Fancies...!
Orla
PS. Sidste korrektion: EG fortalte nu, at han opfandt Godnatfluen SAMMEN med Paul W. efter en våd aften, men at PW fik hoved-æren, fordi han var i grejbranchen. PW havde i modsætning til EG meget lidt erfaring med fluefiskeri efter havørred, selvom også han var en fremragende praktiker på næsten alle andre områder af lystfiskeriet og bl.a. en af pionererne ved de østjyske kyster...
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér pip_ser Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 13:12
Jeg kan kun give dig 100% ret Orla for min side stopper det også her fred være med dig Finn
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2012 kl. 13:32
Citat: noereng

Hej Finn
 
tjek lige området omkring skarrild..... der er godt nok lige så meget hede hvis ikke mere end der er i Karup ..... den der beaufull moth jeg fik fra dig... hvad er den så en kopi af..... eller er den forløberen på hedefluen..... tilsat lidt uldgarn og en red tag :-)
 
god dag
 
mvh. Kristian

Der er heder alle steder også i Tranum og udenfor Dianalund.

Fluen du omtaler er en udvidet kopi af den første flue fra istiden, du ved... den som blev lavet af ben.. eller var det et bøjet søm


Redigeret af finnjensen - 22 Apr 2012 kl. 13:33
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 10:29
Se her har vi jo en mand som man med rette kan kalde minimalist.
 
Jamen vi bør da bare kalder dem alle for fluer - eller bøjede søm - og så til helvede med fluernes navne, ophavsmænd og de mange historiske facts - det er nok alligevel løgn og pure opspind alle sammen !
 
Måske skulle Du få sat "vismand" på dit Cirriculum Vitae (som iøvrigt er stavet forkert)
 
mvh
HG
 
 
Til top
Finn Sommer Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
finnjensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér finnjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Apr 2012 kl. 12:42
Citat: tackler

Se her har vi jo en mand som man med rette kan kalde minimalist.
 
Jamen vi bør da bare kalder dem alle for fluer - eller bøjede søm - og så til helvede med fluernes navne, ophavsmænd og de mange historiske facts - det er nok alligevel løgn og pure opspind alle sammen !
 
Måske skulle Du få sat "vismand" på dit Cirriculum Vitae (som iøvrigt er stavet forkert)
 
mvh
HG
 
 

Piist.. kan du stave til IRONI Heinz.



Redigeret af finnjensen - 23 Apr 2012 kl. 13:02
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum