Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Laks Møn

 Besvar Besvar
Forfatter
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Laks Møn
    Sendt: 29 Feb 2012 kl. 08:56
Hej
Jeg søger en venlig sjæl der har lidt tid til at hjælpe mig.
 
Jeg vil gerne prøve at fange en laks ved Møn.
 
En kammerat og jeg har båden og det meste af udstyret, men mangler i den grad det vigtigste, viden!
 
Vi mangler viden om positioner, agn, trollingshastighed, overnatningsmuligheder, steder hvor vi kan isætte båden og meget meget mere.
 
Vi kommer helt oppe fra Lemvig og har et par dage til rådighed i slutningen af marts og derfor prøver jeg her at få nogle fif, så vi ikke bare fisker i blinde i to dage.
 
Så hvis der er en del vil dele sin viden med mig, evt. et par links, vil jeg være meget taknemmelig.
 
Måske, hvis vedkommende har lyst, kan jeg være behjælpelig med guiding og overnatning ved mine hjemmevande Storåen og Karup å i vestjylland.
 
Med venlig hilsen
 
Jens Lønberg, Lemvig
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 09:20
I vil helt sikkert ikke være alene, på den årstid skal I nok regne med 20-50 både - hvis det er i weekenden og spørgsmålet er, om det overhovedet er muligt at kunne komme til at overnatte...
Klintholm havn er der, hvor det foregår - overnatning kunne f.eks. være her:
 
Det kan anbefales at købe Fiskekortet, laksefiskeriet foregår over dybere vand - sidste år blev der fanget en del fisk ved hullet/dybderenden 2-3 sømil sydøst for havnen ellers er det ude sydøst på forbi 40 meters kurven, at det foregår.:
 
Søg evt. på "Møn" på Småbådsklubbens hjemmeside i forummet, så vil du få masser af info:
 
 
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 09:51
Tusind tak, det er meget givtigt. Her er i hvert fald noget at starte med.
 
Jens
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 10:20
Jeps klintholm havn bør være jeres udgangspunkt.
 
der kan lejes hytter på havnen, men det kan gøres billigere ved at finde noget bed&breakfast eller et sommerhus.
 
I skal koncentrere jeres fiskeri omkring kondomet og bananen, positionerne kan findes flere steder, men start på smaabaadsklub1.dk
 
Hvilket blink der lige fanger på dagen kan være svært at spå om, men jeg har haft held med Apex.
 
I skal sprede jere agn i den øverste 50% af vandsøjlen og I må ikke undlade at bruge sideplanere. Alt efter hvor mange stænger i har mulighed for at fiske med, så ville jeg fikse med 4 stænger på 2 downriggere og 4 stænger på sideplanere. Blinkene på sideplanerne kan være belastet med bly eller kusamo en stanglængde foran agnen.
agnene på downriggerne bør være spredt i den øverste 50% af vandsøjlen, hvis I fisker meget dybere fanger I kun torsk ;o)
 
Nu skriver jeg at I skal fiske på kondomet og bananen, men der er altså også muligheder alle andre steder, men det skifter fra dag til dag, det bedste er at fiske i en weekend og så følge med på vhf´en hvor de befinder sig den pågældende dag.
 
"fiskekortet" vil være en oplagt mulighed for forbedring af jeres chancer enten i papirformen eller elektronisk.
 
Det er ikke kun de lokale der fanger fisk. Den første dag sejlexde jeg lidt på må og få, endda uden kortplotter, jeg havde et ekkolod og et papirsøkort og med di midler fangede jeg en 5 og en 8kg laks på min jomfrutur. Der lå 80-100 både i området og jeg var den eneste med 2 laks i kølekassen ;o)  (heldet følger de tossede Wacko )
 
Held og lykke med turen, det er en fed fornemmelse at fange sin første laks.
 
MVH frank
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 21:06
Hej Frank. Mange tak for dit indlæg, det lyder mere og mere spændende, vi satser på ca. 8 stænger, og vil nok bruge den første eftermiddag på at trimme grejet.
Foreløbig har vi kun brugt båden til pilkefiskeri i vesterhavet, så det er faktisk vores jomfrutur mht. trolling.
 
Jens
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 21:13
Hold øje med stimer af fødefisk - det er ikke sikkert i ser dem men det kan være værd at fiske hvor de er.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Jesper Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jesper96

Tilmeldt:: 09 Jan 2012
Status: Offline
Beskeder: 76
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jesper96 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Feb 2012 kl. 22:48
vi var på møn i påsken sidste år den største fisk der blev fanget da vi var der blev fanget ved enten kondommet eller bananen den vejede 17kg
men langt de fleste lå og sejlede næsten til tyskland

vores fiskeri foregik forholdsvist højt oppe i vandet
//jesper
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2012 kl. 13:07
Tak skal I have.
 
Hvor hurtigt troller I og hvad har strømmen at sige i den henseende?
 
Mvh
Jens
 
 
Til top
Jonas Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
not enough

Tilmeldt:: 19 Okt 2006
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér not enough Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Mar 2012 kl. 13:21
Hej Jens
 
Som så mange har skrevet, så fisk øverst i vandsøjlen. Det er nok ikke nødvendigt, at sige det, men VHF er et must. Og radar er en meget god ting. AIS er også på min ønskeseddel. Der er forholdsvis meget færgetrafik tæt på Møn.
Med hensyn til farten skal du nok prøve dig frem. En tur jeg havde sidste år fangede jeg laks først på dagen med 2,5 knob med alm. størrelse blink og sidst på dagen var det store blink og 3,5 knob. Det er farten over grunden (GPS). Strømmen har en del, at sige og nogle har fartmålere nede over downrigger loddet. Det har jeg ikke købt endnu, men det kommer nok. En god idé er, at holde øje med wirene på downriggerne. Hvis de er næsten lodrette når du sejler, skal der mere fart på båden. Hvis de står meget bagud, skal der lidt fart af båden. Men der er rigtigt meget, at lære. Så kig over skuldrene på andre, spørg, lyt og giv en bajer på havnen. Så skal guldkornene nok komme frem.
Je gregner med, at bruge så meget tid som muligt dernede fra midt marts til midt april, så det kan være vi ses.
 
Jeg sejler i en Profisher 182 HT. Sea Cloud..
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Mar 2012 kl. 22:59
Hej hvis I ikke har trollet før, så se og komme afsted og få tetstet grejet, få lidt øvelse i at sætte grejerne, så I ikke skal prøve jer alt for meget frem når det virkeligt gælder de store sildeædereTongue
 
Desto mere rutine I kan få i at sætte og styre grejerne, desto mere får I ud af turen til møn, som jo gerne skulle blive en fantastisk tur
 
mvh Frank
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 08:04
Hej Frank. Det har du sgu nok temmelig meget ret i. Har også snakket lidt om det.

Mvh Jens
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Mar 2012 kl. 11:31
Overnatnign kunne også være vandrehjemmet ved Hunosø eller hytterne på Møns camping ....
/Søder
Til top
Brian Bechmann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fætter ål Avatar

Tilmeldt:: 02 Jul 2004
Status: Offline
Beskeder: 471
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fætter ål Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 06:29
SE NU BARE AT KOMME AFSTED ISTEDET FOR ALT DET SNAK
MØN KOGER AF LAKS LIGE NU OG DE FLESTE AF DEM ER OVER 10 KG
5-8 LAKS PR BÅD ER NORMALT
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 08:40
Det var sgu da en meldng man kunne forstå!
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 08:56

Jeg spørger mig selv hvorfor der ingen regler er for trolling-fiskere. Hvis ovenstående udsagn står til troende, hvilket det jo nok gør, er det i min verden hovedrystende idioti og nærmest en skændsel for sportsfiskeriet, at man hjemtager så mange laks. Å-fiskerne har kvoter og regler, samtidigt med at mange gør et kæmpe arbejde for at hjælpe bestandene, men trolling-fiskere plyndrer for manges vedkommende havet for store laks…   

Lad være med at skrive om investeringer i både, grej og timer, lad være med at skrive om misundelse og hetz mod trolling-fiskere…det er på tide at alle trækker i den samme retning.

Hvis å-fiskerne, både i Danmark og Sverige fiskede løs uden regler og kvoter kunne trolling-fiskerne efter kort tid omlægge bådene til medefiskeri efter fladfisk.

 

Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 09:15
Bare tjek fangstrapporterne på smaabaadsklubben, det er vildt.. kunne være fedt hvis de kom lad os sige 70-100m fra land.. :-)

Mht. Bananen og Kondomet, hvor lang ligger det fra Klintholm havn, hvis nu man kun har en lille båd ??
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 18:36
Citat: lerby

Jeg spørger mig selv hvorfor der ingen regler er for trolling-fiskere. Hvis ovenstående udsagn står til troende, hvilket det jo nok gør, er det i min verden hovedrystende idioti og nærmest en skændsel for sportsfiskeriet, at man hjemtager så mange laks. Å-fiskerne har kvoter og regler, samtidigt med at mange gør et kæmpe arbejde for at hjælpe bestandene, men trolling-fiskere plyndrer for manges vedkommende havet for store laks…   

Lad være med at skrive om investeringer i både, grej og timer, lad være med at skrive om misundelse og hetz mod trolling-fiskere…det er på tide at alle trækker i den samme retning.

Hvis å-fiskerne, både i Danmark og Sverige fiskede løs uden regler og kvoter kunne trolling-fiskerne efter kort tid omlægge bådene til medefiskeri efter fladfisk.

 

Det er stortset kun P&T fisk, som fanges ved Møn, herudover, så fanger lystfiskerne under 2-3% af de laks, som fanges i Østersøen - det vil derfor være totalt ligegyldigt med kvoter for lystfiskerne, da det er erhvervsbanditternes fangster, som betyder noget bestandsmæssigt.
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 19:06

Laks er ikke en naturresurse, man bare tager det af som man vil, efter min mening...og hvordan vurderer man om det er vildfisk eller udsatte laks amn hiver op i båden...

Man kunne også spørge om man stadig udsætter laks i Østersøen.
 
Trollingfiskerne må da også have en interesse i at deres sport omtales som noget positivt. De må da også have en intersse i at også de har laks at fiske på.
Hvorfor er det så svært for visse trollingfiskere at udvise mådehold. Hvorfor er det nødvendigt at hamre løs en på bestand, der er truet. I sin tid ødelagde man, og danskerne førte an, Atlanterhavslaksen, da man opdagede dens ædeområder.
 
Å-fiskerne ved om nogen hvor meget der passes på laksen i ferskvand. Hvorfor er det lige meget, når fisken opholder sig saltvand? Skal der i saltvand bare være frit slag fra styrbord...
 
Per


Redigeret af lerby - 14 Mar 2012 kl. 19:10
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 19:19
Citat: lerby

Laks er ikke en naturresurse, man bare tager det af som man vil, efter min mening...og hvordan vurderer man om det er vildfisk eller udsatte laks amn hiver op i båden...

Man kunne også spørge om man stadig udsætter laks i Østersøen.
 
Trollingfiskerne må da også have en interesse i at deres sport omtales som noget positivt. De må da også have en intersse i at også de har laks at fiske på.
Hvorfor er det så svært for visse trollingfiskere at udvise mådehold. Hvorfor er det nødvendigt at hamre løs en på bestand, der er truet. I sin tid ødelagde man, og danskerne førte an, Atlanterhavslaksen, da man opdagede dens ædeområder.
 
Å-fiskerne ved om nogen hvor meget der passes på laksen i ferskvand. Hvorfor er det lige meget, når fisken opholder sig saltvand? Skal der i saltvand bare være frit slag fra styrbord...
 
Per
Der bliver udsat millioner af P&T laks i Østersøen hvert år og P&T fisk er ikke en bestand - erhversfiskerne fanger 400.000 laks i Østersøen og lystfiskerne under 10.000 laks, det er derfor dybt go´nat at gå efter lystfiskernes bestandsmæssigt ligegyldige fangster, da det alene er erhvervsbanditternes, som betyder noget for den samlede Østersø bestands størrelse. og at begynde at blande å-laks ind i billedet er en kæmpe misforståelse, da det netop er de fisk, som går op i åerne, som burde fredes om nogen.

Redigeret af Steen Kehler - 14 Mar 2012 kl. 19:20
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 19:52
Jeg ved da det er som at slå i en dyne at deltage i denne debat om trollingfiskere og deres fangster af laks i Østersøen. Vildlaksen i Østersøen udgør omkring 5 - 10 % af den samlede mængde af laks. Burde man ikke fra trollingfiskerne side anderkende dette og pågynde en debat blandt skipperne om hvorledes man kan være med til at redde vildlaksen...altså hvis man har interesse i dette.
 
Jeg blander ikke vestvendte å-laks ind i dette. Det kommer nok af selv, når Ho Bugt Trolling Cup 2012 løber at stablen, efterfulgt at Trollinglaksemarathon i Ringkøbing Fjord med en samlet præmiesum på x antal kroner.
 
Måske synes jeg bare at turene til Mørrum ville have en anden glans over sig, hvis der var blanke laks at fiske på. Trollingfanget laks er ikke udelukkende saltvandsudsatte laks - det tror jeg ikke på!
 
måske kunne trollingfiskerne komme politikerne i forkøbet. På EU plan arbejder man på en samlede laksehandleplan for Østersø-området og jeg kan ikke forestille mig at trollingområdet går fri.
 
Til top
Ole S. Linding Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EditionR Avatar

Tilmeldt:: 09 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 323
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EditionR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 19:52
Som trollings fisker er du jo også under afsætnings forbudet. Kun til eget forbrug.
De få gange jeg har taget en stor laks med hjem til rygning har der været til lang tid. Velbekommen til dem der kan spise 10 x 10kg laks om året. Og specielt med tanke på at det er Østersø laks ....
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Mar 2012 kl. 20:05
Citat: lerby

Jeg ved da det er som at slå i en dyne at deltage i denne debat om trollingfiskere og deres fangster af laks i Østersøen. Vildlaksen i Østersøen udgør omkring 5 - 10 % af den samlede mængde af laks. Burde man ikke fra trollingfiskerne side anderkende dette og pågynde en debat blandt skipperne om hvorledes man kan være med til at redde vildlaksen...altså hvis man har interesse i dette.
 
Jeg blander ikke vestvendte å-laks ind i dette. Det kommer nok af selv, når Ho Bugt Trolling Cup 2012 løber at stablen, efterfulgt at Trollinglaksemarathon i Ringkøbing Fjord med en samlet præmiesum på x antal kroner.
 
Måske synes jeg bare at turene til Mørrum ville have en anden glans over sig, hvis der var blanke laks at fiske på. Trollingfanget laks er ikke udelukkende saltvandsudsatte laks - det tror jeg ikke på!
 
måske kunne trollingfiskerne komme politikerne i forkøbet. På EU plan arbejder man på en samlede laksehandleplan for Østersø-området og jeg kan ikke forestille mig at trollingområdet går fri.
 
Med hensyn til Mörrum, så er det altså manglen på udsætninger, som gør at der ikke er laks som før i tiden.
Redde vildlaksen!!! - tja!, hvordan havde du så tænkt dig, at trollingsfiskerne skulle bære sig ad med at få fjernet alle kraftværkerne, som spærre i lakseelvene???
Ret skydtset mod erhvervsbanditterne, hvis du seriøst ønsker at gøre noget for laksebestandene i Østersøen - det er totalt useriøst at gå efter fangster, som er betydningsløse.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres