Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skumfluer

 Besvar Besvar
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: skumfluer
    Sendt: 26 Feb 2012 kl. 21:40
De seneste år har mit fluefiskeri i åen været nedstrøms med synkende liner.. Og har da også fået fisk på metoden..

Men i den lokale å som ikke er specielt stor vil jeg gerne prøve lettere grej, og i den forbindelse også fiskeri med skumfluer..

jeg har læst lidt om fiskeriet og kan se sommeren selvfølgelig er høj sæsonen.. Men hvor tidligt på året kan jeg være heldig og få fiskene til at stige til fluen??

Kan jeg allerede først i april prøve og stadig have en reel mulighed for en fisk vil stige til en skumbille??
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Peter Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Pinkpandas6

Tilmeldt:: 09 Nov 2011
Geografisk: Slagelse
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Pinkpandas6 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 22:44
ja April burde du kunne få fiskene til at stige efter fluen på overfladen.  men chancerne blir bedre og bedre jo mere sommer det blir :D 

Favorit måneder Maj,juni,juli,august og september  :D 
der vil de fleste af havørrederne stige! :D
Held og lykke med det!
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2012 kl. 07:32
Hej Rene'.
 
Nu ved jeg ikke om dit tiltag med flydende skumfluer, er rettet mod havørred eller andre fisk, men fiskeriet med flydende fluer, kan meget vel ske meget tidligt, vis vi får et vejr, der er forholdsvis vindstille og med solskin og gode temperaturer.
 
Jeg har dyrket tørfluefiskeri i mere end 50 år, og har til havørredfiskeriet ofte fået de første fisk meget tidligt på året, men det fiskeri behøves ikke kun at være med skumfluer.
 
Jeg bruger nogle meget store tørfluer, se evt. linket her:
 
 
Gå ind i:

Tørfluer & Tørfluefiskeri, se under Havørred Tørfluer.

 Måden man i dag laver tørfluer til større fisk, er med de moderne materialer, helt klart til skumfluens fordel, men man kan med lidt kreavitet mixe de gamle mønstre, med det moderne skum, og få nogle meget fine tørfluer, med enestående opdrift + at fiskene virkelig går til fluerne.
 
Jeg praktisere meget blindt fiskeri, og det kræver at man har lysten til at kaste og kaste, men mang timer uden hug, for de større fisk viser sig sjældent ved at ringe, men skal provokeres.
 
Har man som jeg, både havørred - bækørred - Stalling og Steelhead at kaste til, ja så er det et spændende fiskeri, og havørreder på 2 - 4 kg. på tørflue, ja uha, så slår hjertet altså hurtigtTongue
 
Den største mulighed, for acceptabel størrelse på tørfluefanget fisk i danske åer er absolut fangst af havørred, og med tiden måske også dansk laks.
 
På kysten praktiserer jeg også tørfluefiskeri, når det er muligt, og nogle dage kan der være både havørred - hornfisk og Steelhead på fangst listen, så jo det tørflue fiskeri, det er absolut brugbart, og iøvrigt sindsygt spændendeWink
 
Mvh
P.K.
 
 


Redigeret af PK - 27 Feb 2012 kl. 07:37
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2012 kl. 07:34
takker for rådene..

jeg har de sidste to år fisket en del meget tidlig morgen eller sent aften.. det ville være fedt og kunne supplere lidt med fiskeri i de lyse timer..

tror jeg når varmen i april begynder og komme skal ud og prøve fiskeriet med skumfluerne..

kan se på Thomas Schreibers blog at de i april har fået fiskene til at stige til tørfluerne.. dog drejer det sig om bækørreder men dem tager jeg også gerne med som en fangst til catch and release Clap

med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2012 kl. 07:48
Hej Per

mit fiskeri med skumfluer som er der jeg primært ønsker og starte, er ment mod bækørreder og opgangs havørreder på først det nedre af Elling å, og senere hen længere oppe i Elling å..

Evt suppleret med en tur i sæby å i strækningen i sæbygård skov...

jeg har som nævnt de seneste år fisket en del timer fra kl 3 om morgen og frem til kl ca 8.. og ja fra kl 20 og til der er ved at være ganske mørkt.. heldigvis har jeg en meget forstående kone.. som giver lov til den slags flere gange om ugen.. men omvendt ville det være en befrielse og fiske i de lyse timer visse dage Thumbs Up

i Uggerby som jeg også fisker vil jeg dog nok primært stadig vælge kraftigere grej og synkende liner nedstrøms.. selvom jeg tidligere har hørt om du har haft heldet deroppe med fluer på overfladen.. og hører da i ny og næ at strækket opstrøms sønderskov har givet fisk på tørfluen Clap
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum