Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gelspun backing

 Besvar Besvar
Forfatter
Anders Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anselmofan1

Tilmeldt:: 23 Okt 2011
Geografisk: Maribo
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anselmofan1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Gelspun backing
    Sendt: 25 Feb 2012 kl. 08:55
Jeg leder gelspun backing 35-50 lbs, til fornuftige penge.
Synes ikke jeg vil give 1,50 kr pr. meter, når f.eks fireline koster 0,50 pr. meter og de koster det samme at producere.
Det må godt være en bulk spole 1000-2500 meter
 
Nogen der kender et sted med billig gelspun?
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 09:40
http://www.fisknu.dk/product/a-jensen-gel-spun-bagline-55-lbs-4050/

Har selv kigget lidt på det her , men kender ikke produktet
den findes også andre på siden

Vh Tommy
Til top
Anders Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anselmofan1

Tilmeldt:: 23 Okt 2011
Geografisk: Maribo
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anselmofan1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 10:33
Hej Tommy
 
Har luret på den, men lidt for tyk synes jeg.
Har ringet til flere grejbutikker og de vil ikke gå ned i pris, selvom man køber bulk med 2-3km.
Synes den danske pris på gelspun er holdt kunstigt oppe, så nu kigger jeg på udenlandske sider
 
 


Redigeret af Anselmofan1 - 06 Mar 2012 kl. 08:55
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 10:44
0.34mm Tyk okay , hvor tynd skal den være
(Vil lige gøre opmærksom på at det svare til 3.4stk a4 std. Kopipapir langt oven
På hinanden )

men der findes selvfølgelig også denne http://www.fisknu.dk/product/a-jensen-gel-spun-bagline-20-lbs-4046/
På 0.16mm. Kunne forstille mig at den godt kunne save lidt i en finger

Vh Tommy
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 10:53
Hej
Du skal være meget opmærksom på knudestyrken i gelspun linerne. Knuderne er MEGET vigtige af binde rigtigt - binder du øjne er Bimini Twist, en god knude, men selv denne reduderer let brudstyrken til 50-60% af linens styrke.
Jeg har testet rigtig mange knuder på mine Orvis gelspun, det bedste jeg har opnået er ca 65% af linens styrke. Jeg ved ikke om der er forskel til andre gelspun liner ?
 
Fandt et hint på en hjemmeside: At trække gelspun linen indeni en traditionel flettet line og så binde et øje med Bimini Twist på denne dobbeltline - har bundet og testet flere af disse: Det holder mindst 90-95% af linens styrke (det giver en lidt tyk knude, men med lidt øvelse bliver knuden brugbar, giv knuden gummi lim efterfølgende). Jeg binder alle mine øje sådan idag.
 
Søger du på google vil du kunne finde flere gode hints på saltvandssiderne fra USA.
På flere af disse siger man, at 30 Lb genspun svarer til max. 20 Lb traditionel bagline, en 50 Lb svarer til en 30 Lb, vil du have en line som svarer til 50 Lb traditionel bagline skal du op i en 75-80 Lb gelspun.
 
Søren
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 11:00
super sagligt indlæg, SørenClap
 
Spørgsmålet er så om det overhovedet kan betale sig at bruge gel spun. Med Dacron kan man faktisk lave løkker uden knuder, dvs. næsten 100% af brudstyrken bevares.


Redigeret af chan - 25 Feb 2012 kl. 11:06
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 11:01
Hvorfor ikke bare bruge en tyk fletline ?
Venligst
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 11:49
Claus
Ved ikke om det passer, men jeg har hørt at det trækker sig når det bliver vådt , ellers var
Det når det blev tørt igen , og det derved ville kunne knuseen spole

Andre der ved noget om det
Vh Tommy
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 16:40
Citat: Tommy:)

Claus
Ved ikke om det passer, men jeg har hørt at det trækker sig når det bliver vådt , ellers var
Det når det blev tørt igen , og det derved ville kunne knuseen spole

Andre der ved noget om det
Vh Tommy


Hehe hvad sker der så med spolerne på alle vores fastspolehjul med fletline efter en tur i regnvejr? Ah vel?
Til top
Anders Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anselmofan1

Tilmeldt:: 23 Okt 2011
Geografisk: Maribo
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anselmofan1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 17:54

Har googlet lidt i dag og fundet ud af, at prisen på gel spun er rigtig nok. Den er bare dyr og sådan er det.

 
Gel spun kan godt trække sig sammen når det bliver tørt. Knuse spolen tvivler jeg på selvom udenlandske forums mener det. Måske det kan knuse et gammelt plastic Leeda, men tror ikke det kan ødelægge nyere hjul.
 
Tommy, den gel i 55 lbs du foreslog er efter hvad jeg har læst bedre end en tyndere.
Den tyndere kan grave sig ned i linen nedenunder og når det tørrer klemme sammen om linen....nok ikke sjovt når en tarpon beslutter sig for, den vil afsted LOL
Læste også nogle der mente en flad line var bedst....
Så blev vi da det klogere, men teori er en ting, praktisk betydning noget andet
 
Tror sgu bare jeg smider noget alm. fletline på og så gider jeg ikke tænke mere på det
Til top
Søren Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
skn

Tilmeldt:: 12 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 182
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér skn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 20:50

Hej

 

Chan, dit spørgsmål, om det overhovedet kan betale sig at bruge bagline af gelspun er yderst relevant.

 

Til alt dansk fiskeri mener jeg ikke, det har nogen fordel, at anvende gelspun.

De fleste fluehjul rummer mindst 100-150 meter dracon, om der i stedet var 170-250 meter gelspun på hjulet er underordnet. Efter mere end 45 års fiske har jeg ikke mødt en eneste fisker der i DK har haft brug for så meget bagline.

Hvis det idag var muligt at købe en høj kvalitets hvid dracon bagline brugte jeg fortsat en sådan – øjnene, der på dracon, fremstilles ved at trække linen indeni sig selv, har desuden +95% brudstyrke. Den tykkere dracon er også betydelig lettere at styre frem for en tynd gelspun.

 

Til Laks i Norge, gælder, for mig, det samme. Jeg haft rigelig med bagline, i dracon, på mine hjul til de mere end 30 år jeg har fisket Laks.

Det er desuden et spørgsmål om den Laks der i et udløb tager de 350 meter dracon bagline, som findes på mine største hjul, ikke også ville blive mistet, med 500 meter gelspun på hjulet, med så meget line ude i en frådende elv, er alt alligevel ude af kontrol. Er der Laks der tager lange nedstrøms udløb, er der kun et at gøre: Følg efter, løb, sejl eller svøm!

 

Til tropisk fiskeri, kan mængden af bagline være meget betydende, der kan en gelspun være af værdi, men brug ikke en ”tilfældig fletline”.

Til det fiskeri, vil det ikke være på baglinen der skal spares 500-1000 kr. Hvem ville ikke ærgre sig, hver dag resten af livet, hvis drømmefisken forsvandt med flueline og halvdelen af baglinen fordi den ”tilfældige fletline” sprang under fighten?

 

Knæk og bræk

Søren

Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jacob S Avatar

Tilmeldt:: 18 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 22:27
Du kan sagtens bruge almindelige flettede liner da det er materialer med næsten præcist de samme egenskaber der bliver brugt til at producere gelspun backing og superliner. Dvs Fireline, Powerpro, Spiderwire Matrix Pro osv. 

Enten er de lavet af Dyneema eller Spectra og de opfører sig ens. Det der skaber den største forskel er om det er en fletline eller en fusionsline. 

Vælg en flettet line med en frisk farve og vær opmærksom på at det sikreste holdepunkt er brudstyrken. Tykkelsen kan være svær at bruge i sammenligninger.

Jeg har brugt PowerPro, Spiderwire Stealth og Matrix Pro som backing til mine hjul. Men jeg vil nok alligevel bruge almindelig dacron fremover. Det er så meget nemmere at arbejde med og jeg får aldrig brug for de fordele der er ved Spectra og Dyneema. 
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Feb 2012 kl. 22:33
Hej Anders
 
Hvis det er til enhåndsfiskeri i Danmark og f.eks. Norge vil jeg anbefale dig at "nøjes" med Cortlands Micronite i 30 lbs udgaven (og 20 lbs udgaven til de lettere klasser).
Ved på stående fod ikke hvad du skal give for en bulkspole (og om det kan skaffes) i DK, men fra flere amerikanske hjemmesider kan den erhverves til $109,95 for 1200 yards, hvilket vil give dig en pris på lige under kr. 1 pr. meter, når fragt, told/moms mv. er betalt.
 
Prøv, hvis du ikke kan skaffe den i DK, at søge på nogle af de engelske hjemmesider, så slipper du i hvert fald for told/moms.
 
Ved godt er er mange der anbefaler Gelspun, men med mindre det er til kraftigt udenlandsk fiskeri og især til troperne, ville jeg bestemt "nøjes" med Microniten.
 
Jeg har faktisk løbende skiftet mine bagliner (også gelspun) ud med Micronite og endnu tilgode at opleve problemer (har banket under bordet Wink)
 
Til mit tohånds fiskeri bruger jeg den almindelige Cortland Micron i 30 lbs (som er tykkkere end den tilsvarende Micronite), idet den er dejlig nem at splejse øjer på, som holder og som ikke fylder ret meget. Dette kan man ikke på Microniten , men må lave løkker på anden vis, f.eks. med en Bimini twist.
 
Den almindelige Micron har i øvrigt også den fordel, at den er knap så sårbar over for mekanisk slid som f.eks. Gelspun linerne er.
 
Just my 5 cents
 
K&B
 
Lars
Til top
Anders Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anselmofan1

Tilmeldt:: 23 Okt 2011
Geografisk: Maribo
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anselmofan1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 11:07
Det er kun til tropisk fiskeri den skal bruges.
Herhjemme bruger jeg bare fireline eller alm dacron
 
Mængden af line er selvf vigtig og gelspun er væsentligt tyndere og derved også mere direkte kontakt til fisken. Men en gelspun tåler ikke så meget slid.
 
Penge betyder også noget. Har i forvejen købt diverse og nu synes jeg kassen er lukket. Overvejer kraftigt en flad flettet line, jeg har set i tackle.dk
 
Nogen meninger om den line?
Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 11:22

Jeg er fuldstændig på linje med Lars E. Jeg har brugt Cortlands Micronite siden det kom frem og det sidder i 20 og 30 lbs. som bagline på alle mine hjul. Jeg har adskillige gange været godt nede i baglinen med Chinooks og et par enkelte Steelheads og der har aldrig været problemer.

Jeg har lavet forsøg med fjedervægte mht. hvilke knuder der er bedst til øjne/loops og en omhyggeligt udført Bimini Twist låst med en meget lille dråbe Sekundlim holder over 90% af line brudstyrken. Hvis du kombinere denne viden med dit forfangs brudstyrke og sørger for et 1:2 forhold skulle der ikke blive problemer.
 
Ryan Wink
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 11:50
Hej Anders
 
Hvilket hjul taler vi om og hvilken form for tropisk fiskeri taler vi om? Er det fra båd eller fra land?
 
Har kun haft brug for meget bagline i nogle få tilfælde. Det ene var da jeg fangede fisken på profil billedet, hvor jeg vel havde 125-150 meter i brug, og det var fra land.
 
Mvh.
 
Lars
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 12:01
Hej Ryan
 
Du kan faktisk godt lave en løkke på Microniten, der fylder mindre i øjerne og som holder lige så meget som Bimini'en, og det er uden knuder.
 
Hvis du klipper et stykke 50 punds almindelig dacron af, tråder Microniten hele vejen igennem og så laver en løkke på traditionel vis ved at trække "sokken" af 50 lbs dacron ind i sig selv (Husk at Microniten således kommer til at udgøre kernen i løkken), og så sikrer løkken med 3 mindre nailknot's - 1 lige under selve løkken - 1 lige bagved der, hvor det stykke 50 lbs dacron, der er trukket ind i kernen slutter - og 1 lige før "sokken" af 50 lbs dacron slutter oppe mod hjulet. Disse tre nailknot giver jeg først lidt sekondlim og coater dem derefter med Knotsense. Det holder. Hele løkken + sok bliver vel omkring 60-70 cm langt.
 
På vores tur til Christmas Island var alle samlinger lavet på denne måde, og i modsætning til de andre deltagere (4 amerikanere) var der ingen af vores splejsninger der gav efter eller gik i stykker. I de tests jeg har lavet har jeg ikke været i stand til at trække det i stykker, og det selvom jeg flere gange trak min 10 kg's fjedervægt helt i bund, hvilket jo er en hel del mere end man kan lægge af pres selv med en klasse 12.
 
Håber min beskrivelse giver mening.
 
Mvh.
 
Lars


Redigeret af Enken - 26 Feb 2012 kl. 12:03
Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 19:47
Hej Lars
 
Tak for tippet, det vil jeg lige prøve Thumbs Up
 
Ryan Wink
Til top
Anders Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anselmofan1

Tilmeldt:: 23 Okt 2011
Geografisk: Maribo
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anselmofan1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 20:11
Hej Lars
 
I år er det til bonefish, nok lidt mindre tarpon, minitun, jacks, måske permits....
Efter hvad har læst her og andetsteds bliver det ikke gelspun lige nu...som du selv skriver, ikke tit der er meget bagline ude. Så tror jeg sparer de penge istedet for
Hjulene er fenwick large argor 89....ret kraftigt hjul
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 21:48
Hej Ryan
 
Selv tak
 
Du er velkommen til at kigge forbi på en af vores klubaftner, så skal jeg gerne demonstrere teknikken.
 
 
Vi snakkes
 
Lars
 
PS. Vi binder ellers fluer til BC, så vi næsten er helt gasblå i hovedet
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2012 kl. 21:56
Hej Anders
 
Kender ikke kapaciteten på det pågældende hjul, men jeg kan til sammenligning fortælle at vi spolede 200 meter Micronite 20 lbs line på en kammerats Danielsson L5Nine, og der var rigelig med plads til en Rio Bonefish line.
 
Den eneste af os, der fik set en hel del af baglinen under bonefish fiskeriet, havde vel næppe mere end 125 meter ude.
 
Så hvis du har et selv eller kender en der har dette hjul kan du jo sammenligne og vurdere om der kan være 200 meter 30 Lbs Micronite på dit eget hjul.
 
Ved ikke om der er nogen i Danmark der sælger Micronite 30 lbs i "løse meter", men ved at Salmon Fly sælger 300 yards for omkring 325 kr.
 
Mvh.
 
Lars
Til top
Anders Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anselmofan1

Tilmeldt:: 23 Okt 2011
Geografisk: Maribo
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anselmofan1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2012 kl. 12:51
Hej Lars
 
Jeg vil gå efter en flette line nu. Er hoppet fra gelspun, micronite pga prisen.
Ligesom du stoler på og kender mironite, vil jeg finde en line jeg stoler på.
Jeg skal have flere tropiske ture og vil finde den rigtige line for mig- en gang for alle.
Til spin herhjemme bruger jeg f.eks kun fireline. Det er muligt andre nyere liner er både stærkere, kaster lidt længere, lægger sig lidt på bedre på hjul osv. Men jeg skifter ikke, jeg stoler på linen og er aldrig blevet skuffet over den.
Bruger den også som bagline på hjemlige fluehjul, men tror ikke den er god til tropisk- lidt for stiv i det.
 
På det hjul kan der være 230m 30 lbs alm. dacron, så det er pæn sjat flettet lineSmile
 
Tak for svar....
 
Mvh
Til top
Jacob Schougaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jacob S Avatar

Tilmeldt:: 18 Nov 2004
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacob S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Feb 2012 kl. 13:27
Det lyder som et hjul i størrelsesordenen 9-11 stykker. Til det vil jeg anbefale Spiderwire stealth  i 0,25.

Husk at Spiderwire er præcist ligeså meget gel-spun som det produkt du køber som gelspun backing! Micronite er også gel-spun dvs produceret af Dyneema eller Spectra...Wink


Redigeret af Jacob S - 27 Feb 2012 kl. 13:40
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres