Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Switch cast. Erstatning for underhåndskast?

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Switch cast. Erstatning for underhåndskast?
    Sendt: 20 Feb 2012 kl. 01:57
Hej.

Er det bare mig eller bliver underhåndskast til en-hånds stang kaldt for switch cast? Er stødt på det på youtube når jeg har søgt på underhåndskast.
Hilsen Kim.
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 10:22
Hej Kim
 
Et switchkast er ikke et underhåndskast med enhåndsstang.
 
Et switchkast kan udføres med både en- og tohånds fluestang og er lettest beskrevet et underhåndskast/speykast uden retningsændring.
 
speykastet er den traditionelle betegnelse for et kast, hvor linen føres fri af vandet og op på siden af kasteren, hvor det forankres med en retningsændring i forhold til den ønskede vinkling af kastet - traditionelt med øverste arm som primære accalerationsarm.
 
Underhåndskastet er sådan set det samme, bortset fra, at det er med den underste arm som primære accelerationsarm (deraf navnet underhåndskast).
 
Grejsammensætningsmæssigt er der også en forskel mellem de to typer af vinklede kast, der afsluttes fra vandet. Speykastet er traditionelt udført med lang klump (DT line eller longbellyline) underhåndskastet forbindes med kortere kasteklumper med en fast vægt.
 
I dag vil jeg hellere skelne ud fra, at det er to forskellige kastetekniske bevægelsesmønstre, der er designet til at opnå det samme, nemlig en vinkling af linen med forankring af linen og D-loop. Altså, et kast velegnet til pladser, hvor der ikke er plads til at sende linen bagud i et regulært overhånds bagkast.
 
Ronny Lagoni Thomsen
 
 
 
Til top
Bo Svarre Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Svarre Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Rødovre
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Svarre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2012 kl. 10:32
Hej Kim,
 
Switch cast er ikke kun for en-hånds stænger, det kan også bruges med to-hånds stænger. Switch cast er et single spey / underhåndskast uden retningsskift, det kaldes også et 'dynamic roll cast'.
 
Du kan læse lidt mere om switch cast her (der er sikkert en masse andre sider med forklaring på switch cast)
 
 
Du kan også følge dette forum om Spey casting, hvor der er en del at lære
 
 
Der er også en del dvd'ere om emnet, hvor et par af de mere anbefalesværdige er 'Moderne Spey Casting' af Simon Gawesworth og 'Spey to Z' af Way Yin, Topher Browne og Greg Pearson.
 
Mvh
 
Bo
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2012 kl. 00:45
Citat: Ronny Lagoni Thomsen

Hej Kim
 
Et switchkast er ikke et underhåndskast med enhåndsstang.
 
Et switchkast kan udføres med både en- og tohånds fluestang og er lettest beskrevet et underhåndskast/speykast uden retningsændring.
 
speykastet er den traditionelle betegnelse for et kast, hvor linen føres fri af vandet og op på siden af kasteren, hvor det forankres med en retningsændring i forhold til den ønskede vinkling af kastet - traditionelt med øverste arm som primære accalerationsarm.
 
Underhåndskastet er sådan set det samme, bortset fra, at det er med den underste arm som primære accelerationsarm (deraf navnet underhåndskast).
 
Grejsammensætningsmæssigt er der også en forskel mellem de to typer af vinklede kast, der afsluttes fra vandet. Speykastet er traditionelt udført med lang klump (DT line eller longbellyline) underhåndskastet forbindes med kortere kasteklumper med en fast vægt.
 
I dag vil jeg hellere skelne ud fra, at det er to forskellige kastetekniske bevægelsesmønstre, der er designet til at opnå det samme, nemlig en vinkling af linen med forankring af linen og D-loop. Altså, et kast velegnet til pladser, hvor der ikke er plads til at sende linen bagud i et regulært overhånds bagkast.
 
Ronny Lagoni Thomsen
 
 
 

Tak til jer begge for info.Smile

Nu kan man jo så ikke anvende underhånden til at kaste med en-hånds, men det må jo så betegnes som underhåndskast alligevel? Altså når man udfører det "the Göran Andersson way" bare med en-hånds.
Synes bare de roder godt og grundigt rundt i det på youtube.


Redigeret af Kim Krikau Jensen - 21 Feb 2012 kl. 00:47
Hilsen Kim.
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2012 kl. 16:17
Hej igen Kim

Ja, det kan godt være lidt en jungle inde på youtube...

Du har ret, det er at betegne som et underhåndskast, hvis man gør det the GA way.

Der er kastetekniske forskelle mellem underhåndskast og speykast, men i bund og grund er det samme kast med samme formål; nemlig at lave et kast, hvor du bygger et D-loop op med et luftbåret anker, således at man kan spænde stangen op mod vandoverfladens friktion mod forfanget. Herved gøres det det muligt at kaste på steder, hvor der ikke er plads til et overhånds bagkast.

Det hedder i den moderne kasteteknik, som den er formuleret af Göran Andersson, et underhåndskast uanset om det udføres med enhånds eller tohånds fluestang. Ligesom det kaldes et speykast uanset om det udføres med en eller tohånds fluestang i den mere klassiske forstand. (sådan lidt groft fortegnet ;-) )

hilsen

Ronnny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk


Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 17:43
"Luftbåret anker?" Hvad er det? Har du et link til en youtube ting der viser det? Fluen skal vel hæftes (ankres) i vandet? VH Klaus
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 19:56
Citat: Skarvbassen

"Luftbåret anker?" Hvad er det? Har du et link til en youtube ting der viser det? Fluen skal vel hæftes (ankres) i vandet? VH Klaus


Hej Klaus

Tror Ronny mener det der på engelsk kaldes "airborn anchor" kort fortalt er det de speykast hvor linen løftes af vandet og kortvarigt sættes tilbage mens/lige før fremkastet laves. Den anden kategori "waterborn anchor" er de speykast hvor linen løftes af vandet, sættes tilbage og der rodes lidt rundt i gryden inden fremkastet laves.

Typiske kast i kategori 1: Traditionelt underhånds, single spey, switch, snakeroll etc.

Typiske kast i kategori 2: Double spey, snap T/C/Z, circle spey, alle skagit typerne.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 19:58
Et luftbåret (airborne) anker betyder, at linen har været i luften mens D'et bliver dannet. Modsætningen er et waterborne anchor, hvor linen ligger på vandet. Traditionelle eksempler er single spey, der er airborne, og double spey, der er waterborne. Fra den moderne skuffe er snakeroll airborne, mens snap-t er waterborne. Håber det giver en ide om forskellen på de to typer ankre. Simon Gawesworth har nogle klare definitioner i sine to bøger om speycasting.
Til top
Peter Stoltze Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Stoltze Avatar

Tilmeldt:: 22 Okt 2003
Geografisk: Vestsjælland og Himmerland
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stoltze Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 19:59
Dammit Lasse ;-)
Til top
Henrik Dons Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HDCSmeden Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2001
Geografisk: Sjælland og Lolland-Falster
Status: Offline
Beskeder: 411
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HDCSmeden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 20:49
luftbåret anker = nedhæng fra varmluftballon...Clown

ps, undskyldEmbarrassed
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 20:57
Citat: Stoltze

Dammit Lasse ;-)


Undskyld Peter
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 21:07
Citat: Kim Krikau Jensen



Synes bare de roder godt og grundigt rundt i det på youtube.


Generelt rodes der meget rundt på nettet i det hele taget

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Jesper Rasmussen (*) Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rasmussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 360
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 22:13
Er fluekast efterhånden ikke ved at blive gjort til raketvidenskab for professorer.
Synes godt nok der er opstået mange såkaldte "nye" kast og stilarter.
I min jydske jordbunde filosofi findes der kun 2 kastetyper. Et hvor man har linen bagved sig i et egentligt bagkast oftes kaldet et overhåndskast og et hvor man har linen på siden af kasteren og som kan udføres uden ret meget plads til et egentligt bagkast, poupulært kaldet et underhåndskast.
 
Om den ene eller anden vinkel så skal være 22 eller 24 grader og højden xx antal millimeter over jorden, så er det stadigvæk et kast *S*
 
Synes trenden er at man er begyndt at fokusere meget mere på kastet og stilen, end på det faktum at fluen skal i vandet for at fiske.
 
Personligt er jeg langt mere fokuseret på min flue i vandet end den linebue jeg nu lige fik lavet da jeg kastede, og om det nu så korrekt ud.
(vil lige tilføje at jeg betragter mig selv som en rimelig habil kaster der formår at placere en flue ganske tæt på det sted jeg ønsker)
 
Jesper Rasmussen
Til top
niels esmarch Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
nielsesmarch Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2011
Status: Offline
Beskeder: 353
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér nielsesmarch Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Mar 2013 kl. 23:27
som med næsten alt fiskeri er præsentation nummer 1 hvis der skal fanges fisk.
Det lækre twist ved at fiske med flue er jo så bare, at du kan glæde dig over dit flow og følelsen af et perfekt timet kast. Selv på nulturene:)
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2013 kl. 15:14
Tak til alle for svar. Tror det er proces for mig  at fatte distinktionen helt Geek. Måske er a.a. et dårlig dækkende ord for det der sker - for i mit syn foregår en del ankringsfunktionen stadig i vandet selv om der mendes rund med linen i luften. Til Jesper R: Betragter osse mig selv som en bonderøv. Jeg ser dog de små detaljer man kan tilføje sine kast som kryderi på fiskeriet og som man kan gå og hygge sig lidt med - lidt i retning af det Niels E. skriver. Der behøver ikke nødvendigvis at være en modsætning. Der hvor jeg synes det kammer over - og som jeg forstår du osse mener - er når det tekniske tager magten. "Flow" som Niels skriver er bl.a. karakteriseret ved væren i nuet og det ka vi li.Thumbs UpHvis jeg må tillade mig at lave en syntese: Vi vil have flow i vores kast og flowen det rette sted hen! Og flower det er nåe os der bor mellem gyllebaronerne har forstand på. Håber i alle sammen fanger det i går og drømmer om!! Go weekend! KBJ
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Mar 2013 kl. 18:13
Citat: Skarvbassen

Tak til alle for svar. Tror det er proces for mig  at fatte distinktionen helt Geek. Måske er a.a. et dårlig dækkende ord for det der sker - for i mit syn foregår en del ankringsfunktionen stadig i vandet selv om der mendes rund med linen i luften. Go weekend! KBJ


Hej Klaus

Der er intet der siger at ankret ikke sker i vand

Løft-> indkast-> aflevering er AA

Løft-> indkast-> omrøring-> aflevering er WA

A og W hentyder jo netop til om det er det ene eller det andet der foregår inden afleveringen.

Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Klaus Bøse Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Skarvbassen

Tilmeldt:: 26 Sep 2012
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 299
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skarvbassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2013 kl. 00:11
Tak Lasse. Du må sgu da mindst være ADHD-pædagog for at bevare tålmodigheden med min fatteevne! NU er jeg ret sikker på at jeg forstår hvad der menes!! Din sidste forklaring hjalp meget. Har godt nok hele tiden forstået, at det er inden afleveringen vi snakker om. Vil indtil videre dog fastholde, at der er noget der skurrer mellem air og water og må konstatere at distinktionen mellem  AA og AW ikke er hjælpsom for min måde at erkende på. Men nu ved jeg hvad de voksne snakker om Smile.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum