Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Statistik for torsketure på Øresund

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
chrj1s1 Avatar

Tilmeldt:: 27 Okt 2011
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chrj1s1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Statistik for torsketure på Øresund
    Sendt: 28 Okt 2011 kl. 09:57

Hej fiskere,

 

Jeg har over en længere årrække haft en hel del torsketure på sundet fra småbåd og kutter. Dette har både givet fantastiske og mindre fantastiske resultater. I forbindelse med hver tur har jeg selvfølgelig nøje overvejet strategi og taktik for, hvordan jeg skulle fiske torskene på mest effektiv vis. I mine overvejelser herom, har jeg, som de fleste andre lystfiskere, taget højde for ting som strøm, vind, vejr og grej. Dertil har jeg krydret det med diverse lystfiskehistorier, som man kan læse sig til på nettet og i magasiner, og selvfølgelig dem fra fiskekammeraterne.

 

Jeg bilder mig ind, at alle disse ting har haft betydning for udfaldet af mine ture. På trods af disse ovennævnte overvejelser støder jeg stadig på nulturene ind imellem. Og netop disse nulture fortæller mig, at jeg må gøre noget forkert. Enten er min teknik/strategi forkert, ellers er der bare ingen fisk, og så burde jeg have holdt mig væk fra starten.

 

I forbindelse med mit studie på Sociologisk Institut på Københavns Universitet har jeg gennem årene beskæftiget mig en del med statiske programmer. Disse programmer kan finde sammenhænge mellem flere forskellige faktorer, hvis man ellers bidrager med rigeligt information. Og det er netop dette, jeg meget gerne ville have Jeres hjælp til.

 

Jeg har lavet et digitalt spørgeskema, der tager udgangspunkt i torskefiskeriet på Øresund. Spørgeskemaet er tiltænk som en udvidet form for fangstrapport, der med over 1200 besvarelser forhåbentlig vil kunne berette om valide statistiske sammenhænge mellem de faktorer, der indgår i det. I vil måske undre Jer over, at helt oplagte faktorer såsom strømretning og strømstyrke eller vind og vejr ikke indgår i besvarelsen. Dette skyldes, at så snart I taster dato og tid ind i skemaet, så vil der efterfølgende automatisk blive hentet strøm, vind, tidevandstabeller osv. ind fra DMI, der passer på den periode, I har været ude i.

 

Jeg håber, som sagt, rigtig meget, at I vil hjælpe mig, hinanden og Jer selv ved lige at bruge et minut på at udfylde spørgeskemaet, når I i den kommende tid kommer hjem fra torsketure på sundet. Jeg vil, når der foreligger 1200 besvarelser, påbegynde dataanalysen. Når dette er færdiggjort, vil jeg sende de endelige resultater ud til alle, som har medvirket (opgivet deres e-mail), så vi alle får mulighed for at justere fiskeriet mere præcist efter forholdene. Det er selvfølgelig meget vigtigt for analysegrundlaget, at I indrapporterer nulture såvel som de mere givende ture, da begge har lige stor betydning for statistikken.

 

Klik på nedenstående link for at indrapportere en torsketur fra Øresund:

 

http://www.emailmeform.com/builder/form/by7tcbJ0a0cZzdanf

 

Med venlig hilsen,

Christian Jensen

Cdog_92@hotmail.com

 

 

 

 

 

Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steen Kehler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2011 kl. 11:47
Nu er der jo et par andre faktorer end dem du lige har nævnt, som må anses at være de absolut vigtigste, når det gælder fangst af torsk i Øresund
 
1. Hvem der er Skipper/bådfører af fartøjet.
2. Strømretning i bundvandet.
3. Temperatur i bundvandet.
 
 
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2011 kl. 13:52
Enig med Steen.
 
Der er generelt rigtig mange faktorer der spiller ind. DSF har jo lige udarbejdet deres rapport vedrørende bæredygtigt bulefiskeri på sundet. Den kommenterer jeg i Fiske Avisen inden længe.
Det er altså meget omskiftelige forhold der i mine øjne gør det svært at lave fornuftig statestik på fiskeriet derude.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
chrj1s1 Avatar

Tilmeldt:: 27 Okt 2011
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chrj1s1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Okt 2011 kl. 14:36

Hej Steen og Nicolai,

 

I har begge helt ret i, at der er rigtig mange faktorer der spiller ind på fiskeriet i sundet og jeg medgiver gerne, at jeg slet ikke kommer i nærheden af at have alle med. Men, det forholder sig sådan, at man i statistik aldrig vil komme til at udtale sig om den endegyldige sandhed, men kun et estimat derpå. Når man laver en statistisk test på en variabel som f.eks. "pirk-farve", så vil det første man tester på være, om der kan siges at være signifikans for denne variabel. Jeg arbejder ud fra et signifikansniveau på 95%, og dette vil sige at alle variable kan siges at passer med 95% sandsynlighed på virkeligheden. Derfor vil alle variable der ikke når dette signifikansniveau blive sorteret fra. Af samme grund, kan jeg holde fokus udelukkende på det der rent faktisk siger noget, og derfor sagtens kunne undlade variable der kunne have større betydning. Den første variabel Steen foreslår “skipper”, har af samme grund ikke noget at gøre med, om man fanger mest med et grønt eller rødt blink. Man kunne også forestille sig, at dette blev fejlrapporteret, da der af forskellige skippere, kunne være point at have en god statistik i sådan en undersøgelsen. Dette stikprøvestøj har jeg dermed taget højde for. De øvrige to punkter er selvfølgelig meget relevante og dette er derfor allerede en del af det datamateriale jeg har fra DMI.

 

Mvh Christian Jensen

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum