Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forfang til torsk på vesterhavet

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forfang til torsk på vesterhavet
    Sendt: 06 Okt 2011 kl. 16:50
Hej
 
Da jeg skal på vesterhavet med Emma-Line den 15. kikkede jeg lige grejet igennem for at se hvad jeg manglede, og det var ikke meget.
Men jeg skal have fundet ud af hvordan jeg bedst laver mine forfang til fiskeriet.
"Normalt" bruger jeg 200 - 300 grams pirke derude, og det med en alm. trekrog i bunden, der over montere jeg en gummimag øverst på pirken og så en ophænger ca, ½ meter oppe på mit forfang.
Men er der et bedre rig man kan anvende?
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 18:57
Det lyder fint - dog bruger jeg ikke selv en gummimak i pirkens springring.

Per har ofte et godt tilbud på sprutterigs (m. 2 sprutter) i kraftig kvalitet så check evt. emmalinegrej eller gi' ham et kald ! De kan eventuelt deles i 2 ;)
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 19:00
Sørg for at forfang + pirk er i ca. samme længde som din stang og i mindst 0.8mm nylon - så kan du selv løfte fiskene ind i linen og slipper for at ødelægge fisken med gaffen ;)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 19:02
Bruger 1 mm nylon til forfanget.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 19:07
Se evt. historien i denne måned i Sportsfiskeren om emnet vedr. bulefiskeriet. Der er måske lidt inspiration at hente.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 19:29
Har tjekket den, og det ligner jo egentligt meget godt det jeg går med, men jeg tror lige jeg skal have fat på nogle store enkeltkroge til rigget!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 19:56
Det er vigtigt at bruge mindste str. 8/0 kroge af god kvalitet, jeg bruger selv Mustad.
 
God tur,  Ivan
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 20:00
pak nogle tungere pirke med da strøm/vind kan give dig problemer hvis det bliver for let. prøv evnt. med en hornfiske filet som ophænger  
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 20:48
Jeg har pirke op til 500 gram med.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 21:10
Sprutte forfang fra Emma-line grej er nemt, rimelig billigt og rigtig velfangende. Sørg endelig for at have lidt fed fisk eller skaldyr med til at agne ophængerne. Ind imellem kan det være den store forskel. Knæk og bræk....
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 21:18
Der hvor emmaline normalt fisker, er der meget sjældent problemer med for meget strøm, 300 - 400 g er langt nok, men jeg vil nok bruge tre ophængere, da drevet over relativt små pladser går hurtigt, og ofte får man få drev, før fisken er væk.
Til top
Jonas Steenbuch Krabbe Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steenbuchen

Tilmeldt:: 27 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 86
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steenbuchen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 21:41
Hej  Martin
Prøv et modified drop shot rig, det virker rigtigt godt på det Gule rev.
Og hvis forholdende er til det, fisk aldrig med over 100-150g med normale pirke og kun en ophænger 1m over pirken.
Knæk og bræk, Jonas
Til top
Niels Mouritsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Mouritsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Mouritsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 01:11
Med emma-line vil jeg bruge en pirk med en trekrog str. 8
Derefter monoline 1 mm. påmonteret 2 stk. ophængere - måske 3 ophængere.
Denne rig skal du bruge i styrbords side.
På bagbords side skal du have en pirk som før beskrevet, en´ ophænger og max. 0,7m. forfangsline.
Grunden til at anvende så forskellige rig er:
På styrbord siden sænker du pirken ned til bunden og pirker indtil du fanger fisk eller der dyttes op.
På bagbord siden, laves et smukt underhåndskast, når pirken hænger lodret, spoler du ind og kaster igen.
Hvis din stang er mere end 7 fod og dit forfang længere end 70 cm. skal du ikke stå i bagbord side, der skal du ej heller ønske bundbid, kølen på skibet skærer din line over Cry
Ps. Så skal jeg med M/S Bodil samme dag som dig, så lad den bedste mand få de fleste og største fisk Hug
Jeg har også en tur med Emma- line den 29 december, hvem vil med? der er stadigvæk 11 pladser ledige, ellers har jeg hele skibet for mig selv.
 
Til top
Reno Mike Broe Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jensen21 Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2008
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jensen21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 11:10
hva tager du for turen? 2 mand der måske skal med hvis vejret er til det! alt over 9 m/s tager vi ikke ud!! de har det med bare at  tage ud selvom der er blæser 15 m/sAngry vi var på en tur hvor en måtte på skade stue efter 1 time ud! 12 sting i den ene side af hovedet! av av
Til top
Niels Mouritsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Mouritsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Mouritsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 13:29
Turen koster 850 kr. Det er Grinsted havfiskerklub der har meldt sig til turen, men mig der er tovholderCry
Jeg sejler 5 - 10 gange fra Thyborøn, hvert år.
Jeg har ALDRIG oplevet at vi er sejlet ud i bøsse vejr efter dmi.
Når vi er ude og vejret ændre sig er det nu ikke skippers skyld, han er jo ikke gud.
Normalt er der godt med torsk omkring nytår, familien og nære venner vil gerne have en torsk, de er dyre op til nytår Big smile+
 


Redigeret af Niels Mouritsen - 07 Okt 2011 kl. 13:41
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2011 kl. 14:00
OK, der nævnes nylon forfang i min. 0.80. og jeg har hidtil brugt 1.00 mm nylon.
Men da jeg "kun" bruger 0.25 mm fletline på det ene af mine setup, kan jeg så ikke gå ned i en 0.70 mm nylon der? den holder alligevel det samme som hovedlinen.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Okt 2011 kl. 17:52
Jo, det kan du godt, men hvorfor? Hvis du er heldig at få et par store sej på, der vil hver sin vej, så kan de sagtens splitte et 0.70 forfang ad, uden det går ud over hovedlinen. 0.25 god fletline holder til det meste.
Vh.  IJ
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres