Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

grønlandstur 2012 planlægger selv..???

 Besvar Besvar
Forfatter
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: grønlandstur 2012 planlægger selv..???
    Sendt: 07 Sep 2011 kl. 13:07
hej folkens.....

jeg er ved at sammensætte en tur til sommer efter fjeldørreder(char) på grønland. det er en kammerat og jeg... problemet er jo så økonomien, så vi vælger så at planlægge selv....jeg er meget lun på at tage til sisimiut, da der er en masse at opleve udover fiskeriet. indtil videre har jeg fundet frem til elvene saussanguit og erfalik elvene, men der er bliver arrangeret ture af et selskab, og er ræd for at der vil blive for meget "run" på....er der nogle der har andre forslag til gode elve helst omkring sisimiut, og gerne knap så langt væk fra sisimiut, men er ikke afgørende...???

jeg læste en artikkel i sportsfiskeren for et stykke tid siden, hvor han fortæller at han havde fundet nogle steder på google earth, men satelitbillederne er ret "frosne", så det er ikke nemt at se noget på dem.....

på forhånd tak....
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2011 kl. 13:38
Prøv en snak med det lokale turistkontor, de kan sikkert hjælpe
En lokal operatør er sagen for elvene ligger ikke lige om hjørnet
Dem tættest på byen er de mest besøgte
 
/J
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2011 kl. 18:35
Et alternativ er Narsaq i sydgrønland, hvor der er flere outfittere der tilbyder forslag til ture.
 
Michael Nielsen
Til top
jens madsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
madsen

Tilmeldt:: 02 Okt 2003
Geografisk: frederiksborg amt
Status: Offline
Beskeder: 41
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Sep 2011 kl. 18:43
Hej Mads
de her sejler fra sisimiut og kan helt sikket hjælpe jer:
 
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2011 kl. 08:53
Mads - i Sisimiut ville jeg sikre mig på forhånd, at I kan blive sejlet ud til elvene - du er velkommen til at maile mig på jbs@fiskpaaflue.dk, hvis du vil have mere information.
 
Jan
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2011 kl. 12:08
super...
mange tak for svarene, nu har jeg da lidt ide om hvad der skal til, og jeg skriver nok til dig jan når den nærmere planlægning kommer......
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2011 kl. 19:08

tre kvarters sejlads nord for Sisimiut, ligger der en lille elv, der er stort set ubesøgt. Man sejler ind i en lille bugt, og på en bakke ligger et gammelt fangerhus. Elven er intet mindre end forrygende. Ikke mindst, hvis man vandrer ca. 3 kilometer opstrøms. Her kommer man til en stor pool, for foden af et lille vandfald. Denne pool holder så mange fisk, at man skulle tro det var løgn.

Jeg har fisket i samtlige elve omkring Sisimiuit (jeg har boet i byen i 4 år). Denne bette elv, er absolut min favorit.
 
Hold dig fra turistkontoret, hvis du vil arrangere sejlads. Tag istedet fat på Jan fra flyttefirmaet Jan A. Jørgensen, der hører hjemme i Sisimiut. Han kan garanteret hjælpe, til en langt bedre pris. Alternativt, Jan Sort Jensen, der har et ejendomsfirma i byen. Han ved også hvad der rør sig :)
Til top
Thor jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thorjorgensen

Tilmeldt:: 11 Mar 2007
Geografisk: Møn og Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thorjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2011 kl. 19:41

Til top
Thor jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Thorjorgensen

Tilmeldt:: 11 Mar 2007
Geografisk: Møn og Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Thorjorgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Sep 2011 kl. 19:49
Hov der var jeg godt nok hurtig på svarknappen.

Hej Mads
Jeg var oppe og fiske ved Sisimiut i juli på en "gør det selv tur"
Jeg planlagde alt selv, og havde en fantastisk og også billig tur.
Jeg har været i Sisimiut 4 gange, dog arbejde de fleste gange, så jeg kender lidt til området.

Hvis du har nogle spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig på thorjorgensens@gmail.com

Mvh Thor


Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2011 kl. 07:19
tak mikael...det er lige sådan info jeg gerne vil have.... det var også min tanke at det ville blive alt for dyrt hvis man skulle bruge turist selskaber og berauer.....
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2011 kl. 07:28
jeg studsede lidt på distancen på 3kvarter sejlads....det er måske ligefør at man kan vandre der til på en lille dags tid..????kan jeg lokke dig til at finde nogle gps kordinater på denne elv på google earth...???

Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2011 kl. 07:58
Citat: NanoQ

tre kvarters sejlads nord for Sisimiut, ligger der en lille elv, der er stort set ubesøgt. Man sejler ind i en lille bugt, og på en bakke ligger et gammelt fangerhus. Elven er intet mindre end forrygende. Ikke mindst, hvis man vandrer ca. 3 kilometer opstrøms. Her kommer man til en stor pool, for foden af et lille vandfald. Denne pool holder så mange fisk, at man skulle tro det var løgn.

Jeg har fisket i samtlige elve omkring Sisimiuit (jeg har boet i byen i 4 år). Denne bette elv, er absolut min favorit.
 
Hold dig fra turistkontoret, hvis du vil arrangere sejlads. Tag istedet fat på Jan fra flyttefirmaet Jan A. Jørgensen, der hører hjemme i Sisimiut. Han kan garanteret hjælpe, til en langt bedre pris. Alternativt, Jan Sort Jensen, der har et ejendomsfirma i byen. Han ved også hvad der rør sig :)
 
Spændende tråd, grønland virker som en oplevelse man burde give sig selv.
 
Hvilke fluer bruger man deroppe, og skal man indløse fisketegn eller købe adgang til de forskellige elve.
 
 
K&B

Jacob
Mr. Dare Devil
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2011 kl. 08:20
Hej
3 kvarters sejlads!! Ja, her kan du krydse adskellige fjorde og større elve. Jeg ville ikke satse på at gå ud til fiskeelven. Find en lokal der kan hjælpe dig
 
Måske Niels Mønsted i Teknik og Miljø  (+299) 86 74 71 niem@qeqqata.gl
Han er godnok ikke lystfisker men har boet i Grønland mindst 30 år og i vores fælles tid i Uummanaq sejle meget med turister
 
/J
Til top
Jan Steffensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jabis Avatar

Tilmeldt:: 21 Aug 2005
Geografisk: Øster Tørslev
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jabis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2011 kl. 09:34
Jacob - du køber et fisketegn med afgang til alle elve, det kan ikke være nemmere. Fluerne varierer, men nymfer i pink, grøn og sort er gode foruden skumfluer. Jeg har fisket med med en variant af Swahili Killer med gode resultater.

Du er velkommen til at se mine fluer en dag - og til en snak om Grønland. Vi bor jo ikke så langt fra hinanden.

Jan
Til top
Jesper Vang Møller Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Woolly Bugger

Tilmeldt:: 18 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Woolly Bugger Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2011 kl. 15:11
Husk blot at checke med turistkontoret om den elv du planlægger tur til er lukket!
Der er hvert år et antal elve der er lukket for fiskeri/fredet i nogle år.
 
Mvh.
 
Jesper Vang Møller
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2011 kl. 19:31
Det er korrekt, hvad der er skrevet - du kan ikke vandre derop på under en uge. Du skal krydse "første fjord" for at kommer derop :)
Til top
Mikael Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NanoQ Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 223
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NanoQ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Sep 2011 kl. 19:33
Jeg skal også lige nævne, at der ikke er nogen spændende fjeldørredelve inden for vandreafstand af Sisimiut.
 
Du kan godt komme til at fange en fjeldørred i elvende tæt på byen. Men det er få og små...
Til top
Rasmus Lassen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Rlassen

Tilmeldt:: 01 Mar 2006
Status: Offline
Beskeder: 75
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rlassen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Sep 2011 kl. 14:30
Hej Mads!

jeg var selv i området omkring Sisimiut for 2 år siden. Vi var i bunden af 1. fjorden, hvor der løber en lille elv med dejligt klar vand. Der var masser af fisk, men vi blev total udfiskede af lokale med garn og ruser. Det betød at vores fiskeri blev ødelagt, men de lokale havde tilladelse til fiskeriet, så der var ikke så meget at gøre..

Som der står i de andre tråde, så kan du ikke vandre til nogle interessante elve uden du skal bruge nogle dage på det. Så kunne et bud være Oles Lakseelv, som ligger øst-syd øst for sisimiut.

Ellers nævner du selv et par mulige steder. Det er steder som de lokale og rejsearrangørerne også bruger.

Hvis du køber prof. sejllads ved Sisimiut, skal du være opmærksom på, at det er temmelig dyrt, da der ikke er mange om budet... :-(


I år har vi været ved Robinson River på en tur, som vi selv arrangerede. Den blev lagt tidligt på sæsonen, og vi var der en uge fra den 5. juli til den 12. juli. Ved atlantis-rejser stod turen til ca. 14000 kr. men vi var 3 mand afsted, som delte udgifterne og fik turen til ca. 8500 kr. pr. mand alt incl.

North-Safari i Kangerlussuaq stod for sejlladsen, og den kostede alene 6000 kr. t/r for at leje båden.

Robinson er en fin elv at fiske i, men den egner sig bedst til spinnefiskeri, da den er meget vild.. Hvis du lægger din tur sidst i juli eller først i august, så er der også masser af fisk. Du skal dog ikke regne med at have "din elv" for dig selv, da det er omkring rensdyrjagten samt det tidspunkt, hvor der arrangeres fiskerejser til Grønland..

Håber det kan hjælpe lidt..

Hvis du finder noget billig sejllads i Sisimiut, så håber jeg på at høre om det!

God Tur!

/Rasmus 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum