Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bedste flue til store bækørreder.

 Besvar Besvar
Forfatter
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Bedste flue til store bækørreder.
    Sendt: 29 Aug 2011 kl. 19:25
Hvilken flue (og størrelse) ville I bruge til at fange store bækørreder, der fortrinsvis æder fiskeyngel?

Bo
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 19:26
Jeg glemte at skrive, at jeg tænker på vådfluer!

Bo
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 19:45
Diverse streamere samt Wooly Buggere.

-Allan
Til top
Per Søndergaard Tobiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Husky Jerk

Tilmeldt:: 23 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Husky Jerk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 19:47
Red Tag Palmer-ganske enkelt verdens bedste flueTongue
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 19:56
Woolly Bugger. Str. stor. 
Til top
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 20:10
Er overbevist om at de fleste kystfluer, som imiterer kutlinger, vil kunne bruges!
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 20:17
Hej Bo.
 
Nu er det at fange store bækørreder, jo ikke lige noget man sådan bare gørWink
 
Det sagt af undertegnet, som i en 20 årig periode havde adgang til måske Danmarks bedste bækørredevand, og jeg dyrkede også fiskeriet med store vådfluer, især om natten, og jeg har fået mine fisk, og ja, jeg savner det virkelig i dag, sikken et fiskeri vi havde, både våd - tør og nymfer, men det er slut, desværre.Cry
 
Nogle af de typer vådfluer min bedre halvdel, ja også mine børn, brugte til datidens bækker kan ses her:
 
 
Den type fluer, i alle mulige størrelser, både enkelt og dobbelt kroget, har måske landet de første 500 bækørreder mellem 45cm. og 65 cm.
 
Nu er det jo en del af de universiale mønstre, men de har været gode, og i dag kan en strips vinge sandsynligvis, få fætter bækørred på dupperne.
 
Mvh
P.K.
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 20:29
Hej Per.

Nej, det ved jeg godt. De bækkere, jeg plejer at fange, ligger typisk mellem 45 og 50 cm med en på 55 cm som den største, men de findes op til 70 cm i åen. Jeg har kendskab til én fluefanget på 65 cm og har selv haft en del meeget store, der huggede, men som ikke blev siddende på min Rapala wobler eller Vibrax spinner, men hvor jeg dog nåede at se monstret!

Jeg har fisket med flue i 30 år, men kun ½-1 gang om året, men det skal der gøres noget ved nu, efter jeg brækkede min højre arm (spinnearmen), som stadig volder store problemer. Min venstre arm (fluearmen) fungerer derimod upåklageligt, så nu skal der fluefiskes seriøst!

Kastet sidder nogenlunde i skabet. Jeg har dog ingen forstand på, hvilke fluer, farver og størrelser, der funker, og hvordan de affiskes bedst muligt. Det er så hér, jeg håber på hjælp fra jer Fluehajer!

Bo
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 21:26
Det kommer jo også an på årstiden, nu her i efteråret hvor de bliver mere territoriehævdene, vil en stor orange kaninstripflue nok ikke være et dårligt valg. Tænk her på hvor effektiv en ambulancefarvet Rapala wobler er. Jeg fangede også engang en stor hanørred i Omme å på kystfluen "flammen", det er jo også et forsøg vær, altså provokationsfluer i skrappe farverWink 
 
Mvh.  IJ
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 21:46
Den røde Rappala J-7 har givet mig en hel del fisk året rundt, så et stor rød flue (ikke rød haveflue Wink) kan måske være sagen.

Bo
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Aug 2011 kl. 22:02
Orange eller rød er nok lige godt, bare det er en flue med liv i. Rød haveflue, også kaldet: "Black Birds Favorit", er nok ikke lige det mest oplagte til fluestangenWink
IJ
Til top
rasmus bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmusbech

Tilmeldt:: 30 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 112
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmusbech Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2011 kl. 02:06
Forskellige Wolly Bugger variationer eller Red Tag.

Rasmus
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2011 kl. 06:23
Wolly bugger og Alexandra
Til top
mathias laurits bo jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
matviborg Avatar

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér matviborg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2011 kl. 09:06
Red tag palmer, er super god (Y)
Mvh.
mathias jensen
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2011 kl. 11:12
Til de store bækørreder, ville jeg selv vælge enten Haderslev fluen eller en grå matuka, hvor en krogstørrelse 6,8 eller 10 - er mit valgt til bækørred. Mens en større krog end nævnte, er valget til HØ. 
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2011 kl. 12:16
Prøv evt. Black Ghost til dagsfiskeri, Mickey Finn til koldt eller grumset vand og Muddler Minnow eller Black Shank til nattefiskeri. Str. 4-8.


Til top
Lars Rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
LarsR

Tilmeldt:: 05 Jun 2009
Geografisk: nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsR Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2011 kl. 12:54
af mangel på bedre prøvede jeg en brun magnus da jeg lige pludselig fik en mulighed for at prøve bækken. Og den virkede 2 gange :o)))
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Aug 2011 kl. 17:38
Hej igen.

Tak for alle jeres input. Det er rart at vide, at man kan søge hjælp hér blandt ligesindede.

Bo
Til top
kurt haldborg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
æsop Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2007
Status: Offline
Beskeder: 35
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér æsop Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2013 kl. 23:02
En uldsok  str 12 med rød bund, og 3 hackler

vh 

KurtWink
Til top
Steffan Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steffan Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2012
Status: Offline
Beskeder: 1166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Steffan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Aug 2013 kl. 23:06
Kurt tror måske han fangede fisk se lige hvor gamme
Den her tråd er Hehe :)

Men hvis han kun har haft nul ture siden tråden
Er det fint input :-)
FishFinderProductions
På Facebook & Youtube K&B
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum