Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lagan fluefiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lagan fluefiskeri
    Sendt: 22 Jul 2011 kl. 17:15

Skal snart til Lagan og fiske laks, nu har jeg fået købt mig en tohånds stang og en line, men jeg mangler polyleaders. Så hvad længde og synke hastighed skal jeg bruge? Gælder også fluer Confused

 
 Det haster lidt!
 
 Forresten er stangen en 13' #8 hvor jeg kører et rio skagit flight line.
Christian M. larsen
Til top
Bo Schødt Kluxen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bo Schødt Kluxen Avatar

Tilmeldt:: 15 Jan 2004
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 445
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bo Schødt Kluxen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jul 2011 kl. 18:18
Måske du kan finde noget omkring forfang, eller inspiration i øvrigt, på denne hjemmeside:

http://www.laxfiske.org/Flugfiskeguide/flugfiskeguide.htm

Bo
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2011 kl. 02:01

Hej Christian

 

Det er jo synd, hvis du kommer til Lagan med det forkerte grej, så –

 

Du skriver, du har valgt et Skagit Flight (SF) skydehoved, så du har formodentlig købt en forholdsvis ’eftergivende’ stang (det kunne her have været en hjælp at vide hvilke stang, du har valgt, samt hvilken vægt i grains, din line er). Et udmærket valg, men egentlig hører der en Versileader (eller en MOW tip) til en SF line. En polyleader består normalt af en taperet, coatet kerne, mens en versileader har en level opbygning som er lavet over en tungstenskerne.

Disse versileaders er lavet i forskellige synkegrader med tilsvarende betegnelser. T4, T8, T11, T14, T17 m.fl. (tallene står for vægtenheden grains / fod). Jeg skal ikke her gå yderligere i detaljer om disse. Dem kan du finde meget mere om på flere specielt amerikanske sites. Et af de mest forklarende er nok www.flyfishusa.com. Fælles for disse tips er, at de har til formål at bringe fluen ned til fisken (specielt vinter steelheads) i en fart og vel og mærke i meget hurtigtstrømmende vand.

Til Lagan (og herhjemme) kan du normalt sagtens klare dig med polyleaders. Køb nogle forskellige synkehastigheder i 10’, og sæt en ca. 1m tip uden på disse, så er du indtil videre godt kørende.

I og med du har valgt Flight versionen, kan du i øvrigt udmærket anvende både Intermediate og sågar flydende forfang, men til gengæld vælger jeg til disse normalt at gå op i 12’ forfang for at få lidt mere vedhæftning (’sustained anchor’).

Belastningen på fluerne skal du ikke bekymre dig så meget om. Det er linen med tip, der skal bringe fluen ned, hvor den skal fiske. 
 

Håber, det var lidt til hjælp, og at du får en fin tur.

K&B

Jørn

Til top
Mogens Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mogens H.

Tilmeldt:: 11 Okt 2008
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2011 kl. 06:02
SmileHEj.
Fluer til Lagan.
Vil anbefale "Skovdals flue "og "Det gule lyn" på rør.
Har en kunde der sidste år i august fangede 4 laks samme dag på Skovdals flue.-Største på 8 kg. Begge fluer er kendte laksefluer til de Jydske vande-men duer altså også i Lagan.
Hvis du ikke selv binder kan jeg hjælpe dig-idet jeg sælger disse på nettet i sæsongen-og har lidt tilbage-disse er bundet med kaninzonkervinge for max. liv og bevægelse i strømmen(kr.30,00 pr. stk+ porto)
God turTongue.
Mvh.
Mogens Hansen
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2011 kl. 09:20
Lagan er ikke værd at fiske med flue... Der er 30 meter fluezone.....
Til top
Mogens Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mogens H.

Tilmeldt:: 11 Okt 2008
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 129
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens H. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2011 kl. 09:40
Hej igen.
Laksene blev fanget med spinflue.
mvh.
Mogens
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2011 kl. 09:54
Citat: EsbenL

Lagan er ikke værd at fiske med flue... Der er 30 meter fluezone.....
 
Hej Esben
 
Alle dem der fisker lagan med flue er nok af en anden mening, og køres der vand i kraftværket er der lidt flere muligheder end de fire deciderede fluezoner....
 
Mvh
Lasse
 
 
Til top
Allan Overgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
allan overgaard Avatar

Tilmeldt:: 22 Feb 2002
Geografisk: København.
Status: Offline
Beskeder: 540
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér allan overgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2011 kl. 14:28
Citat: EsbenL

Lagan er ikke værd at fiske med flue... Der er 30 meter fluezone.....


Betyder det så at de 4 Endast flugfiske zoner kun er 7,5meter brede ?
Og hvad med alle fælles zonerne ?
/Allan
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2011 kl. 22:35

Tak for alle de gode råd folkens.

 

Mogens tak for tilbuddet, har i forvejen 3 i æsken.

 

Jørgen jeg har været nede på Slusen og prøve kaste stang, line og polyleader. det fungere fint, men det er lidt svært at få strækket hele polyleader, tip og flue helt ud. Så jeg går nok over til de anbefalde versileader og mow tips.

 

Mvh Christian

 

P.S der blir taget flest laks på spinflue, men det er fordi de fleste sinnefisker, alligevel blir der taget et par pæne laks på flue. Har set en tage en 10+

Christian M. larsen
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jul 2011 kl. 23:36
Hej Christian
I øjeblikket skal du satse på mindre rørfluer bundet på f.eks. kobberrør med sort eller orange vinge.
Med hensyn til polyleaders, så skal du have intermediate, fastsink eller extra super fastsink i 10-13 fod afhængig af vandstanden.
Hvis du bruger en eller anden for for synkende tip til dit skagit hoved, så vil jeg ikke bruge mere end 10 fod T15(når de køre 120kubik) ellers sidder du i de store sten midt i åen.
 
mvh.
Niels
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2011 kl. 02:33

Hej Christian

 

Du har ret. Til ret så lange kast strækker en versileader bedre end en polyleader. Det skyldes dels, at den taperede polyleader ikke vejer så meget ude ved tippen, men også at versileader’en er meget, meget tynd. Dette sidste især gør, at den nærmest ikke bremses af vindmodstand. Disse forhold til sammen gør, at de strækker bedre.

Disse versileaders har imidlertid tidligere været både dyre og besværlige at skaffe; men Korsholm har tilsyneladende hjemtaget både T14 og T17 i metermål, og så kan man jo lave dem selv. Jeg har aldrig selv følt det nødvendigt med T17 (Jeg spiser kyllinger - jeg kaster ikke med dem), men T14 er ok til de større, tungere og mere buskede laksefluer. T8, som ellers passer rigtig godt til danske forhold, bliver du jo nok desværre fortsat nødt til at købe i udlandet?

Eller, eller - eller lave selv! Der findes opskrifter på nettet, der åbner muligheder for at strikke en tynd én-hånds ultra hurtigsynkende flueline om til et MOW-tip system. Spændende, men her (en ca. 8-10 døde synkeliner senere), har der for mig ikke været grund til at sende hvid røg op gennem skorstenen.

 

Go’ forhøjelse.

Jørn

 
PS.
Det ville jo selvfølgelig være rart med en laks, men koncentrer dig blot om at blive dus med dit grej, så skal belønningen nok komme senere.
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2011 kl. 03:46
Christian M. larsen
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2011 kl. 12:12

Hej Christian

 

Ja, de fungerer. Jeg har dem – men –

 

RIO har inden for det sidste par år flere gange lavet om på dessinet samt notationen på versileader. Jeg har adskillige versioner af  'Spey Versileader'.

 

Det ser flere steder ud til, at man nu er i færd med at smelte begreberne forfang og versileader sammen - med den kendte notation: flydende, intermediate osv.

Dette harmonerer ikke med T8/T11/14/17 og MOW systemerne.
 

Hvis du følger nedenstående og andre links, ser det da også stadig ud som om, hver forhandler har sit eget system.

 

http://www.ezflyfish.com/rrspve.html

 

https://catalog.theflyshop.com/index.php?cPath=84_761&sort=1a&filter_id=22&osCsid=s13hc66c5sfhirm81q5m2uf5gha1svrq

 

http://www.flyfishusa.com/lines/rio-fly-line-tips.htm#*2

 

Mvh

Jørn

Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2011 kl. 13:48

Meget indviklet, så hvad ville du forslå jeg bruger?

 

Jeg regner med at tage en snak med korsholm og salmonfly. De kender skagit systemerne og ved sikkert også hvad jeg skal bruge af tip.

Christian M. larsen
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2011 kl. 16:02
Hej igen.
Jeg tror, du skal købe det sæt, du har kig på hos Salmonfly.
Så er du godt dækket ind og har gode muligheder for at vælge på stedet efter de givne forhold.
Med det som udgangspunkt kan du så efterfølgende danne dig din egen mening om hvad, der virker bedst.
 
Mvh
Jørn
 
PS. Jeg tager til Norge onsdag morgen.
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2011 kl. 18:44
Citat: allan overgaard

Citat: EsbenL

Lagan er ikke værd at fiske med flue... Der er 30 meter fluezone.....


Betyder det så at de 4 Endast flugfiske zoner kun er 7,5meter brede ?
Og hvad med alle fælles zonerne ?
/Allan

Jeg snakker ikke om bredde,men længden på zonen er ikke meget mere end 30 meter... Vi havde jo en Fiskevands tur derop i efteråret og blev slemt skuffede...

Der er et decideret sted hvor man kan vadefiske ellers står man på en åndsvag platform....




Redigeret af EsbenL - 24 Jul 2011 kl. 18:50
Til top
bo søby Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bo søby

Tilmeldt:: 09 Mar 2008
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 23
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bo søby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2011 kl. 18:55

hejsa

er der nogen som er meget kendt der oppe
og ved om man må fiske med orm/rejer
For dem jeg skal ha med er det ik dem alle som fisker med flue
 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2011 kl. 19:31
Hej Esben
 
Kan godt være at du har været derovre på en fælles tur, men alene PK hall strækket er længere end jeg kan kaste med en tohånds, og det er vadefiskeri hele vejen undtagen de 5 meter hvor det er en klippeknold.... Det er så bare det ene af de deciderede fluestræk Wink Der er flere andre stræk som ikke er deciderede fluezoner, men som egner sig fint til fluepiskeri også vadende, når de kører vand. Når der ikke køres vand, så er det i langt de fleste tilfælde bedre at besøge bodegaen Wink
 
 
 
Nuvel det er ikke verdens fedeste flueelv, det sørger kraftværket ganske godt for, men helt at dømme den ude....
 
Mvh
Lasse
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2011 kl. 20:47
Hej Bo
På denne tid af året kan I bruge alle former for naturlig agn i Lagan.
du kan se reglerne her.
 
mvh.
Niels
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2011 kl. 22:51
Til top
Preben Østergaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PØE

Tilmeldt:: 16 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PØE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2015 kl. 14:20


Hej Mogens Hansen

Er det muligt at sende bindeopskrifdten på Skovdals Flue, jeg har forsøgt at Google mønsteret,det har ikke været muligt.
Jeg vil blive glad hvis du kan-vil fremsende det.
mvh.
Preben
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum